Умови ФОП групи 1: швейні послуги можна, а найманців — не можна
Спочатку нагадаємо деякі нормативні моменти.
Дійсно, п. 291.7 ПКУ серед побутових послуг населенню, які мають право надавати ФОП груп 1 та 2 ЄП, зазначені і виготовлення швейних виробів (за індивідуальним замовленням), і послуги з ремонту одягу та побутових текстильних виробів.
Водночас відповідно до п.п. 1 п. 291.4 ПКУ працювати на групі 1 спрощеної системи оподаткування мають право ФОП, які не використовують працю найманих осіб (!) та здійснюють виключно роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або провадять госпдіяльність з надання побутових послуг населенню.
Тож просто прийняти помічницю на роботу наш ФОП не може, інакше він згідно з п.п. 6 п.п. 298.2.3 ПКУ «злетить» зі спрощенки з місяця, наступного за періодом (тобто роком), у якому буде прийнято на роботу першого найманого працівника.
Тому давайте подивимось, які альтернативні варіанти може використовувати наш ФОП для співпраці з цією помічницею. І які ці варіанти мають переваги та/або недоліки.
Цивільно-правовий договір для помічниці
Можна піти шляхом укладання ФОП із його помічницею цивільно-правового договору (ЦПД) на відповідний обсяг робіт, які помічниця має виконати. Це може бути договір надання послуг (гл. 63 ЦКУ) або договір підряду (гл. 61 ЦКУ). При цьому
дуже важливо, щоб такий договір не мав ознак трудового договору. Інакше — можна злетіти зі спрощенки на тій підставі, що у ФОП фактично є найманий працівник
Детальніше щодо ризиків визнання ЦПД трудовим договором читайте «Перекваліфікація із ЦПД у трудовий договір» // «Податки & бухоблік», 2021, № 50 (ср. ).
Недоліки. Головним недоліком такого оформлення відносин є оподаткування винагород за такими договорами: 18 % ПДФО плюс 1,5 % ВЗ, а також 22 % ЄСВ. Тут хіба трохи втішає той факт, що ФОП за такими виплатами не потрібно буде виконувати вимогу про сплату ЄСВ з мінзарплати, адже надає послуги / виконує роботи стороння фізособа…
Оскільки ФОП тут виступатиме як податковий агент, то йому доведеться утримувати/нараховувати і перераховувати згадані платежі. Крім того, доведеться й звітувати за такими виплатами.
Якщо такі послуги ФОП його помічниця надаватиме на регулярній основі, то їй ще можуть і незареєстроване підприємництво пришити…
Тож цей варіант — так собі*.
* Хоча, кажуть, на практиці деякі нечесні ФОП, на яких працюють такі помічники, тримають на випадок фактичної перевірки ЦПД, укладений із такою особою «вчора»… Але ми так робити зараз категорично не радимо!
Перехід до групи 2 та прийняття помічника на роботу
Можна піти й таким шляхом: ФОП переходить з найближчого кварталу з групи 1 до групи 2 ЄП. Адже ФОП групи 2 має право прийняти на роботу аж до 10 (включно) працівників (п.п. 2 п. 291.4 ПКУ). Водночас законне працевлаштування помічниці, мабуть, є єдиною перевагою цього варіанта. Але в нього набагато більше недоліків.
Недоліки. До таких можна, зокрема, віднести збільшення розміру (абсолютної суми) ЄП. У ФОП групи 2 він може збільшитись і на суму понад 1000 грн на місяць.
Звісно, з виплат працівниці-помічниці будуть утримані усі згадані зарплатні платежі (ПДФО, ВЗ, ЄСВ). Причому якщо у помічниці це місце роботи буде основним, доведеться контролювати виконання вимоги про сплату ЄСВ з мінзарплати.
Плюс додасться пов’язана із цим звітність та додатковий контроль з боку відповідних органів (ДПС, Держпраці тощо).
А головне — у ФОП групи 2 вже з’явиться обов’язковість застосування РРО (ПРРО) при готівкових (а частково, і карткових) розрахунках, що для групи 1 некритично. Водночас п. 14 ст. 9 Закону про РРО звільняє від використання РРО/ПРРО суб’єктів господарювання, що надають послуги (!), оплата за які відбувається виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів**. Тобто, за бажання, можна вирішити питання розрахунків, спираючись на це послаблення…
** Детальніше щодо цього розрахункового послаблення читайте: «Дистанційна оплата послуг і звільнення від РРО/ПРРО» // «Податки & бухоблік», 2023, № 98.
Помічниця — теж ФОП групи 1 (2 або 3)
Найоптимальнішим нам здається варіант зареєструвати помічницю як ФОП тієї ж групи 1 (або 2 чи 3) із тими самими кодами підприємницької діяльності. Звісно, це можливо, якщо між сторонами є повна довіра і є бажання у нашого ФОП надати своїй помічниці такий рівень самостійності…
Переваги. До переваг цього варіанта можна віднести низьке оподаткування, гнучка підприємницька форма, хоча теж має свої нюанси. Хоч і додається ще один ЄП і ЄСВ, але удвічі збільшиться граничний обсяг доходу. У 2024 році для групи 1 ЄП він складає 1185700 грн. Але нагадаємо, що ФОП може не сплачувати ЄСВ під час дії воєнного стану в Україні та протягом 12 місяців після його скасування (п. 919 розд. VIII Закону про ЄСВ).
Особливості. На жаль, ці
два ФОП гр. 1 не можуть працювати за традиційною схемою підряд — субпідряд, бо ФОП гр. 1 може надавати побутові послуги лише населенню, до якого суб’єкт підприємництва не належить
Тож якщо ФОП групи 1 надаватиме «субпідрядні» побутові послуги іншому ФОП (чи юрособі), він може злетіти зі спрощеної системи.
Тому ФОП-субпідрядник (помічниця) може надавати такі послуги, тільки зареєструвавшись ФОП групи 2 або 3. Можливо, група 3 тут була б і кращим варіантом, якщо 5 % ЄП із середньомісячних оплат за субпідряд не перевищать розміру ЄП, установленого для групи 1 або 2.
Однак групи 2 та 3 вже виключають готівкові розрахунки без РРО! Тобто у такому випадку наш ФОП групи 1 має сплачувати ФОП-помічниці за субпідрядні послуги тільки безготівково (за IBAN-реквізитами або за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів — див. вище)!
Отже, якщо буде два ФОП групи 1, то вони можуть надавати/продавати ті ж самі «швейні» послуги лиш «паралельно» — так, ніби кожен з них окремо виконує (продає) свої власні послуги. Можна поділити номенклатуру чи специфіку замовлень, а можна аналогічні замовлення виконувати «по черзі» (домовившись, як їм буде зручніше).
Додаткові проблеми з орендованим приміщенням, обладнанням
Для того щоб другий ФОП групи 1 (помічниця) законно/спокійно працював у орендованому «головним» ФОП приміщенні, необхідне якесь документальне узаконення такого права.
Розглянемо й тут кілька різних ситуацій залежно від конкретних обставин.
Дві оренди. Доволі простий і зручний (як нам здається) варіант. Орендоване(ні) приміщення розбивається(ються) на дві частини, і кожна з цих частин орендується окремим ФОП. Тобто коригується (зменшується площа оренди) у договорі з першим ФОП і укладається новий договір — на оренду відповідної частини приміщення із новоствореним ФОП (помічницею). І далі обидва ФОП вже законно працюють/хазяйнують — кожен «на своїй» орендованій частині/площі приміщення(щень).
Орендодавець не хоче 2 орендарів (суборенда). Якщо орендодавець заперечує проти укладення двох договорів (йому може бути незручно мати справи з двома ФОП, ділити платежі, обраховувати для кожного орендаря комунальні витрати тощо), тоді можна піти шляхом укладення між двома ФОП договору суборенди.
Але,
по-перше, на суборенду теж потрібна згода орендодавця (у письмовій формі!), а по-друге, для безпечної можливості передачі частини приміщення в суборенду основному ФОП доведеться спочатку перейти з групи 1 до групи 2 чи 3 (і додати відповідний код до видів діяльності)
Однак це, як ми вже зазначали, окрім можливого збільшення розміру ЄП ще й вимагатиме наявності РРО в основного ФОП (суборендодавця) для проведення готівкових/карткових розрахунків. Тож це може відсікти у нього велику кількість клієнтів, і за готівку зможе працювати тільки суборендатор (ФОП групи 1). Тому такий шлях може бути й не надто зручним...
Суборенда не допускається. Якщо суборенда не допускається, то, на наш погляд, краще ФОП-помічниці працювати або у себе вдома, або у якомусь іншому приміщенні.
Якщо ж випадково фактична перевірка виявить ФОП-помічницю у приміщенні, яке орендує / де працює основний ФОП, то треба завжди бути готовими це пояснити.
На кшталт: основний ФОП передає частину своїх замовлень ФОП, оскільки сам не може / не встигає обробити замовлення (надати такі послуги) і консультує/показує, як їх краще обробити. Або у момент перевірки ФОП-помічниці передавались на дружній основі якісь професійні прийоми чи навички…
Варіант з «орендою робочого місця» ми не розглядаємо, бо він теж сильно «віддає» суборендою приміщення.
Надати в оренду ФОП-помічниці якесь швейне обладнання, інші знаряддя праці основний ФОП, працюючи у групі 1 (а не 2 чи 3), як ви зрозуміли, теж не може, інакше злетить зі спрощенки. Але йому ніхто не заважає передати частину необхідного обладнання/знаряддя ФОП-помічниці, як звичайна фізична особа іншій звичайній фізичній особі, скажімо, у позичку (безоплатну оренду)… Тут фіскали теж можуть угледіти примару доходу (з безоплатного користування майном) у звичайної фізособи.
Водночас на обладнанні тощо зазвичай «не написано», хто його власник. Тож якщо не доведено (чи самостійно не визнано) зворотне, має вважатись, що всі знаряддя праці, які використовує ФОП-помічниця, належать їй як фізичній особі. Причому — на праві власності, якщо знов-таки не буде доведено (чи нею самою не визнано) інше…
Мабуть, можливі варіанти оформлення і спільної власності/спільного користування необхідними знаряддями праці. Але, як-то кажуть, краще — ворог хорошого…
Отже, якихось надто простих рішень для такої ситуації немає, скрізь є свої плюси й мінуси. Тож рахуйте і вирішуйте самі, орієнтуючись на свої конкретні обставини.
Висновки
- Оскільки ФОП групи 1 ЄП не має права наймати працівників, то коли йому потрібен(ні) помічник(и) у роботі, він має вигадувати якісь схеми співпраці.
- Використання помічника за цивільно-правовим договором (надання послуг, підряду) не вигідно, бо виплати оподатковуються, як зарплата, додається звітність за ними. До того ж не виключається звинувачення помічника в незареєстрованому підприємництві.
- Перехід ФОП з групи 1 до групи 2 ЄП та прийняття помічника на роботу теж податково не дуже вигідний, адже у ФОП збільшується ЄП й додаються оподаткування й звітність за виплатами найманцю (у тому числі, можливий ЄСВ з МЗП). Крім того, у ФОП виникає обов’язок використання (П)РРО.
- Реєстрація помічника теж як ФОП групи 1 має свої переваги, але не дає можливості працювати за схемою «підряд — субпідряд», тобто ФОП потрібно працювати «паралельно». Крім того, може виникнути купа нюансів щодо оренди (суборенди) приміщення і спільного використання знарядь праці (детальніше — у статті).