* itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/44809
Можна сказати, що радикальних змін порівняно з тією інформацією, яку ми наводили в попередньому огляді законопроєкту (див. статтю «Законопроєкт про збільшення податків: з’явилася оновлена редакція» // «Податки & бухоблік», 2024, № 70), не відбулося. Хоча певні зміни все ж є. Поглянемо також, які норми закріпили в доопрацьованому законопроєкті стосовно сплати ВЗ платниками єдиного податку (ЄП). Адже лунала різна інформація, наприклад з приводу сплати ВЗ з обороту платників ЄП групи 3 — юросіб. При цьому знову ж
акцентуємо увагу на тому, що поки це лише законопроєкт. Тому це можливі зміни, які в процесі ще можуть доопрацьовуватися
Військовий збір
Від збільшення ВЗ для фізичних осіб (у т. ч. ФОП-загальносистемників) з 1,5 до 5 % законодавці, на жаль, не відмовляються (тобто там, де наразі є 1,5 %, буде 5 %). Планується, що ставка 5 % застосовуватиметься з моменту набуття чинності Законом. У цій частині набуття чинності заплановано на 01.10.2024. При цьому з «новинок» — закріплена норма щодо порядку оподаткування ВЗ доходів, які нараховані за періоди до набрання чинності Законом (за періоди до 01.10.2024), а виплачуватися будуть вже після. Сказано, що
доходи, нараховані за наслідками податкових періодів до набрання чинності Законом, оподатковуються за ставкою, що діяла до набрання чинності Законом (тобто 1,5 %) незалежно від дати їх фактичної виплати (надання)
Далі. Вводити ВЗ з «обороту» для юросіб на загальній системі оподаткування — не планується.
Щодо ВЗ з платників ЄП, то лунали різні пропозиції, але доопрацьований текст законопроєкту, розміщений на сайті Верховної Ради, свідчить про таке:
— для ФОП на ЄП груп 1, 2, та 4 планується встановити щомісячну сплату ВЗ (у вигляді авансових внесків) — у розмірі 10 % мінзарплати, встановленої на 1 січня звітного року. Тобто у 2024 році — це 710 грн щомісячно. Порівняно з попередньою версією, до платників ВЗ знову додали ФОП на ЄП групи 4;
— для платників ЄП групи 3 (звертаємо увагу, що в тексті законопроєкту мова йде про всіх платників ЄП групи 3, тобто як юросіб, так і ФОП) планується встановити ставку ВЗ у розмірі 1 % від ЄП-доходу (як і передбачалось початково).
Із цікавого можна ще відзначити, що ВЗ за ставкою 5 % для фізосіб (у т. ч. ФОП-загальносистемників), а також ВЗ для платників ЄП планують запровадити на період з 01.10.2024 по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан. А починаючи з 1 січня року, наступного за роком припинення воєнного стану, ВЗ буде повернено до сьогоднішнього розміру — 1,5 % з доходів фізосіб (у т. ч. ФОП-загальносистемників), а для платників ЄП його знову не буде.
Щомісячне звітування з ПДФО та ЄСВ
Тут теж законодавці не відмовляються від цієї ідеї. Отже, планується що з 01.01.2025 (починаючи зі звітності за січень 2025) звітність з ПДФО і ВЗ буде щомісячною.
Авансовий внесок та роздрібна торгівля пальним
Як і передбачалося, планується встановити щомісячні авансові внески з податку на прибуток для платників, які здійснюють діяльність із роздрібної торгівлі пальним. Але є певні зміни. Так, установлені дещо інші строки сплати цього авансового внеску та є певні уточнення щодо розміру цього авансового внеску.
Податок на прибуток для банків та небанківських установ
Незважаючи на те, що лунала інформація, що ставку 50 % податку на прибуток за 2024 для банків приберуть, поки що законопроєктом передбачено таке:
— базова ставка податку на прибуток для банків у 2024 році складатиме 50 %. Крім того, встановлена заборона на перенесення збитків банками до кінця воєнного стану (п. 70 підрозд. 4 розд. XX ПКУ);
— щодо фінустанов (крім страховиків) — не відмовилися від того, що базова ставка податку на прибуток з 01.01.2025 складатиме 25 %. Але, порівняно з попередньою версією, немає перехідної норми, яка б зобов’язувала фінустанови сплачувати вже за 2024 рік податок на прибуток за цією ставкою.
Перенесення збитків з податку на прибуток
У ПКУ планують додати нову перехідну норму (п. 70 підрозд. 4 розд. XX ПКУ, ми про неї вище вже згадували, фактично аналогічну п. 68 підрозд. 4 розд. XX ПКУ), яка наче цілком і повністю присвячена особливостям справляння податку на прибуток банків. Але певне занепокоєння викликає останній абзац цього пункту. Сформульований він так:
«Сума від’ємного значення об’єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років, не врахована у зменшення об’єкта оподаткування податком на прибуток підприємств, у тому числі отриманого з 1 січня 2024 року, зменшує фінансовий результат до оподаткування майбутніх податкових (звітних) періодів, починаючи з першого податкового (звітного) періоду, наступного за податковим (звітним) роком, в якому буде припинено чи скасовано воєнний стан в Україні, в порядку, визначеному підпунктом 140.4.4 пункту 140.4 статті 140 цього Кодексу».
Фактично він установлює заборону на перенесення збитків (можливість їх урахувати у зменшення об’єкта оподаткування) до кінця воєнного стану. І проблема цього абзацу в тому, що він не містить згадки про банки.
Звісно, логіка підказує, що оскільки цей пункт присвячений банкам, тож і обмеження на перенесення збитків стосується виключно банків (певні свідчення на користь цього дають й інші норми цього пункту). Але законодавцям не завадило б більш чітко сформулювати цю норму, щоб не створювати зайвих ризиків для платників. Сподіваємось, що до другого читання це буде уточнено.
Ставка ПДВ
Про підвищення ставки ПДВ поки що в законопроєкті не йдеться. Але такі зміни ще можливі.
На цьому все. Продовжуємо слідкувати за законопроєктом.