Теми статей
Обрати теми

Оскаржуємо відмову у розблокування податкової накладної на аванс

Децюра Сергій, податковий експерт
Платник ПДВ подавав документи для розблокування ПН на авансову оплату. У результаті розгляду поданих документів регіональна комісія направила платнику ПДВ відмову. У графах рішення про відмову, відведених для аргументації відмови, написано, що причина відмови в тому, що подані документи не завірені належним чином, немає печатки банку. Які документи слід подати до скарги на рішення про відмову у розблокуванні ПН і в які строки їх слід подати?

Уникаємо блокування

Блокування ПН на аванс під майбутнє постачання товару — дуже поширена ситуація. Вона відбувається в тому випадку, коли ПН не підпадає під критерії безумовної реєстрації (скажімо, немає врахованої Таблиці даних на товари за такою ПН).

Для розблокування цієї ПН потрібно подати пояснення і копії документів, що підтверджують реальність операції (перелік таких документів шукайте у «Орієнтовний перелік розблокувальних, антиризикових і табличних документів» // «Податки & бухоблік», 2023, № 15).

Причому коли блокують ПН на аванс, то у платника будуть не всі потрібні документами на постачання, а тільки договір і документи про оплату (див. далі). Для того, щоб розблокувати ПН без проблем, цих документів зазвичай не вистачає.

Звичайно, можна не поспішати з розблокуванням ПН на аванс, а дочекатися того часу, коли відбудеться постачання і на руках будуть усі потрібні документи для розблокування. Але інколи покупець чекати не бажає. Воно і не дивно. Адже таким чином він відтерміновує право на ПК на наступні періоди. А кредит може бути потрібний зараз і сьогодні.

Щоб уникнути блокування ПН на аванс, можна піти на хитрість. А саме слід домовитися із покупцем, що аванс він перерахує не за той товар, який покупець ще не отримав, а за той, що є у нього в наявності на віртуальному складі (або, наприклад, щодо якого є врахована Таблиця даних платника). У такому разі ПН на аванс навряд чи заблокують. А потім, коли буде придбано потрібний товар і відвантажено його покупцеві, слід буде скласти РК на зміну номенклатури. При цьому дуже бажано скласти додаткову угоду до договору на зміну номенклатури одночасно з відвантаженням потрібного товару. Якщо ж цей РК заблокують, то у платника вже будуть усі необхідні документи на розблокування (докладніше див. «Зміна номенклатури — альтернатива ПН на аванс» // «Податки & бухоблік», 2021, № 35-36).

Але якщо цим варіантом підприємство не скористалося, отже, далі поговоримо про те, що слід робити, коли після подання документів на розблокування платник ПДВ отримав відмову у розблокуванні.

Види оскарження

Якщо після подання розблокувальних документів платник ПДВ отримав відмову у реєстрації ПН/РК, то він, як і раніше, може скористатися двома основними способами оскарження рішення про відмову в реєстрації ПН/РК:

1) подати скаргу в адміністративному порядку;

2) подати позов в адмінсуд.

Є й інші способи оскарження. Наприклад, можна подати скаргу до Ради бізнес-омбудсмена. Її подають в паперовому вигляді або електронному (через сайт: boi.org.ua/complaint/online) після проходження процедури адміноскарження (п.п. 6.1.3 розд. 2 Регламенту Ради бізнес-омбудсмена). Водночас саме перші два способи оскарження найдієвіші. Тому практично всі платники ПДВ використовують саме їх.

Адміноскарження

Основи. Правила оскарження рішення про відмову у реєстрації ПН/РК прописано у Порядку оскарження № 1165*. Відповідно до них

* Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабміну від 11.12.2019 № 1165.

скарга подається до центральної комісії при ДПСУ

Подається скарга в електронному вигляді — код форми J/F 13132 (БЗ 101.16).

До скарги прикріпляються пояснення в довільній формі та всі підтвердні документи, які спростовують зроблений раніше висновок регіональної комісії щодо відмови у реєстрації ПН/РК. Такі документи також подаються в електронному вигляді. Технічні вимоги до них такі (БЗ 101.18):

— скануємо кожен документ окремо;

— кожен прикріплений файл повинен «важити» не більше 2 МБ;

— формат PDF, PNG або JPG, форма для додатків — J(F) 1360102.

Якщо кількість документів довільного формату (файлів) перевищує 100 шт., то платник ПДВ повинен самостійно визначити їх пріоритетність та надати ту кількість, яка може бути оброблена інформаційно-телекомунікаційною системою.

Документи. Які саме документи платнику ПДВ слід подати разом із скаргою, вирішує кожен платник ПДВ, виходячи із ситуації. Водночас потрібно подати якнайбільше документів, які підтверджують реальність операції.

Коли мова йде про блокування ПН на аванс, то тут все буде залежати від того, які операції встиг здійснити платник ПДВ на момент подання скарги.

Так, якщо він ще не встиг закупити потрібні товари для постачання покупцю, але в нього є договірні відносини про це, то тоді доведеться подавати копію договору на купівлю ще не придбаного товару, банківську виписку про отримання коштів під це постачання, договір про намір придбати потрібні товари чи листування з потенційними постачальниками і, можливо, платіжні доручення на оплату авансу постачальнику.

Якщо ж у платника ПДВ будуть потрібні товари на складі, але їх він ще не встиг передати покупцю, то тоді, крім вищенаведених документів, слід буде подати також документи на отримання та зберігання товару, який слід поставити по заблокованій ПН.

Подаючи разом зі скаргою копії документів для підтвердження реальності операції, слід пам’ятати, що, на думку фіскалів (БЗ 101.18)

окремо завіряти копії документів, які подаються до ДПС в електронному вигляді, не потрібно.

Адже такі документи подаються в сканованому вигляді у форматі PDF, PNG або JPG з відповідним накладанням на них кваліфікованого електронного підпису та печатки (за наявності).

Звертаємо увагу також на те, що у рішенні про відмову у реєстрації ПН/РК фіскали на сьогодні прямо вказують причини відмови у реєстрації, а саме наводять, яких саме документів не вистачало для прийняття позитивного рішення. Тому платник ПДВ, подаючи скаргу, має попрацювати над усуненням цих зауважень.

Так, якщо фіскали зазначають, що ваші банківські документи завірені неналежним чином (не мають печатки банку), то вам слід попіклуватися про те, щоб вирішити цю проблему.

Із числа банківських документів платники ПДВ можуть подати платіжні доручення на перерахування коштів, а також банківську виписку з особових рахунків.

На сьогоднішній день платник ПДВ відносини з банком веде в основному в електронному вигляді. Тобто через банківську програму «клієнт — банк». Саме з цієї програми він буде брати сформовані платіжні доручення та банківські виписки. Сформовані через програмне забезпечення банківські документи зазвичай містять усі необхідні реквізити, в тому числі і печатки.

Водночас якщо, наприклад, на вашому екземплярі платіжного доручення немає печатки банку (а вона там має бути виходячи з вимог п. 2.14 Інструкції № 22*), то вам слід звернутися до банку і отримати належним чином оформлене платіжне доручення.

* Інструкція про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затверджена постановою Нацбанку від 21.01.2004 № 22.

Строки подання. За загальними правилами строк подання скарги — 10 робочих днів з дня, наступного за днем набрання чинності рішенням про відмову в реєстрації ПН/РК (п. 3 Порядку № 1165).

Тут слід враховувати такі нюанси:

1) п. 3 Порядку № 1165, який визначає строк для подання скарги, прямо посилається на ст. 56 ПКУ. У п. 56.3 ПКУ говориться про те, що строки оскарження відлічуються з дня, наступного за днем отримання платником рішення. Хоча, як ми сказали вище, Порядок № 1165 відлічує строк від дня, наступного за днем набуття спірним рішенням чинності (а саме з дня його прийняття). Тому виникає суперечність між Порядком оскарження № 1165 і ПКУ, яка повинна була б вирішуватися на користь ПКУ. Але ми прекрасно розуміємо, що керуватися будуть саме п. 3 Порядку № 1165. Тому орієнтир тримайте краще на Порядок;

2) ще на початку весни 2022 року у зв’язку із введенням ВС з’явився п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Відповідно до нього на період до припинення або скасування ВС зупинявся перебіг усіх строків, установлених податковим та іншим законодавством, за декількома винятками. І серед цих винятків не було строків для оскарження рішень фіскалів на відмову у блокування ПН/РК. Тому до кінця 2022 року платники ПДВ могли ігнорувати строки подання такої скарги.

Але з 03.01.2023 набрав чинність Закон України від 13.12.2022 № 2836-IX (див. «Оскарження блокувань: строки побігли» // «Податки & бухоблік», 2022, № 97) і в цій частині відбулися зміни. А саме законодавці оновили положення п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ і встановили, що призупинка строків на час ВС не стосується подання скарги про відмову в реєстрації ПН/РК. А отже,

якщо платник ПДВ отримав рішення про відмову у реєстрації ПН/РК починаючи з 03.01.2023, то подати скаргу фіскалам слід у загальні строки

На цьому на сьогодні акцентують увагу і податківці у БЗ 101.18 (ср. ).

Також, на наш погляд, з 03.01.2023 побігли строки і щодо оскарження рішень, які були отримані в період до 02.01.2023. Тобто якщо платнику ПДВ у цей час відмовили у розблокуванні ПН/РК, то граничною датою подання такої скарги було 16.01.2023 (10 робочих днів починаючи з 03.01.2023).

Водночас є побоювання, що фіскали вважають по-іншому. На їх погляд, ніякого відліку 10 робочих днів з 03.01.2023 немає. Рахувати ці 10 днів слід з дня, наступного за днем прийняття рішення. На наш погляд, такий відлік є неправильним, адже закон не може застосовуватися заднім числом.

Ті платники ПДВ, що не встигнуть у цей строк оскаржити рішення про відмову у реєстрації ПН/РК, уже не зможуть скористатися процедурою адміноскарження. Щоб розблокувати ПН/РК, їм доведеться удаватися до важкої артилерії, тобто подавати позов до адмінсуду.

До відома! На практиці одна скарга подається на кожне рішення про відмову у реєстрації ПН/РК окремо. Хоча у самому Порядку оскарження № 1165 такого обмеження не встановлено.

Розгляд скарги. Після того як буде подано скаргу, платнику ПДВ потрібно чекати на відповідь фіскалів.

За загальним правилом скарга розглядається комісією протягом 10 календарних днів з дня її отримання такою комісією (п.п. 56.23.3 ПКУ, п. 12 Порядку оскарження № 1165). І якщо в цей строк рішення за скаргою платнику ПДВ не направлене, то вважається, що така скарга повністю задоволена на користь платника з 11-го дня після отримання податківцями такої скарги (п.п. 56.23.4 ПКУ). Тобто має спрацювати правило мовчазної згоди.

Водночас через введення ВС, як ми вже казали, дуже багато строків, у тому числі строки на розгляд скарг фіскалами, були призупинені на час дії ВС п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. І тому на цей час було призупинено дію правила мовчазної згоди.

Але з 03.01.2023, після внесення змін до п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, було не тільки відновлено перебіг строків для розгляду скарг фіскалами, а й установлено спеціальний строк розгляду таких скарг на час дії ВС. А саме

з 03.01.2023 і до кінця ВС строк відповіді за скаргою буде становити не 10 календарних днів, а 10 робочих днів

У зв’язку з цим було відновлено і дію правила мовчазної згоди. Тобто якщо протягом 10 робочих днів не буде розглянуто скаргу, то заблокована ПН має бути розблокована.

З 03.01.2023, на наш погляд, відновилися і строки розгляду фіскалами скарг на рішення про відмову у розблокуванні ПН/РК, що були подані в період призупинки дії правила мовчазної згоди (тобто в період з 24.02.2022 по 02.01.2023). Прийняти рішення про розблокування чи нерозблокування по таких скаргах фіскали мали протягом 10 робочих днів починаючи з 03.01.2023. Тобто граничною датою надання рішення було 16.01.2023. Якщо фіскали в цей строк не прийняли рішення, то 17.01.2023 заблоковані ПН/РК, по яких було подано скаргу в період призупинки строків, мали бути розблоковані автоматично, спираючись на правило мовчазної згоди.

Що думають фіскали з цього приводу і чи не проти вони цього, поки що не зрозуміло.

Судове оскарження

Що стоється оскарження відмови у розблокуванні ПН/РК через суд, то тут, на відміну від адміноскарження, правила подання скарги лишилися незмінними.

Тобто, як і раніше, подавати позов потрібно до окружного адмінсуду на вибір (ч. 1 ст. 25 КАСУ):

— за місцезнаходженням платника або

— за місцезнаходженням регіональних податківців.

Відповідачами за позовом мають бути головні управління ДПС в областях, м. Києві, Офіс великих платників та ДПСУ, а не комісії при цих підрозділах. Адже комісія не є окремим суб’єктом владних повноважень (п. 7 ч. 1 ст. 4 КАСУ, п. 2 Порядку оскарження № 1165).

Строк подання позову до суду залежатиме від того, чи здійснював платник ПДВ адміноскарження. Так, якщо

1) не здійснювали адміноскарження, то скаргу, на думку судів (див., наприклад, постанови ВС від 30.07.2021 у справі № 640/19506/18 і від 06.04.2021 у справі № 200/3303/20), можна подати в суд протягом 6 місяців з дня отримання платником «відмовного» рішення — якщо ви не подавали скаргу на це рішення до комісії при ДПСУ. Хоча з таким підходом ми не згодні. Адже п. 56.18 ПКУ встановлює строк у 1095 днів для всіх без винятку рішень податківців;

2) здійснювали адміноскарження і:

— рішення вручили у встановлений у законі строк, то подати в суд можна протягом 3 місяців з дня вручення рішення за результатами розгляду скарги;

— рішення не прийняли та/або не вручили у встановлений строк — протягом 6 місяців з дня подання адмінскарги.

Подаючи позов, слід ураховувати вимоги ст. 160 КАСУ і вимагати у ньому:

1) визнати незаконним і скасувати рішення про відмову в реєстрації ПН/РК;

2) зареєструвати ПН/РК у ЄРПН днем її направлення на реєстрацію.

Крім того, ті платники, які збираються подати позов до суду, будуть зобов’язані згідно з п.п. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону про судзбір сплатити судовий збір у розмірі 1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (на сьогодні — 2684 грн) за одну вимогу, яка включає в себе розблокування одієї ПН/РК, визнання незаконним та скасування одного рішення за цією ПН/РК. Якщо таких вимог у позові декілька, то потрібно сплачувати збір за кожну таку вимогу (ч. 3 ст. 6 Закону про судзбір).

Висновки

  • Оскаржити відмову у розблокуванні ПН/РК можна в адміністративному та судовому порядку.
  • З 03.01.2023 відновлено зупинений на час ВС строк для подання скарг на рішення комісії про відмову у розблокуванні ПН/РК. Він, як і раніше, складає 10 робочих днів.
  • З 03.01.2023 також відновили строк розгляду скарг платників податку комісією центрального рівня. Строк прийняття рішення на час ВС становить 10 робочих днів.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі