Теми статей
Обрати теми

Звіт про управління — податківцям не потрібен!

Войтенко Тетяна, податковий експерт
Разом із річною фінансовою звітністю за 2023 рік великі і середні підприємства мають подати ще й Звіт про управління. Кому та за якою формою його направляти? Чи можуть оштрафувати, якщо не оприлюднити цей Звіт?

Звіт про управління — це…

Звіт про управління ст. 1 Закону про бухоблік* визначає як документ, що:

— містить фінансову та нефінансову інформацію, яка характеризує стан і перспективи розвитку підприємства;

— розкриває основні ризики і невизначеності його діяльності.

* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

Складати і подавати Звіт про управління разом із річною фінансовою звітністю зобов’язані виключно великі і середні підприємства. Мікро- і малі підприємства від подання цього Звіту звільнені (ч. 7 ст. 11 Закону про бухоблік, п. 2 Порядку № 419*).

* Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою Кабміну від 28.02.2000 № 419.

Причому середні підприємства мають право не відображати у Звіті про управління нефінансову інформацію — тобто інформацію щодо впливу їх діяльності, зокрема на навколишнє середовище, довкілля, соціальні питання, у тому числі питання соціального захисту працівників підприємства, поваги прав людини, боротьби з корупцією та хабарництвом (п. 4 розд. ІІ Методрекомендацій № 982*). Свій вибір середні підприємства закріплюють в обліковій політиці.

* Методрекомендації зі складання звіту про управління, затверджені наказом Мінфіну від 07.12.2018 № 982.

Зауважте!

Обов’язок подавати Звіт про управління не залежить від того, за НП(С)БУ чи МСФЗ підприємство складає свою фінансову звітність

Вирішальну роль тут відіграє саме розмір підприємства — воно має належати до категорії великих або середніх. Докладніше про градацію підприємств див. у статті «Класифікація підприємств за категоріями: на що впливає та як визначити?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 11.

Форму Звіту про управління нормативно не встановлено. Підприємства розробляють її самостійно. Однак є Методрекомендації № 982, де наведено орієнтовні напрями та показники такого Звіту. Водночас підприємство може розкривати іншу інформацію, яку вважає за доцільне (п. 3 розд. ІІ Методрекомендацій № 982).

Кому подають Звіт про управління?

Формально Звіт про управління слід подавати тим же користувачам (і, зокрема, державним органам), яким подається фінансова звітність та консолідована фінзвітність, і в ті ж строки (ч. 7 ст. 11 Закону про бухоблік). При цьому п. 2 Порядку № 419 уточнює: підприємства (крім мікро- та малих) подають Звіт про управління разом з річною фінансовою звітністю. А у разі подання підприємством консолідованої фінзвітності подається консолідований Звіт про управління.

Тобто і Закон про бухоблік, і Порядок № 419 проводять червону лінію між фінансовою звітністю та Звітом про управління. Останній в їх розумінні не є фінансовою звітністю — її складовою частиною. Він тільки подається разом з нею. Однак від цього Звіт про управління не набуває фінзвітного статусу. Отже,

Звіт про управління не є складовою фінансової звітності

У переліку фінзвітних форм, наведеному у п. 1 розд. II НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», його немає. Не значиться Звіт про управління і серед форм фінзвітності, які відповідно до п. 46.2 ПКУ подаються разом з декларацією з податку на прибуток. Тому податківцям цей Звіт не подають (див., зокрема, листи ДПСУ від 10.04.2024 № 1943/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК, від 10.04.2024 № 1940/ІПК/99-00-21-02-02-02 ІПК і від 10.04.2024 № 1938/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК, БЗ 102.20.02). За тих же підстав відмахнувся від Звіту про управління і Держстат (див. лист Держстату від 08.02.2019 № 04.3-13/17-19).

Виходить, зацікавитися Звітом про управління можуть тільки — трудовий колектив, власники, інвестори та інші користувачі, які потребують інформації про діяльність підприємства для прийняття рішень.

Оприлюднення Звіту про управління

Звіт про управління є супутником оприлюднення річної фінансової звітності разом з відповідним аудиторським висновком (ч. 3 ст. 14 Закон про бухоблік, п. 2 Порядку № 419). Тож

Звіт про управління оприлюднюють лише тоді, коли сама фінансова звітність підлягає оприлюдненню

Про те, кого стосується обов’язок оприлюднення фінзвітності, читайте в статті «Річна фінзвітність: оприлюднення» // «Податки & бухоблік», 2024, № 11 (ср. ).

Відтак, великі підприємства, які не є емітентами цінних паперів, середні підприємства і малі підприємства, які є суб’єктами господарювання державного сектора економіки, Звіт про управління у складі річної фінзвітності за 2023 рік мають оприлюднити не пізніше ніж до 1 червня 2024 року. А от великі підприємстваемітенти цінних паперів, публічні акціонерні товариства, природні монополісти та видобувачі повинні були оприлюднити фінзвітність за 2023 рік не пізніше ніж до 30 квітня 2024 року.

А якщо не оприлюднити фінзвітність? Чим це загрожує?

За нормами ст. 16316 КУпАП за порушення порядку оприлюднення фінзвітності або консолідованої фінзвітності разом з аудиторським звітом передбачено адмінштраф у розмірі від 17000 до 34000 грн. А за повторне вчинення такого порушення розмір адмінштрафу складе вже від 34000 до 51000 грн.

Але ще раз наголосимо: Звіт про управління не входить до складу фінансової звітності.

Відповідальність за неоприлюднення, несвоєчасне оприлюднення, оприлюднення не в повному обсязі Звіту про управління законодавством не встановлена

І нехай штрафи накладає Орган суспільного нагляду за аудиторською діяльністю (ст. 24422 КУпАП). А в аудиторському звіті за результатами обов’язкового аудиту, щонайменше, має наводитися інформація про узгодженість фінансової інформації у Звіті про управління (консолідованому Звіті про управління) з фінзвітністю (консолідованою фінзвітністю) за звітний період та/або з іншою інформацією, отриманою аудитором під час аудиту, а за наявності суттєвих викривлень у Звіті про управління — опис таких викривлень та їх характер (п.п. 5 ч. 3 ст. 14 Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» від 21.12.2017 № 2258-VIII). Це не привід застосовувати адмінштраф за ст. 16316 КпАП!

Ще пам’ятайте! У зв’язку з воєнним станом (ВС) підприємствам дозволено оприлюднювати річну фінансову звітність протягом 3 місяців після закінчення ВС у повному обсязі за весь період неоприлюднення (п.п. 42 п. 1 Закону України від 03.03.2022 № 2115-IX). Тому в період дії ВС, а також протягом 3 місяців після закінчення ВС посадові особи таких підприємств звільняються від адмінштрафу за порушення строків оприлюднення фінзвітності разом з аудиторським звітом (п.п. 41 п. 1 Закону України від 03.03.2022 № 2115-IX, детальніше див. «Не оприлюднили фінзвітність? Адмінштрафу не буде!» // «Податки & бухоблік», 2022, № 59).

Висновки

  • Складати і подавати Звіт про управління разом із річною фінансовою звітністю зобов’язані виключно великі і середні підприємства. Мікро- і малі підприємства від подання цього Звіту звільнені.
  • Звіт про управління не є складовою фінзвітності — відповідно обов’язку подання його разом з декларацією з податку на прибуток і нарахування штрафних санкцій за неподання (несвоєчасне подання) фіскалам законодавством не визначено.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі