Теми статей
Обрати теми

Річна фінзвітність — 2022: хто подає?

Вишневський Михайло, податковий експерт
Зосередимося на тому, хто має подавати фінансову звітність та як визначити категорію підприємства.

Хто має звітувати?

За вимогами ст. 2 Закону про бухоблік* і п. 1 Порядку № 419** фінансову звітність за 2022 рік зобов’язані подати:

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

** Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою Кабміну від 28.02.2000 № 419.

усі юридичні особи, створені відповідно до законодавства України (незалежно від організаційно-правової форми господарювання та форми власності);

— представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності.

Фінансову звітність і консолідовану фінансову звітність підприємства (крім суб’єктів держсектору) складають за (абзац другий п. 2 Порядку № 419):

— національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку (НП(С)БО) або

— міжнародними стандартами фінансової звітності (МСФЗ).

Все залежить від того, які з цих стандартів застосовує підприємство. Назагал

прийняти рішення про застосування МСФЗ може будь-яке підприємство, яке вважає це доцільним

(ч. 3 ст. 121 Закону про бухоблік). Втім право вибору є не у всіх. Окремі суб’єкти господарювання обов’язково мають застосовувати МСФЗ для складання фінзвітності.

Наразі МСФЗ-зобов’язаними є (ч. 2 ст. 121 Закону про бухоблік і п. 2 Порядку № 419):

1) підприємства, що становлять суспільний інтерес, а саме:

— емітенти цінних паперів, цінні папери яких допущені до торгів на регульованому ринку капіталу або щодо цінних паперів яких здійснено публічну пропозицію;

— банки;

— страховики;

— недержавні пенсійні фонди*;

— інші фінансові установи*;

* Крім тих, що належать до мікро- та малих підприємств.

великі підприємства;

2) публічні акціонерні товариства (ПАТ);

3) суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях. Точніше — які провадять види діяльності, зазначені в розділах 05 — 08 секції В «Добувна промисловість і розроблення кар’єрів» КВЕД-2010 (див. лист Мінфіну і Держстату від 14.03.2018 № 35230-06-5/6959, № 04.3-07/ 22-18; статтю «Водовидобувачі: чи оприлюднювати фінзвітність?» // «Податки & бухоблік», 2021, № 101);

4) материнські підприємства груп, у складі яких є підприємства, що становлять суспільний інтерес*;

5) материнські підприємства великої групи, які не належать до категорії великих підприємств*;

6) підприємства, які провадять господарську діяльність за такими видами:

— надання фінансових послуг, крім страхування та пенсійного забезпечення (розділ 64 КВЕД-2010);

— недержавне пенсійне забезпечення (група 65.3 КВЕД-2010);

— допоміжна діяльність у сферах фінансових послуг і страхування (розділ 66 КВЕД-2010), крім допоміжної діяльності у сфері страхування та пенсійного забезпечення (група 66.2 КВЕД-2010).

* Датою переходу на МСФЗ для таких специфічних холдингів є 01.01.2023. Втім вони можуть обрати і більш ранню дату — 01.01.2022 (див. лист Мінфіну від 22.09.2022 № 41010-06-5/21480).

Якщо не знайшли себе в списку МСФЗ-зобов’язаних і добровільно застосовувати МСФЗ не бажаєте, тоді при складанні фінансової звітності орієнтуєтеся на НП(С)БО.

Як визначити категорію підприємства?

Для цілей складання фінзвітності вкрай важливо, до якої категорії (великих, середніх, малих або мікро-) належить підприємство. Критерії, за якими саме розмежовують масштабність підприємств (крім бюджетних установ), установлює ч. 2 ст. 2 Закону про бухоблік. Тож класифікація підприємств виглядає так (див. таблицю).

Класифікація підприємств відповідно до Закону про бухоблік

Категорія підприємства

Критерії оцінки за рік, що передує звітному*

Балансова вартість активів, євро**

Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), євро**

Середня кількість працівників***, осіб

Мікро-

До 350 тис.

включно

До 700 тис.

включно

До 10

включно

Малі

До 4 млн

включно

До 8 млн

включно

До 50

включно

Середні

До 20 млн

включно

До 40 млн

включно

До 250

включно

Великі

Понад 20 млн

Понад 40 млн

Понад 250

* Новостворені підприємства для визначення своєї групи застосовують показники на дату складання першої річної фінзвітності.

** За середнім за період курсом НБУ (див. bank.gov.ua/ua/markets/exchangerate-chart).

*** Для її розрахунку використовують Інструкцію № 286 (див. статтю «Розрахунок чисельності працівників підприємства» // «Податки & бухоблік», 2020, № 77).

Для віднесення підприємства до певної категорії показники фінзвітності за попередній рік повинні відповідати одночасно щонайменше двом критеріям.

А як діяти, якщо за трьома критеріями підприємство потрапило в три різні категорії? Обирайте золоту середину. Наприклад, юрособа за кількістю найманих працівників є мікропідприємством, за вартістю активів — малим, а за розміром доходу — середнім (чи великим). Тоді підприємство визнається малим (див. статтю «Градація підприємств за версією Мінфіну» // «Податки & бухоблік», 2018, № 103).

Зауважте! Якщо підприємство, що потрапило до певної категорії, протягом двох років поспіль не відповідатиме встановленим для неї критеріям, слід змінити цю категорію. Докладно про це див. статтю «Спрощена фінзвітність: хто може подати за 2022 рік?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 11.

Висновки

  • Фінансову звітність за 2022 рік зобов’язані подати всі без винятку підприємства незалежно від категорії, до якої вони належить (великих, середніх, малих або мікро-).
  • Критерії, за якими розмежовують масштабність підприємств (крім бюджетних установ), установлює ч. 2 ст. 2 Закону про бухоблік.
  • Категорію змінюють, якщо підприємство, що потрапило до певної групи, протягом двох років поспіль не відповідатиме встановленим для неї критеріям.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі