Теми статей
Обрати теми

Фінансова оренда: що нового в орендаря?

Солошенко Людмила, податковий експерт
Мінфін наказом від 28.12.2022 № 468 оновив НП(С)БО 14 «Оренда» — виклав його в новій редакції. І хоча кардинально підхід до обліку фінансової оренди не був змінений, певні особливості й уточнення додалися. Розглянемо, які нововведення торкнулися орендаря.

Критерії фінансової оренди

Як і раніше, визначено, що фінансовою орендою вважається оренда, що передбачає передачу орендарю всіх ризиків та вигод, пов’язаних з правом користування та володіння активом (п. 4 розд. I НП(С)БО 14). Щоправда, критерії фінансової оренди скорочені (з 8 до 5) і сформульовані тепер у дусі § 63 МСФЗ 16 «Оренда». При відповідності хоча б одному критерію оренда вважається фінансовою. Хоча зауважимо, що за міжнародними правилами вилучені критерії (6-, 7-, 8-й) визначені в § 64 МСФЗ 16 як ситуації, які окремо або в комбінації також ведуть до класифікації оренди як фінансової.

А також зараз у п. 4 розд. I НП(С)БО 14 прямо визначено, що:

право власності на об’єкт фінансової оренди після закінчення строку оренди може передаватися або не передаватися;

— оренда, яка не відповідає ознакам фінансової, вважається операційною.

Отримання об’єкта

Як і раніше, орендар зараховує отриманий об’єкт до складу активів з одночасним визнанням зобов’язання (Дт 15 — Кт 531) за найменшою на початок оренди оцінкою (п. 1 розд. II НП(С)БО 14):

— справедливою вартістю активу або

— теперішньою вартістю мінімальних орендних платежів.

При цьому уточнили, що теперішню вартість мінімальних орендних платежів на дату початку оренди орендар розраховує (п. 1 розд. II НП(С)БО 14):

— із застосуванням припустимої ставки відсотка в оренді (яка зазначається в договорі оренди) або

якщо ставка в договорі оренди не визначена — то із застосуванням ставки відсотка на можливі позики орендаря.

У свою чергу, п. 4 розд. I НП(С)БО 14 визначено, що припустима ставка відсотка в оренді — це ставка відсотка, за якою теперішня вартість суми мінімальних орендних платежів та негарантованої ліквідаційної вартості дорівнює сумі справедливої вартості об’єкта фінансової оренди на початок строку оренди і будь-яких первісних прямих витрат орендодавця. Тобто нововведення в тому, що при визначенні припустимої ставки відсотка в оренді враховуються і первісні прямі витрати орендодавця. Тому тепер це визначення повністю відповідає наведеному в додатку А до МСФЗ 16.

Витрати, пов’язані з укладенням договору оренди

Мабуть, найважливіша новація для орендаря! Введено нове поняття «первісні прямі витрати, пов’язані з укладенням договору оренди». Під ними розуміються додаткові витрати, понесені у зв’язку з укладенням договору оренди, які не були б понесені, якби такого договору оренди не було б укладено (п. 4 розд. І НП(С)БО 14).

Це пов’язано з особливим порядком обліку таких витрат. Оскільки передбачено, що на первісні прямі витрати, які безпосередньо пов’язані з укладенням договору оренди, такі як:

(1) витрати, пов’язані з переговорами, і

(2) юридичні послуги, —

орендар повинен збільшувати вартість визнаного активу (п. 1 розд. II НП(С)БО 14).

Тому такі витрати (разом з іншими витратами, зазначеними в п. 8 НП(С)БО 7 «Основні засоби»), орендар включає в первісну вартість об’єкта основних засобів, отриманого у фінансову оренду, — тобто їх капіталізує (Дт 152). Таким чином, в орендаря ці витрати потраплять до витрат не одномоментно (у періоді їх понесення), а включатимуться у витрати рівномірно — у міру амортизації об’єкта фінансової оренди (п. 3 розд. II НП(С)БО 14).

Так, наприклад, якщо у фінансову оренду взято обладнання і при цьому:

— теперішня вартість мінімальних орендних платежів на початок оренди становить 240000 грн (умовно),

— первісні прямі витрати, пов’язані з укладенням договору (юридичні послуги), становлять 30000 грн (без ПДВ), а

— витрати на транспортування обладнання — 50000 грн (без ПДВ),

то отримання об’єкта в обліку орендаря відобразиться такими записами:

Отримання об’єкта у фінансову оренду

з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн

Дт

Кт

1

Отримано обладнання від орендодавця

152

531

200000

2

Відображено податковий кредит з ПДВ (за наявності зареєстрованої орендодавцем податкової накладної)

644/1

531

40000

641/ПДВ

644/1

40000

3

Відображено первісні прямі витрати (юридичні послуги), пов’язані з укладенням договору оренди

152

685

30000

685

311

30000

4

Відображено витрати на транспортування обладнання

152

631

50000

631

311

50000

5

Введено обладнання в експлуатацію

104

152

280000

6

Нараховано амортизацію за обладнанням (щомісячно)

91

131

4666,67*

* Припустимо, обладнання отримане у фінансову оренду строком на 5 років і сума щомісячної амортизації становить 4666,67 грн (280000 грн : 5 років : 12 місяців).

Фінансові витрати

Як і раніше, фінансові витрати орендаря — це різниця між сумою мінімальних орендних платежів і вартістю об’єкта фінансової оренди, за якою він був відображений у бухобліку орендаря на початок строку фінансової оренди. Причому

фінансові витрати орендар відображає в бухобліку тільки в сумі, що належить до звітного періоду

Тобто показує їх не відразу при отриманні об’єкта фіноренди, а шляхом розподілу між звітними періодами протягом строку фінансової оренди (що відображається регулярним записом: Дт 952 — Кт 684). При цьому встановлено, що розподіл фінансових витрат між звітними періодами протягом строку оренди здійснюється із застосуванням незмінної ставки відсотка в оренді на залишок зобов’язань на початок звітного періоду. Щоправда, приклади розподілу фінансових витрат між періодами в оновленому НП(С)БО 14 відсутні. Утім, оскільки суть не змінилася, то за основу можна взяти колишню методику їх розподілу. Хоча приклади від Мінфіну в стандарті були б незайвими.

Облік амортизації об’єкта фіноренди, ремонтів/поліпшень, втрат від зменшення корисності в орендаря залишився незмінним. Детальніше про облік фінансової оренди в орендаря див спецвипуск «Оренда» // «Податки & бухоблік», 2021, № 74.

Висновки

  • Внесені зміни спрямовані на зближення фінансової оренди з міжнародними правилами обліку.
  • Первісні прямі витрати, пов’язані з укладенням договору фінансової оренди (а саме — витрати, пов’язані з переговорами, юридичні послуги), відносяться орендарем на збільшення вартості визнаного активу (капіталізуються).
  • Розподіл фінансових витрат між звітними періодами протягом строку оренди здійснюється орендарем із застосуванням незмінної ставки відсотка в оренді.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі