Система оподаткування — ні до чого
Незалежно від того, яку систему оподаткування використовує підприємство, підхід тут єдиний.
Майно, внесене до статутного капіталу ТОВ, стає власністю ТОВ (ч. 1 ст. 115 ЦКУ).
Таке майно для ТОВ не є безоплатно отриманим. В обмін на внесок до статутного капіталу засновник отримує корпоративні права. При цьому такі корпоративні права жодним чином не прив’язані до переданих об’єктів. Тобто внесок до статутного капіталу вимірюється не конкретними об’єктами, а їх вартістю на момент передачі.
Отже,
передавши майно до статутного капіталу, засновник більше ніякого відношення до такого майна не має. Як саме розпоряджатися цим майном, вирішує підприємство
Якщо засновник виходитиме з ТОВ, то згідно із Законом про ТОВ*
у загальному випадку** вимагати повернення конкретно того майна, яке було ним внесено, він не може
* Закон України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» від 06.02.2018 № 2275-VIII.
** Згідно з п. 12 ст. 24 Закону про ТОВ статутом товариства можуть бути передбачені інші строк, порядок, розмір та спосіб проведення розрахунків з учасником, що виходить із товариства.
У ТОВ є тільки обов’язок при виході засновника з ТОВ виплатити вартість його частки в статутному капіталі (ч. 7 ст. 24 Закону про ТОВ).
За погодженням учасника товариства, який вийшов, та товариства зобов’язання зі сплати грошових коштів може бути замінено зобов’язанням із передачі іншого майна (ч. 9 ст. 24 Закону про ТОВ). Тобто, теоретично, якщо внесене засновником майно на момент виходу учасника буде в розпорядженні ТОВ, то, за бажання учасника, який виходить з ТОВ, та за погодженням товариства, йому може бути повернуто внесене ним майно. Знову ж таки, ще слід подивитись, що прописано в статуті.
Відповідно з цього можна знайти відповіді на питання, що нас цікавлять.
Чи можна амортизувати
Чи можна амортизувати об’єкт ОЗ, отриманий до статутного капіталу?
Дивіться. Як ми з’ясували, майно, отримане до статутного капіталу, стає майном підприємства, його активом. Тож якщо цей актив зараховано до складу ОЗ,
відповідний об’єкт ОЗ у бухобліку підлягає амортизації (виняток — земельні ділянки)
У бухобліку амортизацію нараховують щодо всіх об’єктів ОЗ, незалежно від того, в яких цілях вони використовуються, — для господарської діяльності підприємства чи в невиробничих цілях. Неважливо також, як сформувалася вартість, яка амортизується, — шляхом придбання об’єкта ОЗ, його безоплатного одержання чи отримання до статутного капіталу.
Зазначимо, що якщо підприємство є платником податку на прибуток, то немає обмежень і на податкову амортизацію ОЗ, внесених до статутного капіталу (за умови, що об’єкт ОЗ використовується в господарській діяльності).
Амортизацію починаємо з місяця, наступного за місяцем введення об’єкта ОЗ в експлуатацію.
Ніяких особливостей щодо встановлення строку корисного використання об’єкта ОЗ, внесеного до статутного капіталу, теж немає.
Зазначимо, що первісна вартість об’єкта ОЗ, внесеного до статутного капіталу, — це погоджена засновниками справедлива вартість об’єкта ОЗ на дату його отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 8 НП(С)БО 7 (абз. 2 п. 10 НП(С)БО 7). При цьому, як визначено ч. 3 ст. 13 Закону про ТОВ, вклад у негрошовій формі повинен мати грошову оцінку, що затверджується одностайним рішенням загальних зборів учасників, у яких взяли участь всі учасники товариства. При створенні товариства така оцінка визначається рішенням засновників про створення товариства.
Що стосується додаткових витрат, які формують первісну вартість об’єкта ОЗ, то до них включаються всі витрати, які пов’язані з отриманням прав на нього, реєстраційні збори, витрати на доставку ОЗ до місяця використання та інші витрати, пов’язані з доведенням ОЗ до стану, в якому він придатний для використання із запланованою метою (п. 8 НП(С)БО 7).
Чи можна списати
Часто запитують, чи можна списати об’єкт ОЗ, внесений до статутного капіталу.
Після внесення майна до статутного капіталу підприємство може ним розпоряджатися на власний розсуд, як своїм майном. Причому тут теж немає ніяких особливостей і щодо списання такого ОЗ.
Якщо внесений до статутного капіталу товариства об’єкт ОЗ перестає відповідати визначенню активу (тобто більше не здатний приносити економічні вигоди), він підлягає списанню
При цьому зазначимо: саме по собі досягнення нульової вартості (повна амортизація об’єкта ОЗ) не є причиною списання. Списання об’єктів ОЗ здійснюється, якщо вони вибувають або не здатні більше приносити підприємству економічні вигоди. Детальніше про цей момент дивіться в статті «ОЗ замортизовані: що далі?» // «Податки & бухоблік», 2021, № 7 (ср. ).
Списання ОЗ, внесених до статутного капіталу, проводиться в загальному порядку (як і при списанні власно придбаних підприємством ОЗ). Ніякого погодження з засновником, який вніс цей об’єкт ОЗ до статутного капіталу, не потрібно (адже він до цього майна вже не має ніякого відношення).
Мова може йти:
1) як про списання вже повністю замортизованих об’єктів, які не придатні для подальшого використання;
2) так і про списання об’єктів, які стали непридатними для використання ще до закінчення строку їх корисного використання.
Якщо мова йде про повністю замортизований ОЗ, то списання такого об’єкта здійснюється за рахунок накопиченої амортизації: Дт 131 — Кт 10 (на підставі Акта на списання ОЗ).
Якщо ж об’єкт ще не замортизований повністю (є залишкова вартість), то списуємо:
1) накопичену амортизацію: Дт 131 — Кт 104;
2) залишкову вартість ОЗ: Дт 976 — Кт 104.
При списанні ОЗ, який має залишкову вартість, нарахування амортизації припиняється з місяця, наступного за місяцем виведення об’єкта ОЗ з експлуатації (п. 29 НП(С)БО 7). Тобто ще нараховуємо амортизацію в місяці його списання. Амортизацію нараховуємо за повний календарний місяць незалежно від дати списання такого об’єкта з балансу.
При цьому якщо підприємство є платником ПДВ, то треба також урахувати положення щодо того, в яких випадках при списанні ОЗ нараховуюються податкові зобов’язання з ПДВ (див., зокрема, статтю «Як списати непридатну комп’ютерну та офісну техніку: найважливіші моменти» // «Податки & бухоблік», 2023, № 38).
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухоблік | Сума, грн | |
дебет | кредит | |||
Отримання ОЗ до статутного капіталу | ||||
1 | Отримано основний засіб як внесок до статутного капіталу | 152* | 46 | 300000,00 |
* Якщо підприємство керується роз’ясненнями Мінфіну (див. п. 13 Методрекомендацій з бухобліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561, і лист від 17.11.2003 № 31-04200-04-5/5570), цю операцію відображають проводкою Дт 10 — Кт 46. Тоді на субрахунку до рахунку 10, на якому обліковується основний засіб, необхідно вести аналітичний облік за ОЗ, не введеними в експлуатацію. | ||||
2 | Відображено податковий кредит з ПДВ (за наявності податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН) | 644/1 | 46 | 60000,00 |
641/ПДВ | 644/1 | |||
3 | Включено в первісну вартість ОЗ інші витрати, названі в п. 8 НП(С)БО 7 | 152 | 631 | 15000,0 |
4 | Введено об’єкт в експлуатацію | 10 | 152 | 315000,00 |
5 | Нараховано амортизацію протягом строку корисного використання | 23, 91, 92, 93, 94 | 131 | 315000,00 |
Списання ОЗ | ||||
За умовами прикладу проводиться списання повністю замортизованого об’єкта ОЗ, який вже не придатний для використання | ||||
6 | Списано нарахований знос | 131 | 10 | 315000,00 |
Висновки
- ОЗ, внесені до статутного капіталу ТОВ, є власністю товариства. Передавши майно до статутного капіталу, засновник більше ніякого відношення до такого майна не має.
- В обмін на внесок до статутного капіталу засновник отримує корпоративні права. При цьому такі корпоративні права жодним чином не прив’язані до переданих об’єктів ОЗ.
- Внесені до статутного капіталу ТОВ ОЗ підлягають амортизації.
- Якщо внесений об’єкт ОЗ перестав відповідати визначенню активів (став непридатним для використання), ТОВ його списує. Ніякого погодження з засновником, який вніс цей об’єкт ОЗ до статутного капіталу, для такого списання не потрібно.
- Підхід є однаковим як для платника на загальній системі, так і для платника на єдиному податку.