Теми статей
Обрати теми

Рентна плата після закінчення дії дозволу на спецводокористування

Децюра Сергій, податковий експерт
Лист ДПСУ від 18.11.2024 № 5292/ІПК/99-00-04-01-03 ІПК

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

Оскільки термін дії дозволу про спецводокористування автоматично продовжено на період воєнного стану та три місяці з дня його припинення чи скасування, то при обчисленні рентної плати за спецводокористування має застосовуватися коефіцієнт 1, а не 5.

Постановка проблеми. Первинні водокористувачі, які мають дозвіл на спецводокористування, зобов’язані сплачувати рентну плату за воду, яку використовують (п. 255.3 ПКУ).

При розрахунку рентної плати за спецводокористування важливе значення має ліміт використання води, що вказаний у такому дозволі. Адже у разі його перевищення податок сплачується у 5-кратному розмірі за понадлімітний обсяг використаної води (п.п. 255.11.13 ПКУ).

Інша справа, коли у водокористувача дозвіл на спецводокористування або зовсім відсутній, або строк його дії скінчився, а новий дозвіл підприємство ще не оформило. Тоді у загальному випадку рентна плата справляється за весь обсяг використаної води і підлягає оплаті, як за понадлімітне використання (п.п. 255.11.15 ПКУ), тобто у 5-кратному розмірі.

Враховуючи це, у водокористувача, у якого протягом дії ВС скінчилася дія дозволу на спецводокористування, виникає запитання:

який коефіцієнт (1 чи 5) до ставок з рентної плати має застосовувати водокористувач при обчисленні податкових зобов’язань з рентної плати після закінчення строку дії дозволу?

Вирішення проблеми. Відповідь на це запитання надали податківці у листі, що коментується. У ньому вони зазначили, що незважаючи на те, що в час ВС скінчився строк дії дозволу на спецводокористування, рахувати рентну плату треба із застосуванням коефіцієнта 1, доки не буде перевищено розмір річного ліміту, вказаного у такому «простроченому» дозволі.

Пояснюють свою позицію контролери тим, що як тільки в Україні був уведений воєнний стан, Кабмін у п. 5 постанови від 18.03.2022 № 314 наказав автоматично продовжити строки дії діючих документів дозвільного характеру на період воєнного стану та три місяці з дня його припинення чи скасування. Деталі шукайте у «Дозвільні документи під час війни: оновлення!» // «Податки & бухоблік», 2022, № 39 (ср. ).

Згодом норми, якими продовжуються строки дії документів дозвільного характеру на період воєнного стану (+ три місяці), були узаконені. Адже таке продовження почало регламентуватися на рівні закону, а саме Законом України від 17.07.2024 № 3869-ІХ (деталі у «Дерегуляційний Закон: уже скоро» // «Податки & бухоблік», 2024, № 70).

Отже, з цього випливає, що

всі «довоєнні» дозволи, в тому числі й дозволи на спецводокористування, за якими скінчився строк дії під час ВС, продовжують діяти до кінця ВС + 3 місяці після закінчення ВС

Тому якщо у підприємства, наприклад, є дозвіл на спецводокористування, датований 17.08.2021, термін дії якого закінчився 17.08.2024, то до кінця ВС і три місяці після його закінчення такий дозвіл буде діючим. А тому протягом всього цього часу водокористувач має рахувати рентну плату за обсяг води, використаний у межах річного ліміту, вказаного у такому дозволі, без застосування збільшуючих коефіцієнтів. Застосовувати 5-кратний коефіцієнт доведеться тільки за використання води в понадлімітному розмірі.

Виняток із правила. Подібний висновок міститься й у роз’ясненні, що розміщене у БЗ 118.04. У ньому податківці також говорять про те, що коли строк дії дозволу на спецводокористування скінчився під час ВС, то такий дозвіл до кінця ВС та протягом трьох місяців є діючим. Водночас у цьому роз’ясненні є одне уточнення: воно поширюється виключно на дозволи, строк дії яких фактично (за даними самого дозволу) скінчився під час ВС.

Якщо строк дії дозволу скінчився до початку ВС, але через карантинні послаблення він продовжував діяти, то на такі дозволи воєнне продовження не поширювалося. На думку фіскалів, на такі дозволи поширювалося тільки карантинне продовження строку дії із п. 21 ст. 11 Закону № 2806*.

* Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 № 2806-IV.

Нагадаємо, відповідно до цієї норми документи дозвільного характеру (в тому числі дозволи на спецводокористування), строк дії яких закінчується у період дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), вважалися такими, дію яких продовжено на період карантину та обмежувальних заходів і протягом трьох місяців з дня його / їх закінчення.

Карантин в Україні тривав з 18.03.2020 до 30.06.2023.

Тому фіскали вважають, що дозволи на спецводокористування, строк дії яких закінчився під час дії карантину, але до початку ВС (тобто в період з 18.03.2020 і до 24.02.2022), були діючими тільки до 1 жовтня 2023. Після цієї дати використана вода первинним водокористувачем перетворюється на понадлімітну.

З цим підходом можна сперечатися. Адже п. 21 ст. 11 Закону № 2806 саме продовжив дію дозволів на час карантину. Тобто можна вважати, що строк дії таких дозволів сплив не на дату, вказану у дозволі, а саме 1 жовтня 2023. Ця дата припадає на час дії ВС. А отже, і на такі продовжені карантином дозволи має поширюватися воєнне продовження строків.

Водночас, щоб довести фіскалам своє право рахувати рентну плату у звичайному розмірі після закінчення карантину (без використання понадлімітного 5-кратного коефіцієнта), напевно доведеться йти в суд.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі