Теми статей
Обрати теми

Чому фіскали не реєструють деякі акцизні накладні

Павленко Олексій, податковий експерт
На гарячу лінію стали все частіше надходити скарги від читачів, що програма СЕАРП та СЕ* не приймає від отримувачів пального на реєстрацію другі екземпляри «вхідних» акцизних накладних (АН). Тож не можна завести обсяги отриманого пального в Систему. Начебто це через якусь програму перевірки. Як тут діяти платникам акцизу, щоб не втрапляти в халепу Розглянемо цю проблему детально й пошукаємо відповіді…

* Система електронного адміністрування пального та спирту етилового (далі — СЕАРП).

Передісторія

Дійсно, справа тут у перевірочних налаштуваннях СЕАРП. І ці проблеми мають вже не дуже коротку історію. Майже півтора року тому, як ДПСУ внесла зміни в СЕАРП, дообладнавши її додатковими перевірочними функціями.

Отже, тоді платники пального акцизу вперше стикнулись з проблемами реєстрації АН — переважно других екземплярів «вхідних» АН (тобто тих, які реєструє отримувач). В їх реєстрації в Єдиному реєстрі акцизних накладних (ЄРАН) програма СЕАРП несподівано почала відмовляти. Пояснення, чому і причини, чого таке почалося, були викладені у цьому повідомленні на сайті ДПСУ.

Там головні фіскали написали, що з 08.09.2021 доопрацювали програмне забезпечення (ПЗ) з приймання та обробки АН з урахуванням необхідності дотримання таких вимог під час їх реєстрації в ЄРАН та коректного відображення в системі ліміту пального, а саме:

1) наявності права на здійснення діяльності з пальним на підставі відповідної ліцензії в осіб (продавців та покупців);

2) наявності достатнього об’єму зареєстрованих резервуарів — під час отримання пального на акцизному складі, на який відвантажується пальне.

Одразу наголошуємо на незаконності таких дій, адже

норми ПКУ (а тим паче й Закону № 481**) не передбачають таких видів перевірок і підстав для відмови в реєстрації АН та/або РК до них

** Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Тож вважаємо, такі дії податківців, як відмова в реєстрації АН з причини негативних результатів згаданих перевірок, платники пального акцизу за необхідності мають право оскаржити в судовому порядку.

Ліцензійна перевірка

Що стосовно першого виду перевірки: у реєстрації АН відмовляється, якщо у платника, який подає АН на реєстрацію (чи то продавець, чи покупець пального) відсутня ліцензія на операції з пальним. Як цей алгоритм спрацьовує, нам достеменно не відомо. Виходячи з цієї консультації ДПСУ в БЗ 114.11.03, схоже, достатньо наявності у платника, що реалізує пальне, хоча б якоїсь (оптової, роздрібної чи на зберігання) із «пальних» ліцензій (діючої чи призупиненої). Але АН на реалізацію пального, складену на госпсуб’єкта — неплатника акцизу, можуть також не зареєструвати, якщо у цього неплатника немає ліцензії на зберігання пального...

Водночас повторюємо, що нормативи не передбачають таких підстав, щоб відмовляти в реєстрації АН.

Гадаємо, ця перевірочна функція «спрацьовує» надто рідко, адже який безумець ризикне при таких штрафах реалізовувати пальне без ліцензії?.. У той же час пам’ятайте, що ПЗ СЕАРП має й таку «фічу». А коли відпускаєте пальне госпсуб’єкту — неплатнику акцизу, поцікавтесь наявністю у нього ліцензії на зберігання пального.

А от друга перевірка завдає на практиці платникам пального акцизу чимало клопоту (див. нижче).

Резервуарно-об’ємна перевірка

Нагадаємо, основним завдання введення пального акцизу було: виявляти обсяги реалізації «лівого» пального. Але тут фіскали пішли ще далі і почали «викручувати руки» платникам вже й на етапі придбання пального…

«Технологія» перевірки. Ця перевірочна функція спрацьовує під час реєстрації отримувачем пального 2-го примірника АН. Нею перевіряється наявність достатнього об’єму зареєстрованих резервуарів — під час отримання пального на акцизному складі, на який отримується пальне.

Перевірка цього об’єму на акцизному складі враховує такі два показники.

