Податкові перевірки
Камеральні перевірки. На сьогодні камеральні перевірки дозволені без будь-яких обмежень. Строки для таких заходів контролю загальні, визначені у п. 76.3 ПКУ. Детальніше про камеральні перевірки читайте у «Податки & бухоблік», 2023, № 63.
Документальні перевірки. Нагадаємо: йдеться про планові та позапланові документальні перевірки, які можуть бути виїзними та невиїзними (п.п. 75.1.2 ПКУ). Серед таких перевірок є наразі як дозволені, так і заборонені. Надамо їх перелік у форматі таблиці.
Дозволені та заборонені під час війни документальні перевірки
№ з/п | Кого (не)перевіряють? | Підстава |
Дозволені перевірки | ||
1 | Планові документальні виключно щодо: 1) госпсуб’єктів, які займаються (займалися) виробництвом та реалізацією підакцизних товарів; 2) госпсуб’єктів, які займаються (займалися) організацією та проведенням азартних ігор в Україні (гральний бізнес); 3) госпсуб’єктів, які надають (надавали) фінансові та платіжні послуги; 4) нерезидентів, які здійснюють / здійснювали в Україні діяльність через відокремлені підрозділи (наприклад, постійні представництва) та одночасно відповідають хоча б одному з таких критеріїв: — рівень зростання податку на прибуток на 50 і більше відсотків < рівня зростання доходів платника; — декларування нарахованої зарплати за відсутності декларування об’єкта оподаткування податком на прибуток або доходу, звільненого від оподаткування відповідно до міжнародного договору України; 5) платників, які за підсумками 2021 року відповідають хоча б одному з таких критеріїв**: — рівень сплати податку на прибуток на 50 і більше відсотків < рівня сплати податку у відповідній галузі. Критерій не поширюється на платників єдиного податку; — рівень сплати ПДВ на прибуток на 50 і більше відсотків < рівня сплати податку у відповідній галузі;* — дебіторська заборгованість перевищує кредиторську більш ніж у 2 рази; — загальна сума витрат, відображених у декларації про майновий стан і доходи, складає 75 % або більше суми загального річного доходу, задекларованого у такій декларації. Працюватиме цей критерій, якщо сума загального річного доходу, отриманого від підприємницької діяльності, становить 10 млн грн і більше; — податковий агент-юрособа нараховував та/або виплачував зарплату в розмірі менше середньої зарплати у відповідній галузі у відповідному регіоні (за основним місцем обліку) | |
* Цей критерій не працюватиме, якщо у платника операції з вивезення товарів за межі України становлять 25 % і більше загальних обсягів постачання + рівень сплати податку на прибуток не менше 50 % рівня сплати податку у відповідній галузі. ** Також під час включення до плану-графіка враховується позитивна динаміка таких показників за 2024 рік (див. ці критерії у тому ж п.п. 69.352 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ): — рівня сплати податку на прибуток та ПДВ за 2023 рік; — рівнів нарахування та/або виплати податковим агентом — юрособою зарплати за чотири квартали 2023 року. Детально ж про алгоритм розрахунку щодо критеріїв див. у листі ДПСУ від 18.01.2024 № 51/2/99-00-04-03-01-02. | ||
2 | Позапланові документальні виключно щодо: | |
платників, податкова адреса яких ніяким чином не пов’язана ні з тимчасово окупованою територією, ні з територією активних або можливих бойових дій (станом на початок тимчасової окупації, початок активних або можливих бойових дій відповідно) | будь-який пункт ст. 78 ПКУ | |
платників, податкова адреса яких знаходиться на тимчасово окупованій території (станом на початок такої окупації), виключно: | ||
за зверненням платника | ||
якщо платник подав заперечення на акт перевірки або податкове повідомлення-рішення (далі — ППР) | ||
у разі реорганізації (крім перетворення) / ліквідації юрособи (її структурного підрозділу) або ФОП | ||
якщо платником заявлено бюджетне відшкодування ПДВ або від’ємне значення з цього податку більше 100 тис. грн | ||
якщо податківці вищого рівня перевірили колег з нижчого за рівнем органу та виявили порушення при проведенні перевірок платників | ||
якщо податківці отримали від іноземних держорганів інформацію про можливі податкові, «валютні» та інші підконтрольні фіскалам порушення, на предмет наявності / відсутності яких платника вже перевіряли | ||
якщо податківці одержали інформацію про порушення платником валютного законодавства в частині граничних строків надходження товарів за імпортними операціями / розрахунків за експортними операціями | Формально можливий будь-який пункт зі ст. 78 ПКУ. Але найбільш відповідний, на нашу думку, п.п. 78.1.1 ПКУ | |
платники, податкова адреса яких знаходиться на території активних бойових дій (станом на початок таких дій) — виключно на тих же підставах, що і для тих, хто зареєстрований на тимчасово окупованій території (див. вище) | ||
платники, податкова адреса яких знаходиться на території можливих бойових дій (станом на початок таких дій), виключно: | ||
за зверненням платника | ||
якщо податківці одержали інформацію про порушення, надіслали запит платнику, а платник на нього не відповів у встановлений у ПКУ строк. Йдеться про запити виключно щодо: а) отриманої податківцями інформації, що свідчить про порушення законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами з України; з питань оподаткування доходів нерезидентів, які здійснюють / здійснювали свою діяльність через відокремлені підрозділи (наприклад, постійні представництва); б) платників, які здійснювали / здійснюють діяльність у сфери виробництва / реалізації підакцизки; в) платників, які здійснювали / здійснюють діяльність у гральному бізнесі в Україні; г) платників податків, які надають / надавали фінансові, платіжні послуги | ||
якщо не подано декларації, розрахунки, звітність виключно у частині трансфертного ціноутворення | ||
якщо платник подав уточненку за вже перевірений період | ||
якщо платник подав заперечення на акт перевірки або податкове повідомлення-рішення (далі — ППР) | ||
у разі реорганізації (крім перетворення) / ліквідації юрособи (її структурного підрозділу) або ФОП | ||
якщо платником заявлено бюджетне відшкодування ПДВ або від’ємне значення з цього податку більше 100 тис. грн | ||
якщо на платника покупцем подано скаргу щодо ненадання / помилки у податкових чи акцизних накладних | ||
якщо податківці вищого рівня перевірили колег з нижчого за рівнем органу та виявили порушення при проведенні перевірок платників | ||
щодо трансфертного ціноутворення | ||
якщо платник не надав інформацію для зустрічної звірки у встановлені ПКУ строки | ||
якщо податківці отримали від іноземних держорганів інформацію про можливі податкові, «валютні» та інші підконтрольні фіскалам порушення, на предмет наявності / відсутності яких платника вже перевіряли | ||
якщо нерезидент здійснює госпдіяльність через постійне представництво без взяття на податковий облік в Україні | ||
якщо податківці одержали інформацію про порушення платником валютного законодавства в частині граничних строків надходження товарів за імпортними операціями / розрахунків за експортними операціями | Формально можливий будь-який пункт зі ст. 78 ПКУ. Але найбільш відповідний, на нашу думку, п.п. 78.1.1 ПКУ | |
3 | Документальні ЄСВ-перевірки (з урахуванням особливостей, установлених для інших податкових перевірок) | по суті, йдеться про підстави, за яких дозволено інші податкові перевірки. Вважаємо, що ЄСВ можуть перевірити у рамках дозволених планових документальних перевірок, а також позапланових документальних перевірок за п.п. 78.1.1 ПКУ. Дозволені фактичні та інші позапланові докперевірки мають специфічні підстави, які ЄСВ не стосуються. Див. п. 925 розд. VIII Закону України «Про збір та облік єдиного внеску…» від 08.07.2010 № 2464-VI |
Заборонені перевірки | ||
4 | Планові документальні щодо | |
Платників, які не потрапили до категорій, щодо яких дозволені планові перевірки | Виходячи з п.п. 69.352 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ | |
ФОП-єдиноподатників груп 1 та 2 (крім позапланових докперевірок щодо припинення ФОП, тобто у рамках припинення єдиноподатників груп 1 та 2 можуть перевірити). Заборона діє до 01.12.2024 | ||
платників, яких зачіпають дозволені планові докперевірки (див. п. 2 таблиці), але у яких податкова адреса знаходиться на: — тимчасово окупованій території (станом на початок такої окупації). Заборона діятиме до останнього календарного дня місяця, в якому завершилася окупація (наприклад, якщо окупація завершилася 18.10.2023, то дія заборони має завершитися 31.10.2023). Якщо платник змінив свою податкову адресу — заборона діятиме до дати держреєстрації зміни своєї податкової адреси; — території активних бойових дій (станом на початок таких дій). Заборона діятиме до останнього числа місяця, в якому були завершені активні бойові дії, або дати держреєстрації зміни податкової адреси; — території можливих бойових дій (станом на початок таких дій). Заборона діятиме до останнього числа місяця, в якому були завершені можливі бойові дії, або дати держреєстрації зміни податкової адреси | ||
5 | Позапланові документальні щодо | |
ФОП-єдиноподатників груп 1 та 2 (крім позапланових докперевірок щодо припинення ФОП, тобто у рамках припинення єдиноподатників груп 1 та 2 можуть перевірити). Заборона діє до 01.12.2024 | ||
платники, яких не зачіпають дозволені позапланові докперевірки (див. п. 3 таблиці) та одночасно у яких податкова адреса знаходиться на: — тимчасово окупованій території (станом на початок такої окупації). Заборона діятиме до останнього календарного дня місяця, в якому завершилася окупація (наприклад, якщо окупація завершилася 18.10.2023, то дія заборони має завершитися 31.10.2023). Якщо платник змінив свою податкову адресу — заборона діятиме до дати держреєстрації зміни своєї податкової адреси; — території активних бойових дій (станом на початок таких дій). Заборона діятиме до останнього числа місяця, в якому були завершені активні бойові дії, або дати держреєстрації зміни податкової адреси; — території можливих бойових дій (станом на початок таких дій). Заборона діятиме до останнього числа місяця, в якому були завершені можливі бойові дії, або дати держреєстрації зміни податкової адреси | ||
6 | Перевірки щодо ЄСВ, які не потрапили до дозволених (див. п. 5 таблиці) | п. 925 розд. VIII Закону України «Про збір та облік єдиного внеску…» від 08.07.2010 № 2464-VI |
Фактичні перевірки. У цьому випадку принцип дозволених і заборонених перевірок трохи інший. Зокрема, право на фактичну перевірку залежить від того, яким є місцезнаходження об’єктів оподаткування / об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням платника.
Виглядає усе таким чином (див. пп. 5, 6, 7 п.п. 69.351 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).
Дозволені та заборонені фактичні перевірки
Якщо об’єкти оподаткування / об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, знаходяться на… | |||
Тимчасово окупованій території (ТОТ) | Території активних бойових дій (ТАБД) | Території можливих бойових дій (ТМБД) | Іншій території України |
Фактичні перевірки на цих об’єктах заборонені. Дія заборони: до дати завершення тимчасової окупації території | Фактичні перевірки на цих об’єктах заборонені. Дія заборони: до дати завершення активних бойових дій | Фактичні перевірки на цих об’єктах дозволені, тільки якщо йдеться про платників: 1) зі сфери: — виробництва та/або реалізації підакцизної продукції; — грального бізнесу (організація та проведення азартних ігор в Україні); — купівлі-продажу інвалюти; 2) які здійснюють госпдіяльність без державної реєстрації. Фактичні перевірки на об’єктах, які знаходяться на ТМБД, щодо інших платників заборонені. Дія заборони: до дати завершення можливих бойових дій | Фактичні перевірки на цих об’єктах дозволені за будь-яких підстав, зазначених у п. 80.2 ПКУ |
Зверніть увагу: також на період воєнного стану податківці мають право проводити фактичні перевірки щодо дотримання встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) (п. 69.27 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). У цьому контексті не забуваємо, що, наприклад, постановою КМУ від 19.06.2023 № 650 встановлено, зокрема, граничну торговельну надбавку (націнку) на продовольчі товари вітчизняного виробництва, крім певних винятків.
Нюанси. Щодо усіх типів податкових перевірок не забуваємо про необхідність безпечного доступу (допуску) до територій та об’єктів платника, а також можливості безпечного проведення інвентаризації (п.п. 69.22 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Та зверніть увагу: навіть правило щодо безпечності працює не для усіх типів перевірок! Зокрема, не зважатимуть на (не)безпеку у випадку з документальними перевірками:
— бюджетного відшкодування ПДВ (п.п. 78.1.8 ПКУ). Було і до 08.12.2023;
— платників, щодо яких отримано інформацію про порушення щодо оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України (п.п. 78.1.1 ПКУ);
— через те, що податківці отримали від іноземних держорганів інформацію про можливі податкові, «валютні» та інші підконтрольні фіскалам порушення, на предмет наявності / відсутності яких платника вже перевіряли (п.п. 78.1.21 ПКУ).
Детально про нюанси дозволених та заборонених під час війни податкових перевірок читайте у «Податки & бухоблік», 2023, № 100.
«Трудові» перевірки
Орієнтуємося у питаннях перевірок з боку Держпраці на Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX (далі — Закон № 2136) та постанову КМУ від 13.03.2022 № 303 (далі — постанова № 303). Якщо ж підсумувати, то виходить така картина.
Планові перевірки представниками Держпраці наразі заборонені
Виходимо з п. 1 постанови № 303. Дійсно, нормативно-правовий акт КМУ не є законом (тобто має нижчу юрсилу, ніж, наприклад, КЗпП, який передбачає можливість проведення перевірок). Фактично, про цю заборону свідчить й ч. 1 ст. 16 Закону № 2136, де йдеться лише про право на проведення позапланових заходів контролю.
А ось позапланові перевірки дозволені. Але підстави та предмет таких заходів обмежено.
Зокрема, може йтися про перевірки:
— в частині додержання вимог Закону № 2136;
— з питань виявлення неоформлених трудових відносин;
— з питань законності припинення трудових договорів.
Підставою може стати:
— звернення фізичної особи (працівника) про порушення, що спричинило шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю. Звісно, ці факти повинні бути підтверджені документами (за наявності);
— доручення Прем’єр-міністра України;
— настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання;
— звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування;
— звернення профспілки;
— звернення Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації;
— невиконання суб’єктом господарювання приписів про усунення порушень вимог законодавства, виданих після 1 травня 2022 року.
І саме таке тлумачення норм підтверджується з боку Мінекономіки (див. роз’яснення від 01.08.2022).
Висновки
- Наразі усі камеральні податкові перевірки дозволені. Документальні планові та позапланові перевірки обмежені.
- Те, чи можна проводити фактичну перевірку у період воєнного стану, залежить від місцезнаходження об’єкта оподаткування або об’єкта, пов’язаного з оподаткуванням платника.
- Планові перевірки Держпраці заборонені, але є можливість проводити позапланові заходи контролю. Предмет таких перевірок, як і підстави, на період воєнного стану обмежені.