Теми статей
Обрати теми

е-ТТН: чи буде обов’язкова з 01.08.2023?

Казанова Марина, податковий експерт
З якої дати буде застосовуватись виключно електронна ТТН (е-ТТН)? У новинах можна зустріти інформацію про дату «01.08.2023». Та чи дійсно саме з цієї дати е-ТТН стануть обов’язковими?

Одразу скажемо:

поки що на рівні законодавчих актів дата, з якої е-ТТН стануть обов’язковими, не визначена

Дата «01.08.2023» фігурувала в повідомленні, опублікованому на сайті КМУ. Але ця дата була лише в планах.

Дата, з якої буде здійснений перехід на обов’язкове застосування виключно е-ТТН, як передбачається, буде визначена Законом про внесення змін до Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо запровадження товарно-транспортної накладної в електронній формі (законопроєкт від 20.01.2022 № 6534).

Саме цим законопроєктом планується внести зміни до Закону про автомобільний транспорт* і закріпити використання виключно е-ТТН. Але

* Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-ІІІ.

проєкт цього Закону зараз знаходиться на доопрацюванні. В тому числі поки що на рівні обговорень знаходиться і дата, з якої планується обов’язкове запровадження е-ТТН

Малоймовірно, що це буде дата 01.08.2023. Адже поки що немає навіть тексту доопрацьованого законопроєкту. Крім того, ще має бути розроблена відповідна підзаконна нормативна документація. Немає інформації і про готовність самого державного Реєстру ТТН, в якому мають обов’язково реєструватися всі е-ТТН.

На рівні обговорень є інформація, що обов’язковість е-ТТН буде впроваджуватися поетапно (не для всіх СГ одночасно). Крім того, певний час буде ще діяти перехідний період.

Як саме відбуватиметься реєстрація е-ТТН у державному Реєстрі ТТН та обмін е-ТТН між учасниками перевезення, має бути ще врегульовано підзаконними нормативними документами. Наразі є лише затверджений Порядок реалізації експериментального проекту щодо впровадження електронного документообігу електронної товарно-транспортної накладної, затверджений наказом Мінінфраструктури від 07.05.2020 № 301 (ср. ).

До речі,

вже зараз суб’єкти господарювання в рамках цього експериментального проєкту за бажанням можуть протестувати, як працює обмін е-ТТН

Зазначимо, що самі Правила № 363* дозволяють зараз використовувати як паперові, так і е-ТТН. Але обійтися виключно е-ТТН поки що не можна.

* Правила перевезення вантажів автомобільним транспортом, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.97 № 363.

Так, згідно з п. 11.5 Правил № 363 у разі використання е-ТТН замовник (вантажовідправник) друкує, підписує і надає водію (експедитору перевізника) в одному примірнику паперову копію е-ТТН — для пред’явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху. Водій (експедитор перевізника) ставить свій підпис на паперовій копії е-ТТН про прийняття ним вантажу для перевезення.

Якщо суб’єкт господарювання бажає вже зараз протестувати, як працює обмін е-ТТН, йому необхідно звернутися до акредитованого ЕДО-провайдера (оператора платформи ЕДО) та укласти з ним угоду про використання системи е-ТТН.

Перелік таких провайдерів можна знайти на сайті е-ТТН.

Провайдер — суб’єкт господарювання, який надає ЕДО-платформу — програмне забезпечення (онлайн-сервіс), через яке буде забезпечуватися реєстрація та обмін е-ТТН.

В учасників перевезення можуть бути різні ЕДО-провайдери.

Відповідно до Порядку реалізації експериментального проекту передбачається така схема реєстрації та обміну е-ТТН між учасниками перевезення:

1. Вантажовідправник в особистому кабінеті (наданому йому провайдером) створює е-ТТН, прикріпляє супровідні документи та реєструє її в системі електронного документообігу е-ТТН.

Після того, як запрацює Реєстр ТТН Мінфінраструктури, е-ТТН має бути зареєстрована вантажовідправником в цьому Реєстрі.

Всі сторони/учасники перевезення, зазначені в е-ТТН, мають право на будь-якому етапі знайти і переглянути інформацію про е-ТТН.

2. Підписання е-ТТН здійснюється в три етапи з заповненням відповідних блоків ТТН:

1) навантаження автомобіля в пункті вантажовідправника, підписується електронним підписом уповноваженої особи вантажовідправника;

2) прийняття вантажу уповноваженою особою перевізника, підписується електронним підписом перевізника в особі водія або експедитора;

3) розвантаження автомобіля в пункті вантажоодержувача, підписується електронним підписом уповноваженої особи вантажоодержувача.

Після накладання електронного підпису кожним з сторін/учасників перевезення вантажу відбувається оновлення статусу е-ТТН.

Як ми зазначили вище, система має надавати можливість підписання е-ТТН всіма сторонами/учасниками перевезення вантажу автомобільним транспортом незалежно від того, яка ЕДО-платформа ними використовується.

Етап завершення процесу перевезення вантажу фіксується в е-ТТН накладанням електронного підпису вантажоодержувача та оновленням статусу е-ТТН у всіх сторін/учасників перевезення вантажу.

Можливо внести зміни до е-ТТН шляхом реєстрації коригуючих актів до зареєстрованої е-ТТН. Старі реквізити при цьому не видаляються, а автоматично маркуються як не актуальні. Коригуючий документ завжди підписується всіма сторонами/учасниками перевезення для підтвердження згоди на зміну реквізитів.

Що стосується контролю у водіїв наявності ТТН, то передбачається, що Державна служба України з безпеки на транспорті матиме спеціальні технічні засоби, за допомогою яких вони здійснюватимуть перевірку е-ТТН.

Більш детально говорити про те, як це все функціонуватиме, можна буде вже після того, як буде прийнятий законопроєкт про внесення змін до Закону про автомобільний транспорт, а також розроблені і затверджені підзаконні нормативні документи під ці зміни.

Висновки

  • На рівні законодавчих актів дата, з якої е-ТТН стануть обов’язковими, не визначена. Малоймовірно, що це буде 01.08.2023.
  • Вже зараз за власним бажанням суб’єкти господарювання можуть протестувати, як працює обмін е-ТТН. Для цього необхідно укласти договір про використання е-ТТН з акредитованим провайдером. Перелік таких провайдерів можна знайти на сайті е-ТТН.
  • Наразі використання е-ТТН передбачає виготовлення її паперової копії — для пред’явлення особам, уповноваженим здійснювати контроль на автомобільному транспорті.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі