У запитанні мова йде про непридатні об’єкти, які належать як до основних засобів (ОЗ), так і до малоцінних необоротних матеріальних активів (МНМА). В принципі, процедура їх списання однакова, за винятком деяких моментів (зокрема, наслідків з ПДВ).
Зупинимось лише на найважливіших моментах, які пов’язані з процедурою списання непридатних активів.
Якщо об’єкт непридатний для подальшого використання і не планується, що він буде продаватися, то фактично він перестає відповідати критеріям визначення активу (втрачає здатність приносити економічні вигоди). А значить, такий актив підлягає списанню.
Зазвичай, непридатні для подальшого використання активи виявляються під час річної інвентаризації (інвентаризація має забезпечувати виявлення таких активів). Але якщо такі активи не були «задокументовані» як непридатні під час річної інвентаризації, ніщо не забороняє провести їх списання і «поза межами» річної інвентаризації.
Мова може йти як про списання:
1) вже повністю замортизованих об’єктів, які не придатні для подальшого використання. Варто звернути увагу на те, що саме по собі досягнення нульової вартості не є причиною списання. Списання об’єктів здійснюється, якщо вони вибувають або не здатні більше приносити підприємству економічні вигоди. Детальніше про цей момент дивіться в статті «ОЗ замортизовані: що далі?» // «Податки & бухоблік», 2021, № 7;
2) так і об’єктів, які стали непридатними для використання ще до закінчення строку їх корисного використання.