Теми статей
Обрати теми

Штрафи за неподання «тютюнових» та «алкогольних» звітів

Павленко Олексій, податковий експерт
Податківці останнім часом все частіше штрафують за неподання, несвоєчасне подання, помилки в показниках «тютюнових» звітів № 1-ОТ та № 3-РС. Зокрема, штрафують навіть тих госпсуб’єктів, які працюють виключно з рідинами, що використовуються в електронних сигаретах (РЕС)!
Наших читачів цікавить, чи взагалі правомірне застосування таких штрафів (а також штрафів за аналогічні «алкогольні» звіти)? І зокрема, чи правомірне воно зараз — під час карантину та воєнного стану? Та чи правомірні такі дії якщо звіти не подавались тільки щодо РЕС, до яких вони взагалі не пристосовані?

Як ви зрозуміли, мова далі переважно піде про штрафи за порушення (неподання тощо), вчинені саме з «тютюновими» звітами: за формами № 1-ОТ та № 3-РС. Але викладені нами далі висновки здебільшого стосуватимуться і порушень з поданням «алкогольних» видів звітів: за формами № 1-ОА, № 2-РС та № 1-РС.

Загальне щодо звітів

Нормою частини третьої ст. 16 Закону № 481 передбачено, що госпсуб’єкти, які отримали, зокрема, ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю тютюновими виробами, РЕС (а також спиртом, алкогольними напоями) та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, мають подавати до органу ДПС щомісяця до 10-го числа наступного місяця звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) цих товарів.

Одразу нагадаємо: в БЗ 113.04 податківці зазначають, що за такого формулювання («до 10 числа»)

останнім днем подання звітності є саме 9-те (!) число наступного за звітним місяця

Тож майте це на увазі, адже подання відповідного «тютюнового» чи «алкогольного» звіту 10-го числа може коштувати вам 17 тис. грн штрафу! Або доведеться судитися з фіскалами за «до»…

Отже, мова у цій нормі ст. 16 Закону № 481 щодо саме тютюнових виробів йде про ось такі звіти, затверджені наказом Мінфіну від 11.02.2016 № 49 (далі — наказ № 49)*:

* А щодо спирту та алкогольних напоїв — про звіти за формами № 1-ОА, 2-РС та 1-РС.

— форма № 1-ОТ «Звіт про обсяги придбання та реалізації тютюнових виробів у оптовій мережі»;

— форма № 3-РС «Звіт про обсяги виробництва та реалізації тютюнових виробів».

Форма № 1-ОТ Призначена для оптових торговців (у т. ч. на експорт) та імпортерів тютюнових виробів. Згідно з Порядком заповнення форми звіту № 1-ОТ, що затверджений наказом № 49, цей звіт подають щомісяця до 10-го числа наступного місяця до органів ДПС за основним місцем обліку в електронній формі госпсуб’єкти, які одержали ліцензії на право оптової торгівлі тютюновими виробами (тобто можуть здійснювати їх імпорт та оптову торгівлю, у тому числі на експорт).

Форма № 3-РС Відповідно до Порядку заповнення форми звіту № 3-РС цей звіт подають у такий же самий термін до своєї ДПС в електронній формі госпсуб’єкти, які виробляють тютюнові вироби. Тобто, незважаючи на те, що в назві звіту згадується й реалізація, госпсуб’єкти, які здійснюють імпорт та/або суто торгівлю тютюновими виробами, цей звіт не подають. Тобто «реалізація» у назві цього звіту стосується лише реалізації тютюнової продукції власного виробництва.

Звітність щодо РЕС Що ж стосується РЕС, то ці форми звітів для відображення в них операцій з РЕС не адаптовані навіть до сьогоднішнього дня. При цьому окремих спеціальних звітів для РЕС також не розроблено. У той же час обов’язок звітування щодо РЕС було введено у ст. 16 Закону № 481 ще з 1 січня 2021 року!

Однак податківці наполягають на звітуванні за цими формами (№ 1-ОТ та/або № 3-РС) й госпсуб’єктами, які здійснюють відповідні операції з РЕС (див. БЗ 113.02 та лист ДПСУ від 19.07.2021 № 2807/ІПК/99-00-09-03-02-06). Вони зазначають, що доки в Мінфіні опрацьовується проєкт наказу про внесення змін до наказу № 49 в частині розробки форм звітів про обіг РЕС (вже майже два роки, як опрацьовується! ☹), суб’єкти господарювання, які здійснюють виробництво РЕС, подають звіт за формою № 3-РС, а які здійснюють імпорт та оптову торгівлю такими рідинами, — за формою № 1-ОТ до органів ДПС за основним місцем їх обліку.

Законність таких вимог, на наш погляд, більш ніж сумнівна! Адже за формального підходу взагалі можна з поданням звітності щодо РЕС почекати, доки Мінфіном не буде затверджено (змінено) відповідні форми звітів. Та й коли належна звітність з’явиться, вважаємо, фіскали не матимуть права вимагати її подання за всі минулі місяці, починаючи з січня-2021. Але це усе для сміливих — тих, хто готовий сперечатися з фіскалами…

А для поміркованих госпсуб’єктів зазначимо: щодо того, як податківці рекомендують при складанні заповнювати РЕС-показники у цих не пристосованих для РЕС формах, читайте в матеріалі «Звітність тих, хто працює з рідинами для електронних сигарет» // «Податки & бухоблік», 2021, № 87, або у згаданих вище консультації чи листі.

Тепер перейдемо саме до штрафу.

Власне штраф

Він установлений частиною другою ст. 17 Закону № 481: у разі неподання чи несвоєчасного подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу, в тому числі імпорту та експорту, тютюнових виробів (!), а також спирту, алкогольних напоїв до органу виконавчої влади, уповноваженого КМУ видавати відповідні ліцензії, до госпсуб’єктів (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у розмірі 17 тис. грн.

Цей штраф застосовують податківці. Загальний Порядок застосування фінансових санкцій, передбачених ст. 17 Закону № 481, затверджений постановою КМУ від 02.06.2003 № 790 (далі — Порядок № 790). Він уніфікований, тобто призначений для накладення усіх видів санкцій, передбачених частиною другою ст. 17 Закону № 481 (ср. ).

Рішення про застосування фінсанкції/штрафу фіскали можуть приймати не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку сплати грошових зобов’язань, нарахованих контролюючим органом відповідно до складеного акта.

Дія ст. 250 ГКУ та передбачені нею штрафні «строки давності» на цей штраф не поширюються

У разі невиконання госпсуб’єктом рішення фіскалів протягом 30 днів після його отримання, сума фінансових санкцій стягується на підставі рішення суду.

У той же час відповідальність за порушення терміну сплати фінансових санкцій, нарахованих контролюючим органом за порушення вимог Закону № 481, не передбачена.

На практиці фіскали застосовують цей штраф щодо звітів за кожен місяць окремо. Наприклад, якщо не подали (перекрутили) звіти за три різні місяці, то отримаєте три штрафи по 17 тис. грн.

Штраф і карантин Карантинний штрафний мораторій на цей штраф не поширюється. Адже відповідно до п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ під мораторій не підпадають санкції за здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального. Див. щодо цього також у БЗ 113.05

Окрім того, на думку податківців (див. БЗ 132.01), карантинний мораторій взагалі призупинено на час воєнного стану. Висновок сам по собі надто спірний, але для нашого випадку це не має великого значення, адже штраф усе одно застосовний…

Штраф та воєнний стан Податківці вважають, що норми Закону № 481 та п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ все так само зобов’язують госпсуб’єктів і під час воєнного стану подавати згадані «тютюнові» та «алкогольні» звіти! А також вони зазначають, що

норми п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, якими зупиняється перебіг строків на час воєнного стану, до ситуацій з поданням цих звітів та сплати штрафів за пов’язані з цим порушення не застосовуються

див. БЗ 113.04

На наш погляд, наполягати на тому, що згідно з п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ строки подання цих звітів на період воєнного стану теж мають бути призупинені, буде доволі складно. Справа в тому, що контроль за дотриманням «тютюново-алкогольно-пального» законодавства (Закон № 481, а також Порядок № 790) покладено не тільки на контролюючі (податкові чи митні) органи — як того вимагає ця норма п.п. 69.9, а також і на інші органи. Тож нефіскальний підхід тут буде складно захистити, мабуть, і в суді.

«Алкогольні» звіти Майже все зазначене вище у рівній мірі стосується й штрафування за неподання, несвоєчасне подання та подання з некоректними показниками «алкогольних» звітів (форми № 1-ОА, № 2-РС та № 1-РС).

А от усе викладене нижче буде вже у чисто «тютюновій» або близько до «тютюнової» (РЕС-) площині.

Чи буде штраф за порушення зі звітами з ТВЕН* та РЕС?

* Тютюнові вироби для електричного нагрівання.

Акцентуємо вашу увагу, що частина друга ст. 17 Закону № 481 цей «17-тисячний» штраф передбачає за неподання чи несвоєчасне подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу, в тому числі імпорту та експорту, тільки щодо тютюнових виробів (а також спирту та алкогольних напоїв).

ТВЕН Виходячи з того, що у цій звітно-штрафній нормі згадуються саме «тютюнові вироби», то застосування цього штрафу до порушень зі звітністю, яка містить лише товари, які не входять до категорії «тютюнові вироби»**, вважаємо неправомірним!

** Або «спирт» чи «алкогольні напої».

Нагадаємо, що термін «тютюнові вироби» визначено у ст. 1 Закону № 481. У зв’язку з цим також нагадаємо, що ТВЕН включили до категорії/терміна «тютюнові вироби» лише с 1 липня 2022 року (коли набрали чинності зміни, передбачені Законом України від 2 грудня 2019 року № 1019-IX до ст. 1 Закону № 481).

Відповідно тільки починаючи з цієї дати на ТВЕН поширюються ті ж визначені Законом № 481 правила, що і на тютюнові вироби — у тому числі й відповідальність за гріхи, пов’язані зі звітністю (а також за недотримання розміру максимальних роздрібних цін на ТВЕН)!

Тож оскільки звіти № 1-ОТ та/або № 3-РС за червень подаються у липні, то вважаємо, що перші 17-тисячні штрафи за неподання, несвоєчасне подання або подання з недостовірними показниками цих звітів, які містять інформацію тільки щодо ТВЕН, фіскали мають право застосовувати починаючи зі звітності за червень 2022!

РЕС Спочатку зазначимо, що до нас уже неодноразово звертались читачі, які працюють з РЕС і яких фіскали штрафували за неподання або помилки у звітах № 1-ОТ або № 3-РС. Одному підприємству навіть нарахували 170 тис. грн штрафів за неподання звітів № 1-ОТ протягом 10 місяців поспіль…

Що стосується РЕС, то ми постійно пояснюємо нашим читачам, що ці види специфічних «курильних» товарів як не входили, так і не входять до категорії/терміна «тютюнові вироби» та стоять відокремлено. Для них передбачені окремі спеціальні терміни «рідини, що використовуються в електронних сигаретах» та «електронна сигарета». Ці терміни наведені у ПКУ (пп. 14.1.564 та 14.1.563 відповідно), і в Законі № 481 (див. останній абзац ст. 1) вживаються саме у цих значеннях. Тому оскільки РЕС не є «тютюновими виробами», то вважаємо, що за згадані провини, вчинені зі звітністю, яка подається саме щодо РЕС, цей штраф незастосовний!

Окрім того, як ми вже зазначали, звітувати щодо РЕС за формами № 1-ОТ та/або № 3-РС від госпсуб’єктів вимагають податківці на рівні консультації в БЗ. Ніякого нормативного підґрунтя такі вимоги не мають. Мінфін ніяких наказів і навіть листів щодо цього не видавав та й форми для РЕС не адаптував. Тому, як ми вже зазначали вище, звітування за цими формами щодо РЕС — суто добровільна справа госпсуб’єктів.

У той же час вважаємо, що

ці факти додатково підтверджують, що для застосування згаданого штрафу щодо РЕС-звітування наразі немає абсолютно ніяких законних/нормативних підстав

Тому такі випадки штрафування підлягають обов’язковому оскарженню.

Задля повноти картини додамо, що як «аргумент» на користь штрафування податківці посилаються на те, що постановою КМУ від 31.03.2021 № 285 у тексті Порядку № 709 були додані і «рідини, що використовуються в електронних сигаретах». Але цей факт зовсім не розв’язує фіскалам руки для штрафування за неподання звітності тощо щодо РЕС, а лише поширює дію Порядку № 709 й на ті види порушень, пов’язаних з РЕС, у яких ці самі РЕС прямо згадані у відповідних штрафах частини другої ст. 17 Закону № 481. Див., наприклад, штрафи за виробництво або торгівлю без ліцензії: там РЕС згадані прямо і застосування цих штрафів щодо РЕС ніяких сумнівів не викликає. А от у штрафі щодо звітності РЕС не згадані взагалі, тому і штрафування неправомірне. У Порядку № 709 про таке штрафування теж ні прямо, ні опосередковано не зазначено. Хоча навіть якби там і було таке чітко зазначено, то пріоритет все одно мала б норма Закону № 481, де РЕС відсутні. Отже, фіскали тут лукавлять і аргументом це вважатись не може.

Підсумуємо наші висновки у невеличкій табличці.

Таблиця. Застосування штрафу щодо форм № 1-ОТ та № 3-РС

Вид товарів, щодо яких подається звіт

Чи застосовується штраф

Тільки ТВЕН

Починаючи зі звітів за червень-2022

ТВЕН та РЕС

Те саме

Тільки РЕС

Ні

Інші тютюнові вироби

За будь-який місяць

Інші тютюнові вироби плюс ТВЕН та/або РЕС

Те саме

Примітки.

1. У Таблиці викладено наше бачення щодо (не)застосування штрафу. Фіскали ж намагаються штрафувати у будь-яких ситуаціях.

2. Форми звітів № 1-ОТ та № 3-РС для звітування щодо РЕС непридатні, але фіскали наполягають на їх використанні (див. вище у тексті статті).

Висновки

  • Госпсуб’єкти зобов’язані і під час воєнного стану подавати до ДПС «тютюнові» (форми № 1-ОТ та № 3-РС) та «алкогольні» (форми № 1-ОА, № 2-РС та № 1-РС) місячні звіти не пізніше 9-го числа наступного за звітним місяця.
  • Фіскали мають право у разі неподання, несвоєчасного подання або подання таких звітів з недостовірними відомостями застосовувати до порушників штраф у розмірі 17 тис. грн, встановлений частиною другою ст. 17 Закону № 481. На практиці фіскали застосовують цей штраф щодо конкретного звіту і за кожен місяць окремо.
  • Перші 17-тисячні штрафи за неподання, несвоєчасне подання або подання з недостовірними показниками звітів № 1-ОТ та/або № 3-РС , які містять інформацію тільки щодо ТВЕН, фіскали мають право застосовувати, лише починаючи зі звітності за червень-2022.
  • Оскільки РЕС не є «тютюновими виробами», то за такі порушення, здійснені зі звітністю, яка подається саме щодо РЕС, 17-тисячний штраф незастосовний!
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі