Теми статей
Обрати теми

«Пальні»/«спиртові» акцизні накладні та Довідки: «фініш» 3 жовтня та наслідки!

Павленко Олексій, податковий експерт
Щодо відновлення обов’язковості реєстрації «пальних» (та «спиртових») АН та РК, а також подання відповідних електронних Довідок, яке депутати пропхнули у Законі № 3303*,— ми вже читачів попереджали. Наш коментар до цих змін: «Старі акцизні накладні — зареєструвати до 3 жовтня!» // «Податки & бухоблік», 2023, № 72. Сьогодні додатково закцентуємо увагу читачів на деяких неприємних моментах, пов’язаних із цією перехідною «вакханалією».

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо розвитку виробництва виноробної продукції та спрощення господарської діяльності малих виробництв виноробної продукції» від 09.08.2023 № 3303-IX.

Проблемні моменти: коли немає «вхідних» АН

Час розплати. Для платників акцизного податку, які незважаючи ні на що продовжували активно працювати під час «пальної кризи» (й не тільки), прийшов час розплати. Адже Закон № 3303, точніше оновлена ним норма п.п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ (далі скорочено — п.п. 69.1), змушує тих платників пального акцизу, «хто має можливість» виконувати обов’язки, зареєструвати в ЄРАН не пізніше 3 жовтня цього року (!) всі АН та РК, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 до 30.09.2023.

Водночас залишається низка платників, які не мають можливості й зараз реєструвати АН, у тому числі тих, хто постачав у згаданий період (а дехто — продовжує постачати і зараз) пальне без виписування АН, використовуючи для перевезення пального норму п. 69.4 підрозд. 10 розд ХХ ПКУ. Ця норма, нагадаємо, дозволяє перевезення пального без зареєстрованої АН за наявності ТТН, яка повинна містити всю інформацію, що має бути у відповідній АН.

Тобто зараз склалася ситуація, коли всі платники, хто «має можливість», вимушені зареєструвати перші примірники усіх «вихідних» АН/РК, а також другі примірники зареєстрованих постачальниками «вхідних» АН, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 до 30.09.2023. Але

при цьому їх постачальники можуть реально не мати можливості зареєструвати (та надіслати їм другі екземпляри) свої АН на минулі постачання

Причому дехто з постачальників таку неможливість виконувати свої податкові обов’язки (у т. ч. реєструвати АН) міг на законних підставах оформити у податківців.

Коли немає «вхідних» АН. Таким чином, низку платників пального акцизу законодавці загнали у «глухий кут». Адже вимога зареєструвати всі старі АН та РК законодавчо не поставлена в залежність від того факту, чи має постачальник платника можливість виконувати свої податкові обов’язки і, зокрема, забезпечити своїх покупців «вхідними» АН. Саме про таку ситуацію йдеться у листі ДПСУ від 07.09.2023 № 2843/ІПК/99-00-09-04-03-06. У тій ситуації втрата постачальником пального можливості своєчасного виконання податкових обов’язків підтверджена рішенням територіального органу ДПС! І тому платник обговорює із податківцями можливість надати своїм покупцям паперові АН. Негативна відповідь фіскалів передбачувана, тож покупцям такого постачальника «у світлі» наближення дати 3 жовтня не позаздриш

Бо у тих випадках, коли постачальник до 3 жовтня не зареєструє АН на свої постачання конкретному платнику, такому платнику доведеться подавати Заявки на поповнення відповідних обсягів пального, що були у згаданому «воєнному» періоді ним реалізовані (у т. ч. спожиті) та «не забезпечені» «вхідними» АН. Тобто йому доведеться сплатити відповідні суми акцизного податку, щоби поповнити регліміт (показник∑АНакл) та зареєструвати свої старі АН (та РК). І у таких випадках — поки без надії отримати від свого(їх) постачальника(ів) зареєстровані перші екземпляри «вхідних» АН, щоб зареєструвати їх другі екземпляри в ЄРАН…

Що ж робити? Якщо у таких випадках платник не реєструватиме свої «вихідні» АН, щоб не платити зайвий акциз, йому доведеться сплачувати штрафи за несвоєчасну реєстрацію (нереєстрацію) таких АН в ЄРАН. Тож тут важливо платнику мати зв’язок із його постачальниками, щоб якось скоординувати свої плани/дії. Розглянемо дві схожі проблемні ситуації.

Ситуація 1. Постачальник не реєструє АН (і не обіцяє зареєструвати в майбутньому). Тут доведеться обирати між втратами на штраф за несвоєчасну реєстрацію та сумою акцизного податку, яку доведеться сплатити (без шансів на її повернення/залік), тобто порівнювати ці суми. Штраф (див. нижче), звісно, буде менше, хоча й він буде чималим… Про штрафні проблеми поговоримо наприкінці.

Ситуація 2. Постачальник платника не встигає зареєструвати АН до 3 жовтня, але згодом обіцяє це зробити. У такому разі платнику, можливо, варто буде виписати Заявку, сплатити акциз та зареєструвати «вихідні» АН. Адже це позбавить платника від штрафів за нереєстрацію АН. А коли постачальник зареєструє свої перші примірники АН, наш платник зареєструє другі примірники цих «вхідних» АН і подасть уточнюючі декларації за відповідні періоди, у нього виникне переплата з акцизного податку. І цю переплату можна буде повернути або залікувати…

Звітність. А зараз позначимо ще один специфічний і не надто приємний момент. Він стосується відображення у звітності АН/РК, які зареєстровані в ЄРАН із запізненням. Далі ми покажемо, як дата складання АН впливає на показники декларації. І знов-таки ця дата змусить складати купи уточнюючих декларацій (УД). Чи можуть скоротити особливі зведені АН ту купу УД? Про це все далі…

Дата складання АН вирішальна для декларації!

Відповідно до Порядку № 14* у спеціальному «пальному» додатку 11 до декларації акцизного податку обсяги постачань (як «вхідні», так і «вихідні»), тобто АН та РК у гр. 4 («отримання») та 5 («реалізація») додатка 11 відображаються таким чином.

* Порядок заповнення та подання декларації акцизного податку, затверджений наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 14.

Орієнтир для цілей заповнення граф 4 та 5 додатка 11 до акцизної декларації робиться саме на період складання АН

Згідно з пп. 4 та 5 п. 2 розд. V («Додатки до Декларації») Порядку № 14 у графах 4 та 5 додатка 11 відображаються обсяги, зазначені у других/перших примірниках, зареєстрованих (!) в ЄРАН:

— АН, складених у звітному періоді;

— РК, якими коригуються показники АН, складеної у звітному (!) періоді.

При цьому Порядок передбачає, що для відображення у гр. 4 («отримання») повинен бути зареєстрований в ЄРАН другий примірник АН/РК, а для гр. 5 («реалізація») — достатньо реєстрації першого (див. пп. 4 та 5 п. 2 розд. V Порядку)! (Детальніше, щодо нюансів заповнення додатка 11 див. у БЗ 114.05, а також наш коментар — «Про пальне в оновленій акцизній декларації» // «Податки & бухоблік», 2021, № 39)

Тобто у додаток 11 до акцизної декларації за вересень-2023 можуть потрапити лише обсяги пального з тих АН, які були складені саме у вересні та зареєстровані в ЄРАН у вересні** та в жовтні цього року до дати подання акцизної декларації за вересень.

** А от ті АН, які були складені у серпні, але зареєстровані у вересні до дати подання декларації за серпень, мали бути уключені до показників декларації за серпень (точніше – до додатка 11 цієї декларації).

Уточнюючі декларації?

Таким чином, оскільки відображення АН (та РК до АН) прямо прив’язано Порядком № 14 до дати складання АН, то усі зареєстровані із запізненням АН мають бути відображені у додатках 11 до декларацій за ті звітні періоди, на які припадають дати складання таких старих АН. Тобто обсяги із зареєстрованих із запізненням старих АН (та РК) до декларацій за серпень чи вересень платники «запхнути» не можуть!..

Вони мають подати уточнюючі акцизні декларації до тих періодів, на які припадають дати складання зареєстрованих із запізненням АН

Та і це ще не всі радощі. Якщо обсяги «вхідні» та «вихідні» за старими АН, які зараз були зареєстровані, у конкретному місяці їх складання не співпадуть, то це може призвести до зміни обсягів залишків пального на кінець такого місяця. А у такому разі це зачепить і акцизні декларації наступних періодів, які теж доведеться відповідно уточнювати… ☹

Зведені АН відповідно до Закону № 3303

Нагадаємо, у оновленій Законом № 3303 редакції п.п. 69.1 міститься й альтернативний варіант: платники можуть скласти (і зареєструвати не пізніше 3 жовтня в ЄРАН) зведені АН/РК «на загальний обсяг пального або спирту етилового, реалізованих» за період з 24.02.2022 до 30.09.2023 (за кожним кодом УКТ ЗЕД та умовним кодом і кожним акцизним складом/акцизним складом пересувним та їх розпорядниками)! Звісно, такі зведені АН мають складатися за вирахуванням обсягів пального, на яке таким платником вже були зареєстровані АН в ЄРАН.

Ми вже зазначали: не зовсім зрозуміло, чи можна такі «суцільні» зведені АН складати на будь-які реалізації, чи маються на увазі тільки випадки, прямо передбачені ПКУ для складання зведених АН?

На нашу думку, було б логічно складати такі зведені АН на будь-які реалізації, але окрім реалізацій платникам пального акцизу, за якими пальне продовжує обліковуватись в СЕАРП (виняток — реалізація платникам акцизу вроздріб).

Порада-вигадка фіскалів. Так от, фіскали цей момент не прояснили, але порекомендували такі «зведені АН відповідно до Закону № 3303» складати окремо за кожний календарний місяць (за необхідності — за інший період, але у межах календарного місяця) із зазначенням в них дати складання — останній календарний день відповідного місяця*. Хоча, зауважимо, що у п.п. 69.1 мова йде про складання зведених АН «на загальний обсяг» пального або спирту, «реалізованих за цей період» (тобто з 24.02.2022 до 30.09.2023!). Щодо помісячної розбивки ніяких згадок немає! Тож можна виписати 30 вересня одну зведену на увесь обсяг, реалізований за відповідним кодом/складом «за цей період» починаючи з 24.02.2022. І тоді увесь цей обсяг мав би пройти у декларації за вересень-2023!

* Див. їх роз’яснення на сайті ДПСУ.

Якщо ж дослухатися порад фіскалів і складати зведені АН помісячно, то платникам доведеться подавати уточнюючі акцизні декларації (як мінімум!) за кожен місяць, за який складено зведену АН…

Другі примірники АН

Що стосується других примірників АН, які має реєструвати отримувач, то нагадаємо, що відповідно до п. 231.6 ПКУ вони мають бути зареєстровані «не пізніше трьох календарних днів за днем отримання пального». Звісно, якщо АН постачальником не складено/не зареєстровано в ЄРАН, то отримувач не може виконати своєчасну реєстрацію. На нашу думку, в умовах запізнілої реєстрації АН відповідно до Закону № 3303 після реєстрації перших примірників АН, другі примірники отримувачі мають зареєструвати теж не пізніше 3 жовтня (адже постачання пального вже давно відбулося). Ситуація для отримувача ускладниться, якщо постачальник дотягне з реєстрацією першого примірника АН до останнього дня, у той же час отримувач пального може отримати 2 %-й штраф (див. нижче), лише якщо він не зареєструє другий примірник АН (зі своєї вини) протягом 120 днів після граничного строку. Навіть якщо рахувати із 1 серпня (див. про це нижче), ще можна встигнути зареєструвати другі примірники без штрафів.

Отже, виконання норм Закону № 3303 (щодо реєстрації старих АН/РК та/або «зведених АН відповідно до Закону № 3303» не пізніше 3 жовтня) може принести платникам пального акцизу цілу купу додаткових проблем… ☹

Штрафи: нагадування

Наприкінці — про неприємне. Про штрафи. Якщо вимоги Закону № 3303 платниками виконані не будуть і до 3 жовтня (включно) вони не зареєструють АН, граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 до 30.09.2023, то податківці матимуть вправо застосувати штрафи, передбачені ст. 1202 ПКУ.

Аналогічно — якщо у згаданий строк не будуть надіслані фіскалам електронні Довідки за весь згаданий період, то платник теж може бути оштрафований — згідно з п. 1281.3 ПКУ. До речі, норма п.п. 69.1 тут теж допускає подання однієї загальної Довідки за весь згаданий період. Хоча фіскали і тут примудрилися напустити туману (детальніше читайте у згаданій публікації в «Податки & бухоблік», 2023, № 72).

Власне штрафи. Тут нагадаємо розміри штрафів, які чекатимуть тих, хто не виконає згадані вимоги Закону № 3303.

1. За АН/РК. Основний штраф за несвоєчасну реєстрацію перших примірників АН/РК в ЄРАН міститься в п. 1202.1 ПКУ. Розмір штрафу залежить від кількості днів прострочення і складає при простроченні реєстрації:

до 15 календарних днів — 2 % суми акцизу з відповідних обсягів пального (спирту етилового), зазначених у такій АН/РК;

від 16 до 30 календарних днів — 10 % суми акцизу;

від 31 до 60 календарних днів — 20 % суми акцизу;

від 60 до 90 календарних днів — 30 % суми акцизу;

на 91 календарний день та більше40 % суми акцизу.

Штраф за відсутність реєстрації в ЄРАН другого примірника АН/РК протягом більш як 120 календарних днів після граничного терміну реєстрації другого примірника наведений у п. 1202.1 ПКУ. Він застосовується за наявності вини платника (отримувача пального або спирту етилового) та складає 2 % суми акцизу з відповідних обсягів. Тож

якщо перший примірник АН/РК не зареєстровано, то вина платника-отримувача відсутня, і штраф за нереєстрацію других примірників не має застосовуватись

2. За довідки. Штраф передбачено в п. 1281.3 ПКУ. Він складає 1000 гривень за кожний (!) неподаний електронний документ. І також застосовується за наявності вини розпорядника акцизного складу у несвоєчасному поданні до ДПС електронних Довідок про фактичні залишки та обсяг обігу пального (або спирту етилового).

Тому ми б радили подати (і бажано, не пізніше 3 жовтня) одну загальну Довідку (по кожному акцизному складу) за весь згаданий період. Навіть якщо ви із цим запізнитесь, усе одно подавайте одну, датовану 30 вересня, Довідку за весь «непрозвітований» період, тоді можна буде «позмагатись» за штраф усього — 1000 грн, а не по 1000 грн за кожен день (або за місяць — якщо ви мали подавати «місячні» Довідки)…

«1-серпневий» нюанс. Ще один неприємний момент, який ми теж зазначали в коментарі до Закону № 3303: норми оновленого п.п. 69.1, як зазначено в його останній редакції, «застосовуються з 1 серпня 2023 року». А це означає, що відновлення перебігу строків виконання обов’язків, визначених п.п. 69.9 підрозд. 10 розд. XX ПКУ (у т. ч. щодо реєстрації АН/РК та подання Довідок), відбулося заднім числом — вже з 1 серпня 2023 року! І якщо за неподання Довідок штраф «стабільний» («штука» за штуку), то на розміри штрафів за АН/РК це вплине негативно, бо їх розмір залежить від днів прострочення.

Тож якщо ви не дотримаєтесь / не зареєструєте старі АН/РК не пізніше 03.10.2023, то для таких «не поданих» документів перебіг строків* продовжиться (запрацює) заднім числом — з 1 серпня! А це, звісно, позначиться і на розмірах штрафів! Бо вони «стартуватимуть» з 4 жовтня вже ніяк не з 2 % від суми акцизу, а десь із 20 — 30 %... ☹

* А граничні строки реєстрації різних видів АН/РК, нагадаємо, визначені п. 231.6 ПКУ.

Тож бажаємо платникам пального (та спиртового) акцизу пережити цей перехідний період з найменшими втратами…

І дуже сподіваємось, що СЕАРП зараз надійно захищена і ворог не зможе витягувати звідти дані про місця і залишки пального задля нанесення чергових ударів у найбільш вразливі місця. Інакше всі ці «пальні» зміни, внесені Законом № 3303, — це матеріал для ретельного розслідування СБУ!

Висновки

  • Обов’язок зареєструвати в ЄРАН не пізніше 03.10.2023 всі АН/РК , граничний термін реєстрації яких припадає на період з 24.02.2022 до 30.09.2023, — є, але не всі постачальники мають можливість реєструвати свої АН, тому може не буди потрібних «вхідних» АН. Через це низка платників або сплатить зайвий акциз, або отримає штрафи за несвоєчасну реєстрацію своїх АН та РК.
  • Тож платнику пального акцизу, якому постачальники не надали АН, варто вирішити, що йому зараз вигідніше: сплатити акциз чи згадані штрафи.
  • Усі зареєстровані із запізненням АН мають бути відображені у додатках 11 до акцизних декларацій за ті звітні періоди, на які припадають дати складання таких старих АН. Тож доведеться подавати купу уточнюючих акцизних декларацій.
  • Уникнути низки таких уточнень деякою мірою може допомогти складання «зведених АН відповідно до Закону № 3303», але така «опція» доступна не усім платникам, які мають незареєстровані старі АН/РК (детальніше — в статті).
  • Оскільки відновлення перебігу строків щодо реєстрації АН/РК (та подання Довідок) відбулося заднім числом — з 1 серпня 2023 року, то це негативно вплине на розміри штрафів за несвоєчасну реєстрацію АН/РК.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі