Теми статей
Обрати теми

Загальна характеристика спец-ЄП

Нестеренко Максим, податковий експерт
Практика перших місяців показала, що запровадження спец-ЄП було доволі ефективним кроком. Чимало компаній вже скористалися цим правом і перейшли на його сплату. Причому йдеться у тому числі про ті компанії, які за звичайних умов ніколи не могли розраховувати на спрощену систему. Сьогодні ми пропонуємо вашій увазі номер, в якому розкрито усі особливості роботи, з якими стикаються спеціалізовані єдиноподатники.

Хто може бути платником спец-ЄП?

Правила роботи на спец-ЄП прописані у п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ. Вони діють починаючи з 01.04.2022 і до припинення чи скасування воєнного стану на території України. Тобто перш за все потрібно усвідомити: спец-ЄП — це режим оподаткування, який має тимчасову дію. Він вводиться на час воєнного стану аби зменшити податковий тягар на бізнес в умовах війни. Тому розраховувати, що ви будете працювати як платник спец-ЄП на постійній основі — не доводится. Хоча… на це мабуть ніхто і не сподівається. Бо що взагалі можна планувати під час війни, та ще й на тривалий строк?

Далі наголосимо: у п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, по суті, наведено лише особливості, але не розписано усю систему оподаткування спец-ЄП. Це не випадковість. Тому що спец-ЄП як такий і не є окремою системою оподаткування. Це особливий різновид вже знайомої нам спрощеної системи оподаткування, правила роботи на якій регулює розд. XIV ПКУ. Саме норми цього розділу ПКУ і є правовою базою для платників спец-ЄП. Як і для усіх інших єдиноподатників. Тобто якщо п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ не встановлено інше, платник спец-ЄП керується тими ж загальними нормами розд. XIV ПКУ, що і усі інші єдиноподатники.

Для платників спец-ЄП законодавці не створювали окрему групу платників єдиного податку. Усі, хто переходить на спец-ЄП (як юрособи, так і ФОП) стають платниками ЄП групи 3 (п.п. 9.2 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ). Просто трохи не такими, як «звичайні» третьогрупники (див. п.п. 3 п. 291.4 ПКУ). Отже, стати платниками спец-ЄП, в принципі, можуть будь-які суб’єкти господарювання. Тобто це можуть бути:

— юридичні особи — платники податку на прибуток;

— юридичні особи — платники «звичайного» ЄП (за ставкою 3 % чи 5 %);

— юридичні особи — платники сільгосп-ЄП (п.п. «а» п.п. 4 п. 291.4 ПКУ);

— ФОП-загальносистемники;

— ФОП — платники «звичайного» ЄП (групи 1, 2 чи 3);

— ФОП — платники сільгосп-ЄП (п.п. «б» п.п. 4 п. 291.4 ПКУ).

Головна особливість кандидатів у платники спец-ЄП — для таких суб’єктів господарювання немає жодних ЄП-лімітів. Тобто немає ніякого граничного обсягу доходу. Ви можете заробити за рік хоч 20 мільйонів, хоч 20 мільярдів, хоч 20 трильйонів гривень (давайте помріємо ☺). Ви все одно залишитеся на спрощеній системі оподаткування як платник спец-ЄП*. Обсяг отриманого доходу цьому ніяк не завадить. Тож можете не стримувати себе!

Також ви можете найняти скільки завгодно найманих працівників. Для платника спец-ЄП не встановлено ані максимальну одночасну, ані максимальну середньооблікову кількість працівників. Тож під час роботи на спец-ЄП за кількість осіб, які перебувають з вами у трудових відносинах можете взагалі не перейматися. Головне, працюйте самі, заробляйте, створюйте робочі місця й виплачуйте своїм працівникам зарплату. А якщо вашого працівника мобілізовано, ви під час воєнного стану маєте право не сплачувати за нього ЄСВ. Як і «звичайні» єдиноподатники (п. 920 розд. VIII Закону про ЄСВ).

* Щоправда, якщо ви переходите на спец-ЄП зі «звичайного» єдиного податку, у вас можуть бути певні проблеми при поверненні у статус «звичайного» єдиноподатника. Про ці проблеми читайте у наступних підрозділах.

Отже, платник спец-ЄП відрізняється від «звичайних» єдиноподатників тим, що для нього, по суті, немає двох ключових «єдиноподаткових» обмежень — обмеження на максимальний річний обсяг доходу та обмеження на максимальну кількість найманих працівників (п.п. 9.2 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ). Тобто для кандидата у платники спец-ЄП знімаються саме ті обмеження, за якими відсіваються більшість «звичайних» кандидатів у єдиноподатники.

Але насправді деякі обмеження все-таки є. Їх зведено до мінімуму, але менше з тим не можна сказати, що платником спец-ЄП може стати абсолютно будь-який суб’єкт господарювання, чим би він не займався. Тому далі поговоримо саме про тих із кандидатів, які навіть за таких мінімальних обмежень не зможуть отримати статус повноцівнного платника спец-ЄП!

Кому заборонено працювати на спец-ЄП?

Для «звичайних» платників ЄП одним із базових обмежень є заборонені види діяльності, перелічені у п. 291.5 ПКУ. Так от, для платників спец-ЄП певні види діяльності теж заборонені (п.п. 9.3 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ). Список таких видів діяльності ми наведемо нижче, в таблиці 1.1.

Таблиця 1.1 — Види діяльності, заборонені на спец-ЄП

Види діяльності

Коментар

Страхові (перестрахові) брокери, банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії, інші фінансові установи, визначені законом; реєстратори цінних паперів

Фактично усі перелічені суб’єкти господарювання — це надавачі тих чи інших фінансових послуг (див. ч. 1 ст. 4 Закону України від 12.07.2001 № 2664-III). Усі вони підлягають ліцензуванню (див. п.п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України від 02.03.2015 № 222-VIII і постанову Правління НБУ від 24.12.2021 № 153). Водночас, наприклад, підприємство, яке НЕ є лізинговою компанією, а просто надає свої приміщення в оренду, цілком може бути платником спец-ЄП.

Чи є у платників спец-ЄП займатися фінансовим посередництвом. На «звичайному» ЄП це заборонено (п.п. 6 п.п. 291.5.1 ПКУ). Але на спец-ЄП такої заборони немає. Тому фінансове посередництво дозволене тим суб’єктам господарювання, які не є переліченими вище фінансовими установами. Тому хоча б для платників спец-ЄП податківці не будуть заводити свою «пісню», що платнику спец-ЄП заборонено надавати поворотну фінансову допомогу. «Звичайні» платники ЄП чудово пам’ятають, як податківці їм забороняли надавати поворотну фінансову допомогу. І посилалися якраз на те, що це фінансове посередництво (БЗ 107.01.03). Платники спец-ЄП про це можуть не перейматися

Субєкти господарювання, які здійснюють обмін іноземної валюти

Торгівля валютними цінностями — це теж фінансова послуга (п.п. 3 ч. 1 ст. 4 Закону України від 12.07.2001 № 2664-III). І навіть в умовах війни законодавець не довіряє цю діяльність єдиноподатникам. В тому числі тим, які є платниками спец-ЄП. Тобто платник спец-ЄП не зможе відкрити пункт валютного обміну. Водночас ніщо не заважає йому перевести зароблені кошти на особистий рахунок і обміняти їх на іноземну валюту

Виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів

Щоправда, деякі операції з підакцизними товарами платникам спец-ЄП дозволені. До них належать:

— імпорт легкових автомобілів, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів;

— роздрібна торгівля підакцизними товарами і ПММ в ємностях до 20 літрів.

Тобто під забороною виключно гуртовий продаж підакцизних товарів

Видобуток і реалізація корисних копалин

Як виняток, платникам спец-ЄП дозволено видобування підземних та поверхневих вод підприємствами, які надають послуги централізованого водопостачання та водовідведення. Також наразі розглядається законопроєкт 7311-д. Якщо він стане законом, платники спец-ЄП отримають дозвіл добувати воду для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб.

Звертаємо увагу! На «звичайному» ЄП дозволено реалізацію корисних копалин місцевого значення (п.п. 5 п.п. 291.5.1 ПКУ). Норма для спец-ЄП про такі корисні копалини не згадує. Тож виходить, що реалізація таких корисних копалин на спец-ЄП заборонена

Представництва, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи юридичної особи, яка не є платником єдиного податку

Тут, власне, і коментувати нічого. Представництво, філія чи відділення не може бути окремим від головного підприємства платником єдиного податку. Сама суть ЄП це виключає. Тому якщо головне підприємство не є платником ЄП, то і його філія таким платником бути не може

Фізичні та юридичні особи — нерезиденти

Тут усе просто. Спрощена система для нерезидентів заборонена. Є війна чи немає війни нерезиденти бути платниками ЄП не можуть

Наголошуємо: наявність у Єдиному державному реєстрі або у статуті суб’єкта господарювання вищезгаданих видів діяльності, які заборонені для спец-ЄП, не є підставою відмовити йому у реєстрації платником спец-ЄП. Єдина умова — допоки ви працюєте у статусі платника спец-ЄП заборонені види діяльності фактично не мають здійснюватися. (див. запитання 73 роз’яснення ДПСУ від 07.04.2022). Якщо ж ви будете фактично здійснювати заборонену діяльність безпосередньо під час переходу на спец-ЄП, податківці вам відмовлять у реєстрації (див. запитання 53 того самого роз’яснення ДПСУ). Тож якщо ви хочете на спец-ЄП, але до переходу дозволяли собі діяльність, заборонену для цього податкового режиму, рекомендуємо завчасно таку діяльність згорнути.

Норма п.п. 9.3 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ розроблялася задля того, аби на час війни «пустити» на спрощену систему тих загальносистемників, кого раніше «стримувало» здійснення заборонених на ЄП видів діяльності. Але і тим, хто перейшов на спец-ЄП зі «звичайного» ЄП теж є сенс взяти цю інформацію до уваги. У таблиці 1.2 наведемо ті види діяльності, які були заборонені на «звичайному» ЄП, але на спец-ЄП їх дозволили.

Таблиця 1.2 — Види діяльності, дозволені на спец-ЄП (порівняно зі «звичайним» ЄП)

Види діяльності

Норма ПКУ

Оренда земельних ділянок, житлової та нежитлової нерухомості (без обмежень щодо площі об’єктів, які можуть здаватись в оренду)

п.п. 291.5.3 ПКУ

Організація і проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерське парі, парі тоталізатора)

п.п. 1 п.п. 291.5.1 ПКУ

Видобуток, виробництво, реалізація дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння, у тому числі органогенного утворення

п.п. 4 п.п. 291.5.1 ПКУ

Діяльність з управління підприємствами

п.п. 7 п.п. 291.5.1 ПКУ

Надання послуг пошти; послуг фіксованого телефонного зв’язку; послуг рухомого (мобільного) телефонного зв’язку; послуг з технічного обслуговування та експлуатації телекомунікаційних мереж, мереж теле- і радіомовлення, проводового радіомовлення та телемереж

п.п. 8 п.п. 291.5.1 ПКУ

Продаж предметів мистецтва та антикваріату, діяльність з організації торгів (аукціонів) виробами мистецтва, предметами колекціонування або антикваріату

п.п. 9 п.п. 291.5.1 ПКУ

Організація і проведення гастрольних заходів

п.п. 10 п.п. 291.5.1 ПКУ

Технічні випробування та дослідження, діяльність у сфері аудиту

п.п. 291.5.2 ПКУ

Юрособи, у статутному капіталі яких сукупність часток, що належать юрособам, які не є платниками ЄП, дорівнює або перевищує 25 %. Спец-ЄП можуть обирати навіть державні і комунальні підприємства, за умови, що вони не будуть здійснювати заборонену діяльність (див. БЗ 108.01.01 і запитання 60, 61 із роз’яснення ДПСУ від 07.04.2022). Тобто форма власності для спец-ЄП значення не має

п.п. 291.5.5 ПКУ

Платники податків, які на день подання заяви про реєстрацію платником спец-ЄП мають податковий борг. Податківці вже підтвердили, що наявність податкового боргу не є підставою відмовити кандидату в реєстрації платником спец-ЄП (див. запитання 36 із роз’яснення ДПСУ від 07.04.2022). Але тут є важливий нюанс: податківці виводять такий дозвіл із п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, який звільняє платників від відповідальності за несвоєчасно виконаний податковий обов’язок (у тому числі щодо своєчасної сплати податків) у зв’язку із воєнним станом. У нинішній редакції із п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ випливає, що податкового боргу в розумінні п.п. 14.1.175 ПКУ у платників не виникає (див. лист ДПСУ від 05.05.2022 № 4064/6/99-00-13-01-06). Однак якщо законопроєкт 7311-д стане законом, ця норма буде працювати лише для тих суб’єктів господарювання, які знаходяться у зоні бойових дій чи на тимчасово окупованій території. Натомість усі інші зобов’язані будуть сплатити податкові зобов’язання протягом місяця (в окремих випадках — трьох місяців) з дати набрання чинності законопроектом 7311-д як законом. Тож якщо кандидат у платники спец-ЄП пропустить ці строки, його податковий борг стане причиною, аби відмовити у переході на спец-ЄП.

п.п. 291.5.8 ПКУ

З іншого боку, парламентом прийнято законопроєкт 7360. Ним встановлено, що платники спец-ЄП звільнені від відповідальності за несвоєчасне виконання своїх податкових обов’язків, що виникли починаючи з 24.02.2022 і до дати переходу на спец-ЄП за умови, що такі податкові обов’язки буде виконано протягом 60 днів із дня переходу на спец-ЄП (принаймні так логічно розуміти цю норму; детальніше див. «Рестарт реєстрації ПН/РК, подачі звітності та сплати податків» у «Податки & бухоблік», 2022, № 33). За такого «розкладу» податкового боргу на момент переходу на спец-ЄП у кандидата, звичайно, не буде

Також для платників, які переходять на спец-ЄП зі статусу платників сільгосп-ЄП, не мають жодного значення ті обмеження на діяльність, яких вони мали дотримуватися аби перебувати на сільськогосподарській групі 4 (п. 291.51 ПКУ).

Тобто платникам спец-ЄП дозволено чимало того, що «звичайним» єдиноподатникам заборонено. Водночас на спец-ЄП (як і на «звичайному» ЄП) заборонено негрошові розрахунки (п. 291.6 ПКУ). Тобто бартер, взаємозалік, розрахунки векселями і подарункові сертифікати на спец-ЄП робити не слід.

Як обчислюють суму спец-ЄП?

Для платників спец-ЄП ставка податку становить 2 % від обсягу доходу. Натомість дохід платники спец-ЄП визначають за правилами, що їх встановлено ст. 292 ПКУ (п.п. 9.4 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ). Тобто дохід платники спец-ЄП визначають за тими самими правилами, що і усі інші єдиноподатники. Про ці правила ми ще поговоримо детально у наступних підрозділах. Тут наголосимо лише, що:

— за загальним правилом, дохід визначається за касовим методом (тобто за фактом надходження грошових коштів на рахунок чи в касу платника);

— перелік грошових надходжень, які НЕ є доходом платника спец-ЄП визначено п. 292.11 ПКУ;

— доходи у негрошовій формі у платника спец-ЄП теж можуть мати місце, але тут в кожному випадку потрібно розбиратися окремо;

— витрати жодного впливу на об’єкт оподаткування спец-ЄП не мають. Іншими словами, оподатковується не прибуток, а увесь оборот (тобто виручка).

Джерелом інформації про отримані доходи для підприємств — платників спец-ЄП є дані їхнього бухгалтерського обліку. Щодо ФОП, то вони ґрунтуються на даних свого єдиноподаткового обліку (п. 296.1 ПКУ).

У наступних підрозділах ми поговоримо про те, що є, а що не є доходом платника спец-ЄП більш детально, розібравши конкретні операції.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі