Теми статей
Обрати теми

МПЗ: рахуємо в старих формах за правилами податківців

Децюра Сергій, податковий експерт
За матеріалами категорії 107.02.05 Бази знань

zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=42599

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

Платники сільгоспЄП вимогу щодо розрахунку МПЗ у розмірі, не меншому мінмежі (1400/700 грн за 1 га), ураховують у чинній формі декларації платника сільгоспЄП у графах 9 та 10 розд. І додатка 3.

Історія проблеми. Ще наприкінці минулого року у п. 74 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ з’явився мінімальний розмір МПЗ, на який має орієнтуватися аграрій.

У 2024 і наступних роках (по 31 грудня року, в якому буде припинено ВС) розмір мінмежі МПЗ за 1 га становить для ріллі1400 грн, для інших категорій угідь — 700 грн.

Дотримуватися цієї межі не слід тільки щодо земель, які розташовані на територіях можливих бойових дій, які включені до Переліку № 309**.

** Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

Детально про це нововведення читайте у «МПЗ-нововведення» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101.

Введення мінмежі МПЗ за 1 га відбулося за місяць до кінця 2024 року, і Мінфін не встиг оновити звітність, щоб вона враховувала ці нововведення. Це стосується всіх систем оподаткування.

У зв’язку із цим виникало запитання:

як відобразити розрахунок МПЗ у відповідних додатках діючих форм звітності?

Варіанти заповнення звітності до роз’яснень. Без роз’яснень з боку податківців існувало два варіанти заповнення додатка з розрахунком МПЗ:

1) шляхом коригування розміру НГО ділянки. Тобто якщо розмір МПЗ за 1 га для ділянки менший мінмежі, то щоб отримати необхідний показник у додатку, слід було вказати не реальну НГО ділянки, а НГО, при якій можна було отримати мінмежу. У такому разі автоматично спрацьовувала формула, закладена у звітності;

2) шляхом коригування суми розрахованого МПЗ. У цьому випадку слід було коригувати не показники для розрахунку МПЗ (як у попередньому випадку), а вже саму суму МПЗ. При такому заповненні математика у звітності не йшла. Тому програмне забезпечення для подання звітності (наприклад, Електронний кабінет) видавав при перевірці повідомлення про допущення помилки. Але ця помилка була не критичною. Тому звітність, заповнена таким чином, без проблем приймалася податківцями.

Про ці два варіанти заповнення додатка-МПЗ ми писали тут: «Розраховуємо та декларуємо МПЗ для платників сільгоспЄП за 2024 рік» // «Податки & бухоблік», 2025, № 10 (ср. ).

Варіант дотягування розміру МПЗ до мінмежі у звітності вибирав сам платник податків на свій страх і ризик. Адже податківці на офіційному рівні наполегливо мовчали. Так у мовчанні і минув перший місяць 2025 року.

Що сталося потім. На початку лютого 2025 року у цій ситуації намітилося зрушення. Адже сторонні розробники програм для подання податкової звітності викотили оновлення свого програмного забезпечення (ПЗ). Це оновлення почало давати змогу реалізувати додаткову програмну обробку даних звітності при розрахунку МПЗ. А саме аграрій міг у додатку, де рахується МПЗ, навести реальні дані про НГО ділянки і отримувати автоматично розрахунок МПЗ по проблемних ділянках з дотягуванням показника МПЗ до мінмежі. Щоб це працювало, слід було вказати (у окремому вікні) на те, які ділянки є ріллею.

Звичайно, з цим оновленням було не все гладко: коли земля була у власності / користування не цілий минулий рік, то МПЗ рахувалося некоректно — без урахування періоду користування. Але це був натяк на те, що в пріоритеті розробників ПЗ, а отже і податківців (без консультацій з ними вони самі такого б не робили), стоїть саме другий варіант дотягування МПЗ до мінмежі.

Офіційна позиція податкової. І тільки 7 лютого 2025 податківці, нарешті, вирішили перервати мовчання і дати перший офіційний коментар правил дотягування розміру МПЗ до мінмежі. Зробили вони це на основі заповнення ФОП додатка 3 до декларації з сільгоспЄП. Водночас вважаємо, що цей висновок стосується розрахунку МПЗ і на інших системах оподаткування.

У роз’ясненні вони зауважили, що

дотягувати МПЗ до мінрозміру по проблемних ділянках (щодо яких МПЗ менше мінмежі у 1400/700 грн за 1 га) слід через гр. 9 та 10 розд. І додатка 3 декларації з сільгоспЄП

Отже, цим податківці підтримали саме другий варіант дотягування МПЗ до мінмежі: через примусове коригування суми розрахованого МПЗ.

Що цікаво! Аргументують свою позицію податківці не нормами ПКУ, а тим, що на вебпорталі ДПС оприлюднено проєкт наказу Мінфіну, яким буде оновлена діюча форма декларації з ЄП (затверджена наказом Мінфіну від 19.06.2015 № 578), і в ньому дотягування до мінМПЗ відбувається саме через графи з розрахунком МПЗ по ділянці.

Така аргументація, прямо скажемо, не дуже потужна. Але до іншої податківці, на жаль, не додумалися. Хоча вдячні і за це.

Наслідки для платників. Через те, що податкова довго зберігала режим мовчання і не могла вирішити, як же слід дотягувати до мінмежі розмір розрахованого МПЗ, багато платників податків робили таке дотягування, використовуючи в тому числі й перший варіант, тобто коригуючи розмір НГО. У зв’язку з цим виникає запитання: що тепер робити таким аграріям?

На наш погляд,

Тим, хто використав варіант дотягування МПЗ до мінмежі через коригування НГО, робити нічого не потрібно

Декларація прийнята, друга квитанція отримана, МПЗ розраховано правильно, а алгоритм заповнення звітності «від податківців» ніде в законодавстві не прописано.

Водночас якщо суб’єкт господарювання забажає, то він може або уточнити раніше подану декларацію (так слід робити тим, у кого сплив строк подання звітності), або подати нову звітну декларацію (якщо строк подання звітності ще не минув). Хто буде подавати уточнюючу декларацію, той має пам’ятати, що в результаті такого уточнення (незалежно від того, було у вас позитивне чи від’ємне значення МПЗ) просто зміниться алгоритм заповнення додатка з розрахунком МПЗ. А от різниці між первісно задекларованими сумами зобов’язань і тими, що фігурують у звітності після уточнення, не буде.

Не треба чекати нової форми звітності. Крім пояснення алгоритму дотягування суми МПЗ до мінмежі, із роз’яснення, що коментується, стало зрозуміло також і те, що при звітуванні на 2025 рік аграрії, які вирішили обрати вперше чи підтвердити статус платника сільгоспЄП, мають використовувати минулорічну форму звітності з сільгоспЄП. Очікувати на її оновлення до 20 лютого 2025 (до граничної дати подання звітності на поточний рік) не слід. Хоча на місцях деякі фіскали рекомендували не поспішати із звітуванням. Адже вони мали інсайдерську інформацію про те, що з дня на день Мінфін викотить оновлену форму декларації з сільгоспЄП. Але, як бачимо, до закінчення звітування на 2025 рік цього так і не відбудеться.

Детально про те, як заповнити звітність з сільгоспЄП на 2025 рік, читайте у «Заповнюємо декларацію з сільгоспЄП на 2025 рік» // «Податки & бухоблік», 2025, № 10 та «Розраховуємо та декларуємо МПЗ для платників сільгоспЄП за 2024 рік» // «Податки & бухоблік», 2025, № 10.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі