Теми статей
Обрати теми

Новий «нікотино-оральний» підакцизний товар (акцизні марки й інші проблеми)

Павленко Олексій, податковий експерт
З 1 вересня 2024 року почнеться оподаткування акцизом (у тому числі й роздрібним!) «інших нікотиновмісних продуктів для орального застосування» платниками, які є виробниками та/або імпортерами таких продуктів. Однак нововведення зачепить не тільки цих платників. Зокрема, фіскали наполягають на забороні з 1 вересня продажу таких продуктів, не маркованих акцизними марками. Тож розглянемо різні проблеми, пов’язані з цим новим підакцизним товаром.

Новий підакцизний товар

Товар і ставки акцизу. Нагадаємо, що відповідно до змін, унесених Законом № 3553* до п.п. 215.3.2 ПКУ, починаючи з 1 вересня цього року підлягатимуть оподаткуванню акцизним податком операції з ввезення та реалізації на митній території України товарів за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2404 91 90 00 «Інші нікотиновмісні продукти для орального застосування». Цю позицію було ще з 01.03.2024 включено в цей підпункт до переліку тютюнових виробів, але до 1 вересня вона ще акцизом не оподатковується.

* Закон України «Про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо приведення деяких норм у відповідність із Законом України «Про Митний тариф України» та уточнення окремих положень» від 16.01.2024 № 3553-ІХ.

Цього року, починаючи з 1 вересня, ставка акцизу на такі продукти для «оралу» становитиме 2 363,4 грн за 1 кілограм (нетто) (див. п. 17 підрозд. 5 розд ХХ ПКУ), а з 1 січня 2025 року — 2 836,08 грн.

Заразом нагадаємо, що тим самим Законом № 3553 було змінено термін «тютюнові вироби», до яких також віднесено інші, відмінні від РЕС, нікотиновмісні продукти, їх замінники для куріння, нюхання, смоктання, жування чи вдихання без горіння шляхом нагрівання. Тож згадані «нікотиновмісні продукти для орального застосування» згідно з ПКУ тепер є тютюновими виробами, а з 1 вересня 2024 року — ще й оподатковувані акцизом.

Тобто на них із вересня поширюються всі норми й вимоги, призначені для підакцизних тютюнових виробів, зокрема й щодо обов’язковості їх маркування марками акцизного податку (МАП).

Які товари підпадають під цей «акцизний» код УКТ ЗЕД. Доволі цікаве питання, які ж види нікотиновмісних продуктів для орального застосування підпадають під код УКТ ЗЕД 2404 91 90 00, тобто вважатимуться підакцизними.

Щодо цього питання радимо вам звернути увагу на роз’яснення ДПСУ, розміщене на її сайті 25 квітня цього року.

Там, зокрема, фіскали зазначили, що в перелік підакцизних товарів не входять товари з кодом УКТ ЗЕД 2404 91 10 00 «Продукти, що містять нікотин, призначені для сприяння припиненню вживання тютюну». Наприклад, з «орального», на думку фіскалів, сюди входить лише нікотинова жувальна гумка, міжнародна непатентована назва — Nicotine

Тому, щоб ті, хто бажає уникнути оподаткування акцизом, не прагнули «приховати» свої нікотиновмісні продукти в цьому коді замість згаданого підакцизного коду УКТ ЗЕД 2404 91 90 00, фіскали висунули таку умову. Вони наполягають, що

правомірність віднесення нікотиновмісної продукції до непідакцизної товарної підкатегорії за кодом УКТ ЗЕД 2404 91 10 00 має підтверджуватися наявністю відомостей про таку продукцію в Державному реєстрі лікарських засобів України

Ліцензування. Звісно, з 1 вересня операції з товарами за цим кодом УКТ ЗЕД потребують наявності в будь яких госпсуб’єктів (а не тільки у виробників та імпортерів) відповідної ліцензії на операції з тютюновими виробами (бо з 1 вересня Закон № 3817 теж відповідним чином розширює термін «тютюнові вироби» — див. п. 85 ч. 1 ст. 1 та п. 1 розд. ХІІ цього Закону).

Питання щодо маркування

Запитання до ДПСУ (щодо немаркованих залишків). Одним із найболючіших питань, пов’язаних із новим підакцизним товаром, є питання його маркування МАП. Зокрема, цьому присвячена свіжа консультація фіскалів у категорії 114.08 Бази знань.

Зверніть увагу, що ця консультація є відповіддю на запитання:

«Чи мають право СГ здійснювати з 01.09.2024 оптову чи роздрібну торгівлю залишками раніше придбаних інших нікотиновмісних продуктів для орального застосування, не маркованих МАП

Немарковані — заборонено! Звісно, фіскали на це запитання надали в консультації негативну відповідь. Давайте її проаналізуємо.

Податківці спочатку пояснили, що для цілей оподаткування з 1 вересня 2024 року акцизним податком цих «нікотино-оральних» продуктів їх виробниками та/або імпортерами останні мають право відповідно до ст. 226 ПКУ не пізніше ніж за два місяці (!) для задоволення потреби в марках у вересні 2024 року подати попередню заявку-розрахунок про потребу в марках акцизного податку «тютюн вітчизняний (інші вироби)» — «ТВ ІНШІ», «тютюн імпортний (інші вироби)» — «ТІ ІНШІ» у кількості, необхідній для маркування цих продуктів.

Далі податківці зазначають, що

для забезпечення своєчасного маркування цих продуктів із метою їхнього ввезення в Україну та реалізації з 1 вересня 2024 року — одержання до цієї дати МАП виробниками та імпортерами таких продуктів здійснюється виключно за умови подання продавцю МАП заявки-розрахунку за формою, затвердженою Мінфіном, та документів, що підтверджують внесення плати за марки і сплату до відповідного бюджету акцизного податку за ставкою, яка діятиме з 1 вересня 2024 року

У фіналі консультації фіскали пишуть, що з 1 вересня 2024 року ввезення в Україну, зберігання, транспортування, прийняття на комісію з метою продажу та продаж на митній території України зазначених продуктів, не маркованих в установленому порядку, забороняються! Але є застереження: якщо до зазначеної дати законодавством не будуть установлені інші строки, протягом яких можна здійснювати зберігання, транспортування, реалізацію на митній території України цих продуктів, виготовлених або ввезених на митну територію України до 1 вересня 2024 року, без МАП. Про винятки щодо цих залишків — див. нижче!

Штрафи. Тому ми тут заразом нагадаємо, що у ст. 17 Закону № 481* за виробництво та/або зберігання, та/або транспортування, та/або реалізацію тютюнових виробів без МАП установленого зразка або з підробленими паперовими МАП передбачено штраф — 200 % вартості товару (продукції), але не менше 17000 грн. Штраф за аналогічне порушення, встановлений в ст. 73 нового Закону № 3817** (який, гадаємо, у вересні вже набере чинності), теж становить 200 % вартості товару (продукції), але не менше 3 розмірів МЗП, установленої на 1 січня звітного року (у 2024 році це буде 21300 грн).

* Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

** Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 18.06.2024 № 3817-IX.

У ст. 156 КУпАП наявний і адмінштраф: роздрібна або оптова торгівля тютюновими виробами без МАП чи з підробленими МАП тягне за собою адмінштраф на винних осіб від 200 до 600 НМДГ (3400 — 10200 грн) з конфіскацією предметів торгівлі та виручки, одержаної від продажу предметів торгівлі!..

«Залишкові» проблеми

Перехідна норма (лише на жовтень)! Останнім абзацом п. 21 розд. ХІІІ «Перехідні положення» Закону № 3817

дозволено лише до 1 жовтня 2024 року зберігання та/або транспортування, та/або реалізація на митній території України цих нових підакцизних товарів / продукції (за кодом УКТ ЗЕД 2404 91 90 00) без марок акцизного податку, якщо такі товари / продукція вироблені в Україні або ввезені в Україну до 1 вересня 2024 року

У виробників та імпортерів. Маємо зазначити, що проблема маркування залишків на 1 вересня цих «нікотино-оральних» продуктів, яких не встигнуть здихатися до 1 жовтня, може бути вирішена (у разі подання попередніх заявок-розрахунків) лише їх виробниками та імпортерами. Тож тим із них, хто ще не підрахував обсяги таких можливих (не швидко ліквідних) залишків, а також обсяги виготовлення / ввезення у вересні і ще не подав заявки-розрахунки, варто з цим поквапитися, бо 1 вересня вже не за горами! А так хоча б із запізненням, але буде шанс отримати МАП і для частини залишків, щоб спокійно їх зберігати й реалізовувати і після 1 жовтня.

Однак виробникам та імпортерам доведеться сплатити не лише за марки, а й загальний акцизний податок. І якщо у виробників податкове зобов’язання із загального акцизу виникає при реалізації тютюнових виробів (тобто щодо цих залишків воно виникатиме починаючи з 1 вересня і пізніше), то в імпортерів воно виникає при ввезенні. Адже наявні в імпортерів на 1 вересня залишки таких товарів мають бути ввезені ще до цієї дати, тобто до того, як ці товари стали оподатковуватися акцизом. Тобто імпортери взагалі не мали б сплачувати акциз для придбання МАП, які клеїтимуться на залишки, наявні на 1 вересня і не реалізовані до 1 жовтня! Однак податкові органи тут явно діятимуть формально, і без сплати акцизу жодної кількості МАП імпортерам не відпускатимуть. Тобто в імпортерів на такі суми сплаченого за залишками на 1 вересня акцизу має виникнути переплата за особовим рахунком…

В оптовиків і роздрібників. А от оптові та роздрібні торговці щодо їхніх залишків «нікотино-орального» (якщо вони їх не встигнуть реалізувати до 1 жовтня!) можуть у разі податкових перевірок вскочити в халепу — див. вищезгаданий штраф із законів, який можна отримати не лише за продаж, а й за зберігання немаркованих тютюнових виробів.

Тож у вересні оптовим і роздрібним торговцям треба максимально позбутися немаркованих залишків «нікотино-оральних» продуктів, які відповідають коду УКТ ЗЕД 2404 91 90 00!

А починаючи з 1 вересня такі продукти, не марковані МАП, уже від постачальників їм краще не приймати (якщо не зуміють протягом вересня їх реалізувати)...

Інші «підакцизні радощі»

Також зазначимо, що з 1 вересня 2024 року, крім маркування, до цих «інших нікотиновмісних продуктів орального застосування» застосовуються (тавтологія навмисна ☺) й вимоги щодо обов’язкового декларування максимальних роздрібних цін (МРЦ) і нанесення їх на упаковки цих продуктів та щодо сплати 5 % роздрібного акцизу!

МРЦ. Щодо декларування МРЦ фіскали вже писали, що

виробники та імпортери мають не пізніше 25 серпня 2024 року (!) подати до ДПС Декларацію про максимальні роздрібні ціни на підакцизні товари (продукцію) щодо встановлення з 1 вересня 2024 року МРЦ на інші нікотиновмісні продукти для орального застосування*

* Див., зокрема, тут.

А от щодо проблеми зазначення МРЦ на упаковці (яке теж є обов’язковим) фіскали взагалі не висловлювалися. Але — це ще один серйозний підводний камінь…

Детальніше щодо МРЦ для тютюнових виробів (її встановлення, зазначення на упаковці тощо) читайте статтю «Тютюново-податкові вибрики — 2022: МРЦ і ПДВ» // «Податки & бухоблік», 2022, № 9 (ср. ).

Роздрібний акциз. Щодо роздрібного акцизу нагадаємо, що цей 5 %-вий акциз зараз сплачують (при реалізації) лише виробники та імпортери тютюнових виробів: як з оптових, так і з роздрібних їхніх обсягів реалізації тютюнових виробів. До речі, базою оподаткування роздрібним акцизом є саме МРЦ!.. Тобто оптовим і роздрібним торговцям, зокрема при продажу залишків таких товарів, які були на 1 серпня, роздрібний акциз сплачувати не треба.

Щодо сплати роздрібного акцизу з тютюнових виробів читайте статтю «Роздрібний акциз з тютюнових та РЕС» // «Податки & бухоблік», 2023, № 67.

Єдинники та торгівля «оральним»

Доволі цікавим є запитання: з якої дати платники єдиного податку не мають права реалізовувати цей новий підакцизний товар?

Нагадаємо, що п.п. 3 п.п. 291.5.1 ПКУ забороняє єдинникам здійснювати виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів. А п.п. 14.1.145 ПКУ визначає термін «підакцизні товари (продукція)» як товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які цим Кодексом установлено ставки акцизного податку.

Як ми вже зазначили, цю нову позицію було додано до п.п. 215.3.2 ПКУ (до переліку тютюнових виробів) з 01.03.2024, і ставки акцизу для неї було встановлено. Водночас, як зазначено в самій нормі: «Оподаткування акцизним податком операцій з товарами за кодом 2404 91 90 00 згідно з УКТ ЗЕД здійснюється починаючи з 1 вересня 2024 року». Тож ця ставка з 01.03.2024 ще не застосовувалася.

Але якщо підходити до проблеми з суто формального боку, то можна стверджувати, що єдинники не мали права торгувати товаром за кодом УКТ ЗЕД 2404 91 90 00 вже з 1 березня. Однак неформально цей товар підакцизним стане лише з 1 вересня цього року, і саме з цієї дати до нього почнуть застосовуватися всі вимоги щодо підакцизних товарів (маркування, встановлення МЗП, оподаткування акцизами). Тому логічно вважати, що і заборона для єдинників щодо операцій із цим товаром має застосовуватися саме з 1 вересня цього року. Саме так нам відповіли і на гарячій лінії ДПСУ, хоча офіційно щодо цього фіскали не висловлювалися. Тому для впевненості ми б радили зацікавленим єдинникам усе-таки отримати з цього приводу ІПК.

Висновки

  • З 1 вересня 2024 року виробники та імпортери мають оподатковувати акцизом операції з ввезення та реалізації товарів за кодом УКТ ЗЕД 2404 91 90 00 «Інші нікотиновмісні продукти для орального застосування». Ставка акцизу на такі продукти: з 01.09.2024 — 2363,4 грн за 1 кілограм (нетто), з 01.01.2025 — 2836,08 грн.
  • Із цієї ж дати операції з цими товарами вимагатимуть наявності в будь-яких госпсуб’єктів відповідної ліцензії на операції з тютюновими виробами.
  • З 1 вересня реалізацію немаркованих акцизними марками таких продуктів буде заборонено (виняток лише для залишків на 01.09.2024, яких треба позбутися до 1 жовтня)! Виробникам та імпортерам для задоволення у вересні потреби в марках треба було не пізніше ніж за два місяці подати заявку-розрахунок про таку потребу з документами, що підтверджують внесення плати за марки і сплату акцизу за ставкою, яка діятиме з 01.09.2024.
  • В оптових і роздрібних торговців можуть бути проблеми щодо їхніх залишків цих «нікотино-оральних» продуктів, якщо вони не встигнуть їх реалізувати до 1 жовтня! Адже для них не передбачено можливості реалізувати з цієї дати немарковані залишки або придбати для них акцизні марки.
  • Також щодо цього нового підакцизного товару виробники та імпортери мають обов’язково декларувати МРЦ (фіскали вимагають першу декларацію подати не пізніше 25 серпня цього року) з нанесенням їх на упаковки, а також сплачувати роздрібний акциз (5 %) з реалізації як оптом, так і вроздріб.
  • Є проблема і з визначенням дати, з якої платники єдиного податку втрачають право реалізовувати такі товари за кодом УКТ ЗЕД 2404 91 90 00.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі