Майнові звільнення
Основи. Як тільки був введений ВС, законотворці відразу звільнили багатьох суб’єктів господарювання від сплати певної частини податку на майно, а саме від сплати:
— плати за землю, як у частині земподатку, так і в частині орендної плати;
— податку на нерухомість.
При цьому строки та порядок звільнення для цих податків різні. Тому далі коротко пригадаємо загальні правила звільнення, надані юрособам.
Плата за землю. Всім власникам земель, а також користувачам державних та комунальних земель законодавці дали право не нараховувати та не сплачувати плату за землю (як у частині земельного податку, так і в частині орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) на період з 01.03.2022 по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано ВС (п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Враховуючи це, а також той факт, що на сьогодні ВС буде тривати, як мінімум, до 19.02.2023, можна говорити, що власники земділянок та користувачі державної та комунальної землі:
— могли не сплачувати за 10 місяців 2022 (з березня по грудень);
— можуть не сплачувати плату за землю у 2023 році, протягом всього року;
— мають право не сплачувати плату за землю у 2024 році, також протягом всього року.
До відома! Саме так на сьогодні дозволяти чинити п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ. Водночас ніхто не гарантує, що це звільнення від сплати плати за землю законодавці можуть урізати. Але про ці можливості тут говорити не будемо. Поки що звільнення є і діє воно саме так.
Під це воєнне звільнення потрапляють не будь-які землі (земельні частки (паї)), а тільки ті, що:
— розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на тимчасово окуповані. При цьому перелік таких звільнених територій визначає Кабмін. Про нього читайте далі;
— визначені обласними військовими адміністраціями (ОВА) як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Щоб зрозуміти, чи віднесено ваші землі до земель, які звільнені від плати за землю з цих підстав, слід отримати довідку ОВА з інформацію про засмічення чи про наявність фортифікаційних споруд.
Податок на нерухомість. Власники нерухомості мають право на звільнення від сплати податку на нерухомість за (п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ):
1) житлову нерухомість за період з 1 березня 2022 по 31 грудня 2022.
При цьому під звільнення потрапляли об’єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, які:
— розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окуповані;
— стали непридатними для проживання у зв’язку з військовою агресією рф.
Оскільки звільнення було дано тільки на 2022 рік, то
у 2023 році розраховувати на звільнення від податку на нерухомість щодо житлової нерухомості не слід
Втім, якщо житлова нерухомість стала не придатною для проживання після 01.03.2022, то формально з цієї норми випливає, що податок можна не платити починаючи саме з 01.03.2022, а не з того моменту, коли вона стала непридатною для проживання.
Водночас звільнення від сплатити податку на нерухомість, що надане для непридатних для проживання об’єктів, не обмежене тільки 2022 роком. Річ у тому, що за правилами п.п. «ґ» п.п. 266.2.2 ПКУ і в мирний час від сплати цього податку звільнялися об’єкти житлової нерухомості, у тому числі у зв’язку з аварійним станом, визнані непридатними для проживання згідно з рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаної територіальної громади. Тобто якщо ваша житлова нерухомість стала не придатна для проживання, то звільнення діє постійно, без прив’язки до 31.12.2022;
2) нежитлової нерухомості — за період з 01.03.2022 по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано ВС.
Спираючись на це, а також враховуючи, що ВС буде тривати, як мінімум, до 19.02.2023, можна сміливо говорити, що звільняються від податку на нерухомість власники нежитлової нерухомості:
— у 2022 за 10 місяців року;
— протягом усього 2023 року.
Водночас під це звільнення потрапляють не всі об’єкти нежитлової нерухомості, а тільки ті, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окуповані. Далі поговоримо про Перелік таких територій.
Трішки історії
Щоб скористатися вищезгаданими воєнними звільненнями (як від плати за землю, так і від податку на нерухомість), Кабмін мав затвердити Перелік територій, що потрапляють під звільнення, а саме Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих рашистами.
Було б ідеально, якби Кабмін це зробив ще на початку вторгнення. Але він цього не зробив ні відразу, ні через місяць від цієї дати, ні через квартал, ні через пів року, ні через 9 місяців. Тому у суб’єктів господарювання, які володіли землею і нерухомістю та/або користувалися землею, виникало практично протягом всього 2022 року питання:
чи потрапляють їх об’єкти нерухомості і земділянки під воєнні звільнення?
Без затвердженого Кабміном Переліку дати точну відповідь на це запитання було не можливо.
Звичайно, всі платники самостійно могли визначити, чи окупована територія, де знаходяться їх землі та/або нерухомість або на ній велися (ведуться) бойові дії. Але цей факт не гарантував їм 100 % впевненості в тому, що вони правильно визначили, чи потрапляє їх земля або нерухомість під звільнення.
Масла в огонь підливали і податківці. Вони говорили, що можна скоригувати свої податкові зобов’язання (ті, що були нараховані на 2022 рік при поданні річної декларації на 2022) шляхом подання уточнюючої декларації тільки після затвердження Кабміном переліку територій, що потрапляють під звільнення (БЗ 106.07 втратила чинність 01.01.2023 та БЗ 111.05 втратила чинність 27.05.2022).
Звичайно, такі вимоги фіскалів можна було ігнорувати. Адже платник податку має право в будь-який момент провести уточнення, якщо вважає, що він у декларації допустив помилку (нарахував більше податку, ніж потрібно). Але траплялися і дуже настирні податківці, які телефонували і дуже наполегливо рекомендували не уточнюватися до появи звільненого Переліку або вимагали відновити уже зменшені зобов’язання, говорячи про те, що права уточнити суб’єкт не мав, чи навіть говорили, що уточнені декларації визнають нечинними (хоча такого права у них немає, якщо звітність подана за діючою формою).
Так тривало аж до кінця 2022 року. До того часу, поки Кабмін таки не вирішив затвердити Перелік територій, що потрапляють під звільнення. Здається, що тут могло піти не так? Кабмін формує і затверджує перелік і всі живуть довго і щасливо. Ба ні. Кабмін виріши бути оригінальним.
Він вирішив, що у нього немає часу виконувати вказівку ПКУ, і тому постановою від 06.12.2022 № 1364 переклав цей обов’язок на Мінінтеграцію. При цьому, щоб Мінінтеграції виконало покладений на нього обов’язок, воно мало затвердити такий перелік за формою згідно з додатком до постанови № 1364 і перед затвердженням погодити такий перелік з Міноборони. Про це читайте у «Переліку окупованих територій досі немає! І пільг, виходить, теж. Поки що…» // «Податки & бухоблік», 2022, № 95.
Як би там не було,
самі податківці відзначали, що в делегуванні Мінінтеграції права затвердити Перелік територій, які потрапляють під звільнення, немає нічого протизаконного.
Так, у БЗ 111.05 (не чинна з 01.01.2023) вони заявили, що оскільки Урядом повноваження щодо розробки переліку делеговані Мінінтеграції, то після затвердження та офіційного оприлюднення нового переліку, складеного з дотриманням вимог постанови № 1364, платники податків зможуть скоригувати свої податкові зобов’язання.
Інша справа що на сьогодні, податківці у своїх усних розясненнях починають відмовлятися від своїх слів. На сьогодні, все частіше звучить від них думка, що зараз є юридична колізія між нормами ПКУ і постановою КМУ, якою делеговано право визначати Перелік територій, які потрапляють під звільнення Мінінтеграції. І до того часу доки вона не буде вирішена, а саме не будуть внесені додаткові зміни в ПКУ або в постанову КМУ, скористатися воєнними звільненням від сплати плати за землю і податку на нерухомість платники податку не зможуть. Хоча за великим рахунком це просто відмовки і не бажання надати звільнення підприємствам, які і так сильно постраждали від війни.
Мінінтеграції, на відміну від Кабміну, вирішило не тягнути «кота за хвіст» і практично відразу наказом від 22.12.2022 № 309 затвердило відповідний перелік. Див. «Перелік окупованих територій є! Як ним скористатися?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 99.
Як користуватися переліком
Тим платникам податків, які відкриють Перелік звільнених територій, може здатися, що в ньому є дуже багато даних, які не потрібні для отримання звільнення від сплати плати за землю і податку на нерухомість. Так, зокрема, в цьому Переліку можна побачити два розділи, а саме:
Розділ І. Території, на яких ведуться (велися) бойові дії. До цього розділу потрапило два підрозділи:
1. Території можливих бойових дій. Щодо кожної такої території в ньому визначено дату виникнення можливості бойових дій. А от дата припинення можливості бойових дій наразі не проставлена.
2. Території активних бойових дій. Щодо кожної такої території Перелік визначає дату початку бойових дій. При цьому дата завершення бойових дій проставлена лише для деяких територій. Це означає, що на решті територій бойові дії на момент затвердження Переліку ще тривають.
Розділ ІІ. Тимчасово окуповані території України. Тут, як і в попередньому підрозділі, дата початку тимчасової окупації є для всіх територій, а дата завершення — ні. Тобто такі території на момент затвердження Переліку залишаються окупованими.
Така структура Переліку звільнених земель, а особливо наявність у ньому окремо виділених територій можливих бойових дій, може викликати у платників податків занепокоєння з приводу того, що наявність таких уточнень може спонукати податківців до вигадок.
Вони можуть, наприклад, почати говорити, що ті території, які вказані у підрозділі можливих бойових дій, взагалі не мають права на звільнення, бо можливі — це ж не реальні бойові дії. Або, наприклад, почнуть говорити, що ті території, які включені до підрозділу активних бойових дій, мають право на пільгу тільки протягом строку, коли там велися бойові дії, а в інші періоди часу ВС такого звільнення вони не мають.
На наш погляд, таке свавілля фіскалів навряд чи можливе, а якщо хтось і буде так чинити, то такі їх дії будуть незаконними. Річ у тому, що Кабмін у постанові № 1364, якою він делегував Мінінтеграції право затвердити Перелік, попіклувався, щоб такого не сталося. Так, у п. 1 постанови № 1364 прямо сказано, що:
— по-перше, до територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій. Тобто Кабмін вважає, що
всі території, які будуть міститися у розділі І переліку, затвердженого Мінінтеграції, незалежно, потраплять вони до підрозділу можливих чи активних бойових дій, будуть вважати такими, на яких ведуться (велися) бойові дії;
— по-друге, території, для яких не визначена дата завершення бойових дій (дата припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації, вважаються такими, на яких ведуться бойові дії, або тимчасово окупованими. Тобто Кабмін уточнює, що території, які потраплять до підрозд. І розд. І, будуть вважати такими, на яких ведуться бойові дії, а ті, що потрапили у підрозд. 2 розд. І, то території, де велися бойові дії. З цього випливає, що вказана у Переліку дата закінчення бойових дій не впливає на можливість застосування цього звільнення. Звільнення за ПКУ отримують і ті території, де вказана дата закінчення активних бойових дій і до того ж протягом всього періоду, зазначеного у ПКУ.
Враховуючи все це, вважаємо, що виділення у вищезгаданому звільненому Переліку територій можливих і активних бойових дій не має жодного впливу на можливість чи неможливість отримання звільнення від плати за землю і податку на нерухомість.
Тобто, на наш погляд,
якщо територія потрапила у вищезгаданий перелік, то працює воєнне звільнення від сплати плати за землю і податку на нерухомість.
Це підтверджує і сам ПКУ. Зокрема, пп. 69.14 та 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ дають звільнення за сам факт розташування на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на тимчасово окупованих територіях. А той факт, що Перелік ідентифікує звільнені території якось по-особливому, на можливість не платити плату за землю і податок на нерухомість не впливає.
Усі інші показники, що вказані в цьому Переліку, потрібні для інших цілей, а не для податкових. А саме для виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам. Така допомога виплачується мешканцям усіх територій, включених до переліку, якщо для них не визначена дата завершення бойових дій (дата припинення можливості бойових дій) або тимчасової окупації. На цьому акцентує увагу і Кабмін.
Висновки
- Плату за землю, а також податок на нерухомість, але тільки за нежитлову нерухомість, можна не платити й у 2023, якщо земля та/або нерухомість знаходяться на звільненій території.
- Перелік звільненої території затвердило Мінінтеграції після того, як такий обов’язок на нього поклав Кабмін.
- Звільнення від плати за землю і податку на нерухомість отримують ті об’єкти, які згадані у Переліку територій, на яких велися (ведуться) бойові дії (тобто територій активних та можливих бойових дій) та тимчасово окуповані, який затвердив Мінінтеграції.