1. Об’єм резервуарів, зареєстрованих на цьому акцизному складі в Реєстрі* (умовно позначимо його — Vрез). Дані для визначення цього показника відображаються платниками в Довідці**, форма якої затверджена наказом Мінфіну від 27.11.2018 № 944.

* Маємо на увазі Єдиний державний реєстр витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі.

** Маємо на увазі «головну» — Довідку про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри.

2. Залишки пального, які знаходяться на такому складі за даними СЕАРП (!). Залишок пального в СЕАРП за кожним кодом УКТ ЗЕД (∑АНакл) визначається відповідно до формули, наведеної в п. 232.3 ПКУ.

Якщо загальний об’єм резервуарів на акцизному складі (Vрез), на який надходить пальне, буде менший за суму: залишку цього виду (коду УКТ ЗЕД) пального на цьому акцизному складі в СЕАРП (∑АНакл) і обсягу, зазначеного в 2-му екземплярі АН, що подана для реєстрації в ЄРАН (умовно позначимо — ∑АН2-й), — то в реєстрації АН буде відмовлено!

Тобто виходить, на дату надходження нових обсягів пального, а точніше — на дату подання для реєстрації (!) 2-го екземпляру АН, отримувачу

не можна допускати такої нерівності: Vрез < ∑АНакл + ∑АН2-й

Бо якщо при поданні отримувачем на реєстрацію 2-го екз. «вхідної» АН програма перевірить залишок «вільного» об’єму резервуарів в СЕАРП на момент подання і його бракуватиме хоча б на 1 літр, то АН для реєстрації прийнята не буде. Тим паче не зареєструють АН у разі відсутності у ДПС інформації по резервуарах.*

* Про це все див. також БЗ 114.11.03.

Щодо безглуздості перевірки. Здається, якщо вчасно реєструвати «вхідні» і «вихідні» АН та РК в ЄРАН, то проблем у платників пального акцизу з реєстрацією 2-х екземплярів АН не має бути. Але! Ця вигадана фіскалами перевірочна функція аж ніяк не враховує норми ПКУ! І, зокрема, те, що є різні види АН, які мають різні дати складання і строки реєстрації в ЄРАН!

Як вам відомо, установлені у п. 231.6 ПКУ строки реєстрації АН передбачають, зокрема:

— АН, складені на роздрібну реалізацію пального (через колонки АЗС тощо), реєструвати «не пізніше 15 календарних днів, наступних за датою їх складання»;

зведені АН (та АН, складені на операції з п.п 1 п.п. 229.8.10 ПКУ) — «не пізніше 15 календарних днів з дня їх складання».

Заразом нагадаємо: строк реєстрації отримувачем пального 2-го примірника АН — після фактичного отримання пального на акцизний склад, але не пізніше 3 календарних днів (!), наступних за днем отримання пального.

Тож у неприємні ситуації через цю перевірочну функцію потрапляють здебільшого ті платники пального акцизу, хто складає зведені АН, а також і ті роздрібні торговці пальним, хто не складає зведені (адже у них тут є право вибору — див. про це нижче).

Тут варто нагадати, що

право складати зведені АН не пізніше останнього дня звітного місяця мають платники на загальний (!) обсяг пального, реалізованого вроздріб, а також використаного для власного споживання чи промислової переробки протягом звітного місяця (!) або втраченого, зіпсованого, знищеного протягом звітного місяця

Тобто «власно-потребники» тощо мають складати АН або на кожний (!) відпуск, або одну (!) зведену за весь місяць по одному акцизному складу (за кожним кодом УКТ ЗЕД). Коли у госпсуб’єкта транспорту багато, то складати на кожен відпуск пального АН — краще повіситись… ☹

А от роздрібні торговці пальним згідно з п. 231.3 ПКУ мають більше простору для маневру — можуть складати АН:

— на кожну операцію;

— за щоденними підсумками операцій (якщо АН не були складені на ці операції);

зведені АН за кожним кодом УКТ ЗЕД та окремо за кожним акцизним складом (не пізніше останнього дня звітного місяця на загальний обсяг пального, реалізованого** у паливний бак транспортного засобу або в тару споживача, якщо АН не були складені на ці операції).

** Зведену АН також допускається складати платнику, який реалізує пальне (для кожного отримувача пального), у разі забезпечення безперервного постачання пального. Тож такі платники теж можуть стикатися з проблемами з реєстрацією 2-го екземпляра «вхідних» АН.

Тут зазначимо, що мова в цих нормах п. 231.3 ПКУ щодо зведеної АН йде про виписування лише одної АН — одразу на весь місячний обсяг! Такий висновок чітко підтверджує й п. 3 розд. ІІ Порядку складання акцизної накладної*

* Затверджений наказом Мінфіну від 27.11.2020 № 729.

А тепер прикладом продемонструємо, що витворяє ця перевірка на практиці.

Приклад.

Вхідні дані. Платник пального акцизу витрачає пальне лише для власних потреб. АН складає зведені за підсумками місяця. Загальний об’єм резервуарів на акцизному складі 50 м3.

1. На початок поточного місяця фактично й за даними СЕАРП: 30 м3 резервуарів заповнено пальним, вільний об’єм складає 20 м3.

2. Відпущено протягом перших 10 днів поточного місяця на власні потреби 15 м3 пального. Фактичний залишок вільного об’єму вже складає 35 м3.

3. Надійшло на 11-й день пальне — 21 м3.

Підсумок. 2-й екземпляр «вхідної» АН на цей 21 м3 пального платник зареєструвати не може, оскільки перевірочна функція показує, що об’єму резервуарів не вистачає! Хоча фактично його вдосталь! Однак поки зведена «вихідна» АН за підсумками місяця не буде складена і не «вивільнить» у СЕАРП об’єм резервуарів (на загальний обсяг відпущеного за місяць на власні потреби пального), цей 2-й екземпляр «вхідної» АН платник в ЄРАН не зареєструє! А термін її реєстрації — лише 3 дні!

Тож поки не зареєстрували зведену (витратну) АН, перевірка брехатиме: у системі об’єми резервуарів умовно повні і «вхідні» АН (на отримання пального) не зареєструєш!

Що робити?

Негативи. Як ми зазначили, з такими проблемами переважно стикаються платники, які мають право складати зведені АН, тобто роздрібні торговці пальним, «власно-потребники» тощо. До речі, тут негативів для платника може бути й два: прострочення реєстрації «вхідних» АН та у низці випадків після реєстрації зведеної АН може вилізти мінусовий залишок.

В останньому випадку доведеться спочатку робити Заявку на поповнення залишку пального зі сплатою акцизу, лише після цього зареєструється зведена АН («вивільняться» резервуари) і програма дозволить зареєструвати «вхідні» АН… Наприклад, на залишку на початок місяця було 20 м3 (повні резервуари), отримали за місяць 10 м3 (ці «вхідні» АН система не зареєструвала), а витратили за місяць 25 м3. Щоб зареєструвати на цей обсяг витратну зведену АН (і «вивільнити» резервуари), треба подати Заявку на поповнення 5 м3, але спочатку сплатити з цього обсягу акциз**! Лише після цього зареєструється зведена АН, «вивільняться» резервуари і можна буде зареєструвати давно прострочені «вхідні» АН на 10 м3 пального… ☹

** Спочатку знайдіть гроші на його сплату, а потім переймайтесь поверненням переплати…

Без залишків? Як же у таких умовах вирішувати проблему з реєстрацією 2-х екземплярів «вхідних» АН і заводити «на себе» необхідні обсяги пального в СЕАРП? Можна працювати без залишків «на початок». Тобто отримувати пальне у перші дні місяця й максимально відпускати протягом місяця, щоб на початок чергового місяця резервуари були майже порожні. Але це не завжди реально, а тим паче — зручно.

Дякувати, що під час воєнного стану не застосовуються штрафи за несвоєчасну реєстрацію АН (РК)*, а то ситуація була б набагато гіршою

* Щодо відсутності штрафів за несвоєчасну реєстрацію АН (РК) та за неподання Довідок під час воєнного стану читайте в матеріалі «За прострочення реєстрації акцизних накладних штрафів немає» // «Податки & бухоблік», 2022, № 69.

«Роздрібники». Що стосується роздрібних торговців пальним, то їм простіше вирішити цю проблему: відмовитись від зведених АН та складати й одразу реєструвати (не чекаючи дозволені 15 днів) підсумкові щоденні АН. У такому разі об’єм резервуарів «вивільнятиметься» значно швидше, і коли приїде чергова партія пального, в СЕАРП вже буде вільний об’єм, куди пальне «заливати». Тобто реєстрацію «вхідних» АН система вже не відхилить. Більш клопітно, але менш проблемно…

Інші «зведені». Але у тих платників, хто використовує пальне для власних потреб, справи тут складаються гірше. Як зазначали, у них лише два варіанти: або складати АН на кожний (!) відпуск пального, або зведену — раз на місяць. Але на кожну витратну операцію складати АН це — морока... Тож вони у пастці?

Не зовсім так, бо тих платників, хто має право складати зведені місячні АН, фіскали підштовхують до такого незаконного способу.

«Натяки» фіскалів. Як ми вже згадали, нормативи допускають складати зведені АН лише на загальний місячний обсяг. Але виявляється, податківці вважають, що можна — коли заманеться! Мабуть, розуміючи, які штучні проблеми створює така перевірочна функція, вони в згаданому вище повідомленні на сайті написали, що зведена АН може бути зареєстрована в будь-який день з дня її складання (але не пізніше 15-го дня). І що платник самостійно обирає спосіб складання АН. А також (ніби само собою зрозуміле) наголосили:

«при цьому не обмежено кількість зведених акцизних накладних за місяць, які можуть бути складені (за тиждень, за декаду і т. п.)»

Отакої! Шановні, а за день, два чи три дні теж, виходить, можна?!.

Отже, ДПС незаконно відмовляє в реєстрації АН, а платників, щоб цього уникнути, підштовхує на порушення нормативів!.. Тобто фіскали тут штучно створили проблему й хитро перекладають її на платників, більшість з яких взагалі не зовсім розуміють суть проблеми... До того ж це робиться просто у повідомленні на сайті,— навіть не листом чи хоча б консультацією в БЗ! До речі, грамотний податківець при перевірці може запросто визнати таку «рандомну» виписку зведених АН незаконною!..

Але поки фіскали не повернуть ситуацію у русло законності (не припинять отак заважати реєстрації АН в ЄРАН), платникам нічого іншого не лишається, як «вивільняти» в СЕАРП об’єми своїх резервуарів, порушуючи законодавство: складати зведені АН не раз на місяць, а перед черговим надходженням пального. А потім — наприкінці місяця складати ще одну зведену АН, щоб досписати різницю (ті обсяги, що не потрапили до попередніх зведених АН цього місяця). Весело живемо!

Цікаво, який розумник вигадав цю перевірочну програму? І що вона реально дає фіскалам на практиці? Бо, окрім її незаконності, практика продемонструвала — вона реально заважає і ускладнює роботу і облік платникам пального акцизу. Окрім того, не даючи реєструвати «вхідні» АН, вона ще більше викривляє показники СЕАРП! А ці показники зараз і так далекі від реальних — через війну тощо. Тож і фіскалам від цього — ніякої користі!

До речі, особливо неприємно, що це відбувається саме під час війни, коли в країні періодично виникають проблеми з пальним…

Висновки

  • Податківці незаконно застосовують при поданні АН (РК) для реєстрації дві перевірочних програми: 1) щодо наявності у продавців та покупців відповідної «пальної» ліцензії та 2) щодо наявності достатнього об’єму зареєстрованих резервуарів.
  • По першій: щоб АН зареєстрували, у платника-продавця достатньо наявності хоча б якоїсь із «пальних» ліцензій (діючої чи призупиненої). Але АН, складену на неплатника акцизу, не зареєструють, якщо в останнього немає ліцензії на зберігання пального...
  • По другій: АН (РК) на отримання пального (2-й екз.) незаконно не реєструють, якщо у платника на акцизному складі не вистачає розрахованого штучно (!) об’єму резервуарів.
  • Ця перевірка не враховує, що ПКУ допускає складання зведених АН!
  • Порада для «роздрібників»: обходити це свавілля через виписування щоденних АН.
  • Порада «від податківців» для тих, хто витрачає пальне на власні потреби: порушувати норми і складати зведені АН декілька разів на місяць…
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі