Теми статей
Обрати теми

Відмова від спецЄП: всім — майже без змін, аграріям — полегшення

Томашпольський Сергій, податковий експерт
Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України…» від 03.11.2022 № 2719-IX.

ВИСНОВКИ ДОКУМЕНТА

1. Самостійна відмова від спецЄП здійснюється шляхом подання заяви (фактично, так було і раніше).

2. За базовим сценарієм при відмові від спецЄП платник буде повертатися саме до того стану, з якого він перейшов на спецЄП. А як альтернативний варіант (якщо перехід на спецЄП був не із загальної системи), може одразу обрати перехід на загальну систему (фактично, так було і раніше, крім ЄП-аграріїв).

3. До платників сільгоспЄП групи 4, які перейшли на спецЄП, а потім від спецЄП відмовляються, не застосовується дворічне табу з п.п. 298.8.8 ПКУ, встановлене для повернення на сільгоспЄП групи 4. Тут податківцям доведеться коригувати свої роз’яснення.

«Живіший за всіх живих». Насамперед зазначимо, що спецЄП діє до припинення/скасування воєнного, надзвичайного стану. Наразі цей стан продовжено на 90 діб. Тож по лютий 2023 включно можна спокійно продовжувати працювати на спецЄП. У цьому плані змін немає. Є зміни для непосид, яким статус платника спецЄП вже «набрид» та вони хочуть його позбутися.

«За власним бажанням». Власне, ніхто і не тримає. У тому сенсі, що у ПКУ (абз. 2 п.п. 9.9 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ) передбачена можливість для платника спецЄП позбутися цього статусу за власним рішенням. Подай заяву про відмову і з першого числа наступного місяця ти вже не платник спецЄП. А платник чого?

Занадто лаконічна норма. За логікою, наче й так було зрозуміло, що після відмови від спецЄП платник повертається саме до того статусу, з якого він перейшов на спецЄП. Але краще б законодавець був більш багатослівним при формулюванні норми про відмову від спецЄП (абз. 2 п.п. 9.9 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ). Ми б тоді і самі не губилися в догадках, а що конкретно він мав на увазі. І податківці не мали б змоги вигадувати диференційовані за незрозумілою логікою підходи. Більше деталей щодо цього знайдете у статті «Відмова від спецЄП: куди далі?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 73. І нарешті маємо добру новину. Законодавець дослухався до цієї поради.

Що змінили/уточнили? Дивіться, що маємо.

1. Уточено, що

відмова від спецЄП здійснюється щляхом подання заяви

Та воно й раніше фактично так відбувалося. У хід ішла Заява про застосування спрощеної системи оподаткування, форму якої затверджено наказом Мінфіну від 16.07.2019 № 308 (J/F 0102003).

Щодо строків подання такої заяви ніяких змін/уточнень немає. Заява подається до кінця будь-якого календарного місяця, щоб позбутися спецЄП з першого числа наступного календарного місяця.

Словами податківців це звучить так:

«…Заява про відмову повинна бути подана до першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення. Так, наприклад, у разі прийняття рішення про відмову від реєстрації платником єдиного податку третьої групи за ставкою 2 відс. з 01.06.2022, заява про відмову повинна бути подана до контролюючого органу не пізніше 31.05.2022»

(категорія 108.01.07 БЗ).

2. Встановлено, що

за базовим сценарієм платник, який відмовився від спецЄП, вважається таким, що застосовує систему оподаткування, на якій він перебував до обрання спецЄП

Стривайте-но! Сказано про систему оподаткування. А про групу/ставку ЄП не сказано. То чи не означає це, що після набуття чинності цими змінами можна буде відмовитися від спецЄП на користь іншої групи/ставки ЄП, ніж та, з якої ми перейшли на спецЄП.

Наприклад, перейшли на спецЄП з ЄП 3 %, а відмовитися від спецЄП можемо на користь ЄП 5 %. Адже зараз податківці таку можливість заперечують. Допускають лише двоходову комбінацію: спочатку повертайся на «стару» ставку ЄП, а потім змінюй її на нову (щодо юросіб див. категорію 108.01.03 БЗ, щодо ФОП див. категорію 107.01.01 БЗ).

Вважаємо, що у цьому сенсі нічого не зміниться. Бо законодавець, знову таки, занадто лаконічний. Тобто

у базовому сценарії при відмові від спецЄП платник буде повертатися саме до того стану, з якого він перейшов на спецЄП. Якщо перейшов зі звичайного ЄП — на ту саму групу/ставку ЄП

Не бачимо підстав, щоб податківці тут передумали.

Де їм доведеться передумати, так це в ситуації, коли мова про платника, який на спецЄП перейшов із сільгоспЄП групи 4. Та про це ми поговоримо окремо (див. п. 4 нижче).

3. Встановлено, що

При відмові від спецЄП можна перейти на загальну систему

Тобто якщо перехід на спецЄП було здійснено зі звичайного ЄП, то при відмові від спецЄП платник може не повертатися на ЄП, а перейти на загальну систему. Для цього потрібно, щоб платник у заяві про відмову від спецЄП зазначив про перехід на сплату інших податків і зборів.

Але і це така собі новина. Бо податківці тут випередили законодавця і фактично дозволяли це раніше. Техніку заповнення заяви знайдете у категоріях 108.01.06 БЗ та 107.01.08 БЗ.

Знову ж таки строк подання заяви та момент переходу на загальну систему тут ті самі, що й при базовому сценарії (див. вище).

4. Встановлено, що

до платників, які відмовилися від спецЄП, не застосовується дворічне «ЄП-сільгосптабу» з п.п. 298.8.8 ПКУ, встановлене для повернення на сільгоспЄП групи 4

І ось тут податківцям навпаки доведеться переписати свої старі роз’яснення. Бо раніше вони, керуючись цим самим п.п. 298.8.8 ПКУ, стверджували (див. категорію 108.02.06 БЗ), що коли аграрій відмовляється від спецЄП до закінчення воєнного стану, то йому лише одна дорога на загальну систему, а не на сільгоспЄП групи 4, на якому він був до переходу на спецЄП. При цьому для нього діє дворічне обмеження на повернення на сільгоспЄП групи 4 (більше деталей у статті «Відмова від спецЄП: куди далі?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 73).

А з урахуванням законодавчих змін ми маємо такі формальні вимоги:

у базовому сценарії при відмові від спецЄП платник буде повертатися саме до того стану, з якого він перейшов на спецЄП;

щодо платника сільгоспЄП групи 4, який перейшов на спецЄП, а потім від нього відмовився, не діє обмеження з п.п. 298.8.8 ПКУ, згідно з яким той, хто з власної ініціативи покинув сільгоспЄП групи 4, повторно може бути включений до сільгоспЄП групи 4 не раніше ніж через два календарні роки. Тобто може бути включений і раніше.

Таким чином, фактично аграрії і є єдиними бенефіціарами змін, що коментуються.

Зазначимо, що закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування (тобто з 24.11.2022).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі