Теми статей
Обрати теми

POS-термінали з 01.08.2022: чи буде вибух (новин)?

У чому справа. Кабмін підготував проект постанови, яка визначає хто з суб’єктів господарювання (торговців) та в які терміни повинен забезпечити споживачу можливість розрахуватися за товари/послуги в безготівковій формі. Чому важливий цей проект, кого він стосується і коли готуватися до змін — зараз розповімо.

Мова йде про цей проект постанови .

Почнемо з того, що зараз при визначенні кола суб’єктів, які повинні мати платіжні термінали, ми користуємося ще «старою» постановою № 878*, яка вже давно не відповідає реаліям часу.

* Постанова КМУ «Про здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів» від 29.09.2010 № 878.

Проект, який підготував Кабмін, прийде на зміну цієї постанови.

Зверніть увагу: проект розроблений вже під вимоги нового Закону про платіжні послуги*, який має бути введений в дію з 01.08.2022 (одночасно з цієї дати втратить чинність нині діючий Закон № 2346**). Як сказано в проекті:

* Закон України «Про платіжні послуги» від 30.06.2021 № 1591-IX.

** Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 № 2346-III.

«постанова набирає чинності одночасно з введенням в дію Закону України «Про платіжні послуги», але не раніше дня її офіційного опублікування».

А це означає, що до 01.08.2022 точно ще будемо працювати за вимогами старої постанови № 878 (про них детальніше ви могли дізнатися зокрема із матеріалу «Платіжні термінали» // «Податки & бухоблік», 2021, № 40). А ось з 01.08.2022 (а якщо постанова набере чинності пізніше — то з дати набуття нею чинності) не факт!

Так що ж ховається за цими змінами?

Новий Закон про платіжні послуги (ст. 38) говорить, що забезпечити покупцю/замовнику можливість здійснити розрахунок за товари/послуги* в безготівковій формі мають торговці. Під якими фактично розуміють все тих же суб’єктів господарювання (як юридичних осіб, так і підприємців і фізосіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність), які приймають оплату за товари/послуги від покупців/замовників.

* Під послугами вважаємо слід розуміти і послуги, і роботи.

А ось хто конкретно з торговців та в які терміни має забезпечити покупцю можливість розрахуватися за товари/послуги в безготівковій формі відповідно до ст. 38 Закону має визначити Кабмін. Ось проект, про який ми говоримо, розроблений саме під цю норму.

Проект постанови:

адресує вимогу забезпечити покупцю/замовнику можливість розрахуватися за товари/послуги в безготівковій формі всім суб’єктам господарювання/ «незалежним професіоналам», які продають товари/надають послуги, — незалежно від того, зобов’язані вони чи ні використовувати РРО/ПРРО, та незалежно від розміру населених пунктів, в яких вони здійснюють діяльність.

Не стосується вимога забезпечення безготівкових розрахунків лише:

— новостворених торговців — протягом шести місяців з дати їх державної реєстрації;

— підприємців — платників єдиного податку першої групи;

— торговців, які здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власновирощеної або відгодованої продукції;

— торговців, які надають послуги в закладах громадського харчування, що не мають залу для обслуговування споживачів.

Всі інші фактично зобов’язані забезпечити покупцю/споживачу можливість безготівкового розрахунку за товари/послуги. При цьому відповідно до проекту відстрочка дається лише торговцям, які здійснюють діяльність у населених пунктах з чисельністю населення менше 25 тис. осіб.

Також є наступний інтересний момент.

Відповідно до нині діючих вимог:

— потрібно забезпечити саме приймання електронних платіжних засобів (ЕПЗ), а не просто забезпечити для покупця/замовника можливість розрахуватися безготівково;

— вимагається саме наявність платіжного терміналу. Так, в постанові № 878 сказано, що: «Кількість платіжних терміналів повинна становити не менше ніж 50 відсотків кількості реєстраторів розрахункових операцій, а у разі наявності одного реєстратора розрахункових операцій суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити приймання спеціальних платіжних засобів». У свою чергу, платіжний термінал за нинішнім Законом № 2346 — це електронний пристрій, призначений для ініціювання переказу з рахунка, у тому числі видачі готівки, отримання довідкової інформації і друкування документа за операцією із застосуванням електронного платіжного засобу.

А ось в Законі про платіжні послуги вже НЕ йде мова про те, що торговець має забезпечити можливість покупцю розрахуватися саме ЕПЗ. А говориться про те, «торговці зобов’язані забезпечувати можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги), у тому числі за допомогою електронних платіжних засобів та/або платіжних застосунків, та/або платіжних пристроїв».

Конструкція «та/або» фактично означає, що торговцю достатньо буде забезпечити тільки якийсь один з перерахованих способів безготівкових розрахунків для покупця. Тобто достатньо буде забезпечити тільки якийсь один зі способів безготівкових розрахунків для покупця:

(1) за допомогою картки/ЕПЗ,

(2) або за допомогою платіжного застосунку,

(3) або за допомогою платіжного пристрою.

Тобто

достатньо буде, наприклад, мати «термінал у смартфоні».

Але є одне «але»! Вже зараз у Верховній Раді зареєстровано законопроекти (від 14.06.2022 № 7465, від 24.06.2022 № 7465-1), якими передбачена відстрочка введення в дію Закону про платіжні послуги на 01.12.2022. Якщо відповідний закон буде прийнято, то відповідно з 01.08.2022 ніяких змін не відбудеться і ми до 01.12.2022 будемо жити за тими правилами, що діють зараз!

Висновки

  • З 01.08.2022 має бути введений в дію Закон про платіжні послуги.
  • Згідно цього документа хто саме з торговців та в які терміни має забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково (зокрема, шляхом встановлення платіжного терміналу) має визначити Кабмін.
  • Проект постанови Кабміну передбачає що це всі суб’єкти господарювання, які продають товари/надають послуги, роботи. Незалежно від того зобов’язані вони використовувати РРО/ПРРО чи ні, та незалежно від розміру населених пунктів в яких вони здійснюють діяльність.
  • Але більш вірогідно, що введення в дію Закону про платіжні послуги депутати перенесуть на 01.12.2022. До цього строку документ КМУ не набуде чинності. Тож до 01.12.2022 зможемо жити за тими правилами, що діють зараз.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі