Одразу скажемо, що в такому разі з рекламних послуг нерезидента доведеться нарахувати ПДВ. А ось податок на репатріацію платити не треба. Пояснимо.
ПДВ. Надання рекламних послуг у мережі Інтернет потрапляє в електронні послуги (п.п. «є» п.п. 14.1.565 ПКУ). Місце постачання таких послуг визначають за місцезнаходженням одержувача. А оскільки одержувач — резидент, то місце постачання рекламних послуг перебуває на митній території України. Тому такі електронні рекламні послуги від нерезидента є об’єктом ПДВ (лист ДПСУ від 04.07.2022 № 940/ІПК/99-00-21-03-02-06).
Для підприємства (платника ПДВ) — одержувача електронних послуг від нерезидента це означає, що:
відповідальним за нарахування та сплату ПДВ з електронних рекламних послуг від нерезидента буде підприємство (п. 208.2 ПКУ),
оскільки сплачувати ПДВ самостійно нерезидент повинен тільки (!) при наданні електронних послуг фізособам — неплатникам ПДВ (громадянам і ФОП) — а це не наш випадок. Детальніше про це див. статтю «Електронні послуги у ЗЕД» // «Податки & бухоблік», 2024, № 37;
— ПЗ з послуг нерезидента треба нарахувати за першою подією (оплатою послуг / отриманням послуг, п. 187.8 ПКУ). Хоча, зазвичай, першою подією в такому разі виявиться оплата. У зв’язку з чим і п. 208.51 ПКУ визначено, що документом, який підтверджує факт постачання електронних послуг нерезидентом, є будь-який документ, що підтверджує факт оплати вартості таких послуг, у тому числі відправлений в електронній формі засобами електронного зв’язку;
— базою для нарахування ПЗ буде договірна (контрактна) вартість рекламних послуг в інвалюті (перерахована в гривні за курсом НБУ на дату виникнення ПЗ — першої події, п. 190.2 ПКУ). Тому при перерахуванні нерезиденту передоплати за послуги (перша подія) суму авансу перераховують у гривні за курсом НБУ на дату списання коштів з поточного рахунку підприємства. Причому важливий саме курс на дату списання коштів з поточного рахунку підприємства, незалежно від фактичної дати отримання коштів нерезидентом (лист ДПСУ від 29.04.2020 № 1749/6/99-00-07-03-02-06/ІПК). Якщо передоплата за рекламні послуги здійснювалася з корпоративної картки, то суму перераховують у гривні за курсом НБУ на дату списання коштів з карткового рахунку (детальніше див. «Оплатили рекламу у Фейсбуці з КПК: як підтвердити витрати?» // «Податки & бухоблік», 2019, № 52). При цьому згори на таку гривневу вартість рекламних послуг треба нарахувати ПДВ за ставкою 20 %, а також
— на підтвердження ПЗ, що виникають, треба скласти і зареєструвати податкову накладну (ПН) з послуг нерезидента (з типом причини «14»; детальніше про складання такої ПН див. окрему статтю тематичного номера). І відобразити операції в декларації: ПЗ у ряд. 6 (п. 208.3 ПКУ) і ПК у ряд. 13 (якщо ПН зареєстрована, пп. 198.2, 201.12 ПКУ).
Врахуйте! Нарахувати ПДВ з рекламних послуг нерезидента повинні і підприємства — неплатники ПДВ. Щоправда, у такому разі ПН вони не складають, проте в місячні строки повинні: подати Розрахунок ПЗ з ПДВ з послуг нерезидента і сплатити задекларовану в ньому суму ПДВ (п. 208.4 ПКУ, БЗ 101.20).
Податок на репатріацію. А ось податок з доходів нерезидента (так званий податок на репатріацію) з рекламних послуг нерезидента платити не треба. Оскільки ще з 2022 року «рекламний» п.п. 141.4.6 ПКУ було виключено (листи ДПСУ від 22.03.2024 №1527/ІПК/99-00-21-02-02, від 28.07.2023 № 2160/ІПК/99-00-21-02-02-06, від 12.07.2022 № 1026/ІПК/99-00-21-02-02-06). Тому плата нерезиденту за рекламні послуги є звичайною виручкою (п.п. «к» п.п. 141.4.1 ПКУ), яка податком на репатріацію не оподатковується.
У бухгалтерському обліку підприємства витрати на рекламу будуть витратами на збут (Дт 93 — Кт 632; п. 19 НП(С)БО 16 «Витрат»). У податковоприбутковому обліку операції відобразяться за бухобліковими правилами. Податкових різниць при цьому не виникне. 30 % імпортна різниця з п.п. 140.5.4 ПКУ в такому разі не загрожує (детальніше про неї див. у статті «Імпортні різниці з податку на прибуток» // «Податки & бухоблік», 2024, № 31). Оскільки Фейсбук зареєстрований на такій території і має таку організаційно-правову форму (ОПФ), які не потрапляють до Переліків для цієї різниці.