Теми статей
Обрати теми

Відповідальність бухгалтера: популярні запитання

Казанова Марина, податковий експерт
На тлі відновлення відповідальності за податкові порушення у цій статті обговоримо, чи може керівник підприємства стягнути з бухгалтера штраф, який застосували до підприємства за помилки, пов’язані з бухгалтерським і податковим обліком? Чи відповідає новий бухгалтер за помилки попереднього бухгалтера? Чи можливий варіант роботи бухгалтера «без права підпису»?

Сплачений штраф → на бухгалтера

За порушення податкового та іншого законодавства можуть застосовуватися такі види юридичної відповідальності:

1) фінансова;

2) адміністративна;

3) кримінальна.

Фінансова відповідальність — це штрафи/пеня, які безпосередньо застосовуються до підприємства (мають бути сплачені за рахунок підприємства). Штрафи/пеня, які передбачені, зокрема, ПКУ, сплачуються за рахунок підприємства (платника податку).

А от адміністративна і кримінальна відповідальність застосовуються до фізичних осіб — посадових осіб підприємства і визначаються нормами КпАП та ККУ. Головний бухгалтер (єдиний бухгалтер) вважається посадовою особою підприємства.

Припустимо, до підприємства з вини бухгалтера застосували фінансову відповідальність (штраф) за податкове правопорушення. Чи може підприємство стягнути з бухгалтера сплачений за рахунок підприємства штраф?

Так, це можливо.

До бухгалтера, як і до іншого працівника підприємства, може бути застосована матеріальна відповідальність за пряму дійсну шкоду, завдану роботодавцю унаслідок порушення виконання ним трудових обов’язків.

Застосовані до підприємства штрафи і є такою прямою шкодою. Адже вони зумовлюють необхідність для підприємства провести зайві витрати.

Що важливо! Стягнути з бухгалтера кошти роботодавець може в розмірі дійсної шкоди,

але не більше середньомісячного заробітку

Це випливає зі ст. 130133 КЗпП. Те що матеріальна відповідальність бухгалтера є обмеженою (застосовується в розмірі не більше середньомісячного заробітку), підтверджував і Мін’юст (лист від 23.02.2017 № 6508/105-0-2-17/7).

При цьому для застосування матеріальної відповідальності повинні виконуватися такі умови:

(1) бухгалтер вчинив неправомірні дії, при цьому обов’язки, неналежне виконання яких призвело до шкоди, входили в його трудові обов’язки;

(2) підприємству завдана пряма дійсна шкода, до якої належать, зокрема, суми фінансових санкцій. А от вимоги про відшкодування неотриманого підприємством прибутку не може бути висунуто;

(3) є вина бухгалтера і причинно-наслідковий зв’язок між шкодою і протиправними діями порушника. Якщо, наприклад, несвоєчасна реєстрація податкової накладної (ПН) відбулася через те, що в підприємства не було фінансової можливості поповнити регліміт (для того, щоб зареєструвати ПН), то вини бухгалтера в несвоєчасній реєстрації ПН немає.

Цікавий момент. Якщо, наприклад, на підприємстві немає посадової інструкції бухгалтера, вона не підписувалася бухгалтером — то чи має право роботодавець у цьому випадку застосувати до бухгалтера матеріальну відповідальність?

Якщо мова йде про головного бухгалтера — то відсутність посадової інструкції, скоріш за все, не буде перепоною для застосування матеріальної відповідальності. Пов’язане це з тим, що обов’язки головного бухгалтера або бухгалтера (якщо він є єдиним) визначені в п. 7 ст. 8 Закону про бухоблік* (тобто визначені на нормативному рівні). Тому посилатися на відсутність посадової інструкції не вийде. Це підтверджують і суди (див., зокрема, постанову Київського апеляційного суду від 05.12.2019 у справі № 761/23928/18; рішення Хмельницького міськрайонного суду від 13.03.2018 у справі № 686/18662/17).

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

А ось якщо мова йде про «рядового» бухгалтера, який підпорядковується головному і виконує лише певні облікові функції, то за відсутності посадової інструкції притягнути його до відповідальності буде досить проблематично.

Ще один важливий момент. Виходячи з п. 20 постанови Пленуму ВСУ від 28.12.92 № 14

шкода підлягає стягненню лише після сплати підприємством штрафних санкцій

Тобто поки підприємство не сплатило штрафи, застосувати матеріальну відповідальність до бухгалтера (як спосіб відшкодування завданої шкоди) роботодавець не може.

При стягненні шкоди в розмірі середньомісячного заробітку застосовуються строки, визначені в ст. 136 КЗпП. Наказ (розпорядження) про притягнення працівника до матвідповідальності видають не пізніше 2 тижнів з дня виявлення заподіяної ним шкоди. А ось звернення наказу до виконання можливе не раніше 7 днів із дня повідомлення про це працівника (ч. 2 ст. 136 КЗпП).

Варто звернути увагу: більше середньомісячного заробітку за шкоду, заподіяну підприємству, роботодавець може стягнути з бухгалтера тільки через суд. І лише тоді, коли буде доведено, що бухгалтер скоїв злочин (наприклад, на нього відкрита кримінальна справа за ст. 212 або 367 ККУ).

Зазначимо також, що укладання договору про повну матеріальну посада головного бухгалтера не передбачає. Якщо навіть й укладуть такий договір — то він не матиме юридичної сили.

Виняток — коли бухгалтер (головний бухгалтер) суміщає функції касира. Тоді з ним укладають договір про повну матеріальну відповідальність. Але! Повну матеріальну відповідальність головний бухгалтер (чи просто бухгалтер) нестиме тільки за обов’язками касира.

Помилки попередника

Бухгалтер не може нести відповідальність за порушення, вчиненні попереднім бухгалтером. Бо щодо будь-якої відповідальності (дисциплінарної, матеріальної, адміністративної, кримінальної) діє принцип особистої відповідальності.

Для того щоб притягнути до будь-якого виду відповідальності ту чи іншу особу, потрібно, щоб саме у її діях був склад правопорушення. Тобто новий головний бухгалтер буде вже нести відповідальність лише за порушення, які вчинені після його вступу на цю посаду.

Крім того, і у ч. 8 ст. 9 Закону про бухоблік зазначено, що відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів обліку, а також недостовірність відображених у них даних несуть особи, що склали та підписали ці документи. Тому

за помилки бухгалтера-попередника новий бухгалтер не відповідає

Це підтверджують суди, зокрема і в частині адміністративної відповідальності (штрафи за КпАП). Якщо порушення виявлені за періоди до вступу головного бухгалтера на посаду, то новий бухгалтер не може бути суб’єктом такого правопорушення. Це стосується і, наприклад, випадку відповідальності за неподання декларацій. Якщо граничні строки подання декларацій припали на період, коли на посаді перебував попередній головний бухгалтер, новий бухгалтер не може бути притягнутий до адміністративної відповідальності за неподання цих декларацій (див., зокрема, постанову Вінницького апеляційного суду від 12.02.2020 у справі № 138/3250/19).

Звісно, якщо мова йде про облікові помилки, які «тягнуться» і впливають на показники тієї звітності, яка вже складається новим бухгалтером, то їх треба якнайскоріше виправити.

Іноді, якщо порушення «попередника» «тягнуть» на кримінальну справу, то фіскали намагаються зробити крайнім нового головного бухгалтера, інкримінуючи йому службову недбалість при прийнятті справ за ст. 367 ККУ. Мовляв, він не перевірив стару документацію. Але! Варто врахувати, що

обов’язок нового бухгалтера проводити перевірку бухгалтерської документації, складеної попереднім бухгалтером, не передбачений жодним нормативним документом

Тому новий головбух повинен відповідати за помилки (допущену недбалість), які вже допущені в процесі виконання ним своїх трудових обов’язків. А тому притягнути нового бухгалтера за ст. 367 ККУ за службову недбалість навряд чи вийде.

Бухгалтеру може загрожувати дисциплінарна відповідальність (у вигляді догани) або матеріальна відповідальність (у розмірі не більше середньомісячного заробітку) за неперевірку «діяльності» старого бухгалтера,

якщо такий обов’язок прямо закріплений у його посадовій інструкції

Але адміністративну чи кримінальну відповідальність за помилки попередника він нести не може.

Бухгалтер без права підпису: чи законно?

Чи можлива ситуація, коли у штаті є бухгалтер, але він не має права підпису (замість бухгалтера звітність підписує директор)? На практиці досить часто використовують таку схему.

Дійсно, такий варіант може бути привабливим з точку зору відповідальності бухгалтера. Адже якщо немає підпису на документі, то й немає відповідальності. Але чи все так просто з цим варіантом?

Узагалі, тут варто почати з того, що якщо на підприємстві є посада бухгалтера, то це вже

виключає таку форму організації бухгалтерського обліку на підприємстві, як «самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства»

Тому що саме слово «самостійне» вже говорить про те, що ще хтось, крім керівника, вести облік на підприємстві не може. Тобто посади бухгалтера (навіть якщо він виконуватиме лише частину бухгалтерських функцій) бути не може.

На цьому акцентував увагу і Мінфін у своєму листі від 28.03.2013 № 31-08410-07/23-1343/1310 (ср. ).

Варто звернути увагу на п. 7 ст. 8 Закону про бухобліку. Він фактично

ототожнює компетенцію та повноваження головного бухгалтера та бухгалтера (особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку)

А якщо в посадовій інструкції такого бухгалтера прописати, що він виконуватиме лише певну частину бухгалтерської роботи, яка не буде охоплювати складання звітності і відповідно її підписання?

Тут варто звернути увагу на таке. Якщо бухгалтер виконує лише частину бухгалтерської роботи, то виникає питання, а хто виконує іншу частину?

Звісно, можна покласти виконання цих обов’язків (складання і підписання звітності) на директора, але враховуючи, що є ще інша особа з «бухобліковими» повноваженнями (а це фактично означає і те, що на підприємстві є бухгалтерська служба), то тут вже мова буде йти про суміщення директором посади головного бухгалтера.

Адже «покласти на директора обов’язки ведення бухобліку саме як директором можна,

тільки якщо форма організації бухобліку передбачає самостійне (безпосереднє) ведення обліку директором

У ч. 5 ст. 8 Закону про бухоблік зазначено, що форму організації бухобліку підприємство визначає самостійно за погодженням з власником (власниками) або уповноваженим ним органом (посадовою особою) відповідно до установчих документів.

Тобто фактично доходимо висновку, що за наявності в штаті бухгалтера директор може підписувати звітність за бухгалтера, але за умови, що він при цьому оформлений ще і як головний бухгалтер.

Поглянемо також на вимоги ст. 48.5 ПКУ. Вона передбачає, що податкова звітність має підписуватися керівником платника податку або уповноваженою особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку. У разі ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо керівником платника податку така податкова декларація підписується таким керівником.

Якщо на підприємстві є посада бухгалтера, податківці не визнають того, що облік на підприємстві ведеться безпосередньо керівником.

Зазначимо, що в судовій практиці трапляються справи, коли податківці намагаються не визнати поданою податкову звітність, якщо в ній немає підпису головного бухгалтера. Судячи з судових рішень, суди в цьому випадку звертають увагу на те, а чи була передбачена посада бухгалтера в штатному розписі.

Так, у постанові ВС від 11.12.2020 у справі № 826/25723/15 суд робить висновок про правомірність підписання податкової звітності керівником за особу, відповідальну за ведення бухгалтерського обліку на тій підставі, що:

«посада головного бухгалтера або будь-яка інша посада, що передбачає відповідальність за ведення бухгалтерського обліку та подання податкової звітності, не передбачені штатним розписом підприємства».

Отже, як бачимо, варіант «бухгалтера» без права підпису можливий, але фактично він потребує, щоб директор у цьому випадку ще був оформлений і як головний бухгалтер.

Зазначимо також, що таку форму організації бухобліку, як «самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства» не можуть застосовувати підприємства, звітність яких підлягає оприлюдненню. Підприємство, що становить суспільний інтерес, зобов’язане утворити бухгалтерську службу на чолі з головним бухгалтером, до складу якої входять не менше двох осіб (ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік).

Висновки

  • У загальному випадку стягнути з бухгалтера кошти роботодавець може в розмірі дійсної шкоди, але не більше середньомісячного заробітку. Шкода підлягає стягненню лише після сплати підприємством штрафних санкцій.
  • За помилки бухгалтера-попередника новий бухгалтер не відповідає.
  • Варіант «бухгалтера» без права підпису можливий, але фактично він потребує, щоб директор у цьому випадку ще був оформлений і як головний бухгалтер.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі