РЕС — не тютюнові вироби
Відповідний термін визначено у п.п. 14.1.564 ПКУ. РЕС — це рідкі суміші хімічних речовин, що містять або не містять нікотин, використовуються для створення пари в електронних сигаретах* та містяться, зокрема, в картриджах, заправних контейнерах та інших ємностях. Цей же термін з ПКУ використовує і Закон № 481**, який регулює питання виробництва і обігу, зокрема, й РЕС.
* Термін «електронна сигарета» див. у попередньому п.п. 14.1.563 ПКУ.
Одразу зазначимо, що РЕС не є «тютюновими виробами» (див. цей «уніфікований» термін у п.п. 14.1.252 ПКУ або у ст. 1 Закону № 481). Водночас обіг, оподаткування та ще низку питань цих схожих за призначенням видів товарів регулюють багато спільних та подібних норм.
МРЦ, порядок і дата декларування
Починаючи з 2022 року усі виробники та імпортери РЕС стали зобов’язані декларувати на РЕС максимальні роздрібні ціни (МРЦ). Це важливо, оскільки саме МРЦ у більшості випадків і є базою для оподаткування ПДВ та роздрібним акцизом операцій з РЕС.
Декларування. Отже, підходьте зважено до декларування МРЦ, оскільки це прямо впливає на оподаткування і обіг РЕС. Нагадаємо, що форма Декларації про МРЦ на підакцизні товари (продукцію) та Порядок її складання затверджені наказом Мінфіну від 25.03.2015 № 359. Декларація подається до ДПСУ не пізніше ніж 10 та 25 числа місяця (п. 220.4 ПКУ).
Пам’ятайте! МРЦ, зазначені в декларації, поданій не пізніше 10-го, запроваджуються з 15-го числа, а поданій не пізніше 25-го — з 1-го числа наступного місяця (п. 220.7 ПКУ).
МРЦ на упаковці. До 2024 року на ємності (упаковці) РЕС ще можна не наносити МРЦ (див. ст. 18 Закону № 481). Але у ст. 111 Закону № 481, яка вимагає наносити МРЦ на упаковку різних тютюнових виробів, РЕС і досі не згадуються! З 26.07.2023 там додалися тільки тютюн та промислові замінники тютюну. Хоча ще є п. 220.11 ПКУ, де зазначено, що встановлені виробником або імпортером МРЦ на підакцизні товари (продукцію) повинні наноситися на споживчу упаковку таких товарів разом з датою їх виробництва…
Нагадаємо,
якщо МРЦ не зазначена на ємності (упаковці), інформацію про неї треба шукати на вебпорталі ДПСУ на сервісі «Інформація про максимальні роздрібні ціни виробників та імпортерів підакцизних товарів (продукції)» за адресою: tax.gov.ua/cigars
Це важливо для правильного визначення цін продажу РЕС у роздробі і для можливого штрафування (див. нижче) у разі перевищення цінами продажу 105 % МРЦ, а також — для оподаткування непрямими податками (див. нижче).
Звертаємо увагу! Для коректної реалізації РЕС треба їх розподіляти за датою виготовлення та імпорту. Якщо дата виготовлення — до 01.01.2022, то МРЦ на такі товари не встановлювалась. Це правило не стосується РЕС, що були імпортовані. Тут уже треба орієнтуватись не на дату їх виготовлення, а на дату імпорту (ввезення в Україну). Якщо РЕС імпортовані після 01.01.2022, то, незалежно від дати їх виготовлення, МРЦ на такі товари імпортером повинна бути встановлена (задекларована).
Таким чином, реалізація РЕС, які виготовлені/імпортовані до 01.01.2022 (на які не поширювались вимоги щодо встановлення МРЦ), здійснюється за цінами, установленими суб’єктами роздрібної торгівлі, — без обмежень (див. про це і в листі ДПСУ від 20.01.2022 № 52/ІПК/99-00-21-03-02-06).
Вже є і штраф! Увага!
З 26.07.2023 штраф за продаж товарів за цінами, вищими від МРЦ, — 100 % вартості наявних товарів, але не менше 10000 грн — застосовний також і до РЕС
(див. оновлений абз. 19 ч. 2 ст. 17 Закону № 481).
«Непряме» оподаткування (ПДВ та акцизи)
ПДВ. Щодо оподаткування ПДВ операцій з РЕС, то воно майже ідентичне оподаткуванню тютюнових виробів. Коротко нагадаємо, що оподатковуються ПДВ лише операції з першого постачання РЕС їх виробниками (або їх торговими домами), та операції із ввезення РЕС — імпортерами. База оподаткування — МРЦ (п. 189.18 ПКУ).
Щодо інших постачань РЕС, то тут (як і для постачань тютюнових виробів) діє пільга з ПДВ згідно із п. 197.27 ПКУ, але тільки щодо тих із них, на які встановлені МРЦ!
Оскільки до 2022 року МРЦ на РЕС не встановлювалися, то нагадаємо: податківці в листі ДПСУ від 30.12.2021 № 28723/7/99-00-21-03-02-07 зазначили, що операції з постачання з 1 січня 2022 року залишків РЕС та тютюнової продукції (на які не встановлювались МРЦ!) оподатковуються ПДВ на всіх етапах постачання таких залишків від виробника до кінцевого споживача у загальновстановленому порядку за ставкою 20 %. При цьому база оподаткування ПДВ за такими операціями визначається виходячи з договірної вартості такої продукції.
Тому радимо оптовим та роздрібним продавцям-посередникам, які є платниками ПДВ та реалізують РЕС (особливо вироблені до 01.01.2022!), перевіряти на сайті ДПС (див. вище), чи встановлені МРЦ на конкретні РЕС, що вони реалізують. Якщо ні, доведеться їх продаж оподатковувати ПДВ!
Детальніше щодо оподаткування ПДВ операцій з тютюновими виробами та РЕС читайте в матеріалі: «Тютюн і ПДВ: пільга, база, податкові накладні, декларація» // «Податки & бухоблік», 2023, № 67, а також — «Проблеми бази для ПДВ та акцизу з тютюну та РЕС» // «Податки & бухоблік», 2022, № 45. Див. щодо цих питань також листи ДПСУ від 30.12.2021 № 28723/7/99-00-21-03-02-07 та Мінфіну — від 12.05.2022 № 11320-10-61/9749, а також — консультацію в БЗ 101.07.
Акциз загальний. Його виробники та імпортери РЕС сплачують при реалізації, ввезенні (та списанні) за єдиною специфічною ставкою, визначеною у п.п. 215.3.31 ПКУ, — 10 тис. грн за 1 л.
Акциз роздрібний. Він почав справлятись із операцій постачання, імпорту (і списання) РЕС лише з 01.05.2022. Його сплачують тільки виробники та імпортери РЕС. Ставка цього акцизу адвалорна — 5 % від бази, якою є МРЦ. Детальніше щодо нюансів справляння роздрібного акцизу з РЕС читайте в статті «Роздрібний акциз з тютюнових та РЕС» // «Податки & бухоблік», 2023, № 67.
Маркування. Порядок маркування РЕС аналогічний маркуванню тютюнових виробів. Марки клеять до РЕС-ємностей (картриджів, заправних контейнерів тощо). Порядок ввезення (імпорту) РЕС в Україну ідентичний до порядку імпорту тютюнових виробів та алконапоїв. Регулюється він тією ж ст. 227 ПКУ.
Штраф за «ліві» РЕС. З 26.07.2023 оновлена штрафна норма (див. діючу редакцію абз. 20 ч. 2 ст. 17 Закону № 481), яка передбачає за виробництво та/або зберігання, та/або транспортування, та/або реалізацію фальсифікованих РЕС; РЕС без акцизних марок встановленого зразка або з підробленими паперовими акцизними марками, — штраф 200 % вартості товару (продукції), але не менше 17 тис. грн.
Ліцензування та місця зберігання
Ліцензування. Тут теж усе майже так, як і для тютюнових виробів. На експорт чи імпорт РЕС окремих ліцензій немає. Достатньо мати будь-яку ліцензію на операції з РЕС (на виробництво або оптову чи роздрібну торгівлю)*. Що стосується окремої ліцензії для здійснення оптової торгівлі РЕС, то вона потрібна і коштує 780 грн на рік. А от для роздрібної торгівлі РЕС, якщо у вас вже є ліцензія на роздрібну торгівлю тютюновими виробами, окремої ліцензії придбавати не треба (див. БЗ 113.03). Але якщо немає, то доведеться придбавати окрему ліцензію на роздрібну торгівлю РЕС: плата за неї становить ті ж 780 грн, але — за кожне місце торгівлі (див. ст. 15 Закону № 481).
* Щодо видів ліцензій, потрібних для експорту чи імпорту РЕС, див. БЗ 113.04 // zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=36751 та zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=37772.
Ліцензії на виробництво та обіг (торгівлю) РЕС незалежно від факту оплати чергових платежів та у разі закінчення терміну їх дії до припинення або скасування воєнного стану залишаються діючими (ст. 18 Закону № 481).
Місця зберігання РЕС. Усім відомо, що місця зберігання алкогольних та тютюнових виробів мають обліковуватись у Єдиному державному реєстрі місць зберігання. Донедавна такої вимоги щодо місць зберігання РЕС не було.
Але із 26 липня цього року у терміні «місце зберігання» (ст. 1 Закону № 481) до переліку товарів, які мають зберігатися лише у місцях, зареєстрованих у Єдиному реєстрі, додали також РЕС (та тютюнову сировину). Тож
місця зберігання РЕС тепер також мають обов’язково вноситись до Єдиного держреєстру місць зберігання
А чи каратиметься зберігання РЕС в місці (місцях), не внесених у цей Реєстр, відповідним штрафом, який визначено у абз. 16 ч. 2 ст. 17 Закону № 481 (100 % вартості товару, але не менше 17 тис. грн)? Оскільки у згаданій «штрафній» нормі мова йде про зберігання лише спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів (до яких РЕС не входить!), то щодо РЕС цей штраф застосовувати поки що підстав немає!
Висновки
- РЕС не відноситься до «тютюнових виробів», але обіг, ліцензування, оподаткування цих «курильних» видів товарів регулюють багато спільних та схожих норм.
- До 2024 року на ємності (упаковці) РЕС ще можна не наносити МРЦ. Тому оптові та роздрібні торговці РЕС за необхідності мають на сайті ДПСУ отримувати інформацію щодо МРЦ для конкретних партій РЕС.
- З 26 липня цього року введено штрафи за продаж РЕС за цінами, що перевищують 105 % МРЦ, а також — штрафи за обіг фальсифікованих РЕС, чи РЕС без акцизних марок, чи з підробленими марками.
- Оподаткування непрямими податками (ПДВ, загальним та роздрібним акцизами) операцій з РЕС подібне до оподаткування тютюнових виробів.
- Із 26.07.2023 місця зберігання РЕС також мають обов’язково вноситись до Єдиного держреєстру місць зберігання, але відповідний штраф за зберігання у «невнесених» місцях щодо РЕС іще не застосовний.