Варто одразу почати з головного:
поки що на рівні законодавчих актів дата, з якої е-ТТН стануть обов’язковими, взагалі не визначена
Дата «01.08.2023» — це була дата, з якої планувалось обов’язкове запровадження е-ТТН. Зокрема, ця дата фігурувала в повідомленні, опублікованому на сайті КМУ.
Але наразі вже цілком зрозуміло, що
з 01.08.2023 обов’язкового застосування е-ТТН не буде
До речі, це підтверджується й інформацією, розміщеною на офіційному сайті Порталу проєкту «Електронна товарно-транспортна накладна».
В інформаційному повідомленні від 21.07.2023 зазначено, що Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України ухвалило рішення відтермінувати запровадження обов’язкового використання е-ТТН:
«У цьому році використання е-ТТН буде на добровільних засадах. Інформація щодо обов’язкового запровадження е-ТТН буде відома після узгодження термінів прийняття проекту змін до Закону України «Про автомобільний транспорт» (№ 6534 від 20.01.2022)»
Отже, мова вже йде про те, що, як мінімум, до кінця 2023 року е-ТТН не будуть обов’язковими.
Дата, з якої здійснюватиметься перехід на обов’язкове застосування виключно е-ТТН, як передбачається, буде визначена Законом про внесення змін до Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо запровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі (законопроект від 20.01.2022 № 6534).
Саме цим законопроєктом планується внести зміни до Закону про автомобільний транспорт* і закріпити обов’язкове використання виключно е-ТТН. Наразі проєкт цього Закону й досі з знаходиться на доопрацюванні. А ще має бути розроблена відповідна підзаконна нормативна документація.
* Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-ІІІ.
Тому цілком зрозуміло, що про обов’язкове запровадження е-ТТН з 01.08.2023 не може бути й мови.
Принагідно зазначимо, що самі Правила № 363* дозволяють і зараз використовувати як паперові, так і е-ТТН. Але обійтися виключно е-ТТН поки що не можна.
Так, згідно з п. 11.5 Правил № 363 у разі використання е-ТТН замовник (вантажовідправник) друкує, підписує і надає водію (експедитору перевізника) в одному примірнику паперову копію е-ТТН — для пред’явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху. Водій (експедитор перевізника) ставить свій підпис на паперовій копії е-ТТН про прийняття ним вантажу для перевезення.
Як саме відбуватиметься обмін е-ТТН між учасниками перевезення та реєстрація е-ТТН у державному Реєстрі ТТН після того, як е-ТТН стануть обов’язковими, має бути ще врегульовано підзаконними нормативними документами.
Наразі є лише затверджений Порядок реалізації експериментального проекту щодо впровадження електронного документообігу електронної товарно-транспортної накладної, затверджений наказом Мінінфраструктури від 07.05.2020 № 301. Тож, за бажанням вже зараз суб’єкти господарювання в рамках цього експериментального проєкту можуть протестувати, як працює обмін е-ТТН.
Більше деталей щодо цього можна знайти на офіційному сайті Порталу проєкту «Електронна товарно-транспортна накладна» (див. також статтю «е-ТТН: чи буде обов’язкова з 01.08.2023?» // «Податки & бухоблік», 2023, № 46).
Висновки
- На рівні законодавчих актів дата, з якої е-ТТН стануть обов’язковими, поки що не визначена. Як планується, обов’язковою для застосування вона буде не раніше наступного (2024) року.
- Вже зараз за власним бажанням суб’єкти господарювання можуть протестувати, як працює обмін е-ТТН. Для цього необхідно укласти договір про використання е-ТТН з акредитованим провайдером. Перелік таких провайдерів можна знайти на офіційному сайті Порталу проєкту «Електронна товарно-транспортна накладна».
- Наразі використання е-ТТН передбачає виготовлення її паперової копії — для пред’явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті.