Теми статей
Обрати теми

Розраховуємо та декларуємо МПЗ для платників сільгоспЄП за 2024 рік

Хмелевський Ігор, податковий експерт
Платники сільгоспЄП, і юрособи, і фізособи-підприємці, частіше, аніж хтось інший, змушені розраховувати мінімальне податкове зобов’язання (МПЗ). Адже сільгоспугіддя є майже в кожного з них, а це чи не найперший критерій для розрахунку МПЗ. Крім загальних правил такого розрахунку, розглянемо його цьогорічні особливості, а також дамо власні рекомендації по заповненню МПЗ-звітності платниками сільгоспЄП.

Хто з платників сільгоспЄП визначає МПЗ

МПЗ — це мінімальна величина податкового зобов’язання із сплати податків, зборів, платежів, пов’язаних з виробництвом та реалізацією власної сільгосппродукції та/або з власністю / користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільгоспугідь (п.п. 14.1.1142 ПКУ). У свою чергу, сільськогосподарські угіддя — це рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги (п.п. 14.1.233 ПКУ; див. також БЗ 107.01.10).

Об’єктом оподаткування для платників сільгоспЄП є площа власних або орендованих сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ) (п. 2921.1 ПКУ). З цього випливає, що

ті платники сільгоспЄП, які володіють або використовують у своїй діяльності лише землі водного фонду (тобто займаються виключно рибництвом), визначати МПЗ не повинні

Решта платників сільгоспЄП від цього обов’язку не звільнені.

Зверніть увагу! Податківці наголошують на тому, що юрособи — платники сільгоспЄП щодо сільгоспугідь, які належать їм на праві власності або праві користування, а також ФОП — платники сільгоспЄП щодо сільгоспугідь, які орендують, зобов’язані визначати МПЗ незалежно від того, чи використовувалися такі земельні ділянки в господарській діяльності (БЗ 108.02.08 і БЗ 107.02.08 відповідно).

Які землі звільнені від розрахунку МПЗ

Певні сільгоспугіддя платників сільгоспЄП можуть не потрапляти до розрахунку МПЗ. Перелічимо їх.

1. Сільгоспугіддя, передані в користування. За загальним правилом (див. п. 381.3 ПКУ), в разі передачі земельних ділянок в оренду (суборенду), емфітевзис або інше користування, МПЗ визначає фактичний користувач угідь. Тому якщо платник сільгоспЄП передав у користування сільгоспугіддя, то такі землі до розрахунку МПЗ у нього не потрапляють.

2. Сільгоспугіддя, орендовані у фізосіб. З урахуванням змін, унесених нещодавно до п. 381.2 ПКУ (подробиці — у статтях «МПЗ-нововведення» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101 і «МПЗ: як порахувати за 2024 і на що звернути увагу у 2025» // «Податки & бухоблік», 2024, № 105), йдеться про земельні ділянки, які належать фізособам і знаходяться в межах населеного пункту станом на 1 січня звітного року. Це в основному присадибні та дачні ділянки.

За 2024 рік такі землі потрапляють під звільнення, якщо вони розташовані в межах населеного пункту станом на 01.01.2024

3. Сільгоспугіддя, за які не справляють плату за землю. Це землі (п. 381.2 ПКУ):

— що перебувають у консервації або забруднені вибухонебезпечними предметами. Під це звільнення потрапляють і землі, на яких знаходяться фортифікаційні споруди. Деталі у статті «Землі під фортифікаційними спорудами: які є податкові пільги?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 70;

— щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків на підставі заяв платників про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (див. статтю «Місцеві пільги з плати за землю і податку на нерухомість» // «Податки & бухоблік», 2025, № 8).

Це звільнення від розрахунку МПЗ дійсне тільки в періоді, за який не визначається плата за землю (як у частині земподатку, так і орендної плати відповідно до п.п. 283.1.2, ст. 2831 та п. 288.8 ПКУ) або сільгоспЄП (відповідно до п. 2921.1 ПКУ).

4. Сільгоспугіддя, на які поширюється воєнне звільнення. Йдеться про земельні ділянки, що знаходилися у 2024 році на території активних бойових дій (АБД) або на тимчасово окупованих територіях (п. 69.15 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). З урахуванням торішньої позиції податківців щодо ФОП — платників ЄП груп 2 — 3 (див. БЗ 107.01.07), вважаємо, що це МПЗ-звільнення має поширюватися й на платників сільгоспЄП. Адже норма, якою воно встановлено, для всіх єдинників одна й та сама. Отже, на наш погляд,

платники сільгоспЄП звільнені від розрахунку МПЗ за сільгоспугіддя, розташовані у 2023 році і наступних роках за період, поки їх територія перебуватиме в зоні АБД та/або тимчасової окупації

Тобто у 2024 році МПЗ не визначається за сільгоспугіддя з першого числа місяця, в якому відповідні території потрапили до Переліку № 309* як території АБД або тимчасово окуповані, до останнього числа місяця, в якому були завершені АБД або тимчасова окупація на цій території.

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

Крім того, варто пам’ятати, що до територій АБД, на які поширюється воєнне звільнення, відносяться і території АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси. Водночас, на думку Мінфіну і податківців, звільнення для таких територій АБД стосується не всього 2024 року, а тільки періоду починаючи з 01.05.2024.

Ми, звичайно, з таким підходом не погоджуємося (див. про це в статтях «Воєнні податкові пільги — для всіх територій активних бойових дій!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 38 і «Території, де функціонують державні інформресурси, пільгуються з 01.05.2024» // «Податки & бухоблік», 2024, № 44). Однак якщо ви не бажаєте сперечатися з фіскалами, пам’ятайте про таку особливість розрахунку МПЗ щодо територій, які потрапили до АБД.

Зверніть увагу! Якщо юрособа — платник сільгоспЄП володіє (орендує) земельними ділянками, віднесеними до сільгоспугідь, що розташовані на територіях, внесених до Переліку № 309, вона має подавати додаток 3 у складі декларації на 2025 рік. При цьому, на думку фіскалів (див. БЗ 108.02.08 з відповідною поправкою на рік), слід

декларувати об’єкти оподаткування, а саме кадастрові номери і площі земельних ділянок, а от МПЗ нараховувати не треба (декларування відбувається з прочерками або «0»)

І ще одне. Говорити окремо про ООС-звільнення від МПЗ сільгоспугідь, які розташовані на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення (п. 38.14 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ), вважаємо, на сьогодні сенсу немає. Оскільки такі території віднесені до тимчасово окупованих згідно з Переліком № 309, на них поширюється воєнне звільнення.

Яку МПЗ-звітність подавати

Декларувати МПЗ за 2024 рік платник сільгоспЄП має в додатку 3 до декларації з сільгоспЄП, що подається на 2025 рік не пізніше 20.02.2025. Форму декларації платника сільгоспЄП (для юросіб і для ФОП вона одна) затверджено наказом Мінфіну від 19.06.2015 № 578, у редакції наказу Мінфіну від 24.11.2022 № 394. Причому

торішні нововведення щодо мінімального розміру МПЗ з 1 га* чинна форма декларації поки що не враховує

* Докладно про це — в статтях «МПЗ-нововведення» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101 і «МПЗ: як порахувати за 2024 і на що звернути увагу у 2025» // «Податки & бухоблік», 2024, № 105.

Однак врахувати мінімальний розмір МПЗ при розрахунку загального МПЗ платники сільгоспЄП мають уже зараз, при розрахунку за 2024 рік (див. БЗ 107.05). Як можна, на нашу думку, вийти із цієї ситуації, розповімо трохи далі.

Додаток 3, де платники сільгоспЄП мають рахувати МПЗ, складається з двох розділів:

у розділі І визначають розмір МПЗ для кожної земділянки і загальний розмір МПЗ, що складається з МПЗ для кожної ділянки;

у розділі ІІ наводять податки, збори та орендну плату, що враховуються у виконання МПЗ, і порівнюють їх із сумами загального МПЗ.

Якщо в результаті порівняння отримують позитивне значення, це означає, що платник не виконав МПЗ, а тому це значення слід перенести в декларацію (юрособи переносять у графу 7 ряд. 4, а ФОП — у графу 6 ряд. 15.2) і сплатити в бюджет.

Якщо ж результат порівняння буде від’ємним, то платник виконав МПЗ, тож нічого в декларацію переносити не слід, як і платити щось у бюджет.

Як декларувати МПЗ при переході на/з сільгоспЄП

Якщо аграрій у попередньому році був платником сільгоспЄП і бажає залишатися ним у поточному році, то рахувати МПЗ за минулий (2024) рік він має при поданні декларації з сільгоспЄП на поточний (2025) рік.

Якщо ж аграрій уперше з 01.01.2025 обирає сільгоспЄП, то він при поданні звітності вперед на 2025 рік рахувати МПЗ не повинен

Адже він уже раз зробив це, коли звітував востаннє (за IV квартал 2024 або 2024 рік) на своїй старій системі оподаткування. Водночас при звітуванні з сільгоспЄП на 2025 рік податківці все одно радять подати додаток 3 з розрахунком МПЗ. Але оскільки МПЗ в ньому не визначають, то він буде порожній (див. консультації в БЗ 108.02.08 з відповідними поправками на рік — цю і цю, а також статтю «Додаток 3 з розрахунком МПЗ подають і при переході на сільгоспЄП вперше» // «Податки & бухоблік», 2025, № 10).

А от у випадку, коли аграрій з 01.01.2025 відмовляється від сільгоспЄП, податківці радять подати уточнюючу декларацію платника сільгоспЄП за 2024 рік і в ній розрахувати МПЗ (див. консультації в БЗ 108.02.08 з відповідними поправками на рік — цю і цю). Детальніше про таке уточнення читайте в статті «МПЗ при відмові від сільгоспЄП рахують через подання уточнюючої декларації» // «Податки & бухоблік», 2024, № 22.

Як розрахувати МПЗ

Насамперед слід заповнити розділ І додатка 3 до декларації платника сільгоспЄП. У ньому МПЗ розраховують у розрізі кожної окремої ділянки. Донедавна із цим було все просто:

для оцінених земель НГО сільгоспугідь множили на відповідний коефіцієнт (ставку) і коригували на кількість місяців володіння (використання) угідь у діяльності аграрія (п.п. 381.1.1 ПКУ);

для неоцінених земель НГО 1 га сільгоспугідь по області множили на площу земельної ділянки, відповідний коефіцієнт (ставку) і теж коригували на кількість місяців володіння (використання) угідь (п.п. 381.1.2 ПКУ).

Під ці формули й досі сконструйовано розрахункову таблицю розділу І додатка 3.

Однак на сьогодні ситуація дещо ускладнилася. Справа в тому, що при обчисленні МПЗ за 2024 рік слід орієнтуватися на мінімальний розмір МПЗ з 1 га щодо окремої земділянки, який згідно з п. 74 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ:

не може становити менше 700 грн з 1 га, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 %, — 1400 грн з 1 га

Тобто якщо аграрій при розрахунку МПЗ за 2024 рік виявить, що розмір МПЗ за 1 га для його конкретної ділянки менший за вищезгадані мінімальні межі, тоді МПЗ за ділянку слід рахувати виходячи з цієї мінімальної межі. У цьому випадку, щоб визначити розмір МПЗ, слід помножити мінімальну межу за 1 га на площу ділянки.

Разом з тим ураховувати мінімальну межу при розрахунку МПЗ за 2024 рік не слід, якщо землі у 2024 році були розташовані на територіях можливих бойових дій (МБД) згідно з Переліком № 309. У цьому разі, а також у разі, коли розмір МПЗ за 1 га ділянки буде більший за мінімальну межу, рахувати МПЗ слід, як і раніше, за формулами, прописаними в пп. 381.1.1 і 381.1.2 ПКУ.

Наведемо далі в табл. 1 порядок заповнення розділу І додатка 3 до декларації платника сільгоспЄП і заодно надамо свої рекомендації, як в умовах недосконалої звітної форми виконати законодавчу вимогу щодо мінімального розміру МПЗ.

Таблиця 1. Порядок заповнення розділу І додатка 3

Номер графи

Правила заповнення

2

Вказуєте кадастровий номер земділянки.

До розрахунку МПЗ слід брати тільки ті сільгоспугіддя, речові права на які належним чином оформлені та які не звільнені від розрахунку МПЗ (про звільнення сільгоспземель від МПЗ див. вище)

3 — 4

Вказуєте площу земділянки, яка братиме участь у розрахунку МПЗ, у гектарах з чотирма десятковими знаками. При цьому окремо наводите площу власних (графа 3) і орендованих (графа 4) сільгоспугідь.

Принагідно зауважимо, що за проєктом оновленої форми декларації платника сільгоспЄП до кожної з цих граф хочуть додати ще по одній графі для відображення в них частки ріллі, %. Це полегшить визначення розміру мінімальної межі МПЗ. Ви одразу бачитимете, щодо якої з ділянок якого з двох мінімальних розмірів МПЗ — 1400 чи 700 грн/га треба дотриматися (див. про це вище). А доки цих граф немає, відповідну аналітику щодо кожної земділянки доведеться вести окремо

5 — 6

Тут наводите НГО сільгоспугідь у гривнях з двома знаками після коми. Оскільки зараз розраховуємо МПЗ за минулий (2024) рік, то слід брати НГО на початок минулого року, тобто на 01.01.2024 (див. БЗ 107.01.10 з відповідною поправкою на рік). При цьому для сільгоспугідь:

оцінка яких проведена, в графі 5 зазначаєте НГО всієї ділянки, а не 1 га. Для цього берете показник НГО, який використовували торік для розрахунку МПЗ цієї ділянки, і збільшуєте його в 1,051 раза (це коефіцієнт індексації 2023 року). А по нових ділянках користуєтеся витягом із Держземкадастру, отриманим ДО 16.01.2025 (це гарантуватиме, що НГО в ньому визначено на 01.01.2024). Якщо торік ви були на сільгоспЄП, то зараз для розрахунку МПЗ за 2024 рік можете взяти ту НГО, яку у 2024 році використовували для розрахунку сільгоспЄП;

оцінка яких не проведенаНГО 1 га ріллі по АР Крим або по області. Берете її з додатка 15 до Методики, затвердженої постановою КМУ від 03.11.2021 № 1147, де вона наведена станом на 01.01.2020, і збільшуєте в 1,051 раза (це коефіцієнт індексації 2023 року). У результаті теж матимете НГО на 01.01.2024

7

Вказуєте ставку МПЗ. Причому для юросіб і ФОП — платників сільгоспЄП ці ставки будуть різними.

Так, для юросіб — платників сільгоспЄП загальний розмір ставки у 2024 році складає 0,05 (БЗ 108.02.08). Для ФОП — платників сільгоспЄП розмір звичайної ставки МПЗ визначається у половинному розмірі від ставки, встановленої для юросіб (п.п. 381.1.3 ПКУ), тобто 0,025 (БЗ 107.02.05)

8

Тут зазначаєте кількість календарних місяців минулого року, протягом яких платник сільгоспЄП володів чи користувався сільгоспугіддями.

Зверніть увагу! У разі переходу права власності / користування на сільгоспугіддя від одного власника / користувача до іншого протягом календарного року та за умови державної реєстрації такого права, рахувати МПЗ за такі землі слід з початку того місяця, в якому відбулося їх придбання чи взяття в оренду (п. 381.4 ПКУ; див. також БЗ 108.02.08). Тобто до розрахунку МПЗ потрапить повний місяць придбання чи взяття в оренду землі. Водночас при розрахунку МПЗ щодо земельної ділянки не враховується місяць, в якому платник втратив право власності / користування.

Так слід було заповнювати цю графу, коли не було мінімального розміру МПЗ. Тепер же було б логічно, якби у випадку володіння / користування землею не цілий рік розмір мінімального МПЗ з 1 га визначався пропорційно періоду користування / володіння землею протягом року. Водночас у ПКУ таких норм не закладено.

Як із цим бути, фіскали ще не висловилися. Сподіваємося, що вони зроблять це принаймні до закінчення звітної кампанії за 2024 рік. А поки що обережним платникам радимо заповнювати цю графу, як і раніше. Щойно з’являться відповідні роз’яснення, до кінця воєнного стану (ВС) можна буде зробити виправлення, подаючи уточненку як у бік збільшення, так і в бік зменшення без самоштрафу та пені (п.п. 69.38 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ)

9 — 10

Ці графи призначені для розрахунку розміру МПЗ за кожною окремою земділянкою. У загальному випадку розрахунок відбувається за формулою, наведеною в цих графах. Однак при цьому слід пам’ятати про мінімальний розмір МПЗ за 1 га у 2024 і наступних роках (по 31 грудня року, в якому буде припинено ВС): для ріллі — 1400 грн, для інших категорій угідь — 700 грн. Аби виконувалася ця умова, НГО 1 га має бути не меншою:

— в юросібплатників сільгоспЄП 28000 грн (1400 грн : 0,05) для земділянок з переважною часткою ріллі або 14000 грн (700 грн : 0,05) для інших категорій угідь;

— у ФОПплатників сільгоспЄП 56000 грн (1400 грн : 0,025) для земділянок з переважною часткою ріллі або 28000 грн (700 грн : 0,025) для інших категорій угідь (подробиці — в статті «МПЗ-нововведення» // «Податки & бухоблік», 2024, № 101).

Далі безпосередньо про порядок розрахунку МПЗ і заповнення цих граф додатка 3.

1. Для сільгоспугідь, НГО яких проведено, визначте спочатку НГО 1 га, розділивши НГО всієї ділянки з графи 5 на її площу з графи 3 або 4. Якщо НГО 1 га перевищуватиме в юросібплатників сільгоспЄП 28000 грн для ріллі або 14000 грн для інших категорій угідь, а у ФОПплатників сільгоспЄП 56000 грн для ріллі або 28000 грн для інших категорій угідь, розраховуєте МПЗ традиційним способом, перемноживши НГО всієї земділянки на ставку МПЗ (0,05 для «юриків» і 0,25 для ФОП) і кількість місяців використання землі протягом року і розділивши отриманий добуток на 12. Якщо ж НГО 1 га для відповідної категорії платників сільгоспЄП виявиться меншою за наведені вище показники, МПЗ розраховуєте виходячи з мінімального розміру (1400 грн або 700 грн), помноживши його на площу вашої ділянки і відкоригувавши результат на кількість місяців використання землі протягом року.

2. Для сільгоспугідь, НГО яких не проведено, почніть із показника НГО з графи 6. Якщо він перевищує мінімальну величину НГО в юросібплатників сільгоспЄП 28000 грн для ріллі або 14000 грн для інших категорій угідь, а у ФОПплатників сільгоспЄП 28000 грн для інших категорій угідь (при цьому вище 56000 грн для ріллі він точно бути не може), розраховуєте МПЗ за формулою, перемноживши НГО з графи 6, площу земділянки з граф 3 або 4, ставку МПЗ (0,05 для «юриків» і 0,25 для ФОП) і кількість місяців використання землі протягом року і розділивши отриманий добуток на 12. Якщо ж показник НГО з графи 6 для відповідної категорії платників сільгоспЄП виявиться меншим за наведені вище показники (при цьому меншим 14000 грн для інших категорій угідь він ніколи не буде), МПЗ розраховуєте виходячи з мінімального розміру (1400 або 700 грн/га), помноживши його на площу вашої ділянки і відкоригувавши результат на кількість місяців використання землі протягом року.

Якщо у своїх розрахунках ви відхиляєтесь від формули, закладеної в назві графи, є сенс додати до декларації пояснення, чому ці графи заповнені саме так. Програмне забезпечення видає при цьому помилку? Таке може бути, оскільки арифметика в додатку 3 не відповідатиме закладеним у ньому формулам. Але через це перейматися не слід — декларація буде прийнята і з такими помилками.

Утім можемо запропонувати ще один варіант заповнення декларації: якщо НГО 1 га вашої ділянки є меншою за мінімальну величину НГО, що дозволяє виконати вимогу про мінімальний розмір МПЗ, можна у відповідні графи для НГО (5 або 6) поставити не її фактичний розмір, а той, який даватиме змогу виконати зазначену вимогу. В такому разі розрахунок МПЗ має відбуватися за формулами, прописаними в графах 9 та 10. І відповідні пояснення тут теж не завадять

11

У цих графах наводите загальний розмір МПЗ, тобто розрахований щодо всіх земділянок.

Аби його визначити, слід підсумувати розмір МПЗ, розрахований у попередніх двох графах додатка, і отриманий результат показати в ряд. 2 розд. І

12

Ця графа буде заповнена тільки щодо тих сільгоспугідь, орендодавцями яких є юридичні особи, та/або які перебувають у державній чи комунальній власності. Тут наводять 20 % суми орендної плати за такі землі, які сплатив платник сільгоспЄП таким орендодавцям у році, за який рахується МПЗ (див. БЗ 108.02.08).

Ця графа заповнюється для того, щоб заповнити один із рядків розд. ІІ цього додатка

Далі можна приступати до заповнення розд. ІІ додатка 3. Наведемо порядок заповнення цього розділу у табл. 2 (див. також БЗ 108.02.08).

Таблиця 2. Порядок заповнення розділу ІІ додатка 3

Код рядка

Правила заповнення

01

Відображаєте загальний розмір МПЗ (значення графи 11 ряд. 2 розд. І цього додатка)

02

Наводите загальну суму податків і зборів, що враховуються у виконання МПЗ. Для цього слід підбити підсумок ряд. 02.1 — 02.10. Заповнюючи ці рядки, візьміть до уваги те, що у виконання МПЗ за 2024 рік беруться саме суми податків, які сплачені протягом календарного (2024) року. Водночас помилково та/або надміру перераховані у звітному році суми до виконання МПЗ у тому періоді, в якому вони були сплачені, не беруться (п. 2971.5 ПКУ). На цьому акцентують увагу і фіскали (див. БЗ 102.02)

02.1

Вказуєте суму сплаченого ЄП за ІV квартал 2023 року, І — ІІІ квартали 2024 року. При цьому сюди потрапляє як сума сплаченого сільгоспЄП, так і звичайного ЄП (це стосується ФОП), якщо протягом 2024 року аграрій встиг побувати в інших групах ЄП

02.2

За загальними правилами в цей рядок включається сума податку на прибуток, що сплачена у 2024 році, якщо аграрій перейшов у звітному році із загальної системи на сільгоспЄП (п. 2971.5 ПКУ).

Оскільки юрособа може обрати сільгоспЄП здебільшого з початку року, то цей рядок буде заповнений тільки у випадку, якщо аграрій з 01.01.2024 вперше перейшов на сільгоспЄП із загальної системи. Тоді в цьому рядку має бути відображений податок на прибуток за 2023 рік, сплачений ним на початку 2024 року.

Інколи юрособа може стати платником сільгоспЄП і посеред року, але це відбувається тільки тоді, коли аграрій протягом року зливається чи перетворюється (пп. 291.4.4 та 291.4.5 ПКУ). Якщо так сталося, тоді аграрій може в цьому рядку вказати також сплачений податок на прибуток у 2024 році

02.3

У цих рядках зазначаєте суму ПДФО та ВЗ, що сплачені у 2024 році, якщо ФОП-аграрій перейшов у звітному році із загальної системи на сільгоспЄП (п. 2971.5 ПКУ)

02.4

02.5

У цих рядках наводите суму сплачених ПДФО і ВЗ з доходів фізичних осіб, які перебувають з платником податку у трудових або цивільно-правових відносинах, крім доходів, які сплачені за придбання товарів у фізичних осіб (абзац п’ятий п. 2971.5 ПКУ); див. також БЗ 108.02.08). Хоча, на думку контролерів, суми сплачених ПДФО та ВЗ з доходів фізосіб, які перебувають у цивільно-правових відносинах, уключаються до виконання МПЗ, тільки коли їх реалізація пов’язана з трудовою діяльністю фізосіб. А от суми ПДФО та ВЗ з доходів фізосіб у рамках договорів оренди складських приміщень (нерухомості) чи транспорту не підлягають врахуванню при визначенні МПЗ (лист ДПСУ від 06.03.2024 № 1177/ІПК/99-00-04-03-03 ІПК). Щоправда, такий висновок із ПКУ не випливає.

Тут платник сільгоспЄП відображає також сплачені протягом 2024 року ПДФО і ВЗ із:

— дивідендів, що виплачуються засновнику, якщо засновник одночасно є працівником (наприклад, директором) створеного ним підприємства;

— з доходу, який виплачується члену фермерського господарства (ФГ) пропорційно його трудовій участі в діяльності ФГ.

Детально про те, що ПДФО і ВЗ з таких сум можна включити у виконання МПЗ, читайте в статті «Мінімальне податкове зобов’язання і сільгоспЄП: нові рекомендації від фіскалів» // «Податки & бухоблік», 2023, № 94)

02.6

02.7

Вказуєте сплачені ПДФО і ВЗ з виплачених доходів за договорами оренди, суборенди, емфітевзису земельних ділянок, віднесених до сільгоспугідь (абзац п’ятий п. 2971.5 ПКУ).

Якщо аграрій використовує земельні ділянки на праві емфітевзису, то ПДФО і ВЗ, сплачені під час здійснення виплат за таким договором емфітевзису, щорічно враховуються у частці, розрахованій пропорційно до річної суми нарахованої амортизації на нематеріальний актив у вигляді права користування земельною ділянкою за договором емфітевзису (п. 2971.6 ПКУ)

02.8

02.9

Тут відображають суму сплаченого у 2024 році земельного податку. Водночас платники сільгоспЄП звільнені від сплати земподатку за сільгоспугіддя (див. статтю «СільгоспЄП проти спрощенки групи 3: переваги та недоліки» // «Податки & бухоблік» 2025, № 10). Тому цей рядок буде заповнений тільки в тому випадку, якщо юрособа перейшла із загальної системи оподаткування на сільгоспЄП:

— з початку року (01.01.2024). Тоді тут наводите земподаток за грудень 2023 року, який буде сплачено вже на сільгоспЄП (у січні 2024 року);

— посеред року в результаті злиття чи перетворення (пп. 291.4.4 та 291.4.5 ПКУ). Тоді в цьому рядку відображаєте земподаток, сплачений за періоди до обрання сільгоспЄП

02.10

Вказуєте суму сплаченої у 2024 році рентної плати за спецводокористування.

Водночас платники сільгоспЄП від сплати цієї складової рентної плати звільнені. Тому в цей рядок потрапить сума, тільки якщо аграрій протягом року змінював систему оподаткування із загальної на спрощену. Якщо юрособа з початку 2024 року стала платником сільгоспЄП, тоді в цей рядок потрапить сплачена рентна плата за ІV квартал 2023 року

03

Відображаєте 20 % сплаченої за минулий рік орендної плати за віднесені до сільськогосподарських угідь земельні ділянки, орендодавцями яких є юридичні особи, та/або які перебувають у державній чи комунальній власності (абзац восьмий п. 2971.5 ПКУ).

Для заповнення цього рядка берете дані графи 12 ряд. 2 розд. I додатка 3

04

Щоб заповнити цей рядок, слід відняти від розрахованої за минулий рік суми МПЗ (ряд. 01) суму податків і зборів, які враховуються у виконання МПЗ (ряд. 02) та суму витрат на оренду (ряд. 03).

Якщо в результаті буде отримано від’ємне значення, це означатиме, що платник сільгоспЄП за рік сплатив податків і зборів та витрат на оренду в більшому розмірі, ніж розрахований МПЗ. Тож на цьому все.

Якщо ж у результаті віднімання буде отримано позитивне значення, то на його суму слід збільшити визначену в податковій декларації на поточний рік суму сільгоспЄП, нараховану за І квартал звітного року. Причому юрособи — платники сільгоспЄП сплачують його у строки, передбачені для сплати сільгоспЄП за І квартал, тобто протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем І кварталу поточного року (БЗ 108.02.08), а ФОП — платники сільгоспЄП — не пізніше 20 лютого поточного року на відповідний рахунок місцевого бюджету за місцезнаходженням платника податку (податковою адресою) (БЗ 107.02.08).

Позитивне значення із ряд. 04 розд. ІІ додатка 3:

— юрособи — платники сільгоспЄП переносять у графу 7 ряд. 4 розрахункової частини декларації для юридичних осіб. Потім на цю суму збільшують суму нарахованого податку за І квартал поточного року з графи 7 ряд. 3 і відображають у графі 7 ряд. 5;

— ФОП — платники сільгоспЄП переносять до графи 6 ряд. 15.2 розрахункової частини декларації для ФОП

Зверніть увагу! У табл. 1 і 2 ми описали тільки заповнення додатка 3 до загальної сільгоспЄП-декларації. Їх можна застосовувати також при заповненні додатка 3 до звітної декларації, якщо всі землі перебувають у межах однієї територіальної громади (ТГ).

Якщо ж у вас звітних декларацій буде декілька, тобто ваші землі перебувають у різних ТГ, то додаток 3 слід заповнювати з певними особливостями. Адже отримане позитивне чи від’ємне значення МПЗ з додатку 3 до загальної декларації потрібно розбити між додатками 3 до звітних декларацій пропорційно площі земель, що знаходяться в кожній ТГ. Докладніше про це читайте в статтях «Рахуємо МПЗ у звітних деклараціях із сільгоспЄП» // «Податки & бухоблік», 2024, № 36 і «Від’ємне значення МПЗ у звітних деклараціях з сільгоспЄП» // «Податки & бухоблік», 2024, № 56.

Приклад заповнення додатка 3 з розрахунком МПЗ юрособою — платником сільгоспЄП див. на рисунку нижче.

img 1

img 2

Фрагмент заповнення додатка 3 до декларації платника сільгоспЄП (юрособи)

Стисло пояснимо, що тут до чого. У власності юрособи — платника сільгоспЄП перебуває дві земельні ділянки, розташовані в Полтавській обл. Для спрощення вважатимемо, що обидві ділянки — рілля. Оцінку першої з них проведено, тому в графі 5 рядка 1.1 ми навели, як це й вимагається, її НГО не за 1 га, а за всю площу. Разом з тим НГО 1 га цієї ділянки дорівнює 27000 грн (1080000 грн : 40 га), що менше тих 28000 грн, які б дали можливість виконати законодавчу вимогу щодо мінімального розміру МПЗ для ріллі (він, нагадаємо, має бути не менше 1400 грн/га). Отже, розрахунок для цієї ділянки проводимо не з її фактичної НГО, а виходячи з мінімального розміру МПЗ так:

1400 грн/га х 40 га х 12 міс. : 12 = 56000 грн.

НГО другої ділянки не проведено, тому в графі 6 рядка 1.2 зазначаємо НГО 1 га ріллі по Полтавській обл. з додатка 15 до Методики, затвердженої постановою КМУ від 03.11.2021 № 1147, збільшену в 1,051 раза (це коефіцієнт індексації 2023 року), тобто 31939,89 грн (30390,00 х 1,051). Оскільки цей показник перевищує мінімальну НГО для ріллі (28000 грн), МПЗ розраховуємо виходячи з фактичної НГО:

31939,89 грн/га х 3 га х 0,05 х 12 міс. : 12 = 4790,98 грн.

Заповнення решти граф і рядків додатка, впевнені, утруднень не викличе.

У підсумку маємо позитивне значення різниці між сумою загального МПЗ та загальною сумою сплачених податків, зборів, платежів і витрат на оренду земельних ділянок. Отримане позитивне значення МПЗ слід приплюсувати до нарахованого ЄП за І квартал без будь-якого розподілу і сплатити в бюджет вже за І квартал звітного року, тобто протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем І кварталу 2025 року (детально про це в статті «Мінімальне податкове зобов’язання: відповіді на актуальні запитання» // «Податки & бухоблік», 2023, № 16).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі