Теми статей
Обрати теми

Як платнику сільгоспЄП непросто скористатися укороченою 50 % сільгоспчасткою

Децюра Сергій, податковий експерт
За матеріалами БЗ 108.02.01

zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41498

Висновок документа

Щоб скористатися воєнним послабленням щодо дотримання сільгоспчастки, юрособі-аграрію при обранні чи підтвердженні на наступний рік статусу платника сільгоспЄП слід надати податківцям копію рішення обласної ради (обласної воєнної адміністрації) про наявність обставин непереборної сили в регіоні, у якому юрособа значиться постраждалою

Яка має бути сільгоспчастка. У мирний час, щоб бути платником сільгоспЄП, юрособі-аграгію слід тримати розмір сільгоспчастки на рівні, не меншому за 75 % (п.п. 4 п. 291.4 ПКУ). Щоб підтвердити виконання цієї вимоги, аграрій мав разом із звітністю з сільгоспЄП подати Розрахунок сільгоспчастки (див. «Як задекларувати сільгоспЄП на 2024 рік» // «Податки & бухоблік», 2024, № 9).

Якщо аграрій не досягав рівня 75 %, то йому доводилося покинути лави платників сільгоспЄП (абзац перший п.п. 298.8.4 ПКУ). Виняток становив тільки випадок, коли недотримання розміру сільгоспчастки пов’язано з обставинами непереборної сили. Тоді відповідно до абзацу другого п.п. 298.8.4 ПКУ аграрій все одно міг лишитися і на наступний рік платником сільгоспЄП. Йому потрібно було тільки

подати фіскалам копію рішення обласної ради про наявність обставин непереборної сили на території, де знаходиться аграрій, з переліком суб’єктів господарювання, що постраждали внаслідок таких обставин, серед яких мав значитися аграрій

І тоді аграрій ставав платником сільгоспЄП на наступний рік без дотримання сільгоспчастки на рівні 75 %.

Воєнна сільгоспчастка. З початком повномасштабного вторгнення рашистів аграріїв, які не змогли утримати розмір своєї сільгоспчастки на рівні 75 %, стало більше. Тому законодавці збільшили перелік випадків, коли аграрій міг стати платником сільгоспЄП і без дотримання розміру сільгоспчастки на рівні 75 %.

Так, у п.п. 10.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ з’явилося послаблення, яке дає право аграрію підтвердити статус платника сільгоспЄП на наступний рік, якщо розмір його частки становить не 75 %, а лише 50 %.

Але скористатися цим укороченим розміром сільгоспчастки можуть не всі аграрії, а тільки ті, у яких не менше 30 % відповідних сільгоспземель у попередньому році розташовувалися не менше 6 місяців на територіях бойових дій або тимчасово окупованих.

Щоб визначити, чи виконав аграрій вищенаведену вимогу, потрібно орієнтуватися на дати бойових дій та окупації, вказані у Переліку № 309** (п.п. 10.2 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

** Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

З цього випливало, що аграрій, у якого 30 % (або більше) загальної площі його сільгоспугідь/земель водного фонду перебували у зоні бойових дій (як можливих, так і активних), в окупації не менше 6 місяців минулого року, міг:

1) автоматично орієнтуватися на виконання сільгоспчастки на рівні 50 %;

2) піти шляхом підтвердження форс-мажору в облраді, якщо його сільгоспчастка не дотягувала навіть до рівня 50 %.

Так у всякому випадку нам бачилося застосування цих вищеописаних послаблень. Деталі у «Що можна не сплачувати платникам сільгоспЄП у 2024 році» // «Податки & бухоблік», 2024, № 9 (ср. ).

Думка фіскалів. Але, як видно з роз’яснення, що коментується, фіскали бачать правила застосування укороченої сільгоспчастки дещо по-іншому. На їх погляд, застосування аграріями 50 % , а не 75 % сільгоспчастки дається не автоматично, за фактом перебування 30 % земель у зоні бойових дій та/або окупації. Одночасно з цим фіскали вимагають

разом з загальною та звітними деклараціями з сільгоспЄП подати копію рішення обласної ради (обласної воєнної адміністрації) про наявність обставин непереборної сили в регіоні

І тільки тоді аграрій може орієнтуватися на скорочену сільгоспчастку — 50 %.

Причому у такому рішенні аграрій має значитися постраждалим внаслідок проведення на його земельних ділянках, що перебувають у власності або користуванні (у т. ч. на умовах оренди), бойових дій або їх тимчасової окупації.

Тобто, на думку фіскалів, не достатньо тільки того, що 30 % земель аграрія перебували як мінімум 6 місяців у зоні бойових дій та/або окупації згідно з Переліком № 309, а ще й обов’язково слід отримати рішення облради чи обласної військової адміністрації, в якому ті підтвердять, що аграрій постраждав від бойових дій або окупації.

Чому зроблено такий висновок? Прямо у ПКУ про подання такого рішення не сказано, про що ми вже згадували вище. Але фіскали знайшли за що зачепитися, щоб вимагати надання копії такого рішення.

Річ у тому, що у п.п. 10.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, яким введено застосування 50 % сільгоспчастки, говориться, що вимоги цього пункту діють у тому числі й для цілей, визначених п.п. 298.8.4 ПКУ. А оскільки в другому абзаці цього підпункту йдеться про подання копії рішення облради про настання форс-мажору, то податківці з радістю за це учепилися. І породили щось ну зовсім дивне.

Наша позиція. На наш погляд, такі висновки фіскалів надумані. Адже якщо аграрій отримає в облради чи обласної військової адміністрації копію рішення про наявність обставин непереборної сили на території, де знаходиться аграрій, з переліком суб’єктів господарювання, що постраждали внаслідок таких обставин, і серед них згадуватиметься аграрій, то він отримає повний карт-бланш щодо розміру сільгоспчастки. Тобто він може виконати таку частку й у розмірі, меншому ніж 50 %, і все одно матиме право й на наступний рік бути платником сільгоспЄП.

Враховуючи це, висновки фіскалів про застосування 50 % сільгоспчастки тільки за наявності копії рішення облради про настання форс-мажору взагалі обнуляють дію п.п. 10.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.

Суть уведення 50 % сільгоспчастки полягала в тому, щоб аграрій, у якого не менше 30 % земель знаходилися в зоні окупації/бойових дій, і так перебуває у невигідному становищі порівняно з тими аграріями, які працюють на іншій території України. Адже ризики потрапити під обстріл, відшукати на полі міну чи втратити урожай через бойові дію у них набагато вищий, ніж у інших. А тому зменшення сільгоспчастки до 50 % без жодного документального підтвердження, крім знаходження у Переліку № 309, — це розумне послаблення наразі.

Але, як бачимо, податківці цих простих істин не розуміють. Вони хочуть отримати папірець, який під час ведення воєнних дій і постійних обстрілів ще спробуйте отримати.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі