Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Волонтери та благодійна допомога

Марченко Олена, експерт з кадрових і податкових питань
Податки & бухоблік Листопад, 2022/№ 85
Друк
Сьогодні багато фізосіб займаються збором коштів на потреби ЗСУ та населення, яке постраждало від збройної агресії РФ. Суми, які вони отримують на особисті картки, значні та можуть розглядатися податковою як дохід, з якого слід сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5 %. Це є проблемою й для суб’єктів господарювання, які бажають перерахувати кошти на волонтерську діяльність. Адже вони є податковими агентами у випадку, коли отримувачем коштів є фізособа. Тож давайте розглянемо, що з цього приводу нам говорить ПКУ. До розмови запрошуємо також і самих фізосіб-волонтерів, оскільки стаття буде корисною й для них.

Головними провідниками в (не)оподаткуванні допомоги, що надається волонтерам, будуть п.п. «б» п.п. 165.1.54 та п.п. 170.7.8 ПКУ. Вони виводять з-під оподаткування ПДФО благодійну допомогу, яку отримують фізичні особи — волонтери для надання допомоги певним категоріям осіб. Немає ПДФО — немає й ВЗ (п.п. 1.7 п. 161 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Проте для того, щоб відбулося податкове звільнення, повинні бути виконані вимоги, встановлені зазначеними вище нормами ПКУ. Розглянемо їх.

Якщо допомагаєте через волонтера

Суб’єкти господарювання не оподатковують суму (вартість) благодійної допомоги, наданої фізичним особам — волонтерам, якщо одночасно виконуються такі вимоги.

1. Щодо отримувача. Фізособа, що звернулася за благодійною допомогою, внесена до Реєстру волонтерів. Порядок формування та ведення цього Реєстру затверджений наказом Мінфіну від 30.10.2014 № 1089 (далі — Порядок № 1089). Веде Реєстр волонтерів Державна податкова служба. Вона ж повинна щодекади оприлюднювати на офіційному вебпорталі ДПС відкриті відомості про волонтерів, що є в Реєстрі. Водночас у період дії воєнного стану обмежено доступ до публічних електронних реєстрів, розміщених на вебпорталі ДПС (див. роз’яснення в категорії 103.15 БЗ). Тож належність особи до волонтерів можна перевірити, зателефонувавши до податкової та/або запросивши у волонтера лист про внесення до Реєстру волонтерів.

Увага!

Для перерахування благодійної допомоги волонтер повинен вказати саме той рахунок, який визначений ним як волонтерський у Реєстрі волонтерів

2. Щодо цілей. Благодійна допомога надається волонтеру для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів (робіт, послуг) за Переліком, затвердженим постановою КМУ від 24.02.2016 № 112 (далі — Перелік № 112), чи для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення, для подальшого надання волонтером благодійної допомоги на користь осіб, перерахованих у пп. «а» та «в» п.п. 165.1.54 ПКУ, на цілі, визначені в п.п. 170.7.8 ПКУ (див. таблицю нижче).

До речі, категорії осіб, яким волонтер може надавати благодійну допомогу, зазначаються в Реєстрі волонтерів, а також у листі, який податкова надсилає волонтерові, як підтвердження його включення в Реєстр (див. п. 2.5 Порядку № 1089).

Якщо зазначені умови виконані, суб’єкт господарювання, що надає волонтерові благодійну допомогу, не оподатковує її, але відображає отримувача та суму такої допомоги в розд. І 4ДФ з ознакою доходу «188».

Інформація на майбутнє. Неоподатковувану благодійну допомогу через волонтерів можна надавати до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому буде припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ. Це випливає з приписів абзацу тринадцятого п.п. 165.1.54 ПКУ.

А ось наступна інформація буде більш цікавою для фізосіб-волонтерів.

Витрати волонтера

Кошти, отримані волонтером від благодійників, відповідно до норм п.п. «б» п.п. 165.1.54 ПКУ можуть бути витрачені волонтером:

для надання благодійної допомоги на користь осіб, перерахованих в пп. «а» та «в» п.п. 165.1.54 ПКУ, на цілі, визначені в п.п. 170.7.8 ПКУ. Всі ці категорії осіб та цілі, на які може використовуватися волонтером отримана допомога, ви знайдете в таблиці нижче;

як відшкодування документально підтверджених витрат такого волонтера, пов’язаних із наданням зазначеної благодійної допомоги.

Надаватися благодійна допомога може волонтером:

— варіант 1 — безпосередньо особам, перерахованим у пп. «а» та «в» п.п. 165.1.54 ПКУ;

— варіант 2 — через Міноборони, ГУ Нацгвардії, СБУ, Службу зовнішньої розвідки, Адміністрацію Держприкордонслужби, МВС, Нацполіцію, Управління державної охорони України, Адміністрацію Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації, через органи управління інших утворених відповідно до законів України військових формувань, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету.

Контроль за отриманими та перерахованими сумами здійснює податкова.

Отримані волонтером суми не включаються до його оподатковуваного доходу у розмірі, фактично використаному на благодійні цілі, визначені п.п. 170.7.8 ПКУ, та на відшкодування його документально підтверджених витрат, пов’язаних із наданням благодійної допомоги.

Тобто для волонтера не достатньо отримати кошти й витратити їх на дозволені цілі, наприклад, купити дрон та передати його військовим ЗСУ. Такі витрати повинні бути документально підтверджені.

Аналогічно діємо й з витратами на ведення волонтерської діяльності (наприклад, на бензин, проживання в готелях під час поїздок з волонтерськими цілями тощо). Якщо волонтер використовує на ці цілі кошти, що надійшли на його волонтерський рахунок, то слід мати документи, що фіксують суми та напрямок використання. Інакше є ризик, що податкова кваліфікуватиме отримані волонтером суми, витрати за якими не підтверджені документально, як інші оподатковувані доходи (п.п. 164.2.20 ПКУ) та вимагатиме сплати ПДФО/ВЗ.

Чим підтверджувати витрати? ПКУ не дає відповіді на це запитання. Тож зберігайте чеки, квитанції, інвойси, накладні, акти приймання-передачі, відомості передачі тощо. Не зайвим буде фотозйомка та відеозйомка, яка б підтвердила факт передачі коштів/речей отримувачам допомоги.

Зрозуміло, що на початку повномасштабного вторгнення РФ в Україну волонтерам було не до збирання папірців та фіксування витрат. Тож законодавець про це подбав та зафіксував у п. 29 підрозд. 1 розд. ХХ ПКУ пільговий «бездокументальний» період. Відповідно до зазначеної норми

обов’язковість документального підтвердження не застосовується до витрат фізосіб- волонтерів у період з 24 лютого 2022 року по 1 травня 2022 року

Витрати інших періодів повинні бути підтверджені документально.

А нижче, як і обіцяли, наведемо категорії осіб, на користь яких волонтер може надавати благодійну допомогу, неоподатковувану на підставі п.п. 165.1.54 ПКУ.

Допомога від волонтерів: набувачі, цілі та неоподатковувані суми

Набувачі допомоги (пп. «а» та «в» п.п. 165.1.54 ПКУ)

Цілі та неоподатковувана сума допомоги

Учасники бойових дій — військовослужбовці (резервісти, військовозобов’язані) та працівники ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники МВС, Управління держохорони, Держслужби спецзв’язку та захисту інформації, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, поліцейські та працівники Нацполіції, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, брали безпосередню участь в АТО, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах АТО, у здійсненні заходів із забезпечення нацбезпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів; працівники підприємств, які залучалися та брали безпосередню участь в АТО в районах її проведення, у забезпеченні здійснення заходів із забезпечення нацбезпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, у порядку, встановленому законодавством, або члени сімей таких учасників бойових дій, які під час участі в АТО, участі в забезпеченні її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули, померли внаслідок такого поранення, контузії чи каліцтва, чи визнані безвісно відсутніми в установленому порядку

1. Для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів (робіт, послуг) за Переліком № 112, або для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення, в будь-якій сумі (вартості) (абзац другий п.п. «а» п.п. 170.7.8 ПКУ).

2. На відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні та побутові потреби та на інші потреби за Переліком, затвердженим КМУ*, в сумі, яка сукупно протягом звітного року не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року (у 2022 році — 3250000 грн** (п.п. «б» п.п. 170.7.8 ПКУ)

Учасники бойових дій — військовослужбовці (резервісти, військовозобов’язані) та працівники ЗСУ, Нацгвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники МВС, Управління держохорони, Державної служби спецзв’язку та захисту інформації, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, добровольчих формувань територіальних громад, поліцейські та працівники Нацполіції, у тому числі ті, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, беруть (брали) безпосередню участь у відсічі збройної агресії та забезпеченні національної безпеки, усуненні загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності у період дії воєнного, надзвичайного стану в Україні, перебуваючи безпосередньо в районах здійснення зазначених заходів, або члени сімей таких учасників бойових дій

Учасники масових акцій громадського протесту в Україні, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я під час участі в цих акціях у період з 21.11.2013 до 28.02.2014, а також 02.05. 2014 в м. Одесі, або члени сімей таких учасників, які загинули чи померли внаслідок отриманих у цей період поранень, контузії чи іншого ушкодження здоров’я або визнані безвісно відсутніми в установленому порядку

1. Як допомога на лікування та медичне обслуговування (обстеження, діагностику), у тому числі для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення, в будь-якій сумі (вартості) (абзац третій п.п. «а» п.п. 170.7.8 ПКУ).

2. На відновлення втраченого майна, на житлові, соціальні та побутові потреби та на інші потреби за Переліком, затвердженим КМУ*, в сумі, яка сукупно протягом звітного року не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року (у 2022 році — 3250000 грн**) (п.п. «б» п.п. 170.7.8 ПКУ)

Фізичні особи, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводилася АТО чи проводяться (проводилися) бойові дії***, та/або вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням АТО чи з проведенням бойових дій в таких населених пунктах

Фізичні особи, які мешкали на території АР Крим та вимушено покинули місце проживання у зв’язку з тимчасовою окупацією території України

Працівники підприємств, сил цивільного захисту, які залучаються (залучалися) та беруть (брали) безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення нацбезпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії РФ, перебуваючи безпосередньо в районах проведення бойових дій*** та у період здійснення бойових дій, у порядку, встановленому законодавством або члени їх сімей

* Наразі діє перелік, затверджений постановою КМУ від 26.11.2014 № 653.

** Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення над таким розміром оподатковується ПДФО (18 %) та ВЗ (1,5 %). Також в цьому випадку фізособа-отримувач зобов’язана подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги.

*** З п. 25 підрозд. I розд. ХХ ПКУ випливає, що перелік населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, має прийняти КМУ. До його ухвалення статус фізичних осіб —платників податку, які отримують благодійну допомогу, як осіб, що мешкають (мешкали, перебували) в таких районах, визначається волонтером-благодійником самостійно. При цьому вважаємо, що волонтери мають право використовувати будь-які офіційні джерела, які б вказували на ведення бойових дій на території, де проживає або з якої виїхав одержувач благодійної допомоги.

Після ознайомлення з таблицею у вас, напевно, з’явилось таке запитання: кого ж відносити до членів сімей зазначених категорій осіб?

Що стосується членів сімей учасників бойових дій та учасників акцій протесту, то їх перелік визначає п.п. 165.1.54 ПКУ. Це:

— батьки (якщо вони до досягнення особою повноліття не були позбавлені стосовно неї батьківських прав);

— дід та баба (якщо батьки померли);

— інший із подружжя (якщо він (вона) не одружилися вдруге);

— малолітні та/або неповнолітні діти;

— повнолітні діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення ними закладів освіти, але не більше ніж до досягнення 23 років;

— повнолітні діти, які не мають своїх сімей;

— повнолітні діти, які мають свої сім’ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття;

— утриманці загиблого (померлого), яким у зв’язку з цим виплачується пенсія.

А ось про членів сім’ї працівників, зайнятих у забезпеченні нацбезпеки, ніякої інформації у п.п. 165.1.54 ПКУ ви не знайдете. Вважаємо, в цьому випадку також слід використовувати наведений вище перелік, оскільки він встановлює, кого вважати членами сім’ї саме для застосування п.п. 165.1.54 ПКУ (ср. ).

Якщо не в Реєстрі волонтерів

Якщо фізособа не в Реєстрі волонтерів, то, скоріш за все, податкові агенти будуть не в захваті від роботи з нею. Адже фактично 1/5 суми, що перераховується фізособі, яка волонтерить без оформлення, буде йти не на допомогу, а в бюджет як податки.

Звісно, можна не працювати з суб’єктами господарювання, а збирати кошти на картку, звертаючись за допомогою до інших фізосіб. Проте в такому випадку є ризик потрапити під фінмоніторинг банку, в якому відкритий такий картковий рахунок. Хоча наразі банки ставляться лояльно до такого збирання коштів.

Ризикувати чи ні — вирішувати вам. Проте майте на увазі, що п.п. 165.1.54 ПКУ звільняє від оподаткування також кошти у вигляді благодійної допомоги, отриманої волонтерами-благодійниками протягом року, що передує року їх внесення до Реєстру волонтерів. Мінус — необхідність підтвердження витрат.

Висновки

  • Для того, щоб податковому агенту, а в подальшому й самому волонтерові скористатися звільняючими нормами п.п. 165.1.54 ПКУ, фізособа-волонтер повинна бути зареєстрована у Реєстрі волонтерів.
  • Отримані волонтером суми благодійної допомоги не включаються до його оподатковуваного доходу у розмірі, фактично використаному на благодійні цілі, визначені п.п. 170.7.8 ПКУ, та на відшкодування документально підтверджених витрат, пов’язаних із наданням благодійної допомоги.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі