Висновок документа
Резиденти Дія Сіті, які у 2022 — 2023 роках набули такий статус, — подаватимуть річний звіт про відповідність та/або незалежний висновок за 2023 рік до 1 червня 2024 року та у 2024 році не втратять статус резидента Дія Сіті тільки за порушення вимог ст. 5 Закону № 1667*
* Закон України «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» від 15.07.2021 № 1667-IX.
Як урізали послаблення для резидентів Дія Сіті. Нещодавно Кабмін постановою від 13.02.2024 № 163 урізав воєнні послаблення. А саме у 2024 році резиденти Дія Сіті, що набули такого статусу до 17.02.2024:
— не втрачають статусу резидента Дія Сіті за результатами подання звіту про відповідність та/або незалежного висновку;
— не подають початковий звіт про відповідність та/або незалежний висновок.
Наш коментар щодо цих нововведень читайте у «Дія Сіті: урізали воєнні послаблення» // «Податки & бухоблік», 2024, № 16.
І от у листі, що коментується, Мінцифри вирішив висловити своє бачення цих нововведень.
Перед тим як переходити до тлумачень самих послаблень, відразу звернемо увагу на те, що:
— по-перше, у цьому листі Мінцифри розглядав тільки тих резидентів Дія Сіті, які набули цей статус до 17.02.2024, тобто тих, на кого поширюються у 2024 році певні воєнні послаблення. Про тих резидентів Дія Сіті, які отримали такий статус з 17.02.2024, вони взагалі мовчать. Воно і не дивно, адже для тих ІТ-компаній, які стали резидентами Дія Сіті з 17.02.2024, жодних воєнний послаблень вищезгадана постанова Кабміну не дає. Тобто їм не тільки слід дотримуватися всіх вимог ст. 5 Закону № 1667, а і своєчасно подавати як початкову, так і річну ІТ-звітність;
— по-друге, у цьому листі Мінцифри так і не звернув увагу на воєнні послаблення щодо звітування, наведені у Законі № 2115**. Нагадаємо, що цей Закон дає право без наслідків подати неподаткову звітність (якою, за ідеєю, є і ІТ-звітність) за воєнні періоди протягом трьох місяців після припинення чи скасування ВС за весь період неподання звітності. Чи можна, спираючись на це упущення, вважати, що Мінцифри проти поширення норм Закону № 2115 на ІТ-звітність, — сказати важко. Сподіваємося, що невдовзі вони таки приділять цьому питанню увагу. А зараз будемо виходити з того, що Мінцифри проти поширення на ІТ-звітність норм Закону № 2115, адже в іншому випадку всі висновки, зроблені у цьому листі, є нікчемними.
Як працюють нові звільнення: пояснює Мінцифри. У листі, що коментується, Мінцифри чітко висловилося щодо декількох питань. Так, перш за все, воно заявило, що
ІТ-компанії, які стали резидентом Дія Сіті у 2022 та 2023 році, мають не пізніше 31.05.2024 подати річний звіт про відповідність і незалежний висновок за минулий 2023 рік
Причому Мінцифри наголошує, що коли за результатами подання цього річного звіту воно зрозуміє, що ІТ-компанія порушувала у 2023 році згадані у ст. 5 Закону № 1667 умови перебування у статусі резидента Дія Сіті (їх перелік шукайте у «Вимоги-критерії Дія Сіті» // «Податки & бухоблік», 2024, № 21), то таку ІТ-компанію не позбавлять статусу резидента Дія Сіті.
Водночас, на наш погляд, ІТ-компанія, яка буде подавати річну ІТ-звітність у 2024 році, мала отримати імунітет від втрати статусу резидента Дія Сіті не тільки через порушення умов перебування, а й через несвоєчасність подання ІТ-звітності. Тобто не повинна втратити статус резидента Дія Сіті ІТ-компанія, яка наприклад, порушила строк подання річного звіту про відповідність та/або незалежного висновку більш як на 20 робочих днів (детально про наслідки, пов’язані з ІТ-звітністю, читайте в «Особливості подання ІТ-звітності у 2024 році» // «Податки & бухоблік», 2024, № 21).
Але, схоже, Мінцифри вважає по-іншому. На їх погляд, імунітет діє тільки щодо виявлених після подання ІТ-звітності порушень вимог, згаданих у ст. 5 Закону № 1667. На інші випадки позбавлення статусу резидента Дія Сіті, пов’язані із річною ІТ-звітністю, це звільнення не діє.
По суті, з цим можна сперечатися. Адже постанова № 163 звільняє від втрати статусу резидента Дія Сіті «за результатами подання звіту про відповідність та/або незалежного висновку», а таким результатом може бути як виявлення порушень вимог ст. 5 Закону № 1667, так і порушення строку подання річної звітності.
Але
Тим, хто не бажає сперечатися із Мінцифри, щоб уникнути негативних наслідків, краще подати річну ІТ-звітність у строк або із запізненням не більше ніж на 20 робочих днів
Ще про один випадок втрати статусу резидента Дія Сіті, що пов’язаний із ІТ-звітністю (повторне послідовне порушення строк подання звіту про відповідність та/або незалежного висновку), згадувати не будемо. Адже через ВС резиденти Дія Сіті річну звітність, та й початкову, ще не подавали жодного разу. А тому повторно порушити строк подання вони ще не можуть.
Як працюють звільнення для новеньких резидентів. Крім того, Мінцифри відносно ІТ-компаній, які стали резидентами у 2024 році до 17.02.2024, зробило такі висновки:
1) вони не повинні подавати початковий комплект ІТ-звітності. Це і так було зрозуміло й без Мінцифри. Адже чітко випливає з постанови № 163;
2) вони у 2025 році подаватимуть річний звіт про відповідність та/або незалежний висновок за 2024 рік — до 1 червня 2025 року. Це теж було зрозуміло без Мінцифри. Скажемо тільки про те, що у 2025 році останній день подання річної ІТ-звітності за 2024 рік припадає на вихідний (субота), а тому подати її слід не пізніше 30.05.2025*;
* У ці ж строки подаватимуть річну ІТ-звітність за 2024 рік резиденти Дія Сіті, що створені починаючи з 17.02.2024 (ті, що не мають права на воєнне звільнення). Крім того, ці ІТ-компанії повинні будуть подавати у 2024 році у визначений строк початкову ІТ-звітність (строки її подання шукайте у «Особливості подання ІТ-звітності у 2024 році» // «Податки & бухоблік», 2024, № 21).
3) вони при звітуванні у 2025 році за 2024 рік можуть не хвилюватися про порушення вимог, згаданих у ст. 5 Закону № 1667, які дають право перебувати у цьому статусі, якщо такі порушення були допущені не тільки у січні, а й у лютому 2024 року. Тобто звільнення стосується повного місяця лютого, без поділу на до 17.02.2024 і після.
Починаючи з березня 2024 усім резидентам Дія Сіті потрібно дотримуватися всіх вимог, згаданих у ст. 5 Закону № 1667. За їх порушення можна з легкістю втратити такий статус.