Теми статей
Обрати теми

Норматив працевлаштування осіб з інвалідністю

Ушакова Лілія, експерт з кадрових і податкових питань
Кожного разу, отримуючи від законодавців якісь покращення, починаєш шукати, де «підступ» та звідки може «прилетіти»? Ні, це не психічний прояв тривоги, це — досвід. Ось і відміну звітування про виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю більшість роботодавців сприйняли насторожено. І воно зрозуміло. Норматив-то залишився. Як воно десь там за спиною рахуватися? А як показала практика, рахується не завжди добре.

Розрахунок

Норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю встановлено для підприємств та фізичних осіб, які використовують найману працю, ст. 19 Закону № 875*. Його розмір складає 4 % середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу (далі — СКШП) за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, — у кількості 1-го робочого місця.

* Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.91 № 875-XII.

Розрахунок нормативу зазначені вище роботодавці здійснюють самостійно!

У виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю зараховують осіб з інвалідністю, що працевлаштовані за основним місцем роботи

Якщо у роботодавця є робочі місця для осіб з інвалідністю, проте вони не заповнені, такий роботодавець повинен звернутися до державної служби та надати їй інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю (див. ч. 3 ст. 18 Закону № 875). Форма для надання цієї інформації (форма № 3-ПН) затверджена наказом Мінекономіки від 12.04.2022 № 827-22. Про форму читайте в статті «Шукаємо працівників за новою формою № 3-ПН» // «Податки & бухоблік», 2022, № 47.

А тепер найцікавіше. Наші законотворці вирішили, що немає чого ганяти роботодавців зі звітністю про виконання нормативу. Всі необхідні дані для його розрахунку та розрахунку можливих адміністративно-господарських санкцій (АГС) за невиконання нормативу можна отримати з Об’єднаного звіту. Тож відповідні зміни були внесені до Закону № 875. І ось уперше розрахунок нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю та перевірку його виконання у 2022 році проведено без участі роботодавців.

Як воно працює, хто кому що передає, хто рахує норматив та приймає рішення про накладення АГС, а головне, де ті АГС шукати? Зараз про це поговоримо.

Хто, що, кому?

Все починається з роботодавців. Вони формують та подають Об’єднану звітність, де, серед іншого, зазначають у заголовній частині Податкового розрахунку показники, що цікаві Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі — Фонд осіб з інвалідністю), а саме щодо чисельності працівників на підприємстві, а в Д1 суми виплат, що входять до фонду оплати праці. Після прийняття звітності ці відомості потрапляють до реєстру застрахованих осіб Держреєстру загальнообов’язкового державного соцстрахування (далі — реєстр застрахованих осіб).

Далі ПФУ робить вибірку та надає Фонду осіб з інвалідністю інформацію:

1) про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;

2) необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавцями відповідно до нормативу.

Зауважимо, що в ст. 19 Закону № 875 зазначено, що ПФУ повинен також інформувати Фонд осіб з інвалідністю про створення роботодавцями робочих місць для осіб з інвалідністю. Проте наразі ПФУ не володіє інформацією про робочі місця, що створені для працевлаштування осіб з інвалідністю та не зайняті ними (тобто вакантні робочі місця). Пенсійний фонд може проінформувати лише про нові робочі місця, на які було працевлаштовано особу з інвалідністю.

Зазначену вище інформацію ПФУ надає Фонду осіб з інвалідністю відповідно до Порядку № 14-2* в електронній формі щоквартально до 25-го числа другого місяця, наступного за звітним кварталом, наростаючим підсумком.

* Порядок надання Пенсійним фондом України Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 10.03.2023 № 14-2.

Інформація з реєстру застрахованих осіб, що надає ПФУ, містить відомості, актуальні на дату та час її формування

А якщо згодом така інформація змінюється, наприклад, у зв’язку з виправленням роботодавцем допущеної помилки? Запитання цікаве, особливо враховуючи те, що Порядком № 14-2 не передбачено механізму переподання Пенсійним фондом раніше поданої інформації.

Щодо самої інформації, то окрім відомостей про роботодавця, ПФУ передає Фонду осіб з інвалідністю інформацію про:

— фонд оплати праці застрахованих осіб. Зверніть увагу, що винагорода за цивільно-правовими договорами, лікарняні, допомога по вагітності та пологах сюди потрапляти не повинна;

— облікову кількість штатних працівників у звітному періоді (рядок 104 заголовної частини Податкового розрахунку);

— СКШП у звітному періоді (рядок 101 заголовної частини Податкового розрахунку);

— кількість осіб з інвалідністю у звітному періоді (рядок 102 заголовної частини Податкового розрахунку);

— кількість осіб з інвалідністю, що мають ознаку нового робочого місця.

Отримана від ПФУ інформація, яка містить ознаки невиконання нормативу для осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємства Держпраці.

Якщо норматив не виконано роботодавцем,

Фонд осіб з інвалідністю створює Розрахунок сум АГС, що підлягають сплаті у зв’язку з невиконанням нормативу за попередній рік, та передає його ПФУ

Форма такого Розрахунку наведена в додатку до Порядку надсилання розрахунку.., затвердженого постановою правління ПФУ від 10.03.2023 № 14-1 й за зовнішнім виглядом нагадує Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю (форма № 10-ПОІ), що подавався роботодавцями за звітні періоди до 2022 року.

Отримавши такий Розрахунок, Пенсійний фонд розміщує інформацію про суму АГС в електронному кабінеті роботодавця на вебпорталі електронних послуг ПФУ.

Перевірте інформацію про наявність АГС в електронному кабінеті страхувальника на порталі ПФУ в розділі «Документи» — вкладка «Адміністративно-господарські санкції»

Крім того, роботодавцю надсилається Розрахунок у вигляді файлу формату .p7s, який повинен містити кваліфікований електронний підпис керівника Фонду осіб з інвалідністю.

Ви отримали Розрахунок щастя і не розумієте, що це за сума в ньому? Розповідаємо.

АГС: як рахують?

Сума АГС за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю залежить від показника СКШП за рік. Так, сума АГС для роботодавців, у яких працює:

— 26 осіб і більше, сума дорівнює добутку показників середньої річної зарплати штатного працівника та кількості робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих ними;

— від 16 до 25 осіб, — сумі середньої річної зарплати штатного працівника;

— від 8 до 15 осіб, — 0,5 від суми середньої річної зарплати штатного працівника.

Середню річну зарплату штатного працівника знаходять, розділи вши фонд оплати праці штатних працівників на СКШП облікового складу за відповідний рік.

Увага, ФОП!

Підприємець-роботодавець, якому встановлено інвалідність, має право зарахувати себе у виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю

Це прямо зазначено в примітці до Розрахунку сум АГС. Тож, якщо вашого ФОП з інвалідністю не врахували (а на практиці такі випадки є), зверніться до Фонду осіб з інвалідністю.

Ще такий момент. Як і раніше, АГС за невиконання нормативу не накладаються на підприємства, що повністю утримуються за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів. Це прямо передбачено ч. 1 ст. 20 Закону № 875.

Також раніше Фонд осіб з інвалідністю доходив висновку, що від сплати АГС звільнені неприбуткові організації (див. листи від 26.04.2007 № 1/5-375 і від 06.07.2007 № 1/6-313).

З основними моментами розібралися. Тепер поговоримо про строки.

Строки сплати АГС

Відповідно до приписів Закону № 875 Фонд осіб з інвалідністю щороку до 10 березня повинен надіслати розрахунок сум АГС роботодавцям, що не виконали норматив. Сплатити ці АГС роботодавці повинні в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу.

У свою чергу, порушення термінів сплати АГС тягне за собою нарахування пені. Її обчислюють виходячи з 120 % річних облікової ставки НБУ, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Приклад розрахунку пені наведено в Порядку нарахування пені та її сплати, затвердженому наказом Мінпраці від 15.05.2007 № 223. Так, якщо облікова ставка НБУ дорівнює 25,0 % (з 28.04.2023 діє облікова ставка НБУ 25,0 % річних), то одноденний розмір пені складе:

25 % х 120 % : 100 % : 365 к. дн. = 0,08 %,

де 365 — кількість календарних днів у 2023 році.

Такий одноденний розмір пені множите на суму заборгованості з АГС та знаходите суму пені за один день прострочення виконання зобов’язання.

Наприклад, АГС дорівнює 80400 грн. Тоді кожен день існування боргу коштуватиме роботодавцеві 80400 грн х 0,08 % : 100 % = 64,32 грн.

Нарахування пені здійснюється з наступного дня граничного строку сплати АГС по день сплати включно (тобто з 16 квітня, наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу).

Проте в цьому році інформація про наявність АГС почала з’являтися в електронних кабінетах роботодавців на порталі ПФУ вже в останні дні, відведені для сплати АГС. Ба більше, багато роботодавців отримали цю інформацію 16, 17 квітня, тобто вже після завершення строку для сплати АГС. В результаті можливості сплатити АГС своєчасно та без нарахування пені у них не було.

Та й самі реквізити для сплати АГС з’явилися на сайті Фонду осіб з інвалідністю в останній момент — 14 квітня 2023 року (див. Реквізити для сплати адміністративно-господарських санкцій та/або пені).

Строки застосування санкцій

Якщо роботодавець не сплачує санкції добровільно, то Фонд осіб з інвалідністю може стягнути їх у судовому порядку. При несприятливому для підприємства рішенні суду стягнення на його майно буде звернене у примусовому порядку (див. ч. 5 та 10 ст. 20 Закону № 875).

Вважаємо, що звернутися до адміністративного суду Фонд повинен встигнути в тримісячний строк (див. ч. 2 ст. 122 КАСУ). Аналогічний висновок звучить у постановах Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.03.2019 у справі № 810/4619/18, від 02.04.2019 у справі № 810/4613/18 (ср. ).

Тримісячний строк обчислюється з дня виникнення підстав, що дають право на пред’явлення визначених законом вимог. Тобто у разі несплати санкції за 2023 рік Фонд може звернутися до адміністративного суду протягом трьох місяців, починаючи з 16 квітня 2023 року. Причому, враховуючи, що 16 липня 2023 року є вихідним днем, то з урахування приписів ч. 6 ст. 120 КАСУ,

тримісячний строк звернення Фонду осіб з інвалідністю до суду закінчується 17 липня 2023 року

Якщо до 17 липня 2023 року він цього не зробить, то стягнути з роботодавця несплачені у строк АГС уже не вийде (звісно, за відсутності поважних причин пропуску строку звернення до суду).

Увага! Не плутайте строки стягнення АГС зі строками їх застосування зі ст. 250 Господарського кодексу України. Строки давності при застосуванні АГС за невиконання нормативу у цій ситуації не працюють (ч. 4 ст. 20 Закону № 875). Тобто застосувати АГС контролери можуть коли завгодно, а ось стягнути через суд — тільки з урахуванням строків, установлених у ст. 122 КАСУ.

Адміністративний штраф

Невиконання посадовою особою, яка користується правом приймати на роботу і звільняти з роботи, фізичною особою, яка використовує найману працю, нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, тягне за собою накладення штрафу від 170 до 340 грн (ч. 2 ст. 1881 КпАП).

Рішення про накладення адміністративного штрафу на винних осіб підприємства (ФОП) за ст. 1881 КпАП виносить суд на підставі протоколу про адміністративне правопорушення, складеного Держпраці. Важливо! Зазначений

адмінштраф «світить» тільки в тому випадку, якщо норматив не було виконано та АГС не були сплачені або сплачені з порушенням строків, установлених ст. 20 Закону № 875

Якщо ж роботодавець своєчасно сплатив АГС (а інвалідів так і не працевлаштував), то штраф за ст. 1881 КпАП накладатися не повинен. У цьому випадку вважається, що такий роботодавець виконав вимоги ст. 20 Закону № 875.

Додамо, що несплата санкцій, на наш погляд, належать до триваючих правопорушень. Тому адміністративний штраф за такі порушення може бути накладено у строк не пізніше ніж через 3 місяці з дня виявлення порушення (ч. 2 ст. 38 КпАП).

Так платити чи не платити?

Ви бачите в електронному кабінеті страхувальника АГС за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю. Платити чи ні? Відповідь на це запитання кожен роботодавець повинен дати сам. Ми ж наведемо декілька порад залежно від можливої ситуації.

Варто нагадати, що розглядаючи справи, суди сходяться в тому, що

АГС не можуть застосовуватися до роботодавця, що вжив усіх залежних від нього заходів з працевлаштування осіб з інвалідністю на створені ним робочі місця

(див., наприклад, постанову Верховного Суду від 25.07.2022 у справі № 160/4187/19, постанову Другого апеляційного адмінсуду від 27.04.2023 у справі № 480/3993/22).

Що мається на увазі під отими «заходами»? Що роботодавець:

1) створив (виділив) робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю в межах нормативу;

2) проінформував центр зайнятості про наявність вакансій, на які він готовий працевлаштувати осіб з інвалідністю, тобто подав інформацію за формою № 3-ПН з позначкою, що хоче працевлаштувати саме особу з інвалідністю.

І якщо центр зайнятості не направив потрібну кількість осіб з інвалідністю або направив, але вони відмовилися від запропонованої роботи або ця робота їм була протипоказана згідно з висновками МСЕК, то вини підприємства в невиконанні нормативу немає (і АГС до нього застосовуватися не повинні). Проте, звісно, у такому випадку слід відразу готуватися захищати свою позицію в суді.

Ви не заморочувалися з формою № 3-ПН? Тоді розглядаємо можливі варіанти далі.

Розрахунок правильний. Якщо підприємство дійсно не виконало норматив працевлаштування осіб з інвалідністю й ви згодні з Розрахунком сум АГС, то найдешевший варіант — виконати вимоги Закону № 875 та сплатити ці АГС + пеню (за наявності).

Роботодавці-відчайдухи також можуть прийняти рішення не платити нічого в надії на те, що Фонд осіб з інвалідністю пропустить тримісячний строк звернення до суду. Проте тут слід розуміти, що якщо не пропустить і суд стане на бік Фонду, то сума боргу буде більшою за рахунок збільшення суми пені.

Розрахунок помилковий. Помилки роботодавців у показниках кількості працівників, сумах, що входять до фонду оплати праці, або й помилки самого Фонду осіб з інвалідністю (як-то неврахування ФОП-роботодавця з інвалідністю у виконання нормативу) можуть привести до того, що роботодавець отримає помилковий розрахунок АГС.

Щодо ФОП, то Фонди знають про цю проблему й обіцяють виправитися. Проте, звісно, про неврахування слід повідомити Фонду осіб з інвалідністю, а не чекати, що воно якось само собою вирішиться.

Щодо помилок у звітності, то наразі немає проблем лише з виправленням помилок в базі нарахування ЄСВ та, відповідно, в сумі фонду оплати праці. А ось виправити показники щодо загальної чисельності працівників та кількості працівників, яким встановлено інвалідність, наразі неможливо. Причина — у механізмі виправлення помилок, що прописаний у п. 8 розд. V Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку.., затвердженого наказом Мінфіну від 13.01.2015 № 4. В ньому зазначено: для проведення коригувань платнику податків необхідно сформувати та подати Розрахунок з типом «Звітний новий» або «Уточнюючий», в заголовній частині якого слід заповнити рядки 01 — 06. А ось інші рядки заголовної частини, в тому числі й кількісні рядки 10 (101 — 110) програмне забезпечення відкоригувати не дає.

Як бути, якщо помилка саме в кількісних рядках? Рекомендуємо в такому випадку починати контактувати з ПФУ та Фондом.

ПФУ надсилаємо запит. Можна за допомогою електронного кабінету страхувальника на порталі ПФУ (розділ «Комунікації з ПФУ» — «Звернення»). Описуємо ситуацію та просимо надати роз’яснення, яким чином можна виправити помилки, допущені про заповненні відповідних кількісних рядків заголовної частини Податкового розрахунку. Аргументуємо свою позицію обов’язком виправити помилки, допущені в поданому раніше Податковому розрахунку, відповідно до п. 50.1 ПКУ.

До подання запиту в ПФУ можна спробувати сформувати уточнюючий Розрахунок із заголовною частиною. Заповнити кількісні рядки заголовної частини та, відключивши автоперевірку, підписати та подати Розрахунок. Скоріш за все, ви отримаєте квитанцію 2 з відмовою. Проте вона буде доказом, що роботодавець намагався виправитися. Копію квитанції додаєте до запиту ПФУ. Якщо не виходить відправити Розрахунок, робите скріншот екрану з помилкою, яка унеможливлює подання виправної звітності з заповненими рядками 10. Все це додаєте до запиту.

Паралельно надсилаєте лист-заперечення Фонду осіб з інвалідністю, в якому також описуєте ситуацію, в якій опинилося підприємство. До листа додаємо копії довідок МСЕК, посвідчень осіб з інвалідністю та розрахунки за 2022 рік СКШП всього та СКШП з інвалідністю. Також не зайвим буде додати копії доповідних/пояснювальних записок осіб, що допустили помилки у розрахунку зазначених показників.

Звісно, це все займе час. І не факт, що справа не дійде до суду. Якщо не ви, то Фонд осіб з інвалідністю має звернутися до нього для стягнення боргу.

І тут цілком зрозуміло виникає запитання: може сплатити АГС, щоб пеня не накопичувалася, а далі вже розбиратися з Фондом? Якщо ви плануєте йти до кінця, то не рекомендуємо так чинити. Якщо справа дійде до суду, то він може розцінити сплату АГС роботодавцем як визнання своєї вини в невиконанні нормативу. Хоча тут є й більш радикальний варіант — іти одразу до суду і оскаржувати дії Фонду. Разом з позовом подавати клопотання про призупинення виконання Рішення у рамках процедури забезпечення позову (гл. 10 розд. І КАСУ).

Висновки

  • Норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю складає 4 % СКШП облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, — у кількості 1 робочого місця.
  • Розрахунок нормативу та АГС за його невиконання за підсумками 2022 року проведено Фондом осіб з інвалідності без участі роботодавців.
  • У разі невиконання нормативу інформація про наявність АГС буде зазначена в електронному кабінеті страхувальника на порталі ПФУ в розділі «Документи» — вкладка «Адміністративно-господарські санкції».
  • У цьому році багато роботодавців отримали інформацію про наявність АГС після завершення строку для сплати АГС. У результаті можливості сплатити АГС своєчасно та без нарахування пені у них не було.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі