Теми статей
Обрати теми

Платіжні термінали — 2025: загальні правила

Казанова Марина, податковий експерт
У цій статті пропонуємо розглянути загальні питання, які стосуються застосування платіжних терміналів. Для кого їх застосування є обов’язковим, а хто з торговців може продовжувати поки що працювати без терміналів? Чи обов’язково мати саме платіжний термінал (як спеціальний прилад) або можливі інші способи безготівкового розрахунку?

Обов’язок забезпечити покупцям можливість розрахуватися безготівково

Вже досить давно ст. 38 Закону про платіжні послуги* вимагає від торговців забезпечити покупцю можливість розрахуватися за товари / послуги не тільки готівкою, а й у безготівковій формі.

* Закон України «Про платіжні послуги» від 30.06.2021 № 1591-IX.

Закон вимагає від усіх торговців виконувати цей обов’язок. Але постановою № 894* було встановлено поетапне запровадження виконання цього обов’язку.

* Постанова КМУ «Про встановлення строків, до настання яких торговці повинні забезпечити можливість здійснення безготівкових розрахунків (у тому числі з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв) за продані ними товари (надані послуги)» від 29.07.2022 № 894.

При цьому з 01.01.2025 критерій чисельності населення (населеного пункту, де провадить діяльність суб’єкт господарювання) перестав бути важливим в питанні обов’язкового виконання вимоги щодо забезпечення покупцю можливості розрахунку безготівково. Адже з 01.01.2025 цей обов’язок

повинні виконувати вже навіть ті торговці, які працюють у населених пунктах з чисельністю населення менше ніж 5 тис. осіб

Тобто вже не важливо, якою є чисельність населеного пункту, де провадить діяльність суб’єкт господарювання. Хай навіть у маленькому селі. Жодних преференцій за цим критерієм немає. Але ще продовжують діють інші звільняючі критерії, про які далі.

Хто у 2025 році має звільнення?

Від обов’язку забезпечити приймання оплати товарів / послуг від покупців у безготівковій формі (незалежно від кількості населення населеного пункту, в якому здійснює діяльність торговець) звільняються:

1) до 01.01.2026 (п.п. 4 п. 1 постанови № 894):

ФОП на єдиному податку (ЄП) групи 1;

— торговці, які здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів;

— торговці, які здійснюють виїзну (виносну) торгівлю;

— торговці, які здійснюють продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції. Варто звернути увагу: мова йде не просто про власно (тобто самостійно) вирощену або відгодовану продукцію, а саме про «власноручно» вирощену або відгодовану продукцію. Тому не зрозуміло, чи поширюється це звільнення на виробників сільськогосподарської продукції — юридичних осіб. Чітких роз’яснень від податківців щодо цієї категорії продукції і досі немає. Також податківці не поширюють це звільнення на тих торговців, які, крім власне продажу власноручно вирощеної або відгодованої продукції, займаються продажем інших товарів / продукції (див. роз’яснення в категорії 109.02 БЗ);

2) торговці, які «провадять господарську діяльність на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), перелік яких затверджено наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій». Забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково вони повинні протягом 3 місяців після припинення проведення воєнних (бойових) дій на таких територіях та/або їх деокупації, звільнення від оточення (блокування).

Вважаємо, що тут слід орієнтуватися на території з Переліку № 309*.

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінінтеграції від 22.12.2022 № 309.

А в такому разі не застосовувати платіжні термінали мають право торговці, які здійснюють діяльність (здійснюють розрахунки) на територіях, які відповідно до Переліку № 309 віднесені до:

— територій активних бойових дій;

— територій активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси;

— територій можливих бойових дій;

— тимчасово окупованих територій.

Іншими словами, слід потрапити хоча б до одного розділу Переліку № 309 — де б напроти населеного пункту (де ви здійснюєте діяльність) не була заповнена колонка 4 (крайня права). Тобто ця територія ще не втратила відповідний статус.

Право ігнорувати вимоги про забезпечення покупцю можливості розрахуватися безготівково зберігається весь час, протягом якого населений пункт відноситься до вищеназваних територій + протягом 3 місяців після закінчення активних бойових, можливості бойових дій чи деокупації території

Що означає забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково?

У Законі про платіжні послуги сказано, що

«торговці зобов’язані забезпечувати можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги), у тому числі за допомогою електронних платіжних засобів та/або платіжних застосунків, та/або платіжних пристроїв»

Конструкція «та/або» означає, що торговцю достатньо забезпечити тільки якийсь один із перерахованих способів безготівкових розрахунків для покупця.

Втім, податківці вважають, що якщо мова йде про «фізичний» магазин, до якого приходять покупці (тобто коли є фізичний контакт із покупцем), то продавець повинен забезпечити покупцю безпосередньо в магазині можливість розрахувати карткою (у т. ч. й у випадку, якщо в покупця є тільки картка, немає смартфону чи спеціальних застосунків). Так, наприклад, стосовно можливості забезпечення розрахунку тільки через QR-код у листах ДПСУ від 03.10.2024 № 4695/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК; від 20.09.2024 № 4532/ІПК/99-00-07-03-01 ІПК податківці говорять, що прийняття оплати тільки за допомогою QR-коду буде недостатньо для виконання обов’язку щодо забезпечення покупцю можливості розрахуватися безготівково. Цей спосіб розрахунку може бути тільки додатковим способом безготівкового розрахунку (детальніше див. статтю «QR-код не альтернатива терміналу?» // «Податки & бухоблік», 2025, № 14). А приймання карток торговець повинен забезпечити все одно. Фактично, це означає, що в «фізичному» магазині торговець в будь-якому випадку повинен мати пристрій, який забезпечує приймання карток. Тобто мова йде про обов’язкову наявність:

1) або звичайного «фізичного» POS-термінала,

2) або програмного терміналу у смартфоні, планшеті тощо.

Відповідно якщо у нас «фізичний» магазин / пункт надання послуг (тобто є фізичний контакт із покупцем), ми не можемо сказати покупцю, що в нас у магазині, наприклад, лише розрахунки за допомогою QR-коду та платіжного застосунку у смартфоні. У «фізичному» магазині / пункті надання послуг, виходячи з позиції податківців, торговець (окрім тих, які підпадають під звільнення), має забезпечити приймання карток, отже, повинен мати термінал. При цьому, враховуючи те, що приймання карток у розумінні Закону про РРО* — це розрахункова операція, відповідно приймання оплати через термінал веде за собою необхідність встановлення РРО/ПРРО (детальніше див. підрозділ «РРО vs термінал» цієї статті).

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 № 265/95-ВР.

При цьому POS-термінал / програмний термінал не потрібно реєструвати в податковій або якимось чином повідомляти податкову про його наявність. Можна звернутися до будь-якого банку (і навіть не одного), укласти з ним договір еквайрингу — і будемо мати POS-термінал / програмний термінал. При цьому банк ніяким чином не контролює наявність у суб’єкта господарювання РРО/ПРРО — це цілковита відповідальність торговця. Банк лише налаштує термінал і забезпечить надходження грошей з карток клієнтів на рахунок суб’єкта господарювання.

Щодо необхідності з’єднання / поєднання РРО/ПРРО з POS-терміналом важливу інформацію знайдете у статті «РРО/ПРРО з платіжним терміналом: особливості роботи» // «Податки & бухоблік», 2025, № 14.

Якщо торгівля дистанційна

Якщо немає «фізичного» (очного) контакту з покупцем (суб’єкт господарювання працює виключно онлайн), то термінал продавцю не потрібен. Адже в такому разі торговець сам безпосередньо від покупця оплату не приймає.

Те що в цьому випадку термінал не потрібен, підтверджують і податківці (див. категорію 109.02 БЗ). Так, податківці в цьому роз’ясненні зазначають:

«Якщо розрахунок за продані товари (надані послуги) здійснюється дистанційно, з можливістю замовлення товарів за допомогою сайту інтернет-магазину, суб’єкт господарювання позбавлений можливості отримувати готівку та може приймати оплату за товари, роботи та послуги лише в безготівковій формі».

Тобто якщо суб’єкт господарювання працює онлайн (надає послуги чи продає товари в інтернет-магазині), не контактує з покупцем / замовником і розрахунки проводить віддалено (тобто не має жодного фізичного контакту з покупцем) — то платіж для продавця і так буде безготівковим. А значить, вимоги щодо забезпечення можливості здійснення безготівкових розрахунків виконані автоматично.

Але будьте обережні: якщо ви будете контактувати з покупцем / замовником, тобто відправляти товар власним кур’єром або видавати «самовивозом» і розраховуватись з ним в місці отримання товару, то вже доведеться виконувати термінальні вимоги.

Детальніше про це див. в статті «Термінал для інтернет-магазину» // «Податки & бухоблік», 2025, № 14 (ср. ).

РРО/ПРРО vs термінал

Важливим є те, що

термінал не може замінити РРО/ПРРО

Квитанція термінала — це не розрахунковий документ (з неї не можна побачити, які саме товари купував покупець). Тому наявність термінала не замінить РРО/ПРРО.

Водночас приймання оплати через термінал є розрахунковою операцією в розумінні Закону про РРОрозрахункова операція — приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток…»). А отже, при прийманні оплати через термінал виникають розрахункові операції і, відповідно, виникає обов’язок проводити такі розрахункові операції через РРО/ПРРО.

Але припустимо, юридична особа здійснює, наприклад, торгівлю продукцією власного виробництва. Законом про РРО (п.п. 1 ст. 9) передбачене звільнення для юридичних осіб від застосування РРО/ПРРО торгівлі продукцією власного виробництва, якщо розрахунки проводяться у касі підприємства з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів (за умови, що підприємство не належить до підприємств торгівлі чи громадського харчування та не здійснює торгівлю технічно складними побутовими товарами, що підлягають гарантійному ремонту, медвиробами, ліками та ювеліркою).

При цьому така продукція не є власноручно вирощеною або відгодованою.

Окремого звільнення від виконання обов’язку забезпечити покупцю можливість розрахуватися в безготівковій формі) для таких торговців (якщо вони мають «фізичний» контакт із покупцем) немає. Тобто вони теж повинні мати термінал. Водночас якщо розрахунок відбуватиметься через термінал, то готівки немає, відповідно не супроводжується така операція і оформленням прибуткового касового ордера. А отже, не дотримуються і умови для звільнення від РРО/ПРРО. Тому потрібен буде і РРО/ПРРО.

Так само через фізичне приймання від замовника до оплати карток можна втратити послужну РРО/ПРРО-пільгу за п. 14 ст. 9 Закону про РРО.

А ось якщо мова йде про ФОП на ЄП групи 1, то якщо такий ФОП захоче встановити термінал (саме захоче, бо протягом всього 2025 року він цього робити не зобов’язаний, див. вище), це не зобов’язує його мати й РРО/ПРРО, оскільки такі ФОП звільнені від застосування РРО/РРО згідно з п. 296.10 ПКУ без якихось додаткових умов (детальніше про РРО-пільги та термінали див. у статті «Термінал та пільги з РРО» // «Податки & бухоблік», 2025, № 14).

Правила, яких потрібно дотримуватися при роботі з терміналом

Відповідно до ст. 29 Закону про платіжні послуги торговцям забороняється:

1) обмежувати право держателя електронного платіжного засобу обирати для здійснення розрахунків будь-який електронний платіжний засіб платіжних систем;

2) встановлювати будь-яку додаткову (супровідну) плату під час здійснення оплати за продані ними товари (надані послуги) з використанням електронних платіжних засобів, платіжних застосунків або платіжних пристроїв, у тому числі плату за використання певного електронного платіжного засобу, платіжного застосунку або платіжного пристрою;

3) встановлювати різні ціни на ті самі товари чи послуги у разі здійснення розрахунку за них у безготівковій формі порівняно з розрахунком готівковими коштами. Так, інколи трапляються запитання: чи може ФОП додати до ціни товару витрати на комісію банку за обслуговування термінала. Закладати в ціну комісію банка за обслуговування термінала, звісно, можна (і потрібно). Але тут головне — дотримуватися правила, що ціна товару при розрахунку за допомогою термінала не може бути вищою, ніж при розрахунку за готівку.

Торговці мають право заохочувати держателя до використання певного електронного платіжного засобу для здійснення розрахунків.

Висновки

  • З 01.01.2025 забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково повинні і ті торговці, які здійснюють діяльність у населених пунктах із чисельністю населення менше 5 тис.
  • У 2025 році працювати без терміналів мають право ті, хто:
    — проводить розрахунки на територіях МБД/АБД/ТОТ;
    — здійснюють торгівлю з використанням торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю;
    — здійснюють продаж власноручно вирощеної або відгодованої продукції;
    — є ФОП на єдиному податку групи 1.
  • У «фізичному» магазині / пункті надання послуг, до якого приходять покупці, на думку податківців, продавець повинен забезпечити покупцю можливість розрахуватися карткою, тобто потрібен термінал. Інші способи безготівкового розрахунку (наприклад, за допомогою QR-коду) можна застосовувати, тільки як додаткові способи розрахунку.
  • Ті, хто працює онлайн, не контактує з покупцем і розрахунки проводить тільки віддалено (тобто не має фізичного контакту з покупцем), вважаються такими, що й так виконали вимоги про безготівкові розрахунки.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі