Так, на жаль, саме так...
Після дев’ятимісячного очікування уряд не народив нічого. Точніше, стався викидень. Судіть самі.
Висновок документа
1. Затвердити перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ, Кабмін передоручив Мінреінтеграції.
2. Чинний на сьогодні перелік тимчасово окупованих територій від Мінреінтеграції для цілей отримання податкових пільг незастосовний
Для чого потрібен Перелік. Від його існування залежить, по суті, практична реалізація кількох податкових пільг, а саме із:
— плати за землю (земельного податку і орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) — п.п. 69.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (див. статтю «Пільги з плати за землю» // «Податки & бухоблік», 2022, № 84);
— податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, — п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (див. статтю «Пільги з податку на нерухоме майно» // «Податки & бухоблік», 2022, № 84);
— екологічного податку (п.п. 69.16 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ) (див. статтю «Екоподаток: без пільг, але з воєнним звільненням» // «Податки & бухоблік», 2022, № 84);
— сплати загального мінімального податкового зобов’язання (п.п. 69.15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Крім того, такий Перелік необхідний платникам з метою застосування спеціальних правил підтвердження даних, визначених у податковій звітності (п.п. 69.28 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Так-от, з прийняттям постанови, що коментується, довгоочікуваний Перелік так і не з’явився.
Найболючіше це б’є по платниках майнових податків (див. перші два пункти у нашому списку). Адже вони задекларували свої податкові зобов’язання наперед на весь рік і зараз змушені або платити їх, або миритися з віртуальним податковим боргом, якого б не було, якби вони мали змогу своєчасно уточнитись. Але для цього потрібен був якщо не власне Перелік, то хоча б якийсь орієнтир. Таким орієнтиром багато хто вважав Перелік № 75*. Існували навіть припущення, що Кабмін просто поширить дію Переліку № 75 ще й на податкові пільги, й на цьому все скінчиться. Однак не так сталося, як гадалося.
Як підійшов до справи Кабмін. Замість власне Переліку КМУ визначив лише механізм його формування. І передоручив сформувати його Мінреінтеграції, чого в ПКУ взагалі не передбачено.
Задумка урядовців, ймовірно, полягала в тому, щоб єдиним джерелом інформації про бойові та окуповані території став наказ Мінреінтеграції, погоджений Міноборони та сформований на підставі пропозицій обласних військових адміністрацій. Однак непокоїть те, що в тексті постанови наразі немає жодного посилання на відповідні пільгові норми ПКУ, які ми навели вище.
Та як би там не було, у майбутньому в єдиному Переліку Мінреінтеграції має визначити:
— території можливих (!) бойових дій (такого ПКУ взагалі не передбачає) та території активних бойових дій;
— дату початку та дату завершення бойових дій (у тому числі можливості бойових дій) або тимчасової окупації;
— коди територій відповідно до Кодифікатора адміністративно-територіальних одиниць та територій територіальних громад від обласного рівня (якщо окупована вся територія області) до окремих населених пунктів територіальної громади чи району в місті (для міст з районним поділом).
Яка доля Переліку № 75. З прийняттям постанови, що коментується,
Перелік № 75 продовжує застосовуватися лише для прописаних у ньому цілей, а саме для надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам
Застосовувати його для звільнення платників від окремих податків згідно з підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ наразі не можна! ДПСУ, до речі, теж чекає на остаточний Перелік. І погоджується з можливістю для платників скоригувати свої податкові зобов’язання тільки після його офіційного оприлюднення.
Узагалі-то, суто теоретично, наявність чи відсутність механізму реалізації правової норми не може обмежувати чи звужувати обсягу прав, передбачених цією нормою. Саме тому ми й радили платникам, не чекаючи затвердження Переліку, подавати уточнену звітність, якщо є стовідсоткова впевненість у тому, що їхні об’єкти оподаткування розташовані на бойових або окупованих територіях. І декому вдавалося це зробити. Разом з тим після появи остаточного Переліку слід буде перевірити, чи не помилилися вони з цим. Як діяти далі, розповімо вже тоді, коли такий остаточний Перелік вийде з-під пера Мінреінтеграції.
А як бути тим, хто уточненки не подавав? На нашу думку, ліпше ще трохи зачекати, щоб не виправляти свою податкову звітність двічі.
Насамкінець зазначимо, що постанова, яка коментується, опублікована 10 грудня. Тож вона набере чинності 25 грудня, тобто через 15 днів з дня її опублікування, як це передбачено п. 3 постанови. У зв’язку з цим новий Перелік від Мінреінтеграції якщо і з’явиться, то запрацює не раніше цієї дати. Ми ж, у свою чергу, після його появи обов’язково надамо предметні поради щодо його застосування. Чекаємо разом!