Мінімальні роздрібні «алко-ціни»
Загальне. У новому Законі № 3817*, норми якого діють з 27 липня ц. р. і вже замінили більшість норм Закону № 481**, термін «мінімальна роздрібна ціна на алкогольний напій» визначений як: мінімальна ціна на одиницю товару (алкогольної продукції), визначена в порядку, встановленому КМУ для роздрібного продажу такого товару кінцевим споживачам.
Наразі мінімальні алко-ціни (оптові й роздрібні) й порядок їх визначення встановлені в чинній редакції постанови КМУ від 30.10.2008 № 957 (далі — постанова № 957), це вписується і в новий Закон № 3817. Але в ст. 68 цього Закону тепер встановлено, що мінціни КМУ має переглядати до 25 грудня кожного року та у разі зміни ставок акцизу. Тож їх збільшення тепер відбуватиметься частіше… ☹
Нагадаємо, що мінімальна роздрібна ціна — це повна роздрібна ціна реалізації одиниці конкретного алко-напою. Таким чином,
в обрахунок мінімальної роздрібної ціни на певний вид алкогольних напоїв, включаються і ПДВ, і 5 %-й роздрібний акциз
(див., зокрема, лист ДПСУ від 26.01.2022 № 165/ІПК/99-00-09-03-02-06).
Щодо округлення цін: постановою № 957 встановлено, що визначені (розраховані) за цим нормативом мінімальні роздрібні ціни на окремі види алкогольних напоїв заокруглюються:
— у бік зменшення до найближчого числа, що закінчується на 0, якщо закінчуються від 1 до 4 копійок;
— у бік збільшення до найближчого числа, що закінчується на 0, якщо закінчуються від 5 до 9 копійок.
Штраф. Відповідно до п. 25 ч. 2 ст. 73 Закону № 3817 за роздрібну торгівлю алко-напоями за цінами, нижчими за встановлені мінімальні роздрібні ціні, застосовується штраф — 100 % вартості реалізованих (!) товарів (продукції), розрахованої виходячи з мінімальної роздрібної ціни, але не менше 2 розмірів МЗП, установленої на 1 січня звітного року (раніше було — не менше 10 тис. грн, тепер у 2024 році мінімальний штраф становитиме 14200 грн). За таке порушення можна й адмінштраф за ст. 1652 КУпАП (2055 грн) схопити, але його накладає Держпродспоживслужба.
Тож порівняно із старим таким штрафом (за ст. 17 Закону № 481, де основний розмір був — 100 % вартості «отриманої партії товару» і фіскали прагнули «проштрафовувати» й нереалізовані залишки), тепер штраф пом’якшав, адже рахується від реалізованих товарів за цінами нижче мінімальних. І, до речі,
на відміну від Закону № 481, за оптову торгівлю за цінами нижче мінімальних оптово-відпускних цін зараз штрафу не передбачено! Якось це дивно…
На пиво немає. Зі згаданих товарів, які цікавлять читача, мінімальні роздрібні ціни не встановлені лише на пиво.
Сидр (і перрі). На інші два види згаданих читачем алко-напоїв мінімальні роздрібні ціни встановлені. Тож почнемо із сидру, бо тут усе прозоро.
Зокрема, на сидр і перрі* (без додання спирту) у тарі місткістю 1 л (коди УКТ ЗЕД 2206 00 31 00, 2206 00 51 00, 2206 00 81 00) мінімальна роздрібна ціна складає — 29,8 грн. Така ціна на сидр і перрі (без додання спирту) у тарі місткістю менш як 1 літр та більш як 1 літр розраховується як добуток затвердженої мінімальної ціни та місткості тари.
Наприклад, мінімальна ціна за сидр чи перрі у пляшці (банці) ємністю 0.33 л буде 9,83 грн (29,8 х 0,33), а 0,5 л — 14,90 грн.
* Перрі — це теж сидр, тільки не яблучний, а грушевий.
Окремо — щодо столових вин
Щодо столових вин, то ці алко-напої, враховуючи й останні законодавчі зміни (Закон № 3817), заслуговують на окрему розмову.
Столові вина, проблеми визначення. Раніше ми орієнтувались на визначення терміну саме у ст. 1 Закону України «Про виноград та виноградне вино» від 16.06.2005 № 2662-IV: «вино столове — вино, виготовлене шляхом повного чи неповного збродження сусла. Залежно від вмісту цукрів, столове вино поділяється на сухе, напівсухе, напівсолодке».
Звісно, тут мова йде лише про виноградні (!) вина (див. назву Закону № 2662). Тобто різні плодово-ягідні тощо вина столовими вважатись не можуть.
У той же час новий Закон № 3817 (див. п. 8 ч. 1 ст. 1) теж ввів термін «вино столове», але у ньому він дещо інший / ширший, адже там це: «алкогольний напій, вироблений шляхом повного чи неповного збродження сусла або розчавлених ягід…».
Чи можуть за такого формулювання цього терміна в Законі № 3817 вважатись «столовими» не тільки виноградні а й інші (ягідні) вина, які виготовляються шляхом збродження «розчавлених ягід»?
Цей момент не зовсім зрозумілий, але виходячи з того, що у новому терміні «вино столове» разом із «розчавленими ягодами» згадано лише «сусло», то ми схиляємося до того, що «столовими» мають, як і раніше, вважатись тільки виноградні вина**. Тож вина ягідні (а тим паче плодові) вважати «столовими» без виходу такого роду роз’яснень від офіційних органів може бути небезпечно. Адже роздрібна торгівля столовими винами не підпадає під дію Закону № 3817 (так само, як раніше — Закону № 481), тобто вона допускається без ліцензії, а також дозволена (у тому числі на розлив) платникам єдиного податку п.п. 3 п.п. 291.5.1 ПКУ!
** Порівняйте також терміни «вино виноградне» та «вино плодово-ягідне» пп. 6 та 7 ч. 1 ст. 1 Закону № 3817.
До речі, у перехідних положеннях Закону № 3817 встановлено, що інші норми / нормативи, присвячені, зокрема, алкогольним напоям, діють у частині, що не суперечить цьому Закону. Тобто термін «вино столове» із Закону № 3817 «переважує» такий же термін із Закону № 2662…
Тож робимо висновок, що тепер перелік столових вин все одно має стати ширшим, адже окрім виноградних вин, виготовлених шляхом збродження сусла, столовими мають вважатись і вина, виготовлені шляхом збродження розчавлених ягід винограду.
Зауважимо: для віднесення конкретних вин до столових треба вивчати етикетку та інші документи (а також код УКТ ЗЕД конкретного вина), щоб параметри вина відповідали цьому новому терміну. При цьому ми вважаємо, що наявність чи відсутність на етикетці / за документами слів «столове вино» не має вирішального значення. Також ураховуйте і норми ст. 6 Закону № 2662, зокрема що не допускається: випуск столових вин із вмістом спирту нижче 9 % об’ємних, сортових — 9,5 і марочних — 10 % і додання в такі вина спирту (див. нижче щодо кріплених вин)…
Цей термін (і належність конкретних вин до столових) також має значення і для питання (не)застосування мінцін до вин, які є саме столовими (див. нижче).
Мінціни на вина
Мінціни на виноградні вина. А щодо мінцін зазначимо, що постанова № 957 формально встановлює мінціни й на столові вина, у складі виноградних натуральних вин. Мінімальна роздрібна ціна встановлена на вина виноградні натуральні у скляній тарі місткістю 0,7 л, в іншій тарі місткістю 1 л (коди УКТ ЗЕД 2204*), і вона складає — 42 грн.
* Крім напоїв з кодами УКТ ЗЕД 2204 10, 2204 21 06 00, 2204 21 07 00, 2204 21 08 00, 2204 21 09 00, 2204 29 10 00, 2205 10 10 00, 2205 90 10 00, 2206 00 39 00.
На кріплені (із доданням спирту) виноградні натуральні вина мінімальні роздрібні ціни (на тару такої ж місткості) встановлені на рівні — 49 грн. Але
столових вин це не стосується, бо столові вина апріорі не можуть бути кріпленими
(див. останній абзац ст. 6 Закону № 2662).
Виняток — для вин із добавками, а не для столових вин? Тут також додамо, що мінімальні роздрібні ціни не поширюються на вермути та інші вина виноградні, негазовані (тихі) з доданням рослинних або ароматичних речовин, які мають коди згідно з УКТ ЗЕД 2205 10 10 00, 2205 90 10 00 з фактичною концентрацією спирту 18 % або менше. Однак вина столові теж не можуть входити до переліку вермутів та вин виноградних з доданням рослинних або ароматичних речовин, бо термін «вино столове» про них не згадує. До того ж такі вина нерідко закріплюються спиртом…
Плодово-ягідні вина. Як ми вже зазначили, навіть за терміном із Закону № 3817 навряд чи невиноградні вина можуть вважатись «столовими винами». Однак нагадаємо, що постановою № 957 мінціни встановлені і для плодово-ягідних вин. Вважаємо, мінціни на них (не тільки роздрібні, але й оптові) встановлені у складі позиції «Інші зброджені напої, суміші із зброджених напоїв та суміші зброджених напоїв з безалкогольними напоями» (для роздробу: 500 грн на 1 л 100 %-го спирту).
Проблема: столові вина та мінціни. Отже, мінімальні роздрібні ціни в 42 грн (для скляної тари 0,7 л або 1 л іншої тари) формально мають застосовуватися для будь-яких столових вин!
Однак, увага!
Згідно з ч. 4 ст. 2 Закону № 3817 його дія (так само, як і Закону № 481) не поширюється на роздрібну торгівлю винами столовими (крім випадків, передбачених цим Законом)
Тож можна стверджувати, що роздрібна торгівля столовими винами може здійснюватися без дотримання мінімальних роздрібних цін, оскільки цього в Законі № 3817, як і в Законі № 481, прямо не передбачено. Водночас у постанові № 957 мінціни для вин установлені та ніяких винятків для вин столових теж не передбачено. Однак і Кабмін, і податківці (див., наприклад, листи ДПСУ від 03.02.2021 № 384/ІПК/99-00-09-03-02-06, від 06.07.2023 № 1729/ІПК/99-00-09-04-03-06) «закривають очі» на закон і вважають, що на столові вина теж поширюються встановлені КМУ мінціни.
Прикро й те, що свого часу ВАСУ в ухвалі від 01.06.2016 № К/800/33272/15 теж зазначав, що підстави для виключення зі сфери регулювання постанови № 957 операцій з реалізації вина столового відсутні…
Тож вважаємо, що при роздрібному продажу столових вин безпечніше буде дотримуватись установлених мінімальних цін. Але якщо вас фіскали «прищучать» за «заниження» цін на столові вина, стійте на тому, що Закон № 3817, а відповідно й «підзаконні» нормативи (включаючи й постанову № 957) на роздрібний продаж столових вин, включаючи їх ціни, не поширюються…
Визначення мінціни! Тут нагадаємо, що за постановою № 957 мінімальна роздрібна ціна на виноградні вина та вермути у скляній та іншій (!) тарі місткістю менш як 1 літр та більш як 1 літр, 1 літр у скляній (!) тарі розраховується як добуток затвердженої мінімальної ціни та місткості тари, поділений на 0,7. Наприклад, мінціна на вино у будь-якій 1,5 літровій тарі складе 90 грн (42 х 1,5 : 0,7).
Тут парадокс полягає у тому, що формально мінціна на вино у нескляній тарі ємністю рівно 1 л складе 42 грн, а у такій же тарі, ємністю 0,7 л складе теж 42 грн! А наприклад, у нескляній тарі ємністю 0,8 л мінціна буде більша, ніж у літровій — 48 грн (42 х 0,8 : 0,7)?!
Однак майте на увазі, що фіскали (див. згаданий вище лист ДПСУ від 06.07.2023) мінімальну ціну вина і в нескляній тарі місткістю рівно 1 л (!) обраховують, ділячи 42 грн на 0,7 (і наполягають на мінціні в 60 грн)! Хоча це суперечить постанові № 957!
Майте все це на увазі, щоб не втрапити в халепу з мінцінами на вина в нескляній тарі!
Щодо роздрібних мінцін для плодово-ягідних вин, то тут теж є свої нюанси! Мінціни визначені лише для таких вин, одержаних у результаті природного бродіння, без додання спирту (!) і міцністю не більше 8,5 %. На ці вина у тарі ємністю 1 л мінціну встановлено на рівні 29,8 грн. Наприклад, мінціна на таку «жужку» міцністю до 8,5 % у пляшці 0,5 л складе 19,4 грн (29,8 х 0,5).
А от
для плодово-ягідних вин із доданням спирту (незалежно від міцності) та без додавання спирту міцністю більше 8,5 % мінціни не встановлені
Цей факт підтверджують і фіскали в листі ДПСУ від 23.10.2023 № 3695/ІПК/99-00-21-03-03-06, але при цьому прагнуть штучно «загнати» кріплені плодово-ягідні вина під мінціни, встановлені для вермутів…
Додатково щодо розрахунку мінцін на алко-напої читайте в статті «Мінімальні ціни на алкоголь і максимальні на тютюн» // «Податки & бухоблік», 2023, № 67 (ср. ). Там же знайдете і про визначення мінціни на комплект з різних алко-напоїв шляхом складання мінцін на кожний з напоїв…
Увага! Закон на базі законопроєкту № 11416-д від 30.08.2024 (який зараз чекає підпису Президента) передбачає з дати набрання ним чинності для вин виноградних та іншої виноробної продукції застосування розміру мінімальних цін, затвердженого постановою № 957, збільшеного на 50 %!
Як ви акцію оформите, так і…
Що ж стосується акцій на кшталт «2 за ціною 1», «3 за ціною 2», «4 за ціною 3» тощо, то ми вважаємо, щоб не було проблем із фіскалами щодо того, що якась одиниця напою передається вами покупцю без оплати (або «за 1 копійку»),
варто зазначати в документах як ціну комплекту, так і ціну кожної його одиниці
Особливо у випадках, коли комплект складають не однакові алко-напої. Звісно, при проведенні таких акцій дуже бажано, щоб відпускна (акційна) ціна за одиницю будь-якого напою в складі комплекту не впала нижче за встановлену КМУ мінімальну ціну (як це зазначено у зверненні читача)!
Коли на алко-напій встановлені мінціни, то при проведенні акцій краще не використовувати варіант типу: «одна пляшка в подарунок». Адже безоплатна роздача чи подарунки у вигляді алко-напоїв на практиці зазвичай розцінюється податківцями як продаж нижче мінімальних цін. Раніше вони, погрожуючи штрафом, висловлювались так і офіційно в БЗ 113.05, але на початку 2022 року перевели цю консультацію до недіючих з незрозумілої причини*. Тож їх офіційна позиція щодо цього досі невідома. Але на практиці проблеми реальні. Тож якщо ви із цим втрапите в халепу, наголошуйте, що при безоплатному переданні алко-напоїв цін ніяких взагалі немає — ні менших, ні більших за мінімальні.
* Причиною зазначено: внесення Законом від 10.09.2021 № 1750-IX змін до Закону України «Про рекламу» щодо протидії дискримінації за ознакою статі. ☺ Як могли ці зміни вплинути на висновки консультації? Залишається лише дивуватися... Схоже, фіскали передумали, а це був просто привід.
Водночас тут краще не ризикувати, тож будьте з такими акціями обачними і все ретельно прораховуйте.
Роздрібний акциз та ПДВ
А як такі акції вплинуть на сплату непрямих податків?
Роздрібний акциз. Зауважимо, що
роздрібний акциз з безоплатно переданих алко-напоїв не сплачується
Тобто він має сплачуватись лише з тих позицій, які реалізуються за плату. Але, як ми вже зазначили, безоплатна передача алко-напою трактується фіскалами, як його продаж нижче встановленої мінціни, що загрожує штрафами…
ПДВ. Що ж стосуються ПДВ, то згідно з п. 188.1 ПКУ, незалежно від того, передали ви алко-напій безплатно або реалізували нижче встановленої мінціни чи навіть вище, — у будь-якому з цих випадків, якщо ціна придбання (звичайна ціна — щодо алко-напоїв власного виробництва) буде вище ціни продажу, базою оподаткування ПДВ буде саме мінбаза з ПДВ. Про особливості оподаткування акцій «2 за ціною 1» див. статтю «Акція «2 за ціною 1»: що в обліку?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 42.
Висновки
- Тепер мінціни КМУ має переглядати до 25 грудня кожного року та у разі зміни ставок акцизу.
- За новим Законом № 3817 штраф за роздрібну торгівлю алко-напоями за цінами, нижчими за мінімальні, застосовується тепер до вартості реалізованих (а не «партії отриманих», як було раніше) товарів. А за оптову торгівлю за цінами нижче мінімальних оптово-відпускних цін зараз штрафу взагалі не передбачено!
- Мінімальні ціни для пива не встановлені, а для роздрібного продажу сидру / перрі мінціна складає 29,8 грн у тарі 1 л.
- У Законі № 3817 з’явився оригінальний термін «вино столове». Ми вважаємо, що, як і раніше, він охоплює лише виноградні вина.
- Формально встановлена мінціна й на столові вина — у складі виноградних натуральних вин (коди УКТ ЗЕД 2204): у скляній тарі місткістю 0,7 л, в іншій тарі місткістю 1 л вона складає — 42 грн. Водночас застосовувати мінціни до столових вин не надто й законно, але КМУ і фіскали на цьому наполягають. Детальніше — у статті.
- На плодово-ягідні вина із доданням спирту, а також без додання, але міцністю більше 8,5 %, мінціни не встановлено.
- Для алко-акцій на кшталт «2 за ціною 1», «3 за ціною 2» краще уникати безплатної передачі (типу: «одна пляшка в подарунок»), і прагніть, щоб акційна ціна за одиницю в комплекті не впала нижче за встановлену КМУ мінімальну ціну.
- При таких акціях роздрібний акциз сплачується лише з напоїв, відпущених за плату, а от ПДВ у будь-яких випадках (і при безоплатній передачі) буде обчислений не нижче мінбази з ПДВ.