Аграрій і спецЄП
Законодавці дали право суб’єктам господарювання, у яких розмір доходу за поточний рік не перевищує 10 млрд. грн. і які не здійснюють заборонені види діяльності, що перелічені у п. 9.3 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, обрати з 01.04.2022 року групу 3, яка працює за спеціальними правилами (далі — спецЄП).
Отже, з початку ІІ кварталу всі аграрії-платники сільгоспЄП, у яких дохід у поточному році не перевалив за 10 млрд. грн., мають повне право на рівні із іншими суб’єктами господарювання стати платниками спецЄП із сплатою 2 % з доходу.
Головне, щоб аграрії не здійснювали заборонених видів діяльності
Із переліку заборонених видів слід звернути увагу на такі:
1) виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу ПММ в ємностях до 20 літрів та діяльності фізосіб, пов’язаної з роздрібним продажем пива, сидру, пері (без додання спирту) та столових вин*).
* Законодавці мають намір розширити перелік підакцизних товарів при здійсненні операцій з якими особа може бути платником спецЄП. Мова іде про операції з імпорту автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів. Це прописано у Законопроекті 7190 від 22.03.2022, який уже прийнятий ВРУ.
Отже, якщо агротоваровиробник торгує алкогольними напоями чи пальним, то обрати спецЄП він не може.
Нагадаємо, що на сільгоспЄП не можна тільки виробляти підакцизні товари (крім виноматеріалів виноградних згаданих у п.п. 291.51.2 ПКУ), а от торгувати ними, експортувати, імпортувати їм дозволялося. Тому, якщо аграрій займаєтеся продажем підакцизних товарів, то на спецЄП йому не перейти ;
2) видобуток, реалізацію корисних копалин.
Також є когорта аграріїв на сільгоспЄП, які видобувають прісні підземни води для поливу полів чи напування тварин. Підземні води є корисними копалинами (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 59). Тому, якщо аграрій видобуває підземну воду чи інші корисні копалини, то на спецЄП йому не перейти.
Крім того, спецЄП не можуть обрати тільки ті юрособи чи ФОП, які є нерезидентами України.
Отже, якщо ви не здійснюєте перелічені вище заборонені види діяльності і не є нерезидентом, то ласкаво просимо на спецЄП. Щоб обрати спецЄП з 01.04.2022 аграрію, як і всім іншим бажаючим, слід подати в податкову за своєю податковою адресою звичайну заяву на обрання ЄП і в ній у ряд. 5.1.1 вказати ставку 2 %.
Як попрощатися з сільгоспЄП
Якщо аграрії-платники сільгоспЄП забажає перейти на спецЄП, вони мають пам’ятати:
— по-перше, про те що декларацію з сільгоспЄП вони подають на рік у перед. Тому, якщо вони подадуть заяву на перехід на спецЄП, то їм слід буде подати уточнюючу декларацію з сільгоспЄП і з 01.04.2022 по кінець року скоригувати (тобто зменшити) задекларовані податкові зобов’язання з сільгосп ЄП на 2022 рік;
— по-друге, проводячи коригування слід пам’ятати про вимоги п.п. 298.8.7 ПКУ. Відповідно до нього платники сільгоспЄП можуть самостійно перейти на застосування ставки ЄП, визначеної для платників ЄП іншої групи, за умови сплати податку за поточний рік у розмірі, що розраховується виходячи з 25 % річної суми податку за кожний квартал, протягом якого платник перебував сільгоспЄП.
Якщо аграрій переходить на спецЄП з початку ІІ кварталу, то сплатити за І квартал йому слід не 10 % від річної суми сільгоспЄП, а цілих 25 %.
При цьому звертаємо увагу: на аграрія, який перейде на спецЄП, не поширюється дія положень п.п. 298.8.8 ПКУ. Нагадаємо: ця норма дозволяла у мирний час після переходу із сільгоспЄП у іншу груп ЄП повторно стати платником сільгоспЄП не раніше ніж через два календарні роки після його переходу на іншу групу ЄП.
Але в цьому випадку діє спецнорма із п. 9.9 підроз. 8 розд. ХХ ПКУ. У ній прямо вказано, що після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України платники спецЄП з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, втрачають право на використання спецЄП і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання спецЄП, тобто повернутися до сільгоспЄП;
— по-третє подавати уточнюючу декларацію з сільгоспЄП агарію, який перейде на спецЄП з 01.04.2022 слід до закінчення сплати сільгоспЄП за ІІ квартал 2022, тобто до 30.07.2022. Так як саме після цієї дати нарахована сума зобов’язань у декларації з сільгоспЄП стане узгодженою.
Чи вигідно ставати платником спецЄП?
Податкові відмінності. Щоб сказати чи вигідно платнику сільгоспЄП ставати платником спецЄП, слід врахувати велику кількість факторів:
1) аграрії, які стануть платниками спецЄП на період роботи на спецЄП, не будуть сплачувати ПДВ при поставці товарів на території України. Тобто статус платника ПДВ таких аграріїв на цей період заморожується.
По суті, це доволі значне послаблення для аграріїв з приводу того, що не слід нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ при продажу сільгосппродукції. Хоча тут є свої нюанси. Стосуються вони випадків продажу у 2022 році продукції, вирощеної у минулому (2021) році, або продажу вирощеної продукції у цьому (2022) році, при виробництві якої ,було використано сировину, придбану з ПДВ. І цей факт підтверджено зареєстрованими податковими накладними, В цьому випадку після воєнного стану аграрію що обере спецЄП слід буде нарахувати компенсуючи податкові зобов’язання з ПДВ згідно із п. 198.5 ПКУ і компенсувати податковий кредит пов’язаний із використанням при такому вирощуванні матеріалі придбаних з ПДВ.
Крім того, на початку року аграрій зазвичай здійснює закупівлю матеріалів і сировини для вирощування сільгосппродукції. І якщо він обере спецЄП і буде після переходу на спецЄП закуповувати матеріали і сировину у платника ПДВ, то він все рівно сплатить ПДВ у ціні придбаних матеріалів і в обмін на це не отримає вхідного ПДВ. Тому, чи буде вигода в такому звільненні для аграріїв, які не продають у ІІ та ІІІ кварталі 2022 року сільгосппродукцію, питання відрите;
2) сплачувати аграрій буде спецЄП у сумі 2 % від обороту. Коли аграрій перебуває на сільгоспЄП, то він сплачує певний відсоток від НГО сільгоспугідь і земель водного фонду. Переважна більшість земель у аграріїв — це рілля. За таку категорію угідь аграрій має сплатити 0,95 % від НГО землі.
Сказати що вигідніше, просто подивившись на правила сплати сільгоспЄП і спецЄП, складно.
Якщо підходити до вирішення цього питання з суто економічної точки зору, то можна сказати, що вигідніше (сільгоспЄП чи спецЄП), тільки коли точно буде відомо урожайність культур, що вирощуються, і ціну на вирощену продукцію. Тільки тоді можна зрозуміти коли більше податку аграрій заплатить: сплативши 2 % від обороту чи відсоток від НГО земель.
Економічні відмінності. Зараз, на наш погляд, можна визначити тільки показники, на які слід звертати увагу аграрію, який хоче стати на час воєнного стану платником спецЄП. Перелічимо ці показники
1. Період сплати ЄП і його розмір.
Так, сплачувати спецЄП, тобто 2 % від доходу, слід тільки в тих місяцях, у яких аграрій буде продавати свою сільгосппродукцію. На сільгоспЄП слід сплачувати податок незалежно від реалізації і від отримання якогось результату діяльності.
Тому тим аграріям, які не збираються сильно торгувати продукцією у цьому році (особливо у ІІ та ІІІ кварталі), можливо є резон на період посівної стати платником спецЄП
Але якщо ви вирішите перемайнути з ІІ кварталу 2022 року на спецЄП, пам’ятайте: вам слід буде сплатити за І квартал 2022 року не 10 %, а цілих 25 % від річного розміру сільгоспЄП. А вже з квітня — сплачувати податок від обороту.
2. Розмір сплаченого податку.
Так, буде вигідно платити спецЄП замість сільгоспЄП тільки тоді, коли дохідність від вирощування продукції з 1 га у два рази менша ніж розмір НГО землі. Бо тільки в такому випадку аграрій з 1 га на сільгоспЄП сплатить більше податку ніж на спецЄП.
Давайте візьмемо для прикладу статистичні дані про НГО і урожайність.
Так, наприклад:
— якщо взяти що НГО 1 га ріллі по Україні становить 30 тис грн., то розмір сплаченого сільгоспЄП з 1 га за рік буде складати 285 грн (30 тис грн. х 0,95 %);
— якщо припустити, що урожайність озимої пшениці буде приблизно 4,7 т/га (як було у 2021 році), а ціна на рівні 8000 грн з 1 га, то дохід аграрія з 1 га буде становити 37 600 грн, а це більше ніж НГО 1 га ріллі, з якої платиться сільгоспЄП.
Отже, в цьому випадку на спецЄП аграрій має сплатити з 1 га 752 грн ЄП. А це, як ви бачите, на 467 грн більше ніж сума податку, що буде сплачена на сільгоспЄП. Звичайно на спецЄП податок буде сплачено тільки при продажу продукції. Але, як ви бачте, його розмір буде набагато більшим (за нашим прикладом у 3 рази), ніж сума сплаченого сільгоспЄП.
3. Звільнення орендодавців від сплати земподатку.
Всі орендодавці сільгоспугідь, які здають в оренду свої землі платнику сільгоспЄП, знають, що вони звільнені від сплатити земподатку за землі, передані таким орендарям (п. 281.3 ПКУ). Якщо аграрій перейде на спецЄП, то за період, протягом якого він буде працювати на спецЄП, фізособи орендодавці не будуть звільнені від сплати земподатку за передані в оренду земельні ділянки, земельні частки (паї). І, напевно, коли орендодавцям прийде ППР з нарахованим земподатком, вони підуть до аграрія і будуть вимагати компенсувати їм суму сплаченого ними земподатку із земель, що він орендує, за період, коли він був платником спецЄП. Можливо з юридичної точки зору орендо дарю і вдасться відбитися від нападів орендодавці, але відносини з орендодавця така ситуація може зіпсувати.
Враховуючи все це, питання вигоди переходу на спецЄП для платників сільгоспЄП по суті покладається тільки у звільненні від сплати ПДВ. Розмір сплати податку залежить від діяльності аграрія (чи є продаж продукцію в період перебуваннна спецЄП чи немає).
Водночас, оскільки зазвичай на початку року і до жнив аграрій несе тільки витрати на вирощування, а не продає сільгосппродукцію, то можливо, якщо саме цей період і бути на спецЄП, то можна непогано зекономити. Звичайно якщо аграрія не страшить сплата сільгоспЄП за І квартал у розмірі 25 % річної суми податку. Тим паче, що на сільгоспЄП, як і на спецЄП, всі інші пільги, що надаються аграрію, однакові.