Теми статей
Обрати теми

Компенсація за розмінування сільгоспземель: уточнення правил

Децюра Сергій, податковий експерт
Постанови Кабміну від 17.05.2024 № 580 та від 30.08.2024 № 990

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

Компенсація витрат з розмінування земділянок сільгосппризначення, яке відбулося починаючи з 15.04.2024, надається у розмірі 100 % вартості такого розмінування

На початку весни Кабмін вирішив підтримати агротоваровиробників шляхом надання компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільгосппризначення. Механізм надання такого виду компенсації прописаний у Порядку № 284*. Детально про нього читайте у «Розмінування сільгоспземель: правила отримання компенсації» // «Податки & бухоблік», 2024, № 38.

* Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення, затверджений постановою Кабміну від 12.03.2024 № 284.

Відтоді минуло вже більше ніж пів року, і за цей час Кабмін декілька разів (постановами, що коментуються) уточнював правила надання такої компенсації. Тому настав час нагадати про те, як, кому та за що на сьогодні надається компенсація на розмінування.

Отримувачі компенсації. Як і раніше, розраховувати на отримання компенсації за розмінування можуть юрособи та ФОП, які виробляють товарну сільгосппродукцію на власних та/або орендованих земділянках сільгосппризначення (п. 2 Порядку № 284).

Водночас на сьогодні, на відміну від первинного варіанта надання компенсації, отримати її можуть не тільки аграрії, які лише мають намір здійснити таке розмінування, а й ті, які здійснили розмінування у період з 24.02.2022 по 15.04.2024 (п. 2 Порядку № 284).

Розмір допомоги. Змінився також розмір компенсації за розмінування. Так, у першій редакції аграрій мав право розраховувати тільки на компенсацію з держбюджету 80 % вартості розмінування. Решту — 20 % він мав профінансувати сам.

На сьогодні, коли мова йде про компенсацію витрат за ще не розміновані землі, аграрій має право розраховувати на компенсацію у розмірі 100 % вартості послуг з розмінування.

А от що стосується розмінування, що було здійснене у період з 24.02.2022 по 15.04.2024, то в цьому випадку розмір компенсації дещо менший. Він не може перевищувати 80 % вартості послуг з розмінування, визначених відповідно до Методрекомендацій № 9180**, і при цьому не може бути більшим 80 % фактично понесених витрат (п. 3 Порядку № 284).

** Методичні рекомендації щодо обчислення вартості робіт з гуманітарного розмінування, затверджені наказом Мінекономіки від 12.04.2024 № 9180.

На які землі поширюється допомога. На сьогодні компенсація витрат на розмінування поширюється на дві категорії земель (п. 4 Порядку № 284):

1) землі, які розміщені на територіях, на яких не велися бойові дії або які не були в тимчасовій окупації. Тобто мова йде про землі, взагалі не згадані у Переліку № 309***;

*** Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

2) деякі землі, які розміщені на територіях, на яких велися бойові дії або які були в тимчасовій окупації згідно з Переліком № 309, а саме мова йде про землі з території:

можливих бойових дій — для яких визначена або не визначена дата припинення таких бойових дій;

активних бойових дій — для яких визначена дата завершення бойових дій;

активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси — для яких визначена або не визначена дата завершення бойових дій;

тимчасово окупованих територіях — для яких визначена дата завершення тимчасової окупації.

Вимоги до отримувачів. Щоб мати право на компенсацію, аграрій має дотримуватися вимог, які перелічені у п. 6 Порядку № 284. Якщо порівнювати ці вимоги з тими, що були встановлені спочатку, то зміна одна і вона в бік пом’якшення.

Так, щоб мати право отримати компенсацію витрат на розмінування, у аграрія не повинно бути податкового боргу на 1-ше число місяця, що передує місяцю, в якому надійшли заявки до бюджетної установи «Центр гуманітарного розмінування» на отримання компенсації. Причому раніше мова йшла про будь-які види податкового боргу. Тепер же

до уваги не береться податковий борг з плати за землю та сільгоспЄП

Всі інші вимоги (не бути банкрутом, не бути «під санкціями», введеними згідно з рішеннями РНБО, а також не мати кінцевим бенефіціаром громадянина держави-агресора-окупанта або особи, яка має відношення до терористичних організацій) лишилися незмінними.

Компенсації під майбутнє розмінування. Алгоритм надання компенсації за майбутнє розмінування, порівняно з первинною редакцією, практично не змінився. Тобто відбувається вона так:

— аграрій подає заявку на отримання компенсації до Центру через Державний аграрний реєстр (ДАР). Така заявка подається до 15 листопада;

— Центр перевіряє заявку: чи відповідає сам аграрій і його землі установленим вимогам, а також чи взагалі може оператор протимінної діяльності здійснити розмінування;

— якщо все добре, то Центр від імені аграрія проводить закупівлю послуг з розмінування за процедурою, встановленою для проведення публічних закупівель;

після вибору надавача послуг з розмінування (він не повинен бути пов’язаною особою з аграрієм) аграрій має відкрити рахунок у банку, куди з бюджету буде перерахована компенсація у розмірі вартості розмінування;

після розмінування і оформлення первинних бухгалтерських документів з розмінування та копії сертифіката або гарантійного листа про розмінування кошти сплачуються оператору протимінної діяльності, а аграрій отримує документи для відображення операцій у бухобліку.

Порядок відображення в обліку і оподаткування цієї компенсації не змінився. Його можна пригадати, заглянувши до «Розмінування сільгоспземель: правила отримання компенсації» // «Податки & бухоблік», 2024, № 38.

Компенсація за минуле розмінування. За чинними на сьогодні правилами отримати компенсацію витрат можна і у випадку, коли розмінування відбулося у період з дати початку воєнного стану і по 15.04.2024. Тобто мова йде про випадки, коли аграрій вже сам оплатив послуги з розмінування або сам здійснив таке розмінування своїми силами, а тепер просто отримує компенсацію понесених витрат.

Так от, у цьому випадку процедура отримання дещо інша, ніж описана вище, а саме для отримання компенсації варто (п. 171 Порядку № 284):

1) подати до Центру в електронній формі:

заявку згідно з додатком 4 до Порядку № 284;

копію договору про надання послуг з розмінування;

копію акта наданих послуг з розмінування сільгоспземель;

копію платіжної інструкції або іншого документа, що підтверджує факт здійснення розрахунків за послуги з розмінування у період до 15.04.2024.

Якщо землі розміновував сам аграрій, то для отримання компенсації разом із заявкою подають первинні бухдокументи, що підтверджують цей факт, зокрема акт виконаних робіт, калькуляцію витрат.

Подавати всі ці документи слід не через ДАР, а на адресу електронної пошти, визначену Центром.

Таку заявку і документи у поточному році подають до 15 листопада;

2) чекати, поки Центр перевірить дані, вказані у заявці і документах, поданих до неї;

3) якщо Центр погодиться надати компенсацію (про що інформують аграрія), то визначена сума компенсації надійде на поточний рахунок аграрія, що вказаний у заявці.

Що стосується відображення компенсації у бухобліку, то в момент, коли аграрію надійде компенсація, він має:

визнати дебіторську заборгованість, тобто здійснити проводку: Дт 377 — Кт 482 (є підтвердження фінансування і аграрій виконав умови фінансування (п. 16 НП(С)БО 15));

показати дохід від цільового фінансування: Дт 482 — Кт 718 (оскільки мова йде про підтримку під минулі (вже понесені) витрати (п. 19 НП(С)БО 15));

закрити дебіторську заборгованість на суму отриманої компенсації шляхом здійснення запису: Дт 311 — Кт 377.

Що стосується податкового обліку, то отриману компенсацію:

платник податку на прибуток відобразить за правилами бухобліку. Причому це стосується як малодохідників, так і високодохідників. Адже податкових різниць для таких операцій не передбачено;

платник ЄП групи 3 не буде відносити до оподаткованого доходу на підставі п.п. 4 п. 292.11 ПКУ;

— платник сільгоспЄП включить до загального доходу і потім виключить із розрахунку сільгоспчастки через ряд. 3.1 Розрахунку сільгоспчастки (див. «Дохід за програмою «5-7-9» не впливає на розмір сільгоспчастки!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 24).

Сергій Децюра, податковий експерт

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі