Теми статей
Обрати теми

Інвентаризація у ФОП: чи потрібна вона

Казанова Марина, податковий експерт
Чи потрібно фізичним особам — підприємцям проводити інвентаризацію? Якщо так, то коли і як саме. Давайте розберемося.

Щорічна обов’язкова інвентаризація. Щорічна інвентаризація, з якою доводиться мати справу кожній юридичній особі, — ФОП не стосується. До речі, так само, як і інші види (випадки) інвентаризацій, названі в «інвентаризаційному» Положенні № 879*. Тобто навіть при псуванні або крадіжці ТМЦ, зміні матеріально-відповідальних осіб, проведення інвентаризації для ФОП не обов’язкове. Так, як і не обов’язкове для ФОП складання інвентаризаційних документів.

* Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затверджене наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879.

Пов’язане це з тим, що ані Закон про бухоблік*, ані інвентаризаційне Положення № 879 не поширюється на підприємців.

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

Крім того, основна мета інвентаризації — це забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності. А підприємець не складає фінзвітність і не зобов’язаний вести бухоблік.

Отже,

проводити інвентаризацію у випадках, названих у Положенні № 879, в тому числі і річну інвентаризацію, складати будь-які інвентаризаційні документи — підприємець не зобов’язаний

Він може це робити виключно за власним бажанням (для свого внутрішнього обліку).

А чи немає інших спеціальних вимог, які б вимагали проведення інвентаризації підприємцем?

Товарний облік vs інвентаризація. Нагадаємо, що обов’язок ведення ФОП обліку товарних запасів закріплений п. 12 ст. 3 Закону про РРО*.

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 № 265/95-ВР.

При цьому звільнені від ведення такого обліку ФОП-єдиноподатники за умови, що вони не є платниками ПДВ та не займаються реалізацією технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту; лікарських засобів; виробів медпризначення; ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння (більше деталей щодо цього, у т. ч. про фіскальні вимоги податківців знайдете у статті «Операція «реанімація» — обліку товарних запасів у ФОП» // «Податки & бухоблік», 2022, № 87).

Так ось, у нормі п. 12 ст. 3 Закону про РРО, якою встановлено обов’язок ведення обліку товарних запасів, сказано, що суб’єкт господарювання зобов’язаний надати контролюючим органам на початок проведення перевірки документи, що підтверджують облік та походження товарних запасів (зокрема, але не виключно, документи щодо інвентаризації товарних запасів).

Фраза «документи щодо інвентаризації товарних запасів» досить загадкова. Якщо мова про ФОП, то ми б вважали, що її слід тлумачити у поєднанні з вимогами Порядку № 496*.

* Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб — підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затверджений наказом Мінфіну від 03.09.2021 № 496.

Порядок № 496 має більш детальне визначення терміна «документи, які підтверджують облік та походження товарів». І дуже швидко стає зрозумілим, що для ФОП еквівалентом «документа щодо інвентаризації товарних запасів» із п. 12 ст. 3 Закону про РРО є саме Опис залишку товарів на початок обліку із Порядку № 496 (ср. ).

Тобто це документ, на підставі якого вноситься перший запис до Форми ведення обліку товарних запасів (п. 5 розд. II Порядку № 496).

Але увага.

Такий Опис складається не за правилами «інвентаризаційного» Положення № 879. Він складається за правилами Порядка № 496

А ці правила дуже прості:

«Опис залишку товарів на початок обліку складається в довільній формі та має містити інформацію про: найменування товарів, наявних у такого ФОП на дату набуття ним обов’язку щодо ведення обліку товарних запасів, кількість таких товарів (із зазначенням одиниці виміру) та їх вартість, самостійно визначену ФОП».

Це не є класичною інвентаризацією. Тобто про додержання правил «інвентаризаційного» Положення № 879 тут мова взагалі не йде.

Щодо якихось проміжних/періодичних інвентаризацій чи їх спрощених аналогів, то їх тут також не передбачено.

До речі, Форма ведення обліку товарних запасів не передбачає спеціальної графи щодо фіксації «залишків товарних запасів». Під обліком товарних запасів розуміється саме фіксація їх надходження і вибуття на підставі первинних документів (такої ж логіки дотримуються і суди — див., зокрема, постанову Восьмого апеляційного адмінсуду від 06.10.2022 у справі № 300/7954/21).

А значить, додаткового якогось обліку залишків ТМЦ, інвентаризації цих залишків законодавство не встановлює. Отже,

немає обов’язку проводити інвентаризацію підприємцю і в рамках виконання вимоги щодо товарного обліку запасів

Інвентаризація під час перевірок. Підпункт 20.1.9 ПКУ закріплює право податківців вимагати під час проведення перевірок від платників податків, що перевіряються,

«проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки…».

Для ФОП жодних винятків ця норма не встановлює. І суди зазначають, що вимога п.п. 20.1.9 ПКУ поширюється на усіх платників податків, у тому числі й ФОП (постанова ВС від 06.02.2020 у справі № 807/1556/17).

Але оскільки інвентаризація як така передбачає порівняння «факту» (фактичної наявності активів) з даними бухобліку, а підприємець бухоблік не зобов’язаний вести, то

від підприємців податківці під час перевірки можуть вимагати лише зняття залишків ТМЦ, готівки

Тобто лише фіксації даних щодо «факту» (те, що виявлено на момент зняття залишків). Дані щодо залишку ТМЦ за даними обліку підприємцю надавати не потрібно. Проте він зобов’язаний у передбачених законом випадках подавати документи, з яких податківці самі розраховують залишки за даними обліку.

При цьому варто звернути увагу на те, що якщо мова йде про фактичну перевірку дотримання вимог Закону про РРО, то як таку попередню вимогу про зняття залишків ТМЦ/готівки підприємцю податківці направляти не будуть. Фактично все реалізується через витребування «Розписки», що наведена в додатку 3 до Методрекомендацій від 12.08.2008 № 534 (постанова Восьмого апеляційного адмінсуду від 06.10.2022 у справі № 300/7954/21).

Якщо мова йде про документальну перевірку, то податківці, якщо хочуть скористатися своїм правом з п.п. 20.1.9 ПКУ, мають направити ФОП вимогу про проведення інвентаризації (зняття залишків ТМЦ, готівки). Але в цьому разі ФОП має сам зафіксувати результати зняття залишків ТМЦ/готівки. Як саме це документувати? Вимог немає. Можна використовувати форми інвентаризаційних документів (відомості), які встановлені для юридичних осіб. Але достатньо лише зафіксувати наявні залишки і все. Ніякої порівняльної інформації (залишків за даними обліку) наводити, вважаємо, на потрібно.

Інвентаризація при списанні товарів. Знову ж таки, навіть при виявленні нестач товарів, псування, крадіжок для ФОП не встановлений обов’язок проводити як таку інвентаризацію (з оформленням інвентаризаційних документів, зокрема акта інвентаризації). Підприємцю достатньо зафіксувати факт втрати/псування/нестачі ТМЦ. І це можна зробити за допомогою Акта на списання ТМЦ, дані якого потім потрібно внести в гр. 8 Форми ведення товарного обліку товарних запасів. Складання акта інвентаризації не потрібне.

Висновки

  • Проводити річну інвентаризацію, а також інші види інвентаризацій, названі в «інвентаризаційному» Положенні № 879, складати інвентаризаційні документи —підприємець не зобов’язаний.
  • Немає законодавчих вимог проводити інвентаризацію підприємцю і в рамках виконання обов’язку щодо товарного обліку запасів. Мова лише може йти про складання Опис залишку товарів на початок обліку.
  • Під час перевірок податківці на підставі п.п. 20.1.9 ПКУ мають право вимагати від підприємця зняття залишків ТМЦ, готівки.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі