Теми статей
Обрати теми

АН-«блокування»

Павленко Олексій, податковий експерт
На гарячу лінію все частіше надходять скарги від читачів, що програма СЕАРП та СЕ* не приймає на реєстрацію АН та РК. Проблеми у тому, що податківці на практиці все ширше практикують якісь перевірочні програми, що не допускають АН або РК до реєстрації в Єдиний реєстр акцизних накладних (ЄРАН). Тож складаються ситуації, у чомусь схожі на блокування податкових накладних. Саме ці проблеми зараз і обговоримо.

* Система електронного адміністрування пального та спирту етилового (далі скорочено — СЕАРП).

На сьогоднішній день нам відомо декілька таких перевірочних програм, які без наявності будь-яких законних на це підстав були впроваджені фіскалами в СЕАРП, налаштовані хибно й під час війни тільки заважають платникам стабільно працювати.

Дві з таких електронних перевірок, які перешкоджають допуску АН/РК до реєстрації в ЄРАН, були нами детально оглянуті в матеріалі «Чому фіскали не реєструють деякі акцизні накладні» // «Податки & бухоблік», 2023, № 16. Тому тут коротко нагадаємо.

Перевірка обсягів резервуарів

Алгоритм. Ця перевірочна функція здійснює перевірку під час отримання пального наявності достатнього об’єму резервуарів на акцизному складі, на який отримується пальне. Вона спрацьовує під час реєстрації отримувачем пального 2-го примірника АН.

Перевірка враховує два показники: об’єм резервуарів, зареєстрованих на цьому акцизному складі в Реєстрі* та залишки пального, які знаходяться на такому складі за даними СЕАРП! Якщо загальний об’єм резервуарів на акцизному складі, на який надходить пальне (тобто «Е-об’єм» — за даними СЕАРП!), буде менший за суму: залишку пального на цьому акцизному складі в СЕАРП і обсягу, зазначеного в 2-му екземплярі АН, що подана для реєстрації в ЄРАН, — то в реєстрації АН отримувачу буде відмовлено!

* Маємо на увазі Єдиний державний реєстр витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі.

Тобто, здавалося б, якщо вчасно реєструвати «вхідні» і «вихідні» АН та РК в ЄРАН, то проблем у платників з цією перевіркою та з реєстрацією 2-х екземплярів АН не має бути. Але

ця вигадана перевірка ніяк не враховує те, що згідно з ПКУ, є види АН, за якими строки їх реєстрації в ЄРАН значно відстають від дати їх складання

Наприклад, згідно з п. 231.6 ПКУ АН, складені на роздрібну реалізацію пального, та зведені АН (і АН, складені на операції з п.п. 1 п.п. 229.8.10 ПКУ) мають строк реєстрації «не пізніше 15 календарних днів з дня їх складання».

Тож часто-густо виникають ситуації, коли саме з цих причин система не приймає для реєстрації другий екземпляр АН. Адже фактичного місця у ємностях вдосталь, а за даними СЕАРП місця («Е-об’єму») не вистачає, бо ще відповідні АН на списання пального (на абсолютно законних підставах) не зареєстровані!

Звісно, більше за все від цієї перевірки страждають ті платники пального акцизу, хто складає зведені АН: це переважно ті, хто використовує пальне для власних потреб, а також роздрібні торговці пальним.

Як реагувати. Різні поради, як вирішувати ці створені фіскалами штучні проблеми з реєстрацією АН, ми надавали у згаданому матеріалі в «Податки & бухоблік», 2023, № 16. Роздрібникам тут трохи легше: адже вони можуть замість зведених АН складати підсумкові щоденні…

Нагадаємо, замість того, щоб скасувати оцю незаконну дурню,

головні податківці радять тим платникам, хто складає зведені АН раз на місяць, порушувати закон та протягом місяця складати та реєструвати зведені АН неодноразово — частіше (коли заманеться)

Щоб скоріше вивільнити «Е-об’єм» у СЕАРП…

Втішає лише той факт, що за несвоєчасну реєстрацію АН поки що не штрафують — див. матеріал «Штрафи за нереєстрацію/неподання АН, довідок, заявок (а також про документи для перевезення пального)» у цьому випуску…

Перевірка ліцензій

Алгоритм. У реєстрації АН відмовляється, якщо у платника, який подає АН на реєстрацію — чи то продавець, чи покупець пального (щодо других екземплярів АН) — відсутня ліцензія на операції з пальним. Як цей алгоритм спрацьовує, нам достеменно не відомо. Можливо, достатньо наявності у платника, що реалізує/придбаває пальне, хоча б якоїсь із «пальних» ліцензій (оптової, роздрібної чи на зберігання —діючої чи призупиненої). Але АН на реалізацію пального, складену на госпсуб’єкта — неплатника акцизу, можуть також не зареєструвати, якщо у цього неплатника не буде ліцензії на зберігання пального… Водночас повторюємо, що нормативи не передбачають таких підстав, щоб відмовляти в реєстрації АН.

Як реагувати. За таких штрафів навряд чи хто ризикне реалізовувати пальне без відповідної ліцензії. Тож у того, хто складає АН, навряд чи будуть проблеми з цією перевіркою. Водночас коли відпускатимете пальне госпсуб’єкту — неплатнику акцизу, поцікавтесь наявністю у нього ліцензії на зберігання пального.

Перевірка ідентифікатора акцизного складу

Алгоритм. Нещодавно, таким собі «сюрпризом» для платників пального акцизу став недопуск АН до реєстрації з причини начебто відсутності ліцензії на той акцизний склад, з якого (на який) відвантажується пальне. Схоже, якась нова перевірочна ДПС-програма почала звіряти ідентифікатор об’єкта оподаткування щодо акцизного складу, зазначений у різних документах. Тобто якщо ідентифікатор об’єкта оподаткування зазначений на цей акцизний склад у Заяві про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, у формі № 20-ОПП та у відповідній «пальній» ліцензії, отриманій на цей склад, не однаковий, то АН/РК може бути не прийнято системою! У «відмовній» квитанції зазначається щось на кшталт: «Реалізація пального з акцизного складу з ідентифікатором об’єкта оподаткування… може здійснюватися лише за наявності ліцензії»

Як реагувати. Перевірити у згаданих документах, який саме зазначено ідентифікатор. Якщо вони не однакові, то його «уніфікувати»: зробити відповідні виправлення у формі № 20-ОПП, та/або ліцензії, та/або Заяві. Складніше може бути ситуація, коли на один склад (місце торгівлі) є ліцензії і на оптову, і на роздрібну торгівлю. Тут, мабуть, краще узгодити свої дії із фіскалами…

Наприкінці закликаємо податківців припинити ці не передбачені законодавчо перевірки і незаконні дії з недопуску АН до реєстрації. От навіщо перешкоджати під час війни у роботі з таким стратегічним товаром, як пальне?!.

Висновки

  • Зараз у системі СЕАРП податківці застосовують власно вигадані перевірочні програми та незаконно не допускають до реєстрації в ЄРАН низку АН/РК.
  • Перевірки здійснюються на наявність достатнього обсягу резервуарів на складі, наявність відповідних ліцензій, у тому числі у прив’язці до ідентифікатора об’єкта оподаткування акцизного складу…
  • Будьте уважні і завчасно перевіряйте необхідні моменти, зокрема: які у СЕАРП обліковуються вільні «Е-об’єми» резервуарів на конкретному акцизному складі, наявність відповідних «пальних» ліцензій, співпадіння ідентифікатора об’єкта оподаткування у ліцензії, Заяві й формі № 20-ОПП тощо.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі