30.12.2024
Тютюнові вироби — 2024. З 01.01.2024 були традиційно підвищені на 20 % ставки акцизного податку і розмір мінімального податкового зобов’язання на тютюнові вироби (відповідні ставки / цифри див. у таблицях п. 17 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ).
Тютюнові вироби — 2025. Зі ставками, які діятимуть з 01.01.2025, ще поки чітко не зрозуміло. Адже на підписі у Президента лежить Закон від 04.12.2024 № 4115-ІХ, який передбачає значне підвищення ставок акцизу для тютюнових виробів. І, зокрема, для сигарет: підвищення у 2025 році ставок акцизу на 23,4 % і на 23,9 % — розмір мінімального податкового зобов’язання… Детальніше напишемо, коли цей Закон набере чинності.
Пальне-2024. Законом від 18.07.2024 № 3878-ІХ (далі — Закон № 3878)
з 1 вересня 2024 року було збільшено (й надалі щорічно чотири роки поспіль поступово будуть збільшуватися) ставки акцизу на усі види пального, щоб довести їх до 2028 року до мінімальних, установлених Директивою ЄС
З 1 вересня збільшені ставки акцизу склали на:
— бензини — 242,6 євро (зросла на 13,63 %);
— дизельне пальне — 177,6 євро (зросла на 26,88 %);
— скраплені гази — 148 євро (зросла на 174,7 % !!!);
— паливо моторне альтернативне — 184,8 євро (зросла на 14,07 %).
Пальне-2025. З 1 січня ставки акцизу на пальне знов буде підвищено і вони за 1000 л стануть на:
— бензини — 271,7 євро (зросте на 12 %);
— дизельне пальне — 215,7 євро (зросте на 21,45 %);
— скраплені гази — 173 євро (зросте на 16,98 %);
— паливо моторне альтернативне — 206,16 євро (зросте на 11,56 %).
Детальніше щодо усіх «пальних» позицій, на які підвищуються ставки акцизу, див. у таблиці в новому п. 48 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ. Наші коментарі до цього Закону читайте в статті «Підвищення акцизів на пальне з 1 вересня та інші акцизні зміни» // «Податки & бухоблік», 2024, № 70.
Аграрії чекають... У п. 3 Прикінцевих положень до Закону № 3878 було доручено Кабміну протягом трьох місяців з дня набрання Законом чинності (тобто до 1 грудня 2024 року) опрацювати питання запровадження понижувального коефіцієнта — 0,5 до ставок акцизу на дизпальне, призначене для сільгоспвиробників, підготувати законопроєкт та подати його на розгляд ВРУ. Інформації, що КМУ виконав це доручення, ми досі не маємо… ☹ Може, до початку посівної дочекаємося?..
Пальне для генераторів. Законом № 3878 також було для цілей невизнання акцизним складом збільшено з 2000 до 5000 л обсяг пального, що зберігається для генераторів у приміщенні або на території, які розташовані / знаходяться в місцях можливих бойових дій та активних бойових дій. А от щоб зберігання «генераторного» пального у таких місцях в обсязі від 2000 до 5000 грн не вимагало ще й подання до ДПС декларації, необхідні були зміни до Закону № 3817. Але цього й досі не відбулося…
З 2025 — новий механізм оподаткування сигарет! Законом України від 07.12.2017 № 2245-VIII
з 01.01.2025 вводиться новий механізм оподаткування акцизом сигарет: з цієї дати почне діяти новий п. 221.6 ПКУ, який передбачає, що частка загальної суми податкових зобов’язань з акцизу на сигарети має становити не менше 60 % середньозваженої роздрібної ціни продажу сигарет
Цей механізм ще до введення його в дію вже було підкориговано згаданим Законом № 3878.
Детальніше про це читайте в статті «Підвищення акцизів на пальне з 1 вересня та інші акцизні зміни» // «Податки & бухоблік», 2024, № 70.
Акцизна база: норми втрат та витрат. «Завдяки» Закону від 23.02.2024 № 3603-IX (далі — Закон № 3603) в березні-2024 надто суттєвих змін зазнала саме «базова» норма п. 214.6 ПКУ, яка початково призначалася лише для визначення бази оподаткування акцизом наднормативних втрат різних спиртів та алкогольних напоїв, допущених з вини виробника під час виробництва підакцизних товарів / продукції.
До цього пункту тепер «долили» й спеціальні норми витрат, особливості й вимоги щодо втрат тютюнових, РЕС та нафтопродуктів. Та й щодо «алкогольного» в ньому теж відбулися зміни.
Зокрема, для тютюнових та РЕС безпосередньо в п. 214.6 ПКУ було встановлено норми сукупних («коні-люди») втрат та відходів (під час зберігання, транспортування, виробництва) протягом календарного місяця для: неферментованої й ферментованої тютюнової сировини та РЕС. А також — встановили середні місячні витрати ферментованої тютюнової сировини для виробництва сукупно усіх (!) тютюнових виробів!
А детально щодо усіх цих «базових» змін читайте в статті «Закон № 3603: що підкоригують в оподаткуванні?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 20.
Декларацію так і не змінено! Після згаданих акцизних змін, унесених до ПКУ Законом № 3603, виникли чутливі проблеми з відображенням оподаткування акцизом втрат / списань за новою базою в декларації з акцизного податку. Саме цим питанням було присвячено лист ДПСУ від 01.04.2024 № 9246/7/99-00-21-03-03-07, розісланий до всіх ДПС.
До заміни діючої форми декларації «під» Закон № 3603 фіскали наказали платникам її складати з урахуванням вказівок цього листа ДПСУ.
Наш ретельний аналіз цього листа і нюансів, пов’язаних із заповненням декларації, читайте «Акцизна декларація і останні зміни до ПКУ» // «Податки & бухоблік», 2024, № 30.
Справа у тому, що акцизну декларацію не змінено й досі, і на практиці платникам акцизу досі доводиться користатися «порадами» з цього листа ДПСУ від «Дня дурня»… Мінфін дотягнув із цими змінами «до ручки» та нарешті затвердив їх наказом від 07.11.2024 № 567. Але спрацював надто непрофесійно, допустивши у ньому купу технічних помилок, на виправлення яких йому довелося видати ще й наказ від 28.11.2024 № 609. Ці обидва накази вже пройшли й Мін’юст, але їх і досі не опубліковано. Тож якщо їх не опублікують у 2024 році, нова форма декларації «запрацює» не раніше ніж зі звітування (з декларації) за лютий-2025… ☹
З’явився в березні, оподатковується з вересня. Відповідно до змін, унесених Законом від 16.01.2024 № 3553-ІХ до переліку підакцизних (тютюнових тощо) товарів, у п.п. 215.3.2 ПКУ ще з 01.03.2024 було включено «Інші нікотиновмісні продукти для орального застосування» за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2404 91 90 00. Але оподатковуватись акцизним податком операції з ввезення та реалізації на митній території України таких товарів почалося лише з 1 вересня 2024 року.
Ставка. Починаючи з 1 вересня і до кінця 2024 року ставка акцизу на такі продукти для «оралу» становила 2 363,4 грн за 1 кілограм (нетто) (див. п. 17 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ), а з 1 січня 2025 року — 2 836,08 грн.
Новий термін «тютюнові вироби». Цим самим Законом було змінено (розширено) термін «тютюнові вироби»! До них також тепер віднесено інші, відмінні від РЕС, нікотиновмісні продукти, їх замінники для куріння, нюхання, смоктання, жування чи вдихання без горіння шляхом нагрівання. Тож згадані «нікотиновмісні продукти для орального застосування» згідно з ПКУ є тютюновими виробами, а з 1 вересня 2024 року — ще й оподатковуваними акцизом. І на них із вересня поширюються всі норми й вимоги, призначені для підакцизних тютюнових виробів, зокрема й щодо обов’язковості їх маркування марками акцизного податку (МАП).
Детальніше про цей новий підакцизний товар (а також про його немарковані залишки) — в статті «Новий «нікотино-оральний» підакцизний товар (акцизні марки й інші проблеми)» // «Податки & бухоблік», 2024, № 64.
Акцизні марки. З 1 липня 2023 року почала діяти постанова КМУ від 19.06.2023 № 618, якою замінено на нові МАП (з додатковим захисним голографічним елементом) для маркування алкоголю, тютюнових та РЕС. З 1 вересня 2023 року продаж МАП старого зразка було припинено, а от запаси марок старого зразка треба було знищити до 31 січня 2024 року!
Стосовно введення електронних МАП: нагадуємо, воно заплановане з 01.01.2026!
Векселі при імпорті алконапоїв. З 23.01.2024 було введено вексельний механізм для відстрочення до 90 днів сплати акцизу при ввезенні в Україну виробником алкогольних напоїв в ємностях, які не є споживчою тарою, для їх розливу у споживчу тару.
Нова перешкода для реєстрації АН. Десь на початку осені 2024 року фіскали додали в програмному забезпеченні нову перевірочну функцію і попередили платників пального акцизу, що для успішної реєстрації акцизної накладної (АН) в Єдиному реєстрі акцизних накладних (ЄРАН) ідентифікатори об’єкта в: 1) заяві № 1-АКПС, 2) повідомленні за формою № 20-ОПП та 3) ліцензійній справі — повинні бути ідентичні! Щодо цих абсолютно незаконних перевірки і недопуску за її результатами АН до реєстрації в ЄРАН ми писали в матеріалі «Нові перешкоди для реєстрації акцизних накладних» // «Податки & бухоблік», 2024, № 80.
Пальне для військових — без змін. У 2025 році (і до припинення або скасування воєнного стану) продовжуватиме діяти п. 44 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ. Тобто важкі дистиляти за відповідними кодами УКТ ЗЕД (див. їх у цьому п. 44) та біодизель, імпортовані або вироблені в Україні, мають все так само оподатковуватись акцизом за ставкою 0 євро за 1000 літрів, якщо замовником такого пального згідно з умовами договору є Міноборони*.
* Задля реалізації цієї норми діє механізм податкових векселів.