Теми статей
Обрати теми

Оплатили рекламу у Фейсбуці з КПК: як підтвердити витрати?

Адамович Наталія, податковий експерт
Підприємство (працює на загальній системі) розмістило рекламний акаунт у Фейсбуці. Періодично відповідальний працівник проводить оплату послуг реклами через Інтернет за допомогою корпоративної картки (поповнює акаунт). Як підприємству підтвердити витрати на рекламу та відобразити їх в обліку?

Функція оплати реклами у Фейсбуці через банківський рахунок, на жаль, українським підприємствам поки що недоступна. Український рекламодавець може сплатити рекламу у Фейсбуці через міжнародні платіжні системи Visa, Mastercard. Враховуючи це, підприємство оплатило свою рекламу у Фейсбуці з корпоративної платіжної картки (КПК) через підзвітну особу (мабуть, працівника, призначеного відповідальним за проведення реклами у Фейсбуці).

Зараз розрахунки з нерезидентами з використанням КПК вже не проблема. З 04.04.2019 р. (дата, коли розпочала діяти нова редакція Інструкції № 492*) обмежень щодо проведення операцій з рахунків суб’єктів господарювання з використанням КПК не встановлено. У частині ж валютних операцій потрібно діяти у межах, дозволених валютним законодавством. Після оновлення правил валютного регулювання п.п. 2 п. 109 Положення № 5** дозволяє юрособам з КПК здійснювати розрахунки за одним зовнішньоекономічним договором (контрактом) протягом одного операційного дня, операція за яким не перевищує еквівалент у 150 тис. грн. Детальніше про це див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 21, с. 15, а також на с. 21 цього номера. Головне, щоб

* Затверджена постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492.

** Положення про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затверджене постановою Правління НБУ від 02.01.2019 р. № 5.

ваш установлений щоденний ліміт на списання коштів у рекламному акаунті не перевищував у перерахунку на гривні 150 тисяч

Тож якщо з КПК за рекламні послуги на користь Фейсбуку протягом дня списуватиметься менша сума, то проблем з такими розрахунками не виникне.

Підзвітні документи

Залежно від налаштувань рекламного акаунта у Фейсбуці поповнення/списання грошей у рахунок сплати за рекламу підприємства з КПК відбуватиметься або авансом, або на підставі виставлених рахунків.

Списані з КПК суми при проведенні безготівкових розрахунків вважаються виданими під звіт. Причому, як ви вже знаєте, у тому числі й при безготівкових розрахунках через Інтернет (тобто шляхом зазначення реквізитів картки)***, якщо в електронній платежці та/або виписці банку при безготівкових (через Інтернет) розрахунках засвітилися реквізити КПК.

*** Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 36, с. 22.

У такому разі довірена особа суб’єкта господарювання, яка використала КПК для розрахунків, повинна подати авансовий звіт за витрачені з картки кошти, додавши роздруківку підтвердного електронного документа.

Безготівкові суми за рекламу з КПК вважатимуться витраченими на господарські потреби. У такому разі авансовий звіт потрібно подати в строки, обумовлені в п.п. «б» п.п. 170.9.2 ПКУ, — до закінчення 5 банківського дня, що настає за днем, у якому здійснена оплата реклами у Фейсбуці, тобто з дня проведення розрахунків за допомогою КПК. Хоча є БЗ 103.17, де податківці вважають, що авансовий звіт можна подати до закінчення 10 банківських днів (тобто за п.п. «б» п.п. 170.9.3 ПКУ).

Але навіть якщо документів про оплату з КПК працівник не надасть, то, як пояснюють податківці (див. БЗ 109.21), бухгалтерія все одно повинна прийняти такий звіт, а за потреби бухгалтер може взяти виписку з банку про рух коштів на рахунку і тим самим підтвердити факт списання коштів з поточного рахунку підприємства.

Отримавши виписку в банку про витрачені з КПК кошти, треба знайти в ній перекази на користь Фейсбуку. Щоб швидко їх відшукати і не сплутати з іншими платежами у виписці, можна зайти до рекламного акаунта Фейсбуку і в ньому знайти в розділі «Біллінг» контрольний номер для пов’язаних з рекламою транзакцій на користь Фейсбуку, і вже шукати у виписці платежі з цим контрольним номером.

Якихось обов’язкових вимог до документів, що підтверджують витрати на виконання підзвітною особою окремих цивільно-правових дій від імені і коштом підприємства, шляхом проведення безготівкових розрахунків (як, наприклад, для витрат на відрядження) п.п. «б» п.п. 170.9.1 ПКУ не встановлює. Та й податківці в таких ситуаціях зазвичай відсилають до Мінфіну (див. лист ДФСУ від 25.05.2018 р. № 2334/6/99-99-13-02-03-15/ІПК).

Враховуючи, що на момент складання звіту послуги фактично можуть бути не отримані, а працівникові дано завдання тільки оплатити послуги реклами, то на підтвердження виконання свого завдання (поповнення з використанням КПК рекламного акаунта у Фейсбуці/оплати рахунку) працівникові достатньо додати до звіту скриншот про проведену оплату, що підтверджує або зарахування грошей на рекламний акаунт підприємства у Фейсбуці/або оплату за виставленим рахунком. Цього буде достатньо, щоб довести, що оплата здійснена в інтересах компанії, а не в особистих інтересах працівника.

Документи для рекламних витрат

Для підтвердження витрачання грошових коштів при придбанні юрособою послуг (у тому числі й рекламних) на іноземних інтернет-сайтах з оплатою їх за допомогою електронного платіжного засобу (у тому числі й КПК), як пояснюють податківці (див. лист ДФСУ від 13.06.2018 р. № 2584/6/99-99-15-01-01-15/ІПК), необхідно мати:

1) виписку банку, що випустив платіжну картку, з якої списувалися грошові кошти в оплату реклами;

2) відповідний документ, квитанцію, товарний або касовий чек, квиток, талон тощо, наданий постачальником послуги.

З випискою банку з КПК, з якої списувалися грошові кошти на користь Фейсбуку, як ми вже сказали, проблем у підприємства не буде.

А ось другим документом

від Фейсбуку на підтвердження наданих протягом певного періоду рекламних послуг підприємство може отримати лише квитанцію

У ній надається детальна інформація про транзакції, здійснені за акаунтом підприємства у Фейсбуці, що визначає: витрачені суми на рекламу, причину виставляння рахунку (за переходи на відповідну сторінку або кліки на ваш банер тощо), результати проведених заходів.

Знайти таку квитанцію можна, зайшовши в рекламний акаунт Фейсбуку в розділі «Біллінг». Там можна завантажити квитанції за окремими списаннями грошей або за усіма списаннями за рекламу за певний період.

Працюючи безпосередньо з Фейсбуком, повноцінного акта про надані рекламні послуги з усіма реквізитами, обов’язковими для первинних документів, ви не отримаєте. А враховуючи ставлення податківців до первинки (див. БЗ 102.21) — вона має бути оформлена згідно з вимогами ст. 9 Закону про бухоблік*, підприємству для підстраховування краще озброїтися додатковими документами, що містять відомості про проведені операції.

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Такими документами можуть бути:

1) наказ керівника про проведення реклами у Фейсбуці, у якому зазначена:

— мета проведення реклами і перелік рекламованих товарів/послуг (наприклад, підвищити впізнаваність вашого бренда, збільшити трафік на сайт, залучити нову аудиторію);

— працівник, відповідальний за проведення реклами у Фейсбуці (за створення рекламного акаунта підприємства, його налаштування і за поповнення акаунта грошовими коштами з використанням КПК);

2) документи про проведення підприємством реклами у Фейсбуці, зокрема:

— фотозвіти, скринпринти розміщеної у Фейсбуці реклами, які б дозволяли ідентифікувати саме рекламовані підприємством товари/послуги і, відповідно, інформацію, надану про них як рекламу (див. постанову ВС від 21.05.2019 р. у справі № 826/11026/15 // reyestr.court.gov.ua/Review/81857348);

— звіт відповідального працівника про рекламні заходи, що проводяться, складений на підставі роздрукованих квитанцій з Фейсбуку про результати проведених рекламних заходів;

3) документи, що підтверджують здійснення витрат і надання підприємству рекламних послуг. Це, як ми вже сказали, авансовий звіт відповідального працівника про проведені платежі на користь Фейсбуку з КПК, виписки банку з картрахунку, квитанції про транзакції, роздруковані з Фейсбуку з рекламного акаунта за звітний період, а також складений за підсумками звітного періоду на підставі таких квитанцій самоакт з усіма необхідними для первинного документа реквізитами. Такий самоакт і буде первинним документом, що містить інформацію про операцію — послугу реклами у Фейсбуці, відповідний як для бухоблікових, так і податковооблікових цілей (п. 44.1 ПКУ).

Маючи на руках ці документи, підприємство цілком може витрачені з КПК кошти на рекламу у Фейсбуці визнавати повноправними витратами на рекламу.

Бухгалтерський облік

Витрати на розміщення реклами у Фейсбуці є звичайними рекламними витратами. Тому їх слід включати до витрат звітного періоду у складі витрат на збут (п. 19 П(С)БО 16) і списувати на рахунок 93. Робити це у вашому випадку слід у періоді формування у Фейсбуці квитанцій про здійснення рекламних операцій за звітний період, на підставі складеного за даними таких квитанцій самоакта.

Податок на прибуток

Усі підприємства незалежно від їх рівня дохідності враховують витрати на рекламу за бухгалтерськими правилами — орієнтуючись на бухгалтерський фінрезультат.

Єдине, якщо ЗЕД-послуги отримує підприємство-високодохідник, його фінрезультат може бути відкоригований на податкові різниці за:

п.п. 140.5.2 ПКУ на суму перевищення договірної (контрактної) вартості придбаних послуг над ціною, визначеною за принципом «витягнутої руки», при здійсненні контрольованих операцій у випадках, визначених ст. 39 ПКУ;

п.п. 140.5.4 ПКУ — на суму 30 % вартостей послуг (крім операцій, визнаних контрольованими відповідно до ст. 39 ПКУ), придбаних у нерезидентів (у тому числі нерезидентів — пов’язаних осіб), зареєстрованих у державах (на територіях), зазначених у п.п. 39.2.1.2 ПКУ, тобто за Переліком «низькоподаткових» країн, затвердженим постановою КМУ від 27.12.2017 р. № 1045, і Переліком організаційно-правових форм, затвердженим постановою КМУ від 04.07.2017 р. № 480 (ср. ).

Проте при роботі з нерезидентом-Фейсбуком такі різниці високодохідному підприємству не загрожують. По-перше, операції у Фейсбуці навряд чи будуть контрольованими, а по-друге, Фейсбук зареєстрований на такій території і має таку організаційно-правову форму, які не потрапляють до вищезазначених Переліків.

ПДВ

Оскільки платежі за рекламу у Фейсбуці проведені відповідальною особою з використанням КПК і в інтересах підприємства, а Фейсбук є нерезидентом, не зареєстрованим в Україні, то підприємству доведеться як агентові нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ.

А все тому, що місцем постачання рекламних послуг вважається місце, у якому одержувач послуг (рекламодавець) зареєстрований суб’єктом господарювання (п.п. «б» п. 186.3 ПКУ). Оскільки ваше підприємство як одержувач рекламних послуг зареєстроване на території України, відповідно й місце постачання рекламних послуг — територія України. При цьому оскільки Фейсбук — нерезидент, то відповідальність за нарахування та сплату ПДВ лягає на ваші плечі як одержувача послуг реклами (п. 180.2 ПКУ).

За базу для нарахування ПДВ у такому разі приймають договірну вартість послуг (п. 190.2 ПКУ). Тобто ПДВ нараховують понад суму, сплачену за рекламу. При цьому вартість послуг, виражену в іноземній валюті, перераховують у національну валюту за курсом НБУ, діючим на дату виникнення ПЗ.

ПДВ-зобов’язання з послуг нерезидента з місцем постачання на території України нараховують за правилами, прописаними в п. 187.8 ПКУ: на дату списання коштів з банківського рахунку платника в оплату послуг або на дату оформлення документа, що підтверджує факт постачання послуг нерезидентом.

Залежно від налаштувань рекламного акаунта у Фейсбуці, що стосуються поповнення/списання грошей з КПК у рахунок сплати за рекламою підприємства (або авансом, або на підставі виставлених рахунків), підприємство й повинно нараховувати ПЗ за датою першої з подій — списання грошей або виставленого в останній день місяця ще не оплаченого рахунку.

Зауважте! Оплачуючи послуги реклами за допомогою КПК через підзвітну особу, дата фактичного списання коштів з рахунку підприємства може не збігатися з датою здійснення операції. У момент операції (поповнення акаунта у Фейсбуці з використанням КПК) відбувається блокування відповідної суми на картковому рахунку, а вже потім — її списання. Причому залежно від правил платіжної системи цей період може становити від одного до декількох днів.

Підтвердженням списання коштів з карткового рахунку буде виписка банку. Так-от, орієнтуючись на дату списання коштів з карткового рахунку, зафіксовану у виписці банку, підприємство й повинно нарахувати ПЗ на послуги від нерезидента, якщо першою подією буде оплата послуг реклами, перерахувавши її в гривні за курсом НБУ на цю ж дату.

Суму нарахованих ПДВ-зобов’язань потрібно показати в податковій накладній (ПН), оформленій на таку операцію (п. 208.2 ПКУ). Приклад оформлення ПН на вартість послуг, отриманих від нерезидента, ви знайдете в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 96, с. 26. Оформлену за усіма правилами ПН обов’язково потрібно зареєструвати в ЄРПН.

Така ПН, зареєстрована в ЄРПН, буде підставою для відображення нарахованої суми ПДВ у складі податкового кредиту підприємства (п. 208.2 ПКУ, п.п. «в» п. 198.1, п. 198.2 ПКУ). І якщо ПН своєчасно зареєстрована в ЄРПН, то і ПЗ, і ПК відображається в одному й тому ж звітному періоді, який припадає на період здійснення передоплати за рекламні послуги (у декларації з ПДВ одночасно заповнюємо ряд. 6 і 13).

Зверніть увагу! ПЗ з ПДВ з послуг реклами, отриманих від Фейсбуку, загрожують і неплатникам ПДВ. У такому разі неплатники ПДВ податкову накладну не складають, а повинні подати спеціальний Розрахунок (п. 208.4 ПКУ). Подробиці його складання див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 20, с. 7.

Податок з доходів нерезидента

Як передбачено п.п. 141.4.6 ПКУ, резиденти, які здійснюють виплати нерезидентам за виробництво та/або поширення реклами, під час такої виплати зобов’язані сплатити податок за ставкою 20 % від суми таких виплат за свій рахунок.

Суму доходу, з якої належить платити податок, визначають за курсом НБУ, діючим на дату виплати такого доходу (БЗ 102.18).

Причому, як пояснюють податківці (див. БЗ 102.18), звільнення (зменшення) суми податку на доходи нерезидента від наданих послуг реклами отримати не вийде. Не допоможе навіть міжнародний договір з країною нерезидента.

А якщо прострочите та/або не заплатите податок, на ваше підприємство чекає штраф за ст. 127 ПКУ (щонайменше 25 % від суми податку, що підлягає нарахуванню/сплаті до бюджету).

Таким чином, якщо довірена особа сплачує за допомогою КПК винагороду за рекламні послуги нерезиденту, то одночасно підприємство повинне сплатити й податок з доходів нерезидента за ставкою 20 % від сплаченої за рекламу суми.

У декларації з податку на прибуток суму «рекламного» податку зазначають в рядках 23 — 25, а також у рядку 21 таблиці 1 додатка ПН.

Хочемо попередити: податківці вважають, що така ж доля чекає і звичайних фізичних осіб (резидентів з п.п. 14.1.213 ПКУ), які сплачують Фейсбуку-нерезиденту рекламний дохід за розміщення власної реклами (див. БЗ 102.18).

Ну й на завершення розглянемо облік послуг реклами підприємства у Фейсбуці (від нерезидента) .

Приклад. Працівник служби маркетингу отримав завдання перерахувати з гривневої КПК кошти для поповнення рекламного акаунта підприємства у Фейсбуці на суму $5000. Курс НБУ на дату оплати — 26,50 грн./$. Комерційний курс на валютному ринку на цю дату дорівнює 26,70 грн./$. Комісія банку за придбання валюти становить 300 грн.

Після виконання завдання працівник цього ж дня подав авансовий звіт, який був затверджений у сумі $5000, що еквівалентно 132500 грн.

Оплата послуг реклами у Фейсбуці з КПК

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума,

грн.

Дт

Кт

Використання працівником КПК для виконання завдання

1

Перераховано грошові кошти з поточного рахунку на картрахунок

313/1

311

140000

2

Оплачено працівником за допомогою КПК вартість послуг реклами підприємства у Фейсбуці (курс НБУ 26,50 грн./$)

372

333

$5000

132500

3

Заблоковано банком кошти для придбання валюти

313/2

313/1

135000

4

Списано кошти для придбання валюти ($5000 х 26,70 грн./$)

333

313/2

$5000

133500

5

Відображено різницю між комерційним курсом і курсом НБУ на дату придбання валюти

($5000 х 26,70 грн./$ - 26,50 грн./$)

942

333

1000

6

Відображено комісію банку за придбання валюти

92

313/2

300

7

Розблоковано залишок гривень на рахунку

313/1

313/2

1200

Затверджено авансовий звіт працівника

8

На підставі затвердженого звіту і виписки банку відображено дебіторську заборгованість Фейсбуку за послугами реклами

371

372

$5000

132500

9

Нараховано ПЗ з ПДВ з послуг нерезидента

($5000 х 26,50 грн./$ х 20 %)

643/ПДВ*

641/ПДВ

26500

* Мінфін пропонує нараховувати ПЗ з послуг, отриманих від нерезидента, без використання субрахунку 643/ПДВ, а безпосередньо записами (п. 4.1 Інструкції № 141): Дт 644/ПДВ — Кт 641/ПДВ і Дт 641/ПДВ — Кт 644/ПДВ. Проте, на наш погляд, такий підхід не зовсім коректний.

10

Нараховано податок на «рекламний» дохід нерезидента і перераховано до бюджету ($5000 х 26,50 грн./$ х 20 %)

949*

641/нерез

26500

641/нерез

311

26500

* Також, на наш погляд, не буде помилкою показувати суму «рекламного» податку на рахунку 93.

11

Відображено ПК з ПДВ з послуг нерезидента

(на підставі зареєстрованої ПН)

641/ПДВ

644/ПДВ

26500

12

Відображено закриття розрахунків з ПДВ

644/ПДВ

643/ПДВ

26500

13

Отримано послуги реклами від нерезидента (на підставі сформованих квитанцій про здійснення рекламних операцій і самоакта)

93

632

$5000

132500

14

Здійснено залік заборгованостей

632

371

$5000

132500

висновки

  • Одночасно з виплатою нерезиденту «рекламного» доходу підприємство зобов’язане за свій рахунок сплатити до бюджету 20 % його сум.
  • Рекламні послуги, надані нерезидентом резидентові, є об’єктом оподаткування ПДВ. А оскільки Фейсбук не зареєстрований в Україні, нарахувати ПЗ з ПДВ зобов’язаний їх одержувач.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі