Теми статей
Обрати теми

Ціни під час війни: контроль і штрафи

Амброзяк Наталя, юрист
Страшні події в Україні кардинально змінили життя кожного з нас. І те, що кілька тижнів тому вважалося більш-менш простою справою — тепер перетворилося на подвиг. Торгівля продуктами харчування, надання житла для біженців тощо. Бо навіть привозити товар подекуди доводиться під кулями. Однак треба визнати, що ціни на продукти харчування, оренду житла та інші звичні речі виросли дуже сильно. А держава, між іншим, продовжує контролювати та регулювати ціни. Тож у цьому матеріалі розберемося з тим як саме це відбувається та що може загрожувати за ігнорування обмежень.

Для початку зазначимо, що держава регулює ціни щодо певної категорії товарів. А отже і може здійснювати контроль за дотриманням цих обмежень.

Як не дивно, але частина цієї системи тримається на «карантинних» нормах! Так, ковідний карантин все ще діє. Дата завершення — 31 травня 2022 року (п. 1 постанови № 1236*). Діє каратнин, отже діють і ковідні обмеження.

* Постанова КМУ від 09.12.2020 № 1236.

Цінові обмеження

Щодо цін встановлені такі обмеження.

Соцзнацущі продовольчі товари. Встановлюється максимальна постачальницько-збутова та торговельна надбавка (націнка) не більше 10 % щодо (п. 414 постанови № 1236, Перелік № 341**:

— борошна пшеничного вищого сорту;

— молока пастеризованого жирністю 2,5 % (у плівці);

— хлібу житньо-пшеничного;

— яєць курячих (категорія С1);

— птиці (куряча тушка та її четвертина);

— батону;

— олії соняшникової рафінованої.

** Перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість, затверджений постановою КМУ від 22.04.2020 № 341.

Зверніть увагу! По-перше, у ці 10 % включаються рекламні, маркетингові послуги, послуги з підготовки, обробки, пакування, інші послуги, пов’язані з реалізацією товарів кінцевому споживачу.

По-друге, йдеться саме про обмеження щодо роздрібних цін.

По-третє, у переліку йдеться виключно про товари вітчизняного виробництва. Іноземних товарів та тих, які марковані як органічна продукція, ці обмеження не стосуються.

Пальне. Тут встановлено максимальну торговельну надбавку для (п. 414 постанови № 1236):

дизелю — не більше 5 грн із урахуванням ПДВ до середньої вартості 1 л;

— бензину автомобільного — не більше 4,55 грн із урахуванням ПДВ до середньої вартості 1 л.

Середню вартість палива публікують щомісяця до 3, 13 і 23 числа на сайті Мінекономіки: me.gov.ua/ (Діяльність — Промислова політкика — Середня вартість дизельного палива та бензинів автомобільних).

Алкоголь та тютюн. Тут йдеться про:

мінімальні оптово-відпускні та роздрібні ціни на алкогольні напої (див. постанову КМУ від 30.10.2008 № 957);

максимальні роздрібні ціни на тютюнові вироби (див. за посиланням: tax.gov.ua/cigars).

Зверніть увагу: у деяких регіонах продаж алкоголю взагалі заборонено!

Пластикові пакети. Встановлено мінімальні роздрібні ціни на пластикові пакети товщиною понад 50 мкм (постанова КМУ від 20.12.2021 № 1387) для пакетів:

— без ручок без бокових складок — 2 грн, з боковими складками — 2,50 грн;

— з ручками без бокових складок — 2,50 грн, з боковими складками — 3 грн.

Зверніть увагу! З 09.03.2022 вже заборонено розповсюджувати надтонкі (до 15 мкм), тонкі (від 15 до 50 мкм) та оксорозкладні пластикові пакети у роздробі.

Винятки:

а) біорозкладані пакети;

б) надтонкі пакети шириною до 255 мм (без бічних складок), глибиною до 345 мм (з урахуванням бічних складок), довжиною до 450 мм (з урахуванням ручок), призначені для пакування та/або транспортування свіжої риби, м’яса, продуктів із них, сипучих продуктів (наприклад, круп), льоду тощо, що використовуються як первинна упаковка, яка розповсюджується в об’єктах роздрібної торгівлі (діє до 01.01.2023). На надтнонкі пакети цього ж виду не розповсюджуються вимоги щодо мінімальних роздрібних цін!

Тобто зараз можна розповсюджувати пластикові пакети у роздрібній мережі тільки платно (з урахуванням мінцін) і тільки з товщиною понад 50 мкм. Винятки становлять біорозкладні та надтонкі пакети з п. б. Їх можна надавати споживачам, причому безкоштовно.

Ліки. Встановлені обмеження щодо надбавки на оптову (постачальницько-збутова надбавка) та роздрібну ціну (гранична торгівельна надбавка). Але стосуються вони лише певної категорії ліків (див. постанову КМУ від 17.10.2008 № 955). Наприклад, тих, які внесені до Національного переліку основних лікарських засобів або інсуліну. Національний перелік можна знайти у постанові КМУ від 25.03.2009 № 333.

Це основні категорії товарів, які контролюються державою. У інших випадках ціни можуть встановлюватися за погодженням сторін. Тобто тут може йтися не про контроль, а максимум — про моніторинг цін.

Хоча у постанові КМУ від 06.03.2022 № 223 (далі — постанова № 223) визначено дещо ширший перелік підконтрольних товарів. Наприклад, туди потрапили крупа гречана, крупа вівсяна, свинина, яловичина і т.д. Однак підкреслимо: обмеження щодо встановлення цін ми перелічили вище. Правила визначення цін для товарів, які не потрапили у ці переліки, однак потрапили до постанови № 223 законодавчо не визначено.

Також не забувайте, що роздрібним торгівцям потрібно у деяких випадках ще й декларувати підвищення цін на соцзначущі та протиепід товари (див. детальніше у «Податки & бухоблік», 2020, № 40, с. 19). Подати декларацію можна на порталі «Дія» за посиланням: https://diia.gov.ua/services/deklaruvannya-zmini-cin-na-tovari.

А якщо ігнорувати?

Санкції взагалі-то повинні застосовувати до тих, хто має справу з держрегульованими цінами. Бо, як ми сказали вище, щодо «неконтрольованих» товарів та послуг ціна встановлюється за погодженням сторін (ст. 11 Закону № 5007***). Однак сьогоднішня практика внесла коррективи (про це скажемо пізніше).

*** Закон України «Про ціни та ціноутворення» від 21.06.2012 № 5007-VI.

Держрегульовані ціни: відповідальність. Контроль тут здійснює у першу чергу Держпродспоживслужба. Порушникам загрожують:

адмініштраф відповідно до ст. 1652 КУпАП (щодо посадових осіб, ФОП або громадян);

адміністративно-господарські санкції відповідно до ст. 20 Закону № 5007 (щодо госпсуб’єкта у цілому).

Розмір адмінштрафу складатиме 1700 грн (для громадян) та 2550 грн (для посадових осіб) за порушення, вчинене вперше.

Якщо це соцзначущі товари і ціна на них перевищіть у 1,2 рази ту, яку втановив КМУ, то адмінштраф вже складатиме від 3400 грн до 4250 грн (для громадян) або від 4250 грн до 5100 грн (для посадових осіб). І усе через те, що вказане порушення буде вчинено не тільки у період воєнного стану, а ще й у період карантину (який, нагадаємо, ще не завершився).

Складають адмінпротоколи та накладають штрафи представники Держпродспоживслужби. Також протоколи за ст. 1652 КУпАП можуть складати поліцейські.

Якщо говоримо про адміністративно-господарські санкції, то йдеться про вилучення необґрунтовано одержаної виручки (позитивної різниці між фактичною виручкою від продажу (реалізації) товару та виручкою за держрегульованими цінами) і штраф — 100 % необґрунтовано отриманої виручки (п. 1 ч. 1 ст. 20 Закону № 5007).

Зауважимо, що позапланові перевірки щодо цін на час воєнного стану дозволені (див. п. 2 постанови КМУ від 13.03.2022 № 303).

Скарги Дерпродспоживслужба пропонує надсилати на електронну пошту або дзвонити за телефонами, які вказані за посиланням: dpss.gov.ua/news/do-uvagi-virobnikiv-ta-realizatoriv-harchovih-produktiv. Також можна звертатися до Телеграм-боту за посиланням: t.me/derzhspozhivsluzhba_bot.

Недержрегульовані ціни. В новинах все частіше йдеться про необґрунтоване підвищення, зокрема, орендної плати у деяких місцевостях, а також цін на інші, «непідконтрольні», продукти харчування. Бо іноді деякі недобросовістні громадяни намагаються нажитися на горі своїх співвітчизників або ж максимально покрити свої ризики (вбачаючи такі від ситуації, що склалася).

І у цьому випадку, принаймні з нормативної точки зору, можна закликати лише до совісті та проявів співчуття до постраждалих громадян. Бо законодавство все-таки не оперує поняттям «необґрунтоване підвищення» у контексті нерегульованих цін (про це ми вже декілька разів згадали вище).

Однак зараз практика йде іншим шляхом.

За справу взялися, зокрема, у Бюро економічної безпеки (БЕБ), СБУ, Нацполіції та органах місцевої влади****.

**** Хоча за великим рахунком це не компетенція БЕБ та СБУ. Для кожного держоргану вона чітко визначена і обмежена спецзаконами, ККУ, КПКУ, КУпАП і т.д. І необґрунтоване підвищення цін, які не регулюются державою, туди якось не вписується.

Зокрема, зі скаргами можна звертатися за електронною поштою: [email protected] , а також через Телеграм-бот: t.me/StopOverpriceBot.

БЕБ активно звітує про відпрацювання таких скарг та повідомляє, що, наприклад, щодо орендних платежів результати такі *****. Дехто безкоштовно поселив переселенців, дехто частково повернув кошти за проживання, хтось перерахував кошти для підтримки ЗСУ або волонтерів.

***** Див. за посиланням: esbu.gov.ua/news/u-beb-vidpracovano-majzhe-400-povidomlen-shchodo-neobgruntovanogo-zavishchennya-cin

Хоча жодна стаття жодного нормативно-правового акта не передбачає таких наслідків.

Деякі можновладці необґрунтоване підвищення цін, зокрема, на житло, грозилися прирівняти до мародерства. Але тут зазначимо, що як би комусь не хотілося, однак працюють нормі ККУ. І відповідно до них ст. 432 ККУ (мародерство) застосовують тільки до військових (див. ч 2 ст. 401 ККУ) та виключно за викрадення на полі бою речей, що знаходяться при вбитих чи поранених. Виняток: зброя та військова техніка.

Тож необґрунтоване підвищення цін карати за статтею мародерство не можна. Принаймні доти, доки не внесуть зміни до ККУ.

Крім того, натякали, що якщо виявлятимуть необґрунтоване підвищення, зокрема, орендної плати, то військове командування може вилучати приміщення для розміщення біженців, якоїсь іншої волонтерскої допомоги або у воєнних цілях.

Тут пам’ятайте: таке вилучення може здійснюватися для задоволення потреб держави в умовах воєнного стану (див. ч. 1 ст. 1 Закону № 4765******). А от необґрунтоване підвищення цін тут ні до чого. Тобто необґрунтоване підвищення цін ≠ вилучення майна для потреб держави!

****** Закон України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» від 17.05.2012 № 4765-VI.

Наостанок хочемо наголосити: те, що є нормативні проблеми та неоднозначності щодо цін, які не регулюються державою, просимо госпсуб’єктів та громадян бути максимально чуйними один до одного. Найголовніше у цьому скрутному становищі — взаємодопомога, яку ми повсякчас зараз все-таки реалізуємо!

Привіт з Харкова! Все буде Україна! ☺

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі