Навіщо потрібні норми?
Взагалі-то під нормуванням витрат пального розуміють встановлення допустимої межі його використання в певних умовах експлуатації для конкретної моделі транспортного засобу, технологічної машини чи механізму.
Нормування витрат, у тому числі пального, насамперед потрібно для управлінського обліку — для контролю за використанням, оскільки перешкоджає можливим зловживанням, зокрема, розкраданню чи використанню на негосподарські цілі (див. лист Мінінфраструктури від 21.02.2017 № 1441/18/10-17).
Щодо податкового обліку, то понаднормове використання пального наразі не заважає навіть високодохіднику відображати витрати у повному обсязі за правилами бухгалтерського обліку — без коригувань фінрезультату (див. листи ДПСУ від 04.03.2021 № 828/ІПК/99-00-21-02-02-06 і від 13.10.2020 № 4262/ІПК/99-00-05-05-02-06). Натомість
у ПДВ-обліку понаднормові витрати пального податківці розцінюють як використання у негосподарській діяльності
А отже, вимагають нараховувати компенсуючі податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ (див. лист ДФСУ від 08.12.2017 № 2912/6/99-99-15-01-01-15/ІПК).
Де взяти норми витрат пального на роботу техніки, що використовується на підприємстві?
Норми офіційно затверджено
Для деяких видів техніки норми витрат пального офіційно розроблено і затверджено відповідними компетентними органами (див. лист Мінінфраструктури від 29.01.2018 № 900/25/10-18). Так, наприклад, норми витрат пального для:
— автотранспорту (легкових і вантажних автомобілів) затверджені наказом Мінтранспорту від 10.02.98 № 43 — Норми № 43. Втім такі Норми мають виключно рекомендаційний характер (див. постанову ВС від 03.04.2018 у справі № 817/1429/16);
— техніки в будівництві (автонавантажувачі, трактори, тягачі та інші спецмашини) містяться у ДБН В.2.8-12-2000, які затверджені наказом Держкомбуду від 12.01.2000 № 9;
— на роботу дорожніх машин та механізмів — у СОУ 42.1-37641918-094:2017, затвердженому наказом Державтодору від 22.09.2017 № 365.
У цих затверджених нормативах можна відшукати норми витрат пального для великої кількості техніки. Проте існує численна кількість техніки, яка працює на пальному, але для неї норми витрат офіційно не встановлено. Наприклад, для тракторів та сільгосптехніки, бензопил, газонокосарок, генераторів тощо.
Де ж брати норми витрат пального для техніки, машин і обладнання, для яких вони офіційно не розроблені? У такому разі ви маєте право самостійно розробити і затвердити власні норми.
Самостійно розроблені норми
Норми витрат пального, які затверджені певним органом влади, не є останньою інстанцією при визначенні норм витрат конкретним агрегатом.
Навіть Нормам № 43 витрати на списання пального повинні відповідати не обов’язково. А такі витрати мають визнаватися на підставі первинних документів (див. постанову ВС від 28.07.2020 у справі № 826/13368/15). Адже безпосереднім призначенням затверджених Норм № 43 є планування витрат пального з метою його раціонального використання. А тому
норми списання палива можуть бути врегульовані внутрішніми наказами і підтверджені відповідними розрахунками, з урахуванням технічних характеристик, експлуатаційних норм та інших факторів
(див. постанову Шостого апеляційного адмінсуду від 03.02.2020 у справі № 320/5188/18).
Податківці також визнають, що підприємство має право самостійно (див. лист ДПСУ від 26.05.2021 № 2026/ІПК/99-00-21-02-02-06):
— розробити форми документів, які встановлюватимуть норми витрат пального з урахуванням усіх технічних характеристик автомобіля, експлуатаційних норм та інших факторів, а також
— затвердити наказом умови й порядок застосування коригуючих коефіцієнтів.
Звісно, такі форми документів обов’язково повинні відповідати вимогам первинного документа — містити обов’язкові його реквізити, які визначено ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік* і п. 2.4 Положення № 88**. Отже,
* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.
підприємство має повне право самостійно розробити і затвердити власні норми витрат пального, які враховуватимуть технічний стан агрегату, умови його експлуатації та інші фактори
Якогось установленого алгоритму розробки норм не існує. Кожен суб’єкт має сам розробити методику розрахунку таких норм. Орієнтуватися при цьому доцільно на техдокументацію виробника тієї чи іншої техніки щодо використання пального. Але не всі виробники наводять такі норми і не завжди вони є достовірними — виробник техніки зазвичай наводить або середню норму витрат, або за базових умов використання, які дуже відрізняються від реальності.
Тому якщо у вас немає даних про норми витрат пального у техдокументації або їх не можна застосувати до умов використання конкретного агрегата, тоді вам слід розробити і затвердити свої реальні норми. Для цього можна провести контрольні заміри. Для їх фіксації слід створити спеціальну комісію, яка буде проводити дослідження (заміри) витрат пального та хронометраж роботи машин і механізмів.
Проводити такі заміри можна як самостійно, так і залучивши сторонню організацію. Так, наприклад, податківці (див. лист ДПСУ від 26.05.2021 № 2026/ІПК/99-00-21-02-02-06) та Мінінфраструктури (див. лист від 14.09.2017 № 9080/25/10-17) радять для розроблення норм витрат пального звертатися до ДП «Державтотрансндіпроект». Хоча, на наш погляд, це може бути й інший суб’єкт, який компетентний у розробці таких норм. Звичайно, ця справа не безкоштовна.
Іще одним із джерел норм витрат пального для спецтехніки можуть бути довідники, розроблені різними науковими установами.
Після визначення норм витрат пального і оформлення цього процесу відповідним чином (якщо норми розробляли самостійно, спецкомісія має скласти акт про проведену роботу, а якщо залучали сторонню організацію — акт надання послуг), слід затвердити розроблені норми наказом керівника підприємства. І тоді можна списувати пальне, спираючись на розроблені вами норми.
Відтак, якщо норми будуть затверджені, а витрачання пального в межах норм підтверджене первинними документами, то вважатиметься, що воно використане в господарській діяльності. Отже, ви уникнете зайвого нарахування ПДВ.
Одиниці обліку пального: з кг у літри
Як здійснити переведення, коли облік пального підприємство веде в кг, а норму витрат встановлено в літрах?
Нагадаємо, що за вимогами п.п. 4.2.1 Інструкції № 281* облік нафти і нафтопродуктів на НПЗ, підприємствах із забезпечення нафтопродуктами, наливних пунктах ведеться в одиницях маси, а на АЗС — в одиницях об’єму (щодо АЗС див. також п. 10.1 Інструкції № 281). Водночас
облік пального для акцизних цілей ведеться не на вагу, а на обсяг
Адже п. 232.1 ПКУ одиницею обліку обсягів для пального в СЕАРП встановлено літри, приведені до температури 15° C (див. БЗ 114.02). При цьому відпущені літри в місцях роздрібної торгівлі пальним для цілей розд. VІ ПКУ вважаються як літри, що приведені до температури 15° C. Але оптових торговців це не стосується. Такі одиниці обліку для пального повинні використовуватися в первинних бухгалтерських документах, акцизних накладних (АН)/розрахунках коригування (РК) до АН, декларації з акцизного податку.
Втім, це зовсім не означає, що і бухоблік операцій з пальним оптовикам теж необхідно вести за такою ж одиницею (як літри, приведені до температури 15° C) або в літрах за фактичною температурою. Навпаки, виходячи з п.п. 4.2.1 Інструкції № 281 оптовий торговець пальним повинен вести бухоблік нафтопродуктів в одиницях маси (зазвичай його ведуть у кг).
Переведення маси пального в літри, а також приведення цих літрів до температури 15° C здійснюється з урахуванням норм Інструкції № 281 та ДСТУ EN ISO 8973:2013 «Гази нафтові скраплені. Розрахунковий метод визначення густини і тиску пари» і ДСТУ ГОСТ 8.599:2016 (ГОСТ 8.599-2010, IDT) «Метрологія. Густина світлих нафтопродуктів. Таблиці перерахунку густини до 15° C та 20° C і до умов вимірювання об’єму» (п. 46 Порядку № 408*, див. БЗ 114.11.03).
Коли переведення маси в об’єм розраховано коректно, то об’єм на вході (при придбанні) і на виході (при реалізації пального покупцям і списанні витраченого) повинен бути однаковий. Адже він не залежить від температури повітря — приведений до усередненої температури 15° C.
Чи є вихід, коли при імпорті митники штучно завищують коефіцієнти переведення маси пального у 15-градусний об’єм, внаслідок чого виникають неіснуючі залишки в СЕАРП, читайте у статті «Повітряні» залишки пального» // «Податки & бухоблік», 2021, № 71.
Висновки
- У ПДВ-обліку на понаднормові витрати пального податківці вимагають нараховувати компенсуючі податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ.
- Якщо норми витрат пального офіційно не розроблено і не затверджено, ви маєте право самостійно розробити і затвердити власні норми, які враховуватимуть технічний стан агрегату, умови його експлуатації та інші фактори.
- Переведення маси пального в літри, а також приведення цих літрів до температури 15° C здійснюється з урахуванням норм Інструкції № 281 та ДСТУ EN ISO 8973:2013 і ДСТУ ГОСТ 8.599:2016 (ГОСТ 8.599-2010, IDT).