Теми статей
Обрати теми

Ремонт орендованих приміщень під час війни

Нестеренко Максим, податковий експерт
Нинішня війна вже спричинила масштабні руйнування і, на жаль, буде спричиняти їх і у майбутньому. Але навіть якщо вашому офісу чи виробничому приміщенню відносно «пощастило», і його не було зруйновано вщент, є ще величезна кількість дрібних пошкоджень. Найбільш розповсюджені з них — вибиті вікна, зірвані дахи, «покоцані» уламками снарядів стіни й паркани… Припустимо, що у вашому регіоні відносно безпечно, і ви хочете полагодити ці незначні (у масштабах війни, звичайно) пошкодження. У цій статті розкажемо про те, як такий ремонт буде виглядати з погляду обліку!

Ремонт чи поліпшення?

Війна, як відомо, руйнує усе. Але коли ми говоримо про пошкодження, які можна ліквідувати шляхом порівняно незначних затрат, в абсолютній більшості випадків ідеться про пошкоджені війною основні засоби (будівлі, обладнання, транспортні засоби тощо). Саме про це ідеться, коли компанія вставляє вікна, перекриває дах чи навішує нові двері у своєму офісі, на складі чи в цеху.

На самому початку ремонтних робіт необхідно з’ясувати, як ви вбачаєте мету заходів, спрямованих на ліквідацію ушкоджень, що їх принесла війна. Нагадаємо, що згідно правил бухобліку (див. п. 14, 15 НП(С)БО 7 «Основні засоби») існує два типи ремонту основних засобів:

— звичайний ремонт — спрямований на підтримання об’єкта основних засобів у робочому стані або на відновлення цього робочого стану;

— поліпшення — спрямоване на збільшення майбутніх економічних вигод від експлуатації основного засобу.

В залежності від того, на що саме спрямовано ваш ремонт, буде формуватися бухгалтерський та податковий облік господарських операцій.

Облік звичайних ремонтів

Переважна більшість тих робіт, які зараз проводять українські підприємства, постраждалі від війни, зі своїми приміщеннями, обладнанням та транспортом відносяться саме до категорії звичайних ремонтів. Серед прикладів таких ремонтів можна назвати: вставку нових шибок та віконних рам, перекриття зірваного даху, заміну пробитих шин чи розбитого автомобільного скла, декоративне оштукатурювання фасадів, які було обпалено чи посічено уламками від снарядів тощо.

Усі ці роботи мають на меті одне — відновити більш-менш пристойний вигляд основних засобів підприємства, аби їх в подальшому можна було використовувати за прямим призначенням. Наголосимо: сума витрат у вартісному виразі тут жодного значення не має. Підприємство може витратити на такий ремонт навіть десятки мільйонів гривень, якщо ідеться про великий обсяг робіт. Визначальною тут є саме мета, з якою ці роботи проводяться.

Згідно з п. 15 НП(С)БО 7 поточні ремонти відображаються в бухобліку у складі витрат того періоду, коли вони понесені. До яких саме витрат відносити здійснені ремонтні роботи? Це залежить від того напрямку, за яким використовується основний засіб, який ремонтують. Тобто, наприклад, ремонт офісу буде відображено у складі адміністративних витрат (Дт 92), а ремонт складу з готовою продукцією — у складі витрат на збут (Дт 93).

З якими рахунками кореспондують рахунки витрат? Це залежить від того, яким способом відбувається ремонт. Більшість компаній для таких робіт зазвичай винаймають сторонню організацію. Тобто обирають підрядний спосіб ремонту. В такому випадку витрати на ремонт відображаються проводкою Дт 91/92/93/94 — Кт 63, 68.

Якщо ж ви вирішили відремонтувати свої основні засоби власними силами (господарський спосіб), рахунки витрат будуть кореспондувати з рахунками будматеріалів (Кт 205), запчастин (Кт 207) та інших матеріалів (Кт 201, 209). Крім того, рахунки витрат будуть кореспондувати з рахунками зарплати та ЄСВ (Кт 66, 65), можлива також кореспонденція з рахунками МШП (Кт 22) і навіть товарів і готової продукції (Кт 26, 28).

Облік поліпшувальних ремонтів

На перший погляд, в умовах війни говорити про поліпшення — це зайве. Бо ж хто буде думати про якусь довгострокову економічну вигоду тоді, коли треба просто вижити зараз? І дійсно, здебільшого підприємства, які зараз відновлюють свої офіси, цехи, виробничі потужності та інші основні засоби, не думають про енергозберігаючі технології чи про зменшення витрат на опалення. Та і як можна думати про якусь довгострокову перспективу сьогодні, коли завтра може знову «прилетіти» і зруйнувати те, що ти побудував?

Однак є випадки, коли власник вирішив «скористатися» пошкодженнями, що їх принесла війна, аби дійсно поліпшити свої основні засоби. Ну тобто, раз вже довелося робити ремонт, то будемо робити не тимчасово, а так як треба. Наприклад, утеплення фасадів, установлення більш сучасних електричних, сантехнічних та інших комунікацій розглядаються в обліку як поліпшення. Також, безумовно, буде поліпшенням дообладнання приміщення бомбосховищем.

Також деякі поліпшення можуть бути напряму пов’язані з ризиками повторних обстрілів. Наприклад, заміна звичайних дверей на броньовані чи протиударні, захист вікон від ураження уламками та вибуховими хвилями, більш сучасна система гасіння пожежі — це теж поліпшення. В бухобліку за кредитом — ті ж самі рахунки розрахунків (Кт 63, 68) при підрядному способі робіт і ті ж самі рахунки матеріалів та зарплати (Дт 20, 22, 66, 65) при господарському.

А от кореспондують ці рахунки не з рахунками витрат. Згідно з п. 14 НП(С)БО 7 витрати на поліпшення основних засобів, які збільшують майбутні економічні вигоди від використання об’єкта, капіталізуються. Простіше кажучи, збільшують первісну вартість того об’єкта основних засобів, який поліпшується. В бухобліку це відображається проводкою Дт 152 — Кт 20, 22, 63, 65, 66, 68.

Але такий порядок обліку щодо основних засобів у оренді прийнятний лише тоді, коли поліпшувальний ремонт здійснює орендодавець. Тобто той, у кого об’єкт оренди знаходиться на балансі. Якщо ж об’єкт оренди поліпшує орендар, в бухобліку на суму витрат на таке поліпшення формується окремий об’єкт необоротних активів: Дт 153 — Кт 20, 22, 63, 65, 66, 68, Дт 117 — Кт 153. Тобто стандартна проводка для орендаря, який поліпшує взяті в оренду основні засоби.А якщо пошкоджене приміщення вже поліпшувалося до війни, а тепер орендар знову його поліпшує у зв’язку із обстрілами? Чи потрібно орендарю створювати новий об’єкт «поліпшення»? На нашу думку, плодити об’єкти «поліпшення» не потрібно. Тобто при повторному поліпшенні орендар додає суму витрат на нього до вже наявного об’єкта на субрахунку 117 (див.: i.factor.ua/ukr/journals/nibu/2019/october/issue-84/article-104995.html). Натомість податківці на кожне поліпшення орендованого об’єкта хочуть бачити в орендаря окремий об’єкт (див. лист ДПСУ від 16.09.2019 р. № 247/6/99-00-07-02-02-15/ІПК). Як вам діяти — вирішуйте самі!

Податок на прибуток

Податковоприбутковий облік звичайних ремонтів у загальному випадку не містить жодних особливостей. Тобто зазвичай витрати на такий ремонт впливають на об’єкт оподаткування податком на прибуток так само, як і на бухобліковий фінрезультат (п.п. 134.1.1 ПКУ). Єдиний виняток — це коли ідеться про ремонт невиробничих основних засобів. Тобто не призначених для використання у господарській діяльності. За такими основними засобами високодохідники (і малодохідники, які добровільно рахують різниці, передбачені розд. ІІІ ПКУ) не повинні відображати податкові витрати. Інакше кажучи, потрібно збільшити фінрезультат до оподаткування на суму витрат, понесених у зв’язку з ремонтом невиробничих основних засобів (п.п. 138.3.2 ПКУ).

При поліпшенні основних засобів, високодохідникам потрібно пам’ятати про амортизаційні різниці (пп. 138.1, 138.2 ПКУ), а також про мінімальні строки амортизації, визначені п.п. 138.3.3 ПКУ. Тобто фінрезультат потрібно коригувати на амортизаційні різниці, а перегляд строку експлуатації основних засобів (який інколи має місце після поліпшення) — ніяк не впливає на мінімальні податкові строки амортизації. Але якщо після перегляду бухгалтерські строки амортизації стали більшими, ніж мінімальні податкові, податкову амортизацію рахуємо виходячи саме з бухгалтерських строків.

Єдиний податок

Безпосередньо витрати на ремонт (звичайний чи поліпшувальний) — ніяк не впливає на об’єкт оподаткування єдиним податком. Адже витрати не беруть участі у формуванні оподатковуваного доходу. Єдиноподатникам при ремонті своїх основних засобів достатньо пам’ятати про заборону на негрошову форму розрахунків (п. 291.6 ПКУ). Тобто ніяких бартерів, взаємозаліків, розрахунків векселями і т.п.

ПДВ

Платник ПДВ, який придбав матеріали для ремонту чи послуги підрядної організації, у складі вартості яких був наявний «вхідний» ПДВ, має відобразити за такими придбаннями податковий кредит з ПДВ (п. 198.2 ПКУ). Якщо придбання відбулося за період з лютого по травень 2022 року, податковий кредит первісно можна відобразити навіть без податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН — на підставі первинних документів (п. 322 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ). Просто в подальшому цей податковий кредит має підтвердити податкова накладна, яку постачальник зареєструє (у більшості випадків до 15.07.2022).

Якщо ви — платник спец-ЄП (ставка 2 %), вам слід пам’ятати наступне. За придбаннями з ПДВ, здійсненими після переходу на спец-ЄП у вас ніякого податкового кредиту не буде. Ані під час перебування на спец-ЄП, ані після повернення з нього на звичайну систему оподаткування.

Якщо ж ПДВ-придбання були до переходу на спец-ЄП, але використані в ремонті вони були вже під час перебування на цій системі оподаткування, в першому місяці після повернення зі спец-ЄП на попередню систему, вхідний податковий кредит потрібно компенсувати зобов’язаннями (п.п. 9.5 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ). Зберегти податковий кредит вийде тільки якщо придбані з ПДВ товари і послуги буде фактично використано не під час перебування на спец-ЄП, а після того, як ви повернетеся з нього.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі