Теми статей
Обрати теми

Мінфін про амортизацію у ФОП на загальній системі

Децюра Сергій, податковий експерт

Висновок документа

До складу витрат ФОП-загальносистемника можна відносити амортизацію ОЗ, що були придбані до 01.01.2017, а також із вантажівок, що були придбані до 23.05.2020

Нагадаємо, вперше згадка про те, що ФОП мають право включати до витрат суму нарахованої амортизації на ОЗ (крім ОЗ подвійного призначення), з’явилася 01.01.2017. Із 23.05.2020 зі складу ОЗ подвійного призначення випали вантажні автівки. Отже, з цієї дати до витрат ФОП-загальносистемник міг відносити амортизацію, нараховану і на вантажівки.

Здається, все просто і зрозуміло. Водночас, на думку податківців, все не зовсім так. Вони відразу почали наполягати, що дозвіл на амортизацію стосується тільки ОЗ, придбаних саме починаючи з 01.01.2017, а щодо вантажівок — тільки придбаних з 23.05.2021. Ті ж ОЗ, що були придбані до 01.01.2017 (вантажівки до 23.05.2020), амортизувати не можна.

Такий підхід був помилковим. Це підтверджували і суди (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 31, с. 16).

І от в УПК, що коментується, такий же висновок зробив і Мінфін. Він прямо сказав, що нарахування амортизації не залежить від того, ФОП придбав ОЗ до чи після 01.01.2017 (щодо вантажівок — до чи після 23.05.2020).

Отже, фіскальним нападам на амортизацію перехідних ОЗ прийшов кінець!

Висновок документа

Сума амортизації, розрахована за ту частину строку корисного використання ОЗ, який минув до 01.01.2017 (для вантажівок — до 23.05.2020), до складу витрат не включається

В УПК, що коментується, Мінфін прямо сказав, що ті ФОП-загальносистемники, які вирішили враховувати амортизацію на ОЗ у витратах:

1) повинні починати враховувати її у витратах тільки з періоду прийняття рішення про таке врахування. Звичайно, цей період починається після того, як у ПКУ з’явився дозвіл на віднесення амортизації до витрат. Тому ФОП бажано оформити документально рішення про включення до витрат амортизації на певні ОЗ;

2) строк корисного використання, який установлений для ОЗ, починає відлічуватися для розподілу витрат, понесених на створення чи придбання ОЗ, не від дати прийняття рішення про включення до витрат суми амортизації, а з періоду початку використання ОЗ у діяльності. Дата, коли ОЗ почав використовуватися, підтверджується актом введення в експлуатацію ОЗ і наказом ФОП про використання активу у його госпдіяльності.

Наприклад, ФОП 15.01.2015 придбав виробниче приміщення вартістю 1000000 грн. Цього ж дня ввів його в експлутацію. Рішення про віднесення до витрат амортизації прийняв тільки у січні 2022 року.

У цьому випадку нарахування амортизації починається з місяця, наступного за місяцем, в якому об’єкт став придатним для корисного використання, тобто з лютого 2015 року. Водночас до витрат суму нарахованої амортизації ФОП може віднести вперше тільки у січні 2022 року. Саме цей місяць буде першим місяцем, за який можна врахувати амортизаційні відрахування у зменшення доходів;

3) щоб визначити, скільки місяців ФОП може відносити до витрат суму нарахованої амортизації на ОЗ, ФОП має відняти від строку корисного використання, встановленого ним для ОЗ (він не може бути меншим мінімального, визначеного п.п. 177.4.9 ПКУ), строк корисного використання, який сплив до дати прийняття рішення про включення до витрат амортизації.

Якщо брати наш приклад, то за умови, що строк експлуатації для будівлі був установлений на мінімальному рівні — 10 років (120 місяців), від початку її використання у січні 2015 року до періоду прийняття рішення про включення амортизації до витрат минуло цілих 7 років (84 місяці). Отже, відносити місячну суму амортизації (1000000 : 120 = 8333,33 грн) до витрат ФОП може починаючи з січня 2022 року і то тільки 36 місяців (120 - 84 = 36).

Висновок документа

ФОП має право відносити розраховані нею амортизаційні відрахування на місяць до складу витрат по кожному місяцю відповідного звітного періоду

Коли Мінфін у 2021 році наказом від 13.05.2021 № 261 затвердив таблицю для розрахунку амортизаційних відрахувань, то усі побачили, що авансовий внесок з ПДФО залишився без зменшення на амортизацію.

У новому додатку ФОП мав здійснювати розрахунок амортизації за звітний період. У свою чергу, звітним періодом для загальносистемника є зазвичай рік. Тому ФОП не зможе зменшувати підприємницький дохід на суму амортизації протягом року. А отже, протягом року йому доводилося сплачувати авансові платежі з ПДФО у більшому розмірі, ніж коли б він щомісяця включав до витрат амортизацію.

Якщо поглянути на УПК, то в ній Мінфін хоч прямо і не говорить про розрахунок авансових платежів, але в ній прослідковується підхід до включення амортизації до витрат.

Мінфін зазначив, що ФОП має право включати розраховані амортизаційні відрахування на місяць до складу витрат, пов’язаних із отриманням у такому місяці доходів, за умови використання ОЗ у госпдіяльності ФОП.

Тобто здається, що Мінфін не проти, щоб ФОП до витрат відносив суму амортизації не раз на рік за результатами року, а щомісячно. А тому можна говорити, що місячна сума амортизації мала б враховуватися при визначенні розміру авансових платежів із ПДФО.

Водночас сама типова форма обліку доходів та витрат на це не вказує. Та й податківці можуть проігнорувати сказане Мінфіном в УПК, зважаючи на те, що він про цей нюанс прямо тут не говорить.

Тому якщо ФОП бажає, щоб місячна сума амортизації вплинула на розмір щомісячних авансових внесків із ПДФО, радимо отримати індивідуальну консультацію з цього приводу.

Висновок документа

ФОП на загальній системі можуть відносити до складу витрат суму витрат на обов’язкове страхування

Мінфін в УПК, що коментується, дав чітко зрозуміти, що до витрат ФОП зможе віднести вартість послуг зі страхування, тільки коли:

— мова йде про обов’язкове страхування, що визначено Законом про страхування (наприклад, страхування відповідальності суб’єктів перевезення небезпечних вантажів);

— без такого обов’язкового страхування йому не вдасться здійснювати свою діяльність. Наприклад, ФОП без страхування не зможе перевозити небезпечні вантажі тощо.

Податківці зазвичай не бажають бачити страхування у витратах ФОП (БЗ 104.05). Хоча інколи вони й давали дозвіл на витрати за певними видами обов’язкового страхування (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 22, с. 53). Тепер же проблем із віднесенням витрат на обов’язкове страхування до витрат ФОП бути не повинно...

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі