Теми статей
Обрати теми

Повернення = використання? Нарахуйте компенсуючі податкові зобов’язання!

Костюк Дмитро, заступник головного редактора
Лист ДПСУ від 15.09.2023 № 3044/ІПК/99-00-21-03-02-06

Висновок документа

За товарами, придбаними з ПДВ до переходу на спецЄП і використаними (поставленими, реалізованими) або поверненими постачальникові в періоді застосування спецЄП, покупець повинен нарахувати не пізніше 31.10.2023 податкові зобов’язання, передбачені пунктом 198.5 ПКУ

Запитання, на яке відповідають податківці в цій консультації, можна звести до такого. До переходу на спецЄП платник купив товар і поставив ПК. Під час застосування спецЄП товар був повернений постачальникові. Які податкові наслідки в покупця після скасування спецЄП? Чи повинен він щось робити з відображеним раніше ПК?

Відразу зазначимо: жодних дій на спецЄП покупець не робив, та і не міг зробити, оскільки його реєстрація як платника ПДВ була зупинена. Це питання виникає після виходу зі спецЄП або його скасування. Що наказує ПКУ?

Згідно з п.п. 91.2 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ колишній спецЄПешник за придбаннями, здійсненими до переходу на спецЄП і використаними (поставленими, реалізованими) в період застосування спецЄП, зобов’язаний не пізніше 31 жовтня 2023 нарахувати податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ПКУ.

Як бачимо, в цій нормі немає нічого про повернені товари. І хоча термін «використані (поставлені, реалізовані)» виглядає доволі аморфно, повернення в нього навряд чи вписуються. Нічого, пов’язаного з поверненнями, немає і в п. 198.5 ПКУ. Там є декілька випадків нарахування компенсуючих ПЗ, але стосуються вони інших операцій (використання товарів/послуг у неоподатковуваних операціях, у негосподарській діяльності). У нашому ж випадку взагалі не було жодного використання.

Іншими словами, прямої норми, яка вимагає нараховувати компенсуючі ПЗ у цій ситуації, в ПКУ немає

Податкові наслідки цієї операції ми розглядали давно (див. «Перейшли на спецЄП: облік коригування ПДВ» // «Податки & бухоблік», 2022, № 92). Саме там ми дотримувалися думки, що норми про нарахування компенсуючих ПЗ формально застосовуватися не повинні. Там же ми припускали, що податківці все-таки, швидше за все, вдадуться до використання перехідної норми для спецЄПешників з п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ.

Як бачимо, так воно і вийшло. Податківці в цій консультації розширили сферу дії п.п. 91.2 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ і дописали ті слова, яких там немає (тобто слова «або поверненим постачальникові»). Тобто вони вважають, що при поверненні будуть ті самі наслідки, що і при використанні.

Нарахування компенсуючих ПЗ, а не, скажімо, сторнування ПК, звичайно, на руку фіскалам. Так вони і нівелюють нарахований раніше ПК, і відкоригують (зменшать) регліміт.

Суворо ж кажучи, тут треба не нараховувати компенсуючі ПЗ, а прибирати раніше відображений ПК. Пояснюється це тим, що він не відповідає загальним принципам формування: не було придбання товарів/послуг, чого вимагає п. 198.1 ПКУ. Втім, після появи такого роду консультацій наполягати на зменшенні ПК достатньо небезпечно. Ми і раніше попереджали, що зменшення ПК у цій ситуації — доля сміливців, зараз наші побоювання, на жаль, підтвердилися.

Не можна не сказати про другого учасника цього правочну — про постачальника. Він опиняється в ще сумнішому положенні. Через те, що покупець перебував на спецЄП, постачальник не може скласти РК і направити покупцеві для реєстрації (у тому числі після того, як покупець відновиться платником ПДВ). А без зареєстрованого РК постачальник не може зменшити нараховані при постачанні ПЗ. Тобто в цій ситуації покупець хоча б повертається в «нуль», постачальник же втрачає суму ПДВ на рівному місці.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі