Висновок документа
1. Втратила чинність постанова КМУ від 29.03.2022 № 382, яка вводила послаблення щодо дотримання критеріїв перебування в статусі резидента Дія Сіті.
2. У 2024 році резиденти Дія Сіті, що набули такого статусу до 17.02.2024:
— не втрачають статусу резидента Дія Сіті за результатами подання звіту про відповідність та/або незалежного висновку;
— не подають початковий звіт про відповідність та/або незалежний висновок.
Загальні вимоги. ІТ-компанія може стати резидентом Дія Сіті, тільки коли вона дотримується 5 вимог, перелічених у ст. 5 Закону № 1667*. Перелік цих вимог шукайте у «Критерії для Дія Сіті та контроль за їх дотриманням» // «Податки & бухоблік», 2022, № 74.
* Закон України «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» від 15.07.2021 № 1667-IX.
Причому щоб юрособа працювала у статусі резидента Дія Сіті, вона має дотримуватися усіх вищезгаданих вимог протягом усього строку резидентства (п. 1 ст. 13 Закону № 1667). У випадку невиконання деяких із цих вимог юрособу можуть позбавити статусу резидента Дія Сіті.
Що було до 17.02.2024. Через початок війни була пересторога, що резиденти Дія Сіті можуть не дотриматися всіх критеріїв, які дають їм право носити горде ім’я резидент Дія Сіті. Тому щоб юросіб не позбавляли статусу резидента Дія Сіті, Кабмін постановою від 29.03.2022 № 382 ввів певні послаблення на час ВС.
Послаблення 1. На період дії ВС та до 1-го числа календарного місяця, наступного за місяцем припинення чи скасування ВС, Мінцифри не могло позбавити ІТ-компанію статусу резидента Дія Сіті через:
— невідповідність резидента Дія Сіті вимогам, визначеним ст. 5 Закону № 1667, про що стало відомо після подання резидентом Дія Сіті звіту про відповідність та/або незалежного висновку;
— порушення строку подання резидентом Дія Сіті звіту про відповідність та/або незалежного висновку більш як на 20 робочих днів з дня спливу граничного строку, встановленого для подання відповідних документів;
— повторне послідовне порушення строків подання резидентом Дія Сіті до уповноваженого органу звіту про відповідність та/або незалежного висновку;
— набрання законної сили рішенням суду, яким встановлено обставину невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним ст. 5 Закону № 1667.
Тобто з цього випливало, що практично з початку дії ВС і до 17.02.2024 позбавити статусу резидента Дія Сіті могли тільки через дві причини із ст. 9 Закону № 1667:
1) резидент Дія Сіті сам подав заяву про припинення статусу резидента Дія Сіті;
2) резидент Дія Сіті не буде взагалі здійснювати дозволені види ІТ-діяльності (тобто порушить вимоги п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону № 1667) чи виконає одну з обставин із ч. 2 ст. 5 Закону № 1667, яка унеможливлює перебування у статусі резидента Дія Сіті.
Послаблення 2. ІТ-фірми тоді також отримали звільнення від подання ІТ-звітності. А саме до 1 січня календарного року, що настає за роком, наступним за роком припинення чи скасування ВС, ІТ-фірми — резиденти Дія Сіті могли не подавати звіт про відповідність (як початковий, так і щорічний) та незалежний висновок.
Детально про ці послаблення читайте у «Резиденти Дія Сіті: здобутки 2022 року» // «Податки & бухоблік», 2022, № 98.
Отже, з цього випливало, що
практично з почату дії ВС і до 17.02.2024 резиденти Дія Сіті могли безкарно порушувати деякі правила перебування в цьому статусі і не подавати ІТ-звітність
Що сталося 17.02.2024. Кабмін вирішив прикрутити послаблення, які були надані ще у 2022 році на час дії ВС. Так, постановою, що коментується, Кабмін:
1) скасував постанову, якою були запроваджені воєнні послаблення для резидентів Дія Сіті, тобто постанову від 29.03.2022 № 382;
2) встановив нові воєнні послаблення. А саме у 2024 році резиденти Дія Сіті, що набули такого статусу до 17.02.2024:
— не втрачають статусу резидента Дія Сіті за результатами подання звіту про відповідність та/або незалежного висновку;
— не подають початковий звіт про відповідність та/або незалежний висновок.
Якщо порівняти ці послаблення зі старими (що діяли до 17.02.2024), то виходить, що:
1. Воєнні послаблення обмежені в часі та діятимуть тільки у 2024 році, тобто вони не прив’язані до будь-якої дати, не прив’язані вони також до тривалості ВС.
2. Відбулося скорочення переліку резидентів Дія Сіті, які можуть скористатися оновленими воєнними послабленнями. В колі щасливчиків можуть бути тільки ті ІТ-фірми, які стали резидентами Дія Сіті до 17.02.2024.
3. Повернулося більшість підстав, за якими втрачають статус резидента Дія Сіті. Ці підстави перелічені в ст. 9 Закону № 1667. Так, наприклад, позбавлять статусу за рішенням суду, яким установлено обставину невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним ст. 5 Закону № 1667. Раніше ця підстава для позбавлення статусу резидента Дія Сіті не діяла.
Що стосується невиконання вимог ст. 5 Закону № 1667, то, з одного боку, ця підстава для скасування статусу повернулася (п. 2 ст. 9 Закону № 1667). Але, з іншого боку, діючих (на 17.02.2024) резидентів не позбавлять статусу за результатами подання звіту про відповідність та/або незалежного висновку. Але знову «але» — не позбавлять тільки у 2024 році.
Так, відтепер не позбавляють статусу резидента Дія Сіті тільки тоді, коли порушення вимог стосується подання звіту про відповідність та/або незалежного висновку.
4. Зменшено перелік випадків, коли можна не подавати ІТ-звітність.
Так, нові послаблення дають право ІТ-фірмам, які мали статус резидента Дія Сіті до 17.02.2024, у 2024 році не подавати початковий звіт про відповідність та/або незалежний висновок.
Нагадаємо! Початковий звіт про відповідність подають Мінцифри не пізніш як в останній день шостого календарного місяця, наступного за календарним місяцем, у якому набуто статусу резидента Дія Сіті, а незалежний висновок разом із початковим та щорічним звітом та на запит Мінцифри — протягом 60 днів з дня отримання такого запиту (ч. 1 та 2 ст. 13 Закону № 1667).
От саме тільки від подання початкового звіту і незалежного висновку разом із ним, а також незалежного висновку на запит Мінцифри деяких резидентів Дія Сіті звільнено у 2024 році
Водночас резиденти Дія Сіті, крім початкового звіту про відповідність, подають також щорічний звіт та незалежний висновок не пізніше 1 червня року, наступного за звітним (ч. 2 ст. 13 Закону № 1667).
Спираючись тільки на положення нового воєнного звільнення, можна сказати, що від подання щорічного звіту у 2024 році нікого із резидентів Дія Сіті уже не звільнено. Тому може здатися, що якщо ІТ-фірма стала резидентом Дія Сіті у минулих роках, то їй буде потрібно подати у 2024 році такий щорічний звіт з аудиторським висновком не пізніше 1 червня 2024. І хоча за даними, що будуть вказані у такому річному звіті, ІТ-фірму у 2024 році не позбавлять статусу резидента Дія Сіті, та все ж над ними нависає необхідність подання такого звіту.
Водночас деякі воєнні послаблення введені Законом № 2115*. Нагадаємо, що ним дозволено подавати облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти та будь-які інші документи, подання яких вимагається відповідно до норм чинного законодавства в документальній та/або в електронній формі, протягом трьох місяців після припинення чи скасування ВС за весь період неподання звітності. За ідеєю, ця норма Закону № 2115 стосується і подання ІТ-фірмами звіту про відповідність та/або незалежного висновку. Причому це послаблення має стосуватися усіх резидентів Дія Сіті, тобто тих, які стали такими резидентами як до 17.02.2024, так і після цієї дати. Нам не відома офіційна позиція з приводу того, чи будуть застосовувати послаблення із Закону № 2115 до обговорюваної ситуації.
У будь-якому разі Закон № 2115 лише дає право відтермінувати подання звіту про відповідність та/або незалежного висновку до кінця ВС. Від подання таких документів Мінцифри він не звільняє.
Водночас якщо ІТ-фірма, яка стала резидентом Дія Сіті після 17.02.2024, скористається перенесенням строку подання первинного та щорічного звіту про відповідність та/або незалежного висновку, то Мінцифри не зможе у 2024 році її позбавити статусу резидента Дія Сіті за результатами неподання звіту про відповідність та/або незалежного висновку. Але знову ж таки це за умови, якщо Мінцифри визнає застосовність Закону № 2115 до цієї ситуації.