Теми статей
Обрати теми

Отримали місцеві пільги із плати за землю? Уточніться!

Хмелевський Ігор, податковий експерт
На жаль, воєнне звільнення від плати за землю*, передбачене п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, за півроку так і не запрацювало. Бо й досі немає обіцяного переліку територій від КМУ, на які поширюється це звільнення. Добре, що плата за землю — місцевий податок. Тож поки Кабмін зволікає, своє плече платникам підставляє місцева влада. Як у такому разі уточнитися із плати за землю, розповімо в цій статті.

* Історія питання — в «Податки & бухоблік», 2022, № 23 та № 54.

У центрі сьогоднішньої розмови — рішення Київської міської ради (КМР) від 13.09.2022 № 5450/5491. Воно стало першою ластівкою від місцевої влади, яка пішла назустріч платникам плати за землю. Сподіваємося, приклад, який подала столиця, найближчим часом підхоплять інші територіальні громади.

Згаданим рішенням унесено зміни до базового рішення КМР «Про встановлення місцевих податків і зборів у м. Києві» від 23.06.2011 № 242/5629. Ось як підійшли до справи київські депутати:

ЦИТАТА

Установити з 01 березня 2022 року по 31 травня 2022 року ставку земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі 0 відсотка від їх нормативної грошової оцінки землі

У кожному конкретному випадку ваш орган місцевого самоврядування (ОМС) може інакше сформулювати свої правила земельного звільнення. Та за будь-яких умов головний наслідок таких рішень для платників буде однаковим: вони отримають право подати уточнюючу декларацію і в ній відобразити зміну податкових зобов’язань із плати за землю за відповідні місяці поточного року. Решта нюансів будуть у кожного свої. Проаналізуємо їх по черзі.

Чи діє рішення ОМС назад?

Маємо на увазі, чи не будуть проти його застосування фіскали через те, що ОМС порушено спеціальний порядок прийняття таких рішень, визначений п. 12.5 ПКУ?

Відповідь на це запитання нерозривно пов’язана з відповіддю на кілька похідних від нього запитань:

(1) як набирають чинності рішення ОМС, (2) як вони оприлюднюються та (3) з якої дати починають застосовуватися?

Як набирають чинності рішення ОМС. За загальним правилом, акти ОМС нормативно-правового характеру, прийняті в межах наданих їм повноважень, набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію (ч. 5 ст. 59 Закону № 280*).

* Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 № 280/97-ВР.

Як оприлюднюються рішення ОМС. У цій частині правове регулювання настільки заплутане, що відшукати на нього відповідь зумів тільки Верховний Суд, і то не з першої спроби. Опускаючи всі законодавчі та судові перипетії, наведемо тільки висновок із постанови ВС від 10.12.2021 у справі № 0940/2301/18: щодо нормативно-правових актів ОМС, у тому числі з питань оподаткування місцевими податками та зборами встановлено обов’язковість їх оприлюднення на офіційному вебсайті (у разі наявності такого інформаційного ресурсу). Тобто, на думку ВС,

обов’язкове опублікування зазначених рішень ОМС у друкованих засобах масової інформації не вимагається, оскільки вони не є регуляторними актами

Рішення КМР від 13.09.2022 № 5450/5491 не містить власних правил набрання ним чинності. Тож оскільки воно було оприлюднене на офіційному сайті ради 14.09.2022 (див. про це за посиланням), із зазначеної дати воно й почало діяти. Та чи погодяться фіскали із зменшенням податкових зобов’язань на підставі такого рішення за минулі періоди поточного року, якщо воно було прийняте заднім числом?

З якої дати застосовувати рішення ОМС. Нагадаємо: рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також зміну розміру їх ставок, об’єкта оподаткування, порядку справляння чи надання податкових пільг або про внесення змін до таких рішень:

— якщо воно оприлюднене до 25 липня поточного року, застосовується з початку наступного року;

в іншому разі — аж через рік.

Такі правила щодо зазначених рішень ОМС визначені п. 12.5 ПКУ з урахуванням п.п. 12.3.4 ПКУ. Вони срямовані на дотримання принципу стабільності податкового законодавства, закріпленого у п.п. 4.1.9 ПКУ.

Разом з тим як законодавці, так і фіскали постійно нехтували цим принципом. ДПСУ насамперед виходила з того, що акти ОМС є обов’язковими для виконання всіма юридичними особами/громадянами, які розташовані/постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч. 1 ст. 73 Закону № 280).

І, як наслідок, дозволяла застосовувати пільги з урахуванням строків, визначених рішенням ОМС, якщо таке рішення (зміни до нього) прийняте та оприлюднене протягом року (БЗ 111.04). Так само, до речі, головні податківці підходили й до іншого місцевого податку — на нерухоме майно, дозволяючи застосування нових пільг і ставок у поточному році (БЗ 106.07).

Тож, гадаємо, і цього разу не виникне проблем із уточненням плати за землю назад на підставі відповідних рішень ОМС.

З якого податку уточнюватись?

Це запитання зовсім не пусте. Бо плата за землю — це складова податку на майно (п.п. 265.1.3 ПКУ), що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п. 14.1.147 ПКУ). Тож перед тим як уточнюватись, уважно вивчіть рішення вашого ОМС.

Так, рішення КМР від 13.09.2022 № 5450/5491 зачіпає лише платників земельного податку м. Києва. Кияни — платники орендної плати за землю, не мають жодних підстав проводити якісь уточнення згідно з цим рішенням.

Цілком можливо, що ваш ОМС інакше врегулює це питання.

Хто саме має уточнюватись?

Тут теж є свої нюанси.

ПКУ визначає лише дві категорії платників плати за землю: (1) «юрики», які самостійно обчислюють і декларують її (п. 286.2 ПКУ), та (2) «фізики» (у тому числі й ФОП), яким її мають нараховувати контролери (п. 286.5 ПКУ).

Натомість фіскали вигадали третю категорію — ФОП, які мають правовстановлюючі документи на землю, оформлені саме на підприємця, а не на фізособу-громадянина. Такі ФОП начебто також зобов’язані самостійно обчислювати плату за землю і подавати звітність. Решта ФОП, а також звичайні фізичні особи — громадяни, земельну декларацію не подають (БЗ 111.05).

Таким чином,

уточнити свої податкові зобов’язання з плати за землю на підставі рішення ОМС можуть лише ті платники, хто їх задекларував

За версією податківців, ще раз повторимо, це юрособи і фізособи-підприємці із правовстановлюючими документами на ФОП.

Кому уточнюватись не треба?

Решті платників з числа фізосіб уточнювати свої податкові зобов’язання із плати за землю не потрібно. Разом із тим для повноти картини радимо їм з’ясувати, чи поширюється відповідне рішення ОМС і на «фізиків» теж.

Так, попри офіційні заяви київських чиновників щодо надання пільг із плати за землю саме столичному бізнесу, рішення КМР від 13.09.2022 № 5450/5491 таких обмежень не містить. А це означає, що податківці мають перерахувати земельний податок за березень — травень 2022 року всім фізичним особам — киянам, що є його платниками, у тому числі й тим ФОП, у кого документи на землю оформлені на громадянина.

В який строк вони мають це зробити?

На жаль, ПКУ відповіді на це запитання не дає. У ньому лише йдеться про те, що податкове повідомлення-рішення (ППР) про внесення податку за поточний рік надсилається фізичним особам до 1 липня, а після цієї дати нове ППР надсилається тільки у разі переходу права власності на земельну ділянку (п. 286.5 ПКУ).

Вважаємо, що за аналогією податківці мають вчинити і тоді, коли на підставі рішення ОМС необхідно відкоригувати суму нарахованого (і, можливо, навіть уже сплаченого) податку за поточний рік. При цьому спеціально звертатися до них із якоюсь заявою або надавати якісь додаткові документи не треба.

Якщо ж у розумні строки ППР зі зменшеними податковими зобов’язаннями «фізик» не отримає, він має право

звернутися для проведення звірки даних щодо права на користування пільгою зі сплати податку, розміру ставки, нарахованої суми плати за землю

Зробити це можна за своїм місцем реєстрації у контролюючих органах або за місцезнаходженням земельних ділянок, письмово або в електронній формі (п. 286.5 ПКУ). Про те, як діяти далі, говорити зарано. Але ми обов’язково повернемося до розмови, як тільки від вас отримаємо запитання щодо цього.

До відома! Після уточнення (перерахунку) земельного податку за березень — квітень у платників може виникнути переплата. Як у «юриків», які сплатили податок за ці місяці, так і у «фізиків», які мали вже заплатити його за весь 2022 рік. Так-от, і в тих, і в тих ця переплата не пропаде. Обидві категорії платників мають право повернути зайво сплачену суму податку в порядку, передбаченому ст. 43 ПКУ, в тому числі через Електронний кабінет. Як та за яких умов це можна зробити, див. у БЗ.

Крім того, юрособи, які встигнуть уточнитись із плати за землю до граничного строку сплати земподатку за вересень (31.10.2022), зможуть використати переплату на погашення поточних податкових зобов’язань найближчих місяців починаючи з вересня. А фізособам переплата дозволить зменшити суму земподатку, належну до сплати в майбутньому році.

Уточнення: право чи обов’язок?

У разі зміни протягом року об’єкта та/або бази оподаткування платник плати за землю подає податкову декларацію протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися такі зміни (п. 286.4 ПКУ). Як бачите, ця норма сформульована в імперативній формі — «подає», а не «має право подати». Тобто йдеться саме про обов’язок платника податку.

Податківці конкретизують (БЗ 111.05): якщо платник податку на поточний рік подав звітну декларацію з плати за землю, то для уточнення податкового зобов’язання після граничного строку подання земельної звітності надається уточнююча декларація (УД).

Разом з тим вони дещо розширюють підстави для подання УД. На їхню думку, уточненку слід подати й у разі зміни протягом року функціонального використання землі, розміру орендної плати, настання інших факторів, що впливають на розмір податкового зобов’язання з плати за землю.

Чи застосовується відповідальність до власника землі або землекористувача, за неподання УД в установлені п. 286.4 ПКУ строки?

Відповідь фіскалів категорична (БЗ 111.07): так, платнику загрожують штрафні санкції, передбачені п. 120.1 ПКУ. Тобто штраф у розмірі 340 грн за кожне таке неподання або несвоєчасне подання і 1020 грн за ті самі дії у разі повторного вчинення такого порушення протягом року.

Зверніть увагу! Штрафи будуть лише за неподання/несвоєчасне подання УД у разі зміни об’єкта та/або бази оподаткування, які призвели до збільшення або зменшення податкового зобов’язання з плати за землю. І податківці погоджуються саме з таким трактуванням п. 286.4 ПКУ. Тож якщо ви з якихось причин не подали УД в інших випадках, від штрафу можна спробувати відбитись.

І ще одне. Якщо під час воєнного стану ви не сплачували плату за землю, а зараз уточнюєте такі місяці у бік зменшення на підставі рішеня свого ОМС, то штрафу і пені за порушення строків сплати податкового зобов’язання за ці місяці не буде. На це вказують і фіскали у БЗ 111.07 // zir.tax.gov.ua/main/bz/search/?src=ques. І це цілком логічно, адже, по суті, ви не допустили заниження податку.

За якою формою уточнюватись?

Теж цікаве запитаннячко... ☺

Хоча, здавалося, ну звідки тут можуть виникнути проблеми, якщо п. 50.1 ПКУ, однозначно вимагає подавати УД за формою, чинною на час подання. А яка зараз форма земельної декларації є чинною? Правильно: та, що затверджена наказом Мінфіну від 18.02.2022 № 83. Звітувати за нею ще зарано — на цьому податківці наголошують у БЗ 111.05, і ми з ними згодні.

А от уточнюватись належало б саме за цією новою формою. Однак у згаданій вище консультації про уточнення вони не сказали ні слова. Утім, натякнули, що в будь-якому разі уточнитися (принаймні, в електронному вигляді) вийде лише за тією формою, що внесена до Реєстру форм електронних документів. У найсвіжішому реєстрі (див. на сайті ДПСУ за посиланням), а також у програмах для подання податкової звітності, в тому числі в Електронному кабінеті нова земельна декларація відсутня.

Тож платникам не випадає н4ічого іншого, як до кінця року уточнювати податкові зобов’язання з плати за землю за старою формою декларації

Вона затверджена наказом Мінфіну від 16.06.2015 № 560 (у редакції наказу Мінфіну від 23.01.2017 № 9). Її ідентифікатор: для юридичних осіб – J0602006, для фізичних осіб (точніше, для тих ФОП, яких фіскали змушують подавати земельну звітність, — див. вище) – F0602006.

Як заповнити уточненку?

Для більшої конкретики відштовхнемося від рішення КМР від 13.09.2022 № 5450/5491 (ср. ). Тобто так, як написано нижче, УД мають заповнювати саме кияни.

Решті платників, яким пощастить отримати пільги із плати за землю в тому чи іншому вигляді, мають насамперед зважати на рішення свого ОМС. Саме там буде прописано період звільнення, різновид плати за землю (земельний податок чи орендна плата), від якого звільняються платники, категорії платників, що потраплять під звільнення, форма такого звільнення (зниження ставки податку, пільга у відсотках річного податкового зобов’язання тощо). Лише після ретельного з’ясування всіх цих моментів можна братися за уточнення.

Шапка декларації. Оскільки киян звільнили лише від земподатку, їм слід проставити відповідну відмітку у полі «Земельний податок», а у полі «Тип декларації» — відмітку «Уточнююча». Далі у полі «з урахуванням уточнень з» вказати «01.03», оскільки уточнюються податкові зобов’язання починаючи з березня. Заповнення решти реквізитів очевидне.

Розділ І «Розрахунок суми земельного податку». Оскільки протягом 2022 року кияни мають застосовувати дві ставки земельного податку (у березні — травні — нульову, у решті місяців — ту, що передбачена базовим рішенням КМР від 23.06.2011 № 242/5629), то, по суті, в графі 13 «Річна сума земельного податку» слід навести суму земельного податку за 9 місяців. Для цього доведеться відключити автоматичний розрахунок.

Графа 14 «Код пільги» не заповнюється, оскільки

Київрада надала не пільгу у відсоткому розмірі річного податкового зобов’язання, а зменшила ставку оподаткування

І нарешті у графу 17 «Річна сума земельного податку (до сплати)» просто переноситься показник графи 13.

Розділ ІІІ «Розрахунок податкового зобов’язання». Заповнення цього розділу не повинно викликати якихось утруднень. Додамо лише, що у рядку 9 «Доповнення до декларації» можна зазначити «Податкові зобов’язання уточнено в зв’язку з прийняттям рішення КМР від 13.09.2022 № 5450/5491».

Фрагмент заповненої УД наведено на рис. нижче.

img 1

завантажити файл

Висновки

  • Податківці не заперечують проти застосування пільг із плати за землю з урахуванням строків, визначених рішенням ОМС, у тому числі й у поточному році, якщо таке рішення (зміни до нього) прийняте та оприлюднене протягом року.
  • Якщо ви подали звітну декларацію з плати за землю на поточний рік, ви маєте уточнити свої податкові зобов’язання з плати за землю на підставі рішення ОМС. За версією податківців, крім юросіб, це ще й фізособи-підприємці із правовстановлюючими документами на ФОП.
  • Подати уточнюючу декларацію необхідно протягом 20 календарних днів місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зміни, які вплинули на розмір податкового зобов’язання з плати за землю.
  • До кінця року подавати уточненку доведеться за старою формою, затвердженою наказом Мінфіну від 16.06.2015 № 560 (у редакції наказу Мінфіну від 23.01.2017 № 9).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі