Дійсно, податківці під час проведення перевірок мають право вимагати від платників податків, що перевіряються, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки (п.п. 20.1.9 ПКУ).
Норми цього підпункту не роблять ніяких винятків і поширюються на всіх госпсуб’єктів: як юросіб, так і ФОП.
Процедурна сторона проведення перевірочної інвентаризації не змінилася і залишається колишньою (детальніше про неї див. «Податки & бухоблік», 2021, № 82, с. 17).
Нагадаємо лише головне:
1) інвентаризація може проводитися в рамках як документальної (планової або позапланової), так і фактичної перевірок. Камеральні не в рахунок, оскільки вони проводяться тільки на підставі даних поданих декларацій;
2) інвентаризація має бути проведена під час перевірки (зазвичай — у межах строку перевірки). Податківці не мають права вимагати проведення інвентаризації заднім числом, оскільки перевіряти наявність активів можна тільки станом «на сьогодні»;
3) вимога про інвентаризацію має бути оформлена письмово;
4) право вимагати проведення інвентаризації не прирівняне до права проводити таку інвентаризацію. Тобто платник не зобов’язаний включати перевіряючих до складу інвентаризаційної комісії або проводити інвентаризацію у присутності податківців. Виняток: інвентаризація спирту, горілки і деяких інших підакцизних товарів. При їх інвентаризації представник податкової може брати участь в інвентаризації (п.п. «г» п. 230.12 ПКУ);
5) податківці мають право вимагати інвентаризувати тільки ті активи, які пов’язані з предметом перевірки. Наприклад, при перевірці, пов’язаній з декларуванням бюджетного відшкодування, це мають бути активи, пов’язані з відшкодуванням (від’ємним ПДВ);
6) за відмову від інвентаризації платникові може загрожувати адмінарешт майна (п.п. 94.2.8 ПКУ). При цьому йдеться саме про випадок, коли платник податків отримав належним чином оформлену вимогу про проведення інвентаризації і відмовився її провести.
Тепер про порядок використання податківцями результатів інвентаризації.
Незважаючи на відсутність прямого застереження в п.п. 20.1.9 ПКУ, раніше інформацію і документи, отримані від платника за результатами такої інвентаризації, податківці і так використовували для підбиття підсумків такої поточної перевірки.
Результати інвентаризації оформляють звичайними інвентаризаційними описами, відомостями, протоколами і їх копії подають податківцям. Податківці інформацію про інвентаризацію включають у загальні положення акта перевірки (п.п. 16 п. 3 розд. III Порядку № 702). Копії матеріалів (описи, відомості, протоколи) за результатами проведеної платником інвентаризації ОЗ, ТМЦ, коштів уключають в інформативні додатки акта перевірки (п. 1 розд. IV Порядку № 702).
З 01.01.2022 у п.п. 20.1.9 ПКУ просто чітко прописали, що отриману за результатами інвентаризації інформацію та документи податківці використовують за підсумками таких перевірок та при наступних заходах податкового контролю.