Чи обов’язкова касова книга?
Виходячи з логіки Положення № 148*, визначень, які в ньому наведені, каса і касова книга підприємству потрібні, тільки якщо воно має справу з готівкою (є готівкові операції, розрахунки готівкою).
Щоправда, в п. 38 розд. IV Положення № 148 сказано, що підприємства зобов’язані мати касу. Проте вже в п. 39 цього ж розділу є фраза «кожна/кожне установа/підприємство (юридична особа), що має касу, веде одну касову книгу…». Виходить все ж, що не всі абсолютно юридичні особи повинні мати касу. Вважаємо, що ці норми потрібно розуміти так:
якщо у підприємства є операції з готівкою, то мати касу і, відповідно, касову книгу обов’язково. Якщо немає готівкових операцій, то й каса з касовою книгою не потрібні
Власне, податківці теж погоджуються з цим. Так, у категорії 109.15 БЗ податківці говорять про те, що:
«торгові об’єкти, які не є відокремленими підрозділами підприємства та не проводять операції з приймання готівки за касовими ордерами, касові книги не ведуть».
Які операції є готівковими?
Тепер нам потрібно розібратися, які операції є готівковими, для того щоб зрозуміти, чи є вони в нас і чи потрібна нам касова книга.
Положення № 148 дає такі визначення:
« — готівкові розрахунки/розрахунки готівкою — платежі готівкою суб’єктів господарювання і фізичних осіб за реалізовану продукцію (товари, виконані роботи, надані послуги), а також за операціями, які безпосередньо не пов’язані з реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг) та іншого майна»;
— касові операції — операції суб’єктів господарювання між собою та з фізичними особами, пов’язані з прийманням і видачею готівки під час проведення розрахунків через касу з відображенням цих операцій у відповідних книгах обліку».
Тобто підприємство має справу з готівкою, якщо воно (1) за готівку реалізує товари/роботи/послуги (2) або приймає чи видає готівку за операціями, які не пов’язані з реалізацією товарів/робіт/послуг (видача готівки на виплати, пов’язані з оплатою праці, виробничі (господарські) потреби, інші операції).
Є розрахунки тільки через ПРРО: чи потрібна касова книга?
Припустимо, підприємство має тільки розрахунки через ПРРО і інших готівкових розрахунків не має (причому виручка в той же день інкасується). Чи потрібна в цьому випадку касова книга?
Якщо при розрахунках через ПРРО покупці розраховуються виключно електронними платіжними засобами (картками), то хоча це буде розрахункова операція в розумінні Закону про РРО*, виручка буде безготівковою. Тобто в такому випадку готівкових розрахунків у підприємства не буде і, відповідно, касова книга йому не потрібна.
Якщо ж при розрахунках через ПРРО буде прийматися готівка, то це вже готівкова операція. І тут ситуація така.
При готівкових розрахунках через РРО/ПРРО не мати касову книгу дозволяється лише відокремленим підрозділам (за умови, що в них немає інших готівкових операцій, крім розрахунків через РРО/ПРРО) (п. 11 розд. II, п. 39 розд. IV Положення № 148). Про ФОП тут не говоримо, оскільки ФОП касової книги взагалі не ведуть (п. 39 розд. IV Положення № 148).
Якщо б розрахунки через ПРРО здійснював відокремлений підрозділ підприємства, який працює без касової книги, то для нього оприбуткуванням готівки вважалося б «забезпечення щоденного створення засобами програмних РРО у паперовій та/або електронній формі фіскальних звітних чеків та подання їх до фіскального сервера засобами телекомунікацій, а також направлення створених програмними РРО електронних розрахункових документів та повідомлень для їх реєстрації і довгострокового зберігання до фіскального сервера» (абз. 4 п. 11 розд. II Положення № 148).
І якщо б такий відокремлений підрозділ безпосередньо інкасував виручку (не здаючи її до каси головного підприємства (а це дозволяє п. 15 розд. II Положення), то виручка б надійшла головному підприємству вже в безготівковій формі. І тут уже в головного підприємства готівкової операції не було б і відображати в касовій книзі головному підприємству було б нічого. А отже, в цьому випадку касова книга головному підприємству (якщо немає інших готівкових розрахунків) не потрібна. Важливо тільки для такого відокремленого підрозділу розробити та затвердити порядок оприбуткування готівки (п. 12 розд. II Положення № 148), в якому буде прописано, що це відокремлений підрозділ, що він не веде касову книгу та самостійно інкасує готівку.
Якщо ж
розрахунки через ПРРО з прийманням готівки здійснюються безпосередньо головним підприємством (не відокремленим підрозділом), то тут без касової книги не обійтись!
Адже оприбуткуванням готівкової виручки, отриманої при застосуванні РРО/ПРРО, для юридичної особи вважається її облік у повній сумі фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів (п. 11 розд. II Положення № 148). Причому готівка має бути відображена в касовій книзі в день її отримання. І те що виручка буде одразу інкасуватися, ситуації не змінює. Отриманий готівковий виторг все одно має пройти через касову книгу.
У принципі, місце, де здійснюються розрахунки із застосуванням ПРРО, може бути визнано відокремленим підрозділом підприємства (якщо це буде передбачено структурою підприємства). Адже фактично Положення № 148 визнає як відокремлений підрозділ не тільки філії, представництва, відділення, а й структурні підрозділи (стаціонарні або пересувні), де реалізуються товари, надаються послуги та здійснюються розрахункові операції. У такому випадку, як ми вже говорили вище, якщо відокремлений підрозділ буде самостійно інкасувати готівку, то вона фактично для головного підприємства надійде в безготівковій формі (і в касовій книзі головному підприємству відображати нічого).
Щоправда,
є консультації податківців, в яких вони говорять, що не може вважатися відокремленим підрозділом торговельний зал, який знаходиться в одній будівлі з бухгалтерією та адміністрацією товариства, тобто за адресою фактичного місцезнаходження суб’єкта господарювання (лист ДПСУ від 15.06.2021 № 2423/ІПК/99-00-07-05-01-06)
Якщо дотримуватися такої позиції податківців, то виручка обов’язково має бути оприбуткована в касі головного підприємства саме в день її отримання торговою точкою. Адже фактично раз торгова точка не є відокремленим підрозділом, то виходить, що виручка отримана самим підприємством. Але з такими висновками податківців (що торгова точка в цьому випадку не може вважатися відокремленим підрозділом) можна і посперечатися. Все має вирішувати структура підприємства, а не місцезнаходження підрозділу (за адресою підприємства чи ні).
Що з лімітом каси?
Що стосується ліміту каси, якщо розрахунки здійснюються готівкою через ПРРО, то якщо ви його не встановите (внутрішніми документами), то він буде вважатися нульовим. Уся готівка, що перебуває в касі на кінець робочого дня і не здана відповідно до вимог Положення № 148, буде вважатися понадлімітною (п. 53 розд. V Положення № 148).
Висновки
- Якщо у підприємства немає готівкових операцій (воно не приймає готівкову оплату за товари/роботи/послуги та не здійснює інші операції з готівкою (пов’язані з оплатою праці, виробничими/господарськими потребами)), то воно може працювати без касової книги.
- Якщо підприємство здійснює розрахункові операції через ПРРО, то не мати касову книгу воно може:
- — або якщо покупці будуть розраховуватися виключно електронними платіжними засобами (картками);
- — або якщо розрахунки через ПРРО будуть здійснюватися у відокремленому підрозділі (без касової книги), який самостійно інкасуватиме виручку.
- Якщо ж розрахунки через ПРРО будуть проводитися безпосередньо головним підприємством, то готівкова виручка обов’язково має бути відображена в касовій книзі підприємства в день її отримання, навіть якщо вона в цей же день буде інкасована.
- Якщо ви не встановите (внутрішніми документами) ліміт каси, то він вважатиметься нульовим.