Якщо йдеться саме про тимчасове призупинення діяльності, а не припинення підприємства як юридичної особи, тоді нічого робити не треба. Аргументуємо свою позицію.
Інформування держорганів. Підприємництво — це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб’єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку. Серед іншого, це означає, що суб’єкт підприємницької діяльності має право тимчасово призупинити діяльність (оголосити простій), якщо з певних причин її продовження неможливе або економічно недоцільне. При цьому обов’язку госпсуб’єкта повідомляти будь-які державні органи про своє рішення законодавством не встановлено. У тому числі
жодних повідомлень до податкової про тимчасове призупинення роботи торговельного підприємства і тимчасове припинення використання РРО/ПРРО подавати теж не потрібно
Розреєстрація РРО/ПРРО. Алгоритм скасування реєстрації РРО регламентовано гл. 4 розд. ІІ Порядку реєстрації РРО*. У ній наведено виняткові випадки здійснення розреєстрації РРО. Однак такої підстави для скасування реєстрації РРО, як простій підприємства, ні серед добровільних, ні серед примусових підстав там не названо.
Разом із тим реєстрацію РРО скасовують, зокрема, якщо суб’єкт господарювання подав заяву про скасування реєстрації РРО за формою № 4-РРО (додаток 4 до Порядку реєстрації РРО). Тобто
самостійно ініціювати цю процедуру ви можете, але не зобов’язані, якщо маєте намір у майбутньому відновити роботу своїх торгових точок
При цьому тривалість перерви в роботі значення не має.
Підстави для розреєстрації ПРРО фіскальним сервером наведені в п. 3 розд. ІІІ Порядку № 317*. Ситуація тут аналогічна — якщо ви не скасуєте реєстрацію свого ПРРО за власним бажанням, змусити вас до цього лише на підставі призупинення діяльності ніхто не може.
Єдине, про що слід потурбуватися щодо ПРРО, так це владнати договірні відносини з його розробником (виробником). Зазвичай вони надають можливість призупинити на певний час користування своїм ПРРО без сплати абонплати користувачем, з наступним поновленням його роботи, як тільки абонплату буде сплачено.
Щоденний друк Z-звітів. Фіскальні звітні чеки (це і є Z-звіти) в паперовій та/або електронній формі слід щоденно створювати на РРО (за винятком автоматів з продажу товарів / послуг) і ПРРО в разі здійснення розрахункових операцій (п. 9 ст. 3 Закону про РРО).
Отже,
якщо протягом доби розрахункових операцій не було, то створювати Z-звіт не потрібно
При цьому суб’єкт господарювання, який тимчасово призупинив торговельну діяльність, щоденно вмикати / вимикати свої РРО або відкривати / закривати зміну на ПРРО, аби підтвердити відсутність розрахункових операцій, теж не зобов’язаний.
Блокування РРО. За загальним правилом, якщо після виконання останнього Z-звіту сервер ДПСУ протягом 72 годин не отримає контрольно-звітної інформації від РРО, такий РРО блокується. Однак хвилюватися через це не варто, оскільки це блокування автоматично зніметься одразу після включення РРО та відновлення його зв’язку з сервером податкової (див. лист Міндоходів від 11.03.2014 № 4479/6/99-99-18-03-01-15). При цьому знову ж таки тривалість перерви в роботі РРО значення не має.
А перед користувачами ПРРО ця проблема не стоїть узагалі, оскільки технологія обміну інформацією між ПРРО і фіскальним сервером ДПСУ дещо інша.
РРО/ПРРО-звітність. Тут слід розрізняти так звану електронну звітність, що подається користувачами касових апаратів по дротових або бездротових каналах зв’язку, і паперову звітність, пов’язану із застосуванням РРО і РК.
Електронна звітність. Про обов’язок подавати електронну звітність у разі, коли діяльність не ведеться і РРО/ПРРО вимкнені, говорити не доводиться. Адже відповідну фіскальну інформацію на сервер ДПСУ передають самі касові апарати під час своєї роботи. Тож користувач впливати на це не в змозі.
Податківці щодо цього говорять так (див. БЗ 109.12):
«…інформація про відсутність проведення протягом дня розрахункових операцій в автоматичному режимі передається до сервера обробки інформації. Якщо суб’єкт господарювання не здійснює діяльності в конкретні дні (вихідні, святкові дні, ремонт на господарській одиниці тощо), що підтверджується відповідним наказом, то РРО та/або ПРРО не застосовуються та інформація по дротових або бездротових каналах зв’язку не подається»
Очевидно, що в оте їхнє «тощо» цілком вписується також і простій підприємства. Відповідний наказ про це у вас також буде. Тож тривала відсутність контрольно-звітної інформації від ваших касових апаратів — не проблема.
Паперова звітність. На сьогодні це Звіт про використання книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок) за ф. № ЗВР-1. А головне тут те, що користувачі касових апаратів, які подають електронну звітність до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах, не зобов’язані подавати звіт за формою № 3ВР-1, з чим погоджуються й податківці (БЗ 109.12).
Натомість подавати звіт за ф. № ЗВР-1 слід щодо всіх КОРО, зареєстрованих на господарську одиницю, які ведуться разом із РК у випадках, визначених ст. 10 Закону про РРО. Причому, на думку податківців (див. БЗ 109.12),
навіть коли розрахункові операції протягом звітного місяця не проводилися, звіт за ф. № ЗВР-1 все одно слід подавати з нулями у графах 3 — 8
Отже, якщо ваше підприємство мало право на окремих торгових об’єктах замість РРО/ПРРО користуватися КОРО з РК і реалізувало це право, то навіть під час простою вам доведеться подавати нульові звіти за ф. № ЗВР-1 щодо таких КОРО/РК. Строк подання — не пізніше 15-го числа наступного за звітним місяця (БЗ 109.12).
POS-термінали. Попри те що обов’язковість їх застосування регулюється законом (подробиці шукайте в статті «Платіжні термінали — 2025: загальні правила» // «Податки & бухоблік», 2025, № 14), решту нюансів зазвичай прописують у договорі з банком, який надав термінал у користування. Зокрема, деякі банки зобов’язують користувачів повернути POS-термінал за відсутності платіжних операцій протягом певного часу. Інші банки таких вимог не висувають, але стягують абонплату за весь час користування. Тож ці деталі краще уточнити з вашим банком. Інформувати податкову про встановлення / повернення POS-термінала в будь-якому разі не потрібно.
