Теми статей
Обрати теми

Інвентаризація при перевірках

Адамович Наталія, податковий експерт
Одним з улюблених інструментів збору інформації при перевірках у податківців є інвентаризація. Причому після змін, унесених Законом № 1914, податківці уточнили, що інвентаризаційну інформацію можуть використати і при подальших перевірках! Про ці нововведення трохи детальніше.

Дійсно, податківці під час проведення перевірок мають право вимагати від платників податків, що перевіряються, проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки (п.п. 20.1.9 ПКУ).

Норми цього підпункту не роблять ніяких винятків і поширюються на всіх госпсуб’єктів: як юросіб, так і ФОП.

Процедурна сторона проведення перевірочної інвентаризації не змінилася і залишається колишньою (детальніше про неї див. «Податки & бухоблік», 2021, № 82, с. 17).

Нагадаємо лише головне:

1) інвентаризація може проводитися в рамках як документальної (планової або позапланової), так і фактичної перевірок. Камеральні не в рахунок, оскільки вони проводяться тільки на підставі даних поданих декларацій;

2) інвентаризація має бути проведена під час перевірки (зазвичай — у межах строку перевірки). Податківці не мають права вимагати проведення інвентаризації заднім числом, оскільки перевіряти наявність активів можна тільки станом «на сьогодні»;

3) вимога про інвентаризацію має бути оформлена письмово;

4) право вимагати проведення інвентаризації не прирівняне до права проводити таку інвентаризацію. Тобто платник не зобов’язаний включати перевіряючих до складу інвентаризаційної комісії або проводити інвентаризацію у присутності податківців. Виняток: інвентаризація спирту, горілки і деяких інших підакцизних товарів. При їх інвентаризації представник податкової може брати участь в інвентаризації (п.п. «г» п. 230.12 ПКУ);

5) податківці мають право вимагати інвентаризувати тільки ті активи, які пов’язані з предметом перевірки. Наприклад, при перевірці, пов’язаній з декларуванням бюджетного відшкодування, це мають бути активи, пов’язані з відшкодуванням (від’ємним ПДВ);

6) за відмову від інвентаризації платникові може загрожувати адмінарешт майна (п.п. 94.2.8 ПКУ). При цьому йдеться саме про випадок, коли платник податків отримав належним чином оформлену вимогу про проведення інвентаризації і відмовився її провести.

Тепер про порядок використання податківцями результатів інвентаризації.

Незважаючи на відсутність прямого застереження в п.п. 20.1.9 ПКУ, раніше інформацію і документи, отримані від платника за результатами такої інвентаризації, податківці і так використовували для підбиття підсумків такої поточної перевірки.

Результати інвентаризації оформляють звичайними інвентаризаційними описами, відомостями, протоколами і їх копії подають податківцям. Податківці інформацію про інвентаризацію включають у загальні положення акта перевірки (п.п. 16 п. 3 розд. III Порядку № 702). Копії матеріалів (описи, відомості, протоколи) за результатами проведеної платником інвентаризації ОЗ, ТМЦ, коштів уключають в інформативні додатки акта перевірки (п. 1 розд. IV Порядку № 702).

З 01.01.2022 у п.п. 20.1.9 ПКУ просто чітко прописали, що отриману за результатами інвентаризації інформацію та документи податківці використовують за підсумками таких перевірок та при наступних заходах податкового контролю.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі