Нюанси розрахунку та сплати штрафу
Для початку зазначимо: про те, як застосовуються штрафи за невиконання нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю, можна прочитати у статті «Штрафи за норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю: які та як?» // «Податки & бухоблік», 2025, № 23.
Для відображення в обліку цього штрафу важливо врахувати, що з 2022 року визначення суми адміністративно-господарських санкцій здійснюється без участі роботодавця на підставі даних Об’єднаних звітів, поданих за відповідний рік. Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю щорічно до 10 березня:
— аналізує інформацію, одержану від ПФУ, та визначає в автоматизованому режимі роботодавців, які не виконали у попередньому році норматив робочих місць;
— створює Розрахунки адміністративно-господарських санкцій та передає їх ПФУ для розміщення на порталі ПФУ в електронних кабінетах роботодавців, які не виконали норматив.
Сплатити адміністративно-господарські санкції (далі — штраф) роботодавці мають у строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу (ст. 20 Закону № 875*).
Тобто щодо дотримання нормативу у 2024 році строк сплати штрафу — до 15.04.2025.
Штрафна податкова різниця з п.п. 140.5.11 ПКУ
Тепер що стосується податкової різниці з п.п. 140.5.11 ПКУ на суму нарахованих Фондом штрафів. Вона стосується високодохідників і малодохідників, які не відмовилися від застосування податкових різниць (а ось у малодохідників, які відмовилися від застосування різниць, цієї різниці не буде).
Так ось, починаючи з 23.05.2020 відповідно до п.п. 140.5.11 ПКУ
фінрезультат потрібно коригувати (збільшувати) на суму штрафів і пені, нарахованих контролюючими органами та іншими органами держвлади за порушення вимог законодавства
При цьому податківці, зокрема в листі ДПСУ від 30.09.2021 № 3651/ІПК/99-00-21-02-02-06, зазначають, що штрафи за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю вписуються в штрафи, які перераховані в п.п. 140.5.11 ПКУ. Тобто на суму нарахованого Фондом соцзахисту осіб з інвалідністю штрафу високодохідники і малодохідники-добровольці мають збільшити фінрезультат.
Але в декларації якого періоду потрібно показати збільшуючу податкову різницю?
Податківці у своїх листах (зокрема, в листах ДПСУ від 20.12.2023 № 4796/ІПК/99-00-21-02-02, від 10.02.2021 № 484/ІПК/99-00-21-02-02-06) звертають увагу на те, що оскільки ця збільшуюча різниця покликана усунути вплив таких витрат на фінрезультат до оподаткування, то
застосовувати штрафну різницю з п.п. 140.5.11 ПКУ слід у тому періоді, в якому сума штрафу потрапила до бухгалтерських витрат
Тому нам тут важливо з’ясувати, а в якому періоді ці штрафи потраплять до бухоблікових витрат.
Коли відображати штраф у бухобліку
А в бухобліку визнання витрат за штрафами здійснюється в порядку, визначеному НП(С)БО 16. І тут важливі такі облікові моменти:
1) згідно з п. 7 НП(С)БО 16 ці витрати повинні відображатися в бухобліку в періоді їх здійснення, тобто саме в періоді нарахування штрафу. Важливий не період, за який вони нараховані, а період, в якому здійснено нарахування цих штрафів;
2) в бухобліку витрати відображають за визнаними штрафами (п. 20 НП(С)БО 16), тобто коли підприємство погоджується з їх сплатою. Для відображення витрат важливий не період сплати цих штрафів, а саме період їх визнання;
3) відображаються штрафи відповідно до п. 20 НП(С)БО 16 у складі інших операційних витрат (Дт 948 — Кт 642).
Як ми зазначали вище, зараз визначення суми штрафу за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю здійснюється Фондом соцзахисту осіб з інвалідністю. Розрахунок штрафу за невиконання нормативу за попередній рік має з’явитися на порталі ПФУ в електронному кабінеті роботодавця до 10 березня. А сплатити штраф потрібно до 15 квітня.
Відповідно якщо роботодавець погоджується з сумою штрафів, зазначених у Розрахунку, то, по суті, він визнає суму цих штрафів. Отже, в цьому випадку витрати за штрафом у бухобліку слід показати в періоді, в якому отримано Розрахунок із сумою штрафу. Тобто
якщо Розрахунок отримано в березні 2025 року (за невиконання нормативу за 2024 рік), то суму штрафу включаємо в бухоблікові витрати березня 2025 року (на підставі бухдовідки). Відповідно вони потраплять у фінзвітність I кварталу 2025 року. А збільшуючу податкову різницю за п.п. 140.5.11 ПКУ підприємства-високодохідники і малодохідники-добровольці, які звітують поквартально, мають відобразити у податковій декларації за I квартал 2025 року. Відображається така різниця в рядку 3.1.11 додатка РІ
Якщо ж підприємство не погоджується із сумою штрафу, зазначеною в Розрахунку, і планує в той чи інший спосіб (наприклад, у ході судового стягнення Фондом штрафу) скасовувати нарахування, то в бухобліку штраф відображається в періоді, коли він буде визнаний підприємством (зокрема, у періоді набрання сили негативним для роботодавця рішенням суду). Відповідно саме в декларації цього періоду буде й відображена податкова різниця за п.п. 140.5.11 ПКУ. Детальніше про те, що робити, якщо підприємство не погоджується з сумою штрафу, визначеною Фондом соцзахисту осіб з інвалідністю в Розрахунку, див. у статті «Штрафи за норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю: які та як?» // «Податки & бухоблік», 2025, № 23.
Висновки
- На суму нарахованих Фондом соцзахисту осіб з інвалідністю штрафів високодохідники та малодохідники-добровольці мають показати збільшуючу податкову різницю з п.п. 140.5.11 ПКУ.
- Показати таку збільшуючу різницю потрібно в тому періоді, в якому сума штрафу потрапила до бухгалтерських витрат.
- У бухобліку витрати за штрафами є поточними витратами. Витрати відображають за визнаними штрафами (важливим є момент визнання, а не сплати). Якщо підприємство погоджується з сумою штрафу, визначеною Фондом у Розрахунку, то в бухобліку ці штрафи відображаються в періоді отримання від Фонду Розрахунку (а це відбувається до 10 березня поточного року). Відповідно податкова різниця за п.п. 140.5.11 за штрафами, нарахованими Фондом за 2024 рік, буде відображена в декларації з податку на прибуток за I квартал 2025 року.
