Теми статей
Обрати теми

Інформлист № 4/2023: повернення до довоєнних правил з 1 серпня 2023 року

Солошенко Людмила, податковий експерт
В Інформаційному листі ДПСУ № 4/2023* розглянуті податкові зміни з 01.08.2023 — після набрання чинності Законом України від 30.06.2023 № 3219-IX (прийнятим на базі законопроєкту № 8401). На що звернули увагу контролери?

* tax.gov.ua/data/material/000/578/694703/InfoList4 2023.pdf

Огляд змін з 01.08.2023 за листом № 4/2023

№ з/п

На що звертають увагу податківці

(1)

Відновлення перебігу строків

(виключено п. 102.9 ПКУ, дія п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ обмежена до 01.08.2023,

п. 1 розд. I, п. 8 розд. V листа № 4/2023)

Передусім, податківці звертають увагу на те, що з 01.08.2023 поновлюється перебіг строків, зокрема, при:

— наданні податківцями ІПК;

— розгляді податківцями скарг платників податків. Щоправда, нагадаємо, що при адміноскарженні блокувань ПН/РК перебіг строків подання скарг платниками та їх розгляду податківцями було відновлено ще з 03.01.2023 (детальніше про це див. «Оскарження блокувань: строки побігли» // «Податки & бухоблік», 2022, № 97 і «Блокування податкових накладних: коли, куди і що подаємо?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 53);

— наданні платниками відповідей на запити контролюючих органів. Про те, що до 01.08.2023 були певні підстави вважати, що строки відповіді на запит податківців є призупиненими, ми зазначали в статтях «Не відповів на запит податківців? Отримаєш штраф!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 36 і «30 % різниця за операціями з «особливими» нерезидентами: як захиститися?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 58. У листі № 4/2023 податківці, по суті, це підтвердили;

365-денного строку на відображення ПК. Тому врахуйте: з 01.08.2023 продовжить спливати залишок 365-денного ПК-строку (з урахуванням днів, що пройшли раніше до 24.02.2023, тобто до початку дії воєнного стану (ВС)). Як пояснили контролери на прикладі, за ПН з датою складання 01.02.2022 (тобто за якою до введення ВС пройшли 23 дні) ПК може бути відображений покупцем протягом решти 343 днів, тобто не пізніше 08.07.2024 (не пізніше, ніж у декларації за липень 2024 року). Також нагадаємо, що 365-денний строк продовжується на період блокування. Детальніше про 365-денний строк див. «ПК-строк 365 днів: як не пропустити?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 61

(2)

Перевірки

(п.п. 69.21 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, розд. I листа № 4/2023)

Після 01.08.2023 у цілому збережено мораторій на перевірки (зокрема, на планові перевірки та перевірки ЄСВ). Проте деякі перевірки виведені з-під мораторію — зокрема:

— планові й позапланові перевірки платників, що здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизних товарів (алкоголь, тютюн, паливо), у сфері грального бізнесу або фінансових (платіжних) послуг, а також

— деякі позапланові перевірки (за деякими підставами). Детальніше про це идв. «Законопроєкт № 8401 прийнято: що змінили в останню мить» // «Податки & бухоблік», 2023, № 54 і «ЄСВ: зміни, на які чекаємо з 01.08.2023» // «Податки & бухоблік», 2023, № 60

Скасування спецЄП з 01.08.2023

(3)

Перехідні операції: спецЄП податок на прибуток

(п. 41 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ, п. 1 розд. III листа № 4/2023):

Для усунення подвійного оподаткування узаконена низка перехідних норм при переході зі спецЄП на прибуток:

відвантаження на спецЄП → оплата на прибутку

у такому разі в платника податку на прибуток:

— ФР збільшується (+) на суму отриманої оплати за товари (роботи, послуги), відвантажені (надані) на спецЄП;

— ФР зменшується (-) на суму собівартості таких товарів (робіт, послуг), врахованої в бухвитратах у період спецЄП

оплата на спецЄП → відвантаження на прибутку

у такому разі в платника податку на прибуток:

— ФР зменшується (-) на суму бухдоходу, визнаного при відвантаженні товарів (робіт, послуг), передоплачених на спецЄП;

— ФР збільшується (+) на суму собівартості таких відвантажених товарів (робіт, послуг), врахованої в податкових витратах за бухобліковими правилами

А також податківці пояснили на прикладах, як застосовувати такі перехідні різниці при отриманні на спецЄП часткової передоплати:

img 1

Податківці підкреслюють, що такі перехідні норми п. 41 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ є універсальними, тобто:

застосовуються всіма платниками незалежно від розрахунку різниць з розд. III (тобто в тому числі й прибутківцями-малодохідниками) і

— працюють при переході на прибуток як спецЄПешників, так і звичайних єдиноподатників.

Проте не застосовуються особами, які були платниками ЄП групи 4.

Детальніше про це див. «Повертаємося зі спецЄП на прибуток — перехідні операції» // «Податки & бухоблік», 2023, № 59

(4)

Звітний період з прибутку після виходу зі спецЄП

(п.п. 91.3 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, п. 2 розд. III листа № 4/2023)

Після виходу зі спецЄП звітний період з прибутку у 2023 році визначають залежно від річного бухдоходу за минулий 2022 рік і:

img 2

Причому при заповненні декларації з податку на прибуток у 2023 році:

у прибутковому ряд. 01 показують по наростаючій усю суму доходу, отриманого з початку року (у тому числі й дохід, отриманий на спецЄП), а ось — у ряд. 02 при відображенні фінрезультату результати діяльності за період спецЄП не враховуються (п.п. 91.3.1 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ).

Детальніше про це див. «Як визначити після спецЄП період звітування з податку на прибуток та необхідність розрахунку різниць» // «Податки & бухоблік», 2023, № 59

(5)

Визначення вартості ОЗ для податкової амортизації після виходу зі спецЄП

(п.п. 91.3.4 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, п. 3 розд. III листа № 4/2023)

Шкода, що в листі № 4/2023 податківці так і не пояснили на прикладах, як високодохідникам визначати балансову вартість для нарахування податкової амортизації після виходу зі спецЄП. Було б логічним:

— високодохідникам для визначення податкової (!) залишкової вартості ОЗ і НМА станом на 01.08.2023 розрахувати податкову амортизацію за період спецЄП. Проте формально ПКУ вимагає визначати податкову вартість, як різницю між первісною вартістю об’єкта і сумою податкової амортизації, розрахованої по 31.07.2023 включно (а це може, зокрема, викликати питання із зовсім старими об’єктами ОЗ, які були введені в експлуатацію ще до появи ПКУ, і амортизувалися в той період за доПКУшними правилами. Сподіваємося, що податківці не скажуть повністю перерозраховувати за ними всю амортизацію за весь період експлуатації об’єктів), а

платникам, які до переходу на спецЄП були малодохідниками, а після виходу зі спецЄП (череза перевищення 40-мільйонного критерію) стали високодохідниками і податкову амортизацію й амортизаційні різниці розраховуватимуть уперше, податкову залишкову вартість ОЗ і НМА логічно визначати за даними бухобліку станом на 01.08.2023 — тобто на момент скасування спецЄП і повернення в прибутківці. Проте п.п. 91.3.4 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ знову ж таки формально вимагає від усіх без винятку високодохідників визначати залишкову вартість ОЗ і НМА як різницю між первісною вартістю та сумою розрахованої за ними податкової амортизації (тобто, по суті, проводити щодо об’єкта ґрунтовний перерахунок і повністю перерозраховувати всю амортизацію за весь період експлуатації об’єкта). Детальніше про це див. «Залишкова вартість ОЗ для податкової амортизації після спецЄП» // «Податки & бухоблік», 2023, № 59

(6)

Реєстрація ПН після виходу зі спецЄП

(п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, п. 6 розд. V листа № 4/2023)

Підпунктом 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ передбачено, що зареєструвати ПН треба протягом 60 календарних днів після виходу зі спецЄП. Щоправда, обережний підхід у цій ситуації — вважати, що 60-денний реєстраційний строк після скасування спецЄП стосується тільки тих ПН, граничні строки реєстрації за якими до переходу на спецЄП не минули. Детальніше про нього див. «Скасування спецЄП: регліміт, податковий кредит, строки виконання ПДВ-обов’язків» // «Податки & бухоблік», 2023, № 59.

Проте з листа № 4/2023 складається враження, що податківці не розмежовують ПН за граничними строками реєстрації (минули вони до переходу на спецЄП чи не минули). Тобто, схоже, податківці однаково ставляться до обох ситуацій і не проти, щоб будь-які ПН (незареєстровані до переходу на спецЄП) платник реєстрував протягом 60 календарних днів після виходу зі спецЄП. Сподіваємося, що саме таку ліберальну позицію (без розмежувань ситуацій) фіскали хотіли донести в листі № 4/2023

(7)

Компенсуючі ПЗ після скасування спецЄП

(п.п. 91.2 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, п. 1 розд. V листа № 4/2023)

Також податківці нагадують, що за товарами, необоротними активами, придбаними (виготовленими, ввезеними) «з ПДВ» до переходу на спецЄП і використаними (поставленими, реалізованими) в період спецЄП треба:

— нарахувати компенсуючі ПЗ (податкові зобов’язання) за п. 198.5 ПКУ (і скласти відповідну зведену компенсуючу ПН) протягом серпня — жовтня, але не пізніше 31.10.2023. При цьому кількість зведених компенсуючих ПН, що складаються, не обмежується;

відобразити такі компенсуючі ПЗ у декларації за серпень/вересень/жовтень — залежно від того, в якому періоді були нараховані ПЗ, проте не пізніше жовтня 2023 року.

Детальніше про це див. «Відновлення ПДВ-реєстрації після спецЄП і компенсуючі ПЗ» // «Податки & бухоблік», 2023, № 59.

Щоправда, іншим п.п. 9.9 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ передбачено, що при виході зі спецЄП треба нарахувати компенсуючі ПЗ не лише за товарами / необоротними активами, але і за послугами. Проте вважаємо, що для ситуації скасування спецЄП з 01.08.2023 прописані свої перехідні правила. Тому пріоритет мають норми п.п. 91.2 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, які для цієї ситуації є спеціальними (і нараховувати компенсуючі ПЗ з послуг не вимагають)

(8)

ПК за товарами / необоротними активами, імпортованими на спецЄП

(п.п. 91.2.1 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, пп. 3, 4 розд. V листа № 4/2023)

Врахуйте, що за ввезеними імпортними товарами / необоротними активами, імпортованими «з ПДВ» у період спецЄП:

— можна відобразити ПК (за сплаченим ввізним ПДВ на підставі МД) не пізніше за 31 жовтня 2023;

— у ліміті (у показнику ∑Митн), як пояснюють податківці, такий імпортний ПДВ врахується за умови зазначення в графі В МД (у рядку, в якому відображаються відомості про сплату ПДВ) у квадратних дужках податкового номера особи (імпортера), який претендує на податковий кредит з ПДВ;

якщо такі ввезені імпортні товари / необоротні активи були використані в період спецЄП, то за ними треба нарахувати компенсуючі ПЗ за п. 198.5 ПКУ одночасно з відображенням ПК (тобто в періоді відображення ПК), але не пізніше за 31 жовтня 2023.

Детальніше про це див. «Імпортний ПДВ при скасуванні спецЄП» // «Податки & бухоблік», 2023, № 59.

Також врахуйте, що постачання, здійснені в період спецЄП, не враховуються в підрахунку 1-мільйонного порога для ПДВ-реєстрації. Детальніше про це див. «Постачання спецЄПешника не враховуються в розрахунку 1 млн грн для реєстрації платником ПДВ» // «Податки & бухоблік», 2023; № 60 і «Пішли зі спецЄП: чи можна знятися з ПДВ?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 60

(9)

Якщо товар куплений на спецЄП, а повернений після виходу зі спецЄП

(п. 13 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, п. 5 розд. V листа № 4/2023)

При поверненні товару ексспецЄПешником (покупцем):

— продавець складає зменшуючий РК на неплатника (оскільки сама ПН була на неплатника) і

при поверненні товару до 31 жовтня 2023 продавець може зменшити ПЗ, навіть якщо не будуть повернені покупцеві кошти за товар (тобто без виконання умов про повернення коштів з п. 192.2 ПКУ). Тому якщо, наприклад, повернути товар і купити ще раз (після того, як колишній спецЄПешник повернеться у ПДВ-платники), то в нього за таким придбанням з’явиться ПК. Детальніше про це див. «ПДВ-питання контрагентів після скасування спецЄП» // «Податки & бухоблік», 2023, № 59

(10)

Ліміт ЄП-доходу після виходу зі спецЄП

(пп. 91.4.1, 91.4.3 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, пп. 4, 6 розд. VI листа № 4/2023)

Слід врахувати, що дохід, отриманий на спецЄП, не включається в річний ліміт ЄП-доходу на звичайному ЄП (установлений п. 291.4 ПКУ). Тому при переході зі спецЄП на звичайний ЄП граничний обсяг ЄП-доходу у 2023 році визначається пропорційно кількості календарних місяців, протягом яких платник не був на спецЄП. У листі № 4/2023 податківці взяли найпростішу ситуацію і пояснили на прикладі, що якщо у 2023 році на спецЄП були 7 місяців (із січня по липень) і з 01.08.2023 переходимо на ЄП групи 3, то граничний обсяг ЄП-доходу за решту 5 місяців до кінця 2023 року становитиме: 3257875 грн (тобто 7818900 грн х 5 місяців : 12 місяців). А ось ситуацію поскладніше — як порахувати граничний ЄП-дохід, якщо у 2023 на спецЄП були, наприклад, тільки 4 місяці (скажімо, з квітня по липень, а до того були на загальній системі) — не розглянули. Вважаємо, що в такому разі граничний обсяг ЄП-доходу на 2023 рік слід рахувати пропорційно 8 місяцям, протягом яких у 2023 році не були на спецЄП (тобто в такому разі ліміт ЄП-доходу на 2023 рік становитиме: 5212600 грн = 7818900 грн х 8 місяців : 12 місяців). Детальніше про це див. «Граничний ліміт доходу для ЄП — 2023: нові нюанси» // «Податки & бухоблік», 2023, № 56

(11)

Де опиняться платники спецЄП з 01.08.2023

(пп. 91.1, 9.9, 91.4.2 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, пп. 2, 3, 5 розд. VI листа № 4/2023)

Після скасування спецЄП:

— раніше діючих платників (не новачків) автоматично повернуть на ту систему оподаткування, на якій вони перебували до переходу на спецЄП (якщо вони не подали заяву про перехід на сплату інших податків/зборів);

щойностворених платників (які обрали з дня держреєстрації спецЄП) автоматично переведуть на ЄП групи 3 зі ставкою 5 %.

Детальніше про це див. «Труднощі переходу, або Де опиняться платники спецЄП з 1 серпня?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 59.

Причому якщо в період спецЄП здійснювалася діяльність, заборонена для звичайних єдиноподатників (згідно з п.п. 291.5.1 ПКУ) або була перевищена чисельність працівників (за п. 291.4 ПКУ), то залишитися у звичайних єдиноподатниках після 01.08.2023 можна за умови усунення цих порушень у місячний строк — тобто до 01.09.2023. Детальніше про це див. «Заборонено на спрощенці, але дозволено на спецЄП: як бути з 01.08.2023» // «Податки & бухоблік», 2023, № 59 і «Скасування спецЄП: перехідні питання «у світлі» законопроєкту № 8401» // «Податки & бухоблік», 2023, № 56

(12)

Допомога армії та для потреб оборони країни — без переліку

(п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, п. 8 розд. III листа № 4/2023)

З п.п. 69.6 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ виключено слова «за переліком, визначеним КМУ» (оскільки жодного переліку КМУ так і не затвердив). У зв’язку із цим податківці в листі № 4/2023 зауважили, що з 01.08.2023 при наданні будь-яких товарів для потреб оборони країни та іншим одержувачам, переліченим у цьому підпункті, благодійна різниця за п.п. 140.5.9 ПКУ не застосовується. Хоча, по правді, і до цього (згідно з іншим п.п. 69.5 підрозд. 10 розд. ХХ) така допомога не обмежувалася жодним переліком (оскільки передбачалося, що такі операції взагалі не вважаються операціями з реалізації і, отже, жодної благодійної різниці за п.п. 140.5.9 ПКУ за ними, у принципі, виникнути не могло). Детальніше про це див. «Законопроєкт № 8401: огляд податкових змін» // «Податки & бухоблік», 2023, № 52 і «Благодійні передачі енергетичного обладнання (генераторів, павербанків тощо)» // «Податки & бухоблік», 2023, № 39

(13)

ЄП і ЄСВ «за себе» у ФОП груп 1 і 2

(п. 11 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, п. 919 розд. VIII Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI,

розд. I листа № 4/2023)

Після 01.08.2023:

— не сплачувати ЄП (єдиний податок) можуть тільки ті ФОП на ЄП груп 1 і 2, податкова адреса яких перебуває на територіях активних бойових дій / можливих бойових дій / на тимчасово окупованих територіях відповідно до Переліку територій.., затвердженого наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309;

— ЄСВ «за себе» ФОП на ЄП груп 1 і 2 (з будь-яких територій) можуть не сплачувати.

Детальніше про це див. «Сплата ЄП і ЄСВ «за себе» ФОП груп 1 та 2: як з 01.08.2023?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 61 і «ЄСВ: зміни, на які чекаємо з 01.08.2023» // «Податки & бухоблік», 2023, № 60

(14)

ЄСВ-штрафи

(пп. 921, 922 розд. VIII Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI,

пп. 3, 4 розд. IV листа № 4/2023)

Також податківці звертають увагу на те, що за ЄСВ-порушення, вчинені в період з початку дії воєнного стану (ВС) до 01.08.2023:

— ЄСВ-штрафи не застосовуються;

— пеня не нараховується.

А ось з 01.08.2023 застосування ЄСВ-штрафів та пені відновлюється. Детальніше про це див. «ЄСВ: зміни, на які чекаємо з 01.08.2023» // «Податки & бухоблік», 2023, № 60

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